T2b Westfalia Berlin "Happiness"

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: T2b Westfalia Berlin "Happiness"

Bericht door fahtal » do aug 28, 2014 17:45 pm

mooi verhaal met spannende plot wendingen;)

tja camping prijs van marcel zal zeker lagers zijn dan iemand met kinderen die worden ook al gauw voor 5 euro perstuk gerekend.

wij gaan daarentegen steeds meer wildkamperen hoe minder voorzieningen hoe creatiever de kinderen zijn met zich vermaken minder rusie om die er nou op de schommel mag. maar af en toe een luxe camping is dan ook weer fijn;)

ieder zijn ding.

jullie hebben in iedergeval een flinke reis gemaakt, cool hoor!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: T2b Westfalia Berlin "Happiness"

Bericht door AppleCase » ma apr 20, 2015 21:07 pm

Hier al eerder genoemd en ook al in een standkacheltopic geplaatst: ik heb een nieuwerwetse standkachel ingebouwd, zonder daarbij geweld te doen aan de bus. Het is een Webasto AirTop 2000 die zijn minimale slokje meedrinkt uit de benzinetank. Dat is handig, want daar rij ik op, daar kook ik mee en nu verwarm ik er ook mee.

Het was een aardig partijtje broeden, want standkachelinbouwers willen dat ding het liefste binnen monteren en veel grote gaten boren. En dat was precies datgene wat ik niet wilde. Uiteindelijk toch de hele handel zelf aangeschaft en alleraardigst geholpen met voldoende montagemateriaal. Dat dan weer wel.

Hier zie je standkachel met beugel. Het geheel kan nog afgeschermd worden door een plaat er onder, maar is niet per definitie nodig. Het enige 'nadeel' van deze constructie is dat 'ie 1 cm onder de hoofddraagbalk uit komt en dus als eerste de pineut zou zijn, mocht je de grond raken. Dat zal bij standaard hoogte niet snel het geval zijn. De bouten die de beugel aan de bus bevestigen zitten in een bestaand gat in een dwarsbalkje waar de vloer op rust.
De slang voor verse luchtaanzuiging trekt lucht tussen de voorstoelen naar de kachel toe en blaast onder de bank zijn hete lucht uit. Nieuwe slang past met alu-tape over de oude slang. Aftakkingen vanaf de hoofdbuis heb ik dicht gemaakt. Motorwarmte komt gewoon voorin de bus zoals het altijd was.
Afbeelding

De achterste bout, ook in een bestaand gat. Zwarte buisje is inlaat, rvs buis is uitlaat. Die kan je in principe overal heen buigen waar je wilt. De uitlaat heb ik naar de linkerzijde gestuurd, ver van de deuren af.
Afbeelding

T-stukje tussen tank en filter. Het is even passen en meten en k*tten met het afknijpen van de benzine. Kachel heeft eigen benzinefiltertje.
Afbeelding

Het benzinepompje hoeft met maar 1 bout vast. Die paste links in de balk die voor de achterwielen ligt. Daar zat een klein gat aan de achterzijde voor de bout en aan de voorzijde een groot gat waar mn dopsleutel precies in paste.
Afbeelding

Kabelarij (stroom/bediening)komt onder het keukenkastje uit. En daar zat ook al een gat. Was vroeger voor het legen van de watertank.
Afbeelding

Bedieningsknop in het originele recreatiestroombedieningspaneel. Daar zat een tijdschakelaar voor acculader oid, maar was toch al buiten functie. Deze paste er precies in.
Afbeelding

Voordelen van deze constructie:
- moderne kachel zonder authenticiteit van je bus aan te tasten
- voldoende capaciteit
- veilig

Nadelen
- duuuuur
- niet alle gaten zitten bij alle bussen het zelfde, maar er is vast keus genoeg
- kan op deze manier de kachel niet vanuit de cabine bedienen. Maar wel vanuit bed, maar dat is een keuze :-)

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: T2b Westfalia Berlin "Happiness"

Bericht door Tuinkabouter90 » ma apr 20, 2015 22:06 pm

heeft er bij jou dan een standkachel in gezeten of zit deze tussen het normale verwarmings-kanaal??

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: T2b Westfalia Berlin "Happiness"

Bericht door Briebelbus » ma apr 20, 2015 22:21 pm

Is inderdaad netjes gemonteerd zo, maar ben idd ook nog benieuwd naar hoe hij nu is aangesloten op het interieur. Want bij mijn bus zit er (voor zover ik weet ) geen mogelijkheid onder de bank om lucht uit te laten stromen, wel heb ik van de bestaande kachelsysteem een rooster vlak achter de doorloop zitten tussen de stoelen.

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: T2b Westfalia Berlin "Happiness"

Bericht door AppleCase » di apr 21, 2015 10:17 am

Er heeft geen standkachel in deze bus gezeten, maar ik heb de bestaande kanalen aangepast. 2 foto's zeggen meer dan 1.000 woorden.

Hier de luchtuitstroom onder de achterbank, daar komt 'normaal' ook de warme lucht uit (als die nog warm is nadat het helemaal naar voren is gegaan en vervolgens weer helemaal terug...). Het kan natuurlijk zo zijn dat deze uitstroom optioneel is.
Afbeelding

Zo zag het buizenstelsel er uit in de oude situatie en de nieuwe situatie. Schematisch dan hè.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: T2b Westfalia Berlin "Happiness"

Bericht door Briebelbus » di apr 21, 2015 11:00 am

Tekening maakt veel duidelijk. tnx

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: T2b Westfalia Berlin "Happiness"

Bericht door fahtal » di apr 21, 2015 13:10 pm

Mijn bruine Amerikaan personen bus heeft ook een achter toevoer maar min groene hollandse ames westt bus niet dat komt overeen met jou bus Marcel.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Plaats reactie