T2b Westfalia Berlin "Happiness"
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: T2b Westfalia Berlin "Happiness"
mooi verhaal met spannende plot wendingen;)
tja camping prijs van marcel zal zeker lagers zijn dan iemand met kinderen die worden ook al gauw voor 5 euro perstuk gerekend.
wij gaan daarentegen steeds meer wildkamperen hoe minder voorzieningen hoe creatiever de kinderen zijn met zich vermaken minder rusie om die er nou op de schommel mag. maar af en toe een luxe camping is dan ook weer fijn;)
ieder zijn ding.
jullie hebben in iedergeval een flinke reis gemaakt, cool hoor!
tja camping prijs van marcel zal zeker lagers zijn dan iemand met kinderen die worden ook al gauw voor 5 euro perstuk gerekend.
wij gaan daarentegen steeds meer wildkamperen hoe minder voorzieningen hoe creatiever de kinderen zijn met zich vermaken minder rusie om die er nou op de schommel mag. maar af en toe een luxe camping is dan ook weer fijn;)
ieder zijn ding.
jullie hebben in iedergeval een flinke reis gemaakt, cool hoor!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: T2b Westfalia Berlin "Happiness"
Hier al eerder genoemd en ook al in een standkacheltopic geplaatst: ik heb een nieuwerwetse standkachel ingebouwd, zonder daarbij geweld te doen aan de bus. Het is een Webasto AirTop 2000 die zijn minimale slokje meedrinkt uit de benzinetank. Dat is handig, want daar rij ik op, daar kook ik mee en nu verwarm ik er ook mee.
Het was een aardig partijtje broeden, want standkachelinbouwers willen dat ding het liefste binnen monteren en veel grote gaten boren. En dat was precies datgene wat ik niet wilde. Uiteindelijk toch de hele handel zelf aangeschaft en alleraardigst geholpen met voldoende montagemateriaal. Dat dan weer wel.
Hier zie je standkachel met beugel. Het geheel kan nog afgeschermd worden door een plaat er onder, maar is niet per definitie nodig. Het enige 'nadeel' van deze constructie is dat 'ie 1 cm onder de hoofddraagbalk uit komt en dus als eerste de pineut zou zijn, mocht je de grond raken. Dat zal bij standaard hoogte niet snel het geval zijn. De bouten die de beugel aan de bus bevestigen zitten in een bestaand gat in een dwarsbalkje waar de vloer op rust.
De slang voor verse luchtaanzuiging trekt lucht tussen de voorstoelen naar de kachel toe en blaast onder de bank zijn hete lucht uit. Nieuwe slang past met alu-tape over de oude slang. Aftakkingen vanaf de hoofdbuis heb ik dicht gemaakt. Motorwarmte komt gewoon voorin de bus zoals het altijd was.
De achterste bout, ook in een bestaand gat. Zwarte buisje is inlaat, rvs buis is uitlaat. Die kan je in principe overal heen buigen waar je wilt. De uitlaat heb ik naar de linkerzijde gestuurd, ver van de deuren af.
T-stukje tussen tank en filter. Het is even passen en meten en k*tten met het afknijpen van de benzine. Kachel heeft eigen benzinefiltertje.
Het benzinepompje hoeft met maar 1 bout vast. Die paste links in de balk die voor de achterwielen ligt. Daar zat een klein gat aan de achterzijde voor de bout en aan de voorzijde een groot gat waar mn dopsleutel precies in paste.
Kabelarij (stroom/bediening)komt onder het keukenkastje uit. En daar zat ook al een gat. Was vroeger voor het legen van de watertank.
Bedieningsknop in het originele recreatiestroombedieningspaneel. Daar zat een tijdschakelaar voor acculader oid, maar was toch al buiten functie. Deze paste er precies in.
Voordelen van deze constructie:
- moderne kachel zonder authenticiteit van je bus aan te tasten
- voldoende capaciteit
- veilig
Nadelen
- duuuuur
- niet alle gaten zitten bij alle bussen het zelfde, maar er is vast keus genoeg
- kan op deze manier de kachel niet vanuit de cabine bedienen. Maar wel vanuit bed, maar dat is een keuze
Het was een aardig partijtje broeden, want standkachelinbouwers willen dat ding het liefste binnen monteren en veel grote gaten boren. En dat was precies datgene wat ik niet wilde. Uiteindelijk toch de hele handel zelf aangeschaft en alleraardigst geholpen met voldoende montagemateriaal. Dat dan weer wel.
