T2b Westfalia Berlin "Happiness"

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3155
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: T2b Westfalia Berlin "Happiness"

Bericht door Wilfred » ma apr 29, 2013 11:59 am

Olie lampje hoort niet te gaan branden. Dit staat echt los van elkaar.

Zijn de olie sensor en dynamo lampje wel afzonderlijk aangesloten? Dus gaat je olielampje branden als je het draadje van de sensor loshaalt?

Enne. Misschien toeval, maar hoe is je oliepeil?
Het zou nog kunnen dat er iets mis gaat door veranderde spanning, maar dat lijkt me sterk.

Mbt tot de riem. Is de dynamo juist geplaats, en zit die goed vast? als die kan bewegen, draait de riem er zo af natuurlijk, als je toeren maakt.
Take the planet and make it spin your way

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: T2b Westfalia Berlin "Happiness"

Bericht door AppleCase » ma mei 13, 2013 10:25 am

Ah Shit II: Afgelopen donderdag de bus ingepakt, helaas niet voor de najaarsmeeting, maar op naar Lunteren. Vrouw had daar een cursus, dus in de buurt kampren is de beste combi. Bij Naarden al foute boel, het begon weer ernstig naar rubber te stinken en ik wist meteen genoeg. Afslag Naarden en in de woonwijk een plekkie gezocht. Ja hoor, wéér de v-snaar naar de ratsmodee. Hier was dus structureel iets mis en wel specifiek in de buurt van de dynamo. Wegenwacht gebeld, want ik was door mijn v-snaren collectie heen. Monteur trok gelukkig snel dezelfde conclusie. Een snelle 'meting' gaf ook aan dat de poelie van de dynamo niet goed in lijn stond = frictie = brekende v-snaar. Dus accu weer opgepept door Wegenwacht voor een goed retour naar huis, zodat ik e.e.a. kon (laten) fixen.

Dat laatste gebeurde dus NIET (maar had wel gekund natuurlijk!). Ik was deze sympathieke Wegenwachtmonteur al eerder tegen gekomen. Langs de A6. Met een kapotte dynamo. En op zijn aanraden gereviseerd. Hij reed een klassieke Mercedes camper (kan hij ook niks aan doen natuurlijk). Met de revisie was er waarschijnlijk iets veranderd met het plaatsen van de poelie, teveel vulringen o.i.d. Dat zouden we moeten kunnen zien als de poelie er af kwam, maar zijn sleutel was te dik en paste er niet tussen. Telefoontje naar het steunpunt. Achter hem aan gereden naar het steunpunt (mazzel: dat zit in Naarden). Steeksleutel afgeslepen. Poelie er af. En de vervelende conclusie getrokken dat die er domweg verkeerd om op zat (a.d.h.v. het werkplaatsboek wat ik altijd bij me heb konden we dat zien). En bedankt reviseur! (die ook een berichtje van mij heeft gekregen). Een dikke pluim voor de Wegenwacht, die een duurzame reparatie snel heeft uitgevoerd! Verder een heerlijk weekend gekampeerd!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10983
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: T2b Westfalia Berlin "Happiness"

Bericht door fahtal » ma mei 13, 2013 11:11 am

nou gelukkig geen blijvende schade. en een goede oefening in hoe om te gaan met pech als je met de hele familie op pad bent;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: T2b Westfalia Berlin "Happiness"

Bericht door AppleCase » ma mei 13, 2013 11:18 am

Dat valt wel in 'de moeilijkheidsgraad verhogende situaties' ja. Uiteindelijk alleen een bal vergeten op het grasveldje. Met een nieuwe de kinderen weer blij gemaakt. Godzijdank nog nooit op de vluchtstrook gestaan met de hele familie *knockonwood*. Ik vrees dat ik liever het blok naar de eeuwige jachtvelden help dan dat ik dat doe.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10983
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: T2b Westfalia Berlin "Happiness"

Bericht door fahtal » ma mei 13, 2013 11:43 am

och ja dat went ook wel;) meestal is het weer dan de mindere factor. of stromende regen of brandende zon zonder schaduw;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: T2b Westfalia Berlin "Happiness"

Bericht door mobiel70 » ma mei 13, 2013 17:30 pm

Wees maar blij dat jouw reis naar de najaarsmeeting niet doorging. In Zeewolde was het (weliswaar een erg fris en vochtig) voorjaar! :mrgreen:
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: T2b Westfalia Berlin "Happiness"

Bericht door AppleCase » di mei 14, 2013 9:59 am

Zoals je ziet had ik er ernstige najaarsgevoelens bij :-) In Lunteren was het weer niet veel beter, maar ook niet dramatisch slecht.

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: T2b Westfalia Berlin "Happiness"

Bericht door AppleCase » do jun 05, 2014 16:32 pm

*stofstof* Zo dat is een tijdje geleden. Niks gebeurt verder hoor. Heb alleen een Webasto AT in(onder)gebouwd. Foto's volgen later. Hij moet er nog een keer onderuit om de custom made ophangbeugel te verven. En onlangs een Essen er bij gevonden. Met dat ding zat het wel een beetje tegen: 1 wielbout kwam er niet uit. Ook niet met een hydraulische pers. En de veren zagen er bij aankoop nog goed uit. Maar na 80 km rijden waren ze toch uit elkaar gevallen. Jammer, zo kost het wel flink wat meer pegels dan begroot. Nu dus 2 nieuwe wielen (met heel veel dank voor de snelle service van Westytrailers) en 2 nieuwe veren. En 2 reflectors. En 'slot'. Plaatjes? natuurlijk:

Net opgehaald
Afbeelding

Net opgeknapt
Afbeelding

Volgens mijn info uit '76
Afbeelding
Afbeelding

Mooi achterkantje
Afbeelding

Ik heb er ook een originele reservewielhouder bij (jeuj!) Weet iemand de exacte coordinaten om deze te monteren? Er zitten zelfs geen gaten in de bodem!? Raar. En weet iemand ook of dat originele overslag-slot-met-cilinder nog ergens te vinden is?

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: T2b Westfalia Berlin "Happiness"

Bericht door AppleCase » vr aug 22, 2014 23:29 pm

Dit jaar zijn we voor het eerst 'echt' op vakantie geweest met onze bus. Dus geen weekend, geen láng weekend, geen week, maar bijna 6 weken! Dat vereist wel wat voorbereiding. Zoals de Westfalia Essen hierboven aanschaffen en opknappen. Zoals een grote beurt voor een lange vakantie laten doen. Zoals nieuwe matrassen voor ons. Paklijsten. Gereedschap. Reservespul. Als alles helemaal geregeld is gaan we. Maar waarheen? We hebben niets geboekt! We besluiten het mooie weer op te zoeken in het zuiden. Dus we draaien vanuit Amsterdam de A2 op. We ervaren de eerste heuvels (wat prima gaat) en belanden in Luxemburg
Afbeelding

Dag 2 van onze vakantie begint iets anders dan verwacht. Ik wordt met spoed *blauwblauw* *tutatuta* naar het ziekenhuis gebracht vanwege extreme pijn in mijn linker onderbuik. Diagnose nierstenen. Volgende dag geopereerd. Na ruim een week nog een keer (stent weghalen). Zo. We kunnen weer!
Afbeelding

Op een parkeerplaats zien we nog deze mooie bus
Afbeelding

En op de camping nog deze
Afbeelding

Later kwam er nog een legergroene hoogdak bij en een set die de iets jongere zus van onze bus kon zijn: Een compleet gerestaureerde Dakota Beige USA import Westfalia Berlin mèt Westfalia Essen. Nou ja zeg! Van schrik vergeten een foto te maken.

Op een parkeerplaats nog 1,5 meter souvenir gekregen van een Luxemboerenlul niet niet kan parkeren. Gelukkig heeft hij zich kenbaar gemaakt (nadat hij door bouwvakkers in een busje was gezien...)
Afbeelding

Ik was weer beter, dus knallen met die bak. Naar het Zwarte Woud. Met pittige, maar erg leuke weggetjes
Afbeelding

Fruit schranzen. Mmmm!
Afbeelding

De ontwerper van de achterste camper verdient een levenslang. De eigenaar ook. Wat. Een. Lelijk. Hok. En dat dan zo dicht bij de mijne neerzetten. Idioot.
Afbeelding

Volgende halte: Liechtenstein (we willen iedere vakantie een nieuw land aan doen: gelukt!)
Afbeelding

Een nachtje ergens tussen Milaan en Florence. 4 zwembaden, geweldig.
Afbeelding

Castiglione del Lago. We kamperen bijna ín Lago Trasimeno. Het mooiste plekje van de trip. En het goedkoopste: €23. 's Middags zwemmen. 's Avonds in het donker zwemmen. 's Morgens om 7u zwemmen. Wat een feest!
Afbeelding

Een echte ouwe Italiaanse. Die van ons was 'bella'.
Afbeelding

Civitella del Lago, ruim een uur van Rome. Met de trein nog naar Rome gegaan. Staat die stomme fontein in de steigers. Grrr. Pantheon was wel weer erg mooi. En de koffie erg lekker. En het ijs ook. En dat andere ijsje ook. En die daarna ook!
Afbeelding

San Marino. Heel erg leuk. Prachtige stad. En weer een nieuw land. Rit langs Adriatische kust was ook erg mooi.
Afbeelding

Ergens in Italië bij de Oostenrijkse grens
Afbeelding

Hermagor, Oostenrijk. Kamperen in 'ons' wintersportgebied. Heel erg leuk, ook voor de kids. De rit er heen was fantastisch. 1,5 uur zigzag klimmen door de Nassfeldpass. Halverwege 1x stoppen om de motor wat te laten afkoelen. Hard werken met sturen, maar ontzettend gaaf. Naar beneden was minder. Halverwege ruim een uur stil gestaan om de remmen af te laten koelen, die (en de velgen...) waren smoking hot!
Afbeelding

Laatste halte: Bramsche, vlakbij Osnabrück.
Afbeelding

Ondanks de valse start een geweldige vakantie, waarin de bus het heel erg goed gedaan heeft! Nog wat stats:
4.495 km gereden
621 liter benzine getankt
4 liter olie verbruikt
13 campings bezocht
5 keer gestopt om af te koelen (motor of remmen)
10 landen doorkruist (NL, BE, LU, FR, DE, CH, FL, IT, SM, AU)
6 landen beslapen (LU, DE, FL, IT, SM, AU)
703 m is de hoogst gelegen camping
1 overstekende ree gespot
39 dagen van huis geweest
14 reisdagen

Pechjes & botsjes
- Remlicht links achter deed het niet meer (kabelschoentje zat los, iets dichtgeknepen)
- 1,5 meter parkeerschade links @&%#-Luxemboer die niet kon parkeren
- Eerst een pitje in de voorruit die heel snel een barst werd van ca. 10 cm
- Spiegeltje-tik met Duitser die dacht dat 'ie er nog wel even tussendoor kon en het héél moeilijk vond om 'Verzeihung' te zeggen (geen schade gelukkig)
- Tijdens de laatste etappe zijn we het oranje vlaggetje van de aanhanger verloren :-( Door metaalmoeheid was hij afgebroken.

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: T2b Westfalia Berlin "Happiness"

Bericht door Briebelbus » vr aug 22, 2014 23:47 pm

Dat lijkt me best schrikken die nierstenen zeg. Gelukkig had je daarna nog een paar weken om echt vakantie te vieren.

En om zo te lezen een mooie reis. Het lijkt erop dat Italië favoriet vakantieland is voor busjes.

Als je goedkoopste camping €23,- was dan vind ik ze persoonlijk erg duur. Ik wil zelf niet meer uitgeven dan ongeveer €15,- per nacht (liefst minder)

Wel mooi om te lezen dat jullie van de bus hebben genoten.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Airtime
Luchtgekoeld
Berichten: 5028
Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: T2b Westfalia Berlin "Happiness"

Bericht door Airtime » vr aug 22, 2014 23:49 pm

Gaaf verslag! 8-) Wij zijn gisteren teruggekomen en hebben ook vlakbij Castiglione del Lago (in Borghetto) op een camping gestaan! Ook zo'n beetje in het meer. Ik heb nog naast de oude baas met T2b geparkeerd bij de Lidl in Castiglione. 3 jaar geleden waren wij daar ook met de bus en heb ik hem ook gezien. :D

Balen van de nierstenen en de schade! Hopelijk lukt het om dit laatste via de verzekering van de Luxemburger te regelen/repareren.
Easy!

RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: T2b Westfalia Berlin "Happiness"

Bericht door RemcoD » za aug 23, 2014 10:59 am

Ik denk dat de prijs van campings erg afhankelijk is van het gebied en de faciliteiten die je wenst. Met z'n tweeen of een gezin met kinderen scheelt al behoorlijk. En de kinderen vinden een zwembad ook wel erg leuk. Wij zaten gemiddeld iets onder de drie tientjes met twee volwassenen, twee kinderen en electra. Minimum was 18 euro, max 42.

Groet Remco


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Gebruikersavatar
Eppo91
Actief Lid
Berichten: 463
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Goirle

Re: T2b Westfalia Berlin "Happiness"

Bericht door Eppo91 » za aug 23, 2014 12:42 pm

Mooi reisverslag! Leuk om te lezen, beterschap zonder stenen ;) .
Stoer dat je na een operatie in het buitenland gewoon doorrijdt :) .

Prijzen van camping heeft naast de opmerkingen van Remco ook met de tijd van seizoenen te maken lijkt me.
Buiten de schoolvakanties is alles goedkoper.
Waarom? Omdat het kan!

Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 586
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: T2b Westfalia Berlin "Happiness"

Bericht door Dirty Harry » wo aug 27, 2014 20:35 pm

Gave trip en leuke foto's!!
Nierstenen dat was vast een heel pijnlijk verhaal, zelf ook al 3 keer mee te maken gehad.
Gebruik je een tarp als luifel, mag ik vragen waar je deze gekocht hebt? zoiets zoek ik nl ook nog fijn zo'n groot formaat.

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: T2b Westfalia Berlin "Happiness"

Bericht door AppleCase » do aug 28, 2014 17:35 pm

Tja, die nierstenen, dat was duidelijk 'minder leuk' en 'erg pijnlijk'. En dat zijn understatements.
We zoeken voornamelijk campings met goede voorzieningen: een zwembad of aan een meer voor de kinderen en een supermarkt op loopafstand waren zo'n beetje de wensen. Verder hebben we de adressen uit de ANWB of ACSI gids gehaald en dat meestal ook niet de kleinste/goedkoopste campings. En daarbij vind ik de algehele indruk van een camping veel belangrijker dan de prijs. Zoveel mensen, zoveel wensen.
De tarp is ideaal, het is er 1 van Jack Wolfskin, deze om precies te zijn. Met 1 kant zonder 'gat' aan je bus te knopen. Enige nadeel is dat 'ie misschien wel erg groot is. Maar dat is tegelijkertijd ook wel weer een voordeel. :roll: En we zetten hem altijd met 2 stokken op, terwijl 4 beter zou zijn geweest voor de afwatering.

Plaats reactie