Hier zie je standkachel met beugel. Het geheel kan nog afgeschermd worden door een plaat er onder, maar is niet per definitie nodig. Het enige 'nadeel' van deze constructie is dat 'ie 1 cm onder de hoofddraagbalk uit komt en dus als eerste de pineut zou zijn, mocht je de grond raken. Dat zal bij standaard hoogte niet snel het geval zijn. De bouten die de beugel aan de bus bevestigen zitten in een bestaand gat in een dwarsbalkje waar de vloer op rust.
De slang voor verse luchtaanzuiging trekt lucht tussen de voorstoelen naar de kachel toe en blaast onder de bank zijn hete lucht uit. Nieuwe slang past met alu-tape over de oude slang. Aftakkingen vanaf de hoofdbuis heb ik dicht gemaakt. Motorwarmte komt gewoon voorin de bus zoals het altijd was.
De achterste bout, ook in een bestaand gat. Zwarte buisje is inlaat, rvs buis is uitlaat. Die kan je in principe overal heen buigen waar je wilt. De uitlaat heb ik naar de linkerzijde gestuurd, ver van de deuren af.
T-stukje tussen tank en filter. Het is even passen en meten en k*tten met het afknijpen van de benzine. Kachel heeft eigen benzinefiltertje.
Het benzinepompje hoeft met maar 1 bout vast. Die paste links in de balk die voor de achterwielen ligt. Daar zat een klein gat aan de achterzijde voor de bout en aan de voorzijde een groot gat waar mn dopsleutel precies in paste.
Kabelarij (stroom/bediening)komt onder het keukenkastje uit. En daar zat ook al een gat. Was vroeger voor het legen van de watertank.
Bedieningsknop in het originele recreatiestroombedieningspaneel. Daar zat een tijdschakelaar voor acculader oid, maar was toch al buiten functie. Deze paste er precies in.
Voordelen van deze constructie:
- moderne kachel zonder authenticiteit van je bus aan te tasten
- voldoende capaciteit
- veilig
Nadelen
- duuuuur
- niet alle gaten zitten bij alle bussen het zelfde, maar er is vast keus genoeg
- kan op deze manier de kachel niet vanuit de cabine bedienen. Maar wel vanuit bed, maar dat is een keuze
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1998
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: T2b Westfalia Berlin "Happiness"
heeft er bij jou dan een standkachel in gezeten of zit deze tussen het normale verwarmings-kanaal??
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10107
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: T2b Westfalia Berlin "Happiness"
Is inderdaad netjes gemonteerd zo, maar ben idd ook nog benieuwd naar hoe hij nu is aangesloten op het interieur. Want bij mijn bus zit er (voor zover ik weet ) geen mogelijkheid onder de bank om lucht uit te laten stromen, wel heb ik van de bestaande kachelsysteem een rooster vlak achter de doorloop zitten tussen de stoelen.
gr
Marcel
gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: T2b Westfalia Berlin "Happiness"
Er heeft geen standkachel in deze bus gezeten, maar ik heb de bestaande kanalen aangepast. 2 foto's zeggen meer dan 1.000 woorden.
Hier de luchtuitstroom onder de achterbank, daar komt 'normaal' ook de warme lucht uit (als die nog warm is nadat het helemaal naar voren is gegaan en vervolgens weer helemaal terug...). Het kan natuurlijk zo zijn dat deze uitstroom optioneel is.
Zo zag het buizenstelsel er uit in de oude situatie en de nieuwe situatie. Schematisch dan hè.
Hier de luchtuitstroom onder de achterbank, daar komt 'normaal' ook de warme lucht uit (als die nog warm is nadat het helemaal naar voren is gegaan en vervolgens weer helemaal terug...). Het kan natuurlijk zo zijn dat deze uitstroom optioneel is.
Zo zag het buizenstelsel er uit in de oude situatie en de nieuwe situatie. Schematisch dan hè.
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10107
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: T2b Westfalia Berlin "Happiness"
Tekening maakt veel duidelijk. tnx
gr
Marcel
gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: T2b Westfalia Berlin "Happiness"
Mijn bruine Amerikaan personen bus heeft ook een achter toevoer maar min groene hollandse ames westt bus niet dat komt overeen met jou bus Marcel.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige