Pagina 13 van 14

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Geplaatst: ma jun 29, 2015 8:19 am
door Ralph
Zekere voor het onzekere genomen. Ik sprak gisteravond een vriend en vroeg of hij me een sleepie kon geven. Blijkt hij een trailer beschikbaar te hebben voor een ritje. Bedankt Johan! :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Busje staat nu veilig bij de garage, ik geloof dat ik wel even genoeg heb geknutseld. Ik ga in overleg met Hanhoo kijken naar een verder plan van aanpak.

To be continued!

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Geplaatst: ma jun 29, 2015 8:28 am
door fahtal
Goede keuze!

Je hebt het geprobeert en veel geleerd.

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Geplaatst: ma jun 29, 2015 12:32 pm
door Ralph
fahtal schreef:Goede keuze!

Je hebt het geprobeert en veel geleerd.



Zeker waar, dit was echt heel gaaf. Ik geloof dat we het hebben kunnen doen zonder extra schade (tot dusver) dus het was de moeite waard. Jammer dat hij het nu niet zelfstandig kan... Wie weet komt er nog een moment dat ik ook dit straks op kan lossen.

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Geplaatst: ma jun 29, 2015 12:34 pm
door fahtal
Zal vast iets stoms zijn zoals de bovenstaande choke tip.

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Geplaatst: ma jun 29, 2015 12:54 pm
door Briebelbus
Ik vind nog steeds de witte rook vreemd. misschien stond er water in de uitlaat ofozo :?:

gr
Marcel

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Geplaatst: ma jun 29, 2015 13:23 pm
door Ralph
Briebelbus schreef:Ik vind nog steeds de witte rook vreemd. misschien stond er water in de uitlaat ofozo :?:

gr
Marcel


Ik heb de koppen gewassen met een sopje. Mogelijk nog wat vocht tussen klep en de veer?
Die drogen niet zo hard als de rest denk ik.

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Geplaatst: ma jun 29, 2015 13:57 pm
door Briebelbus
dat moet haast wel, maar dat kan ook weer de aanleiding zijn voor de rest van de problemen. Maar goed, Hans kan er naar kijken, dan komt het uiteindelijk wel weer goed.

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Geplaatst: ma mei 23, 2016 10:03 am
door Ralph
Een tijdje terug wat vragen rondom motorproblemen gedeeld. Helaas was dat niet het einde van het verhaal, om het kort te houden: in februari is de motor er weer mee uitgescheden. Troubleshooting wees uit dat de vierde cilinder geen compressie had, dus:

Afbeelding
motor uit de bus

Afbeelding

Motor uit elkaar

Afbeelding

Klep kapot. Verder troffen we aan dat de cilinders van binnen spiegelglad waren, geen hoonspoor meer te zien. De koppen waren gebarsten, maar dit wisten we al, er zat een ring ergens om de zuiger (niet onthouden hoe die heet) die op een millimeter niet afsloot, eigenlijk alles wat we bekeken was prut. Op basis hiervan carter ook maar gespleten: Nokkenaslagers waren versleten, nokkenas zaten voelbare krassen in, er was een groef gesleten in het carter...

Een baalmoment, 15.000 km geleden goed betaald voor een gereviseerd blok. Nu opnieuw een volledige revisie voor je kiezen krijgen. Maar met dit keer het verschil: Ik kon elke stap zien gebeuren. Dus dat hebben we gedaan.

Afbeelding

Nokkenas geslepen


Afbeelding

Carter gelijnboord, nieuw lagerwerk,

Afbeelding

Nieuwe zuigers, nieuwe cilinders, nieuwe koppen, etc etc.

Hopelijk is dit het einde van het hoofdstuk 'motor'... Busje rijdt nu in elk geval als nooit tevoren!

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Geplaatst: ma mei 23, 2016 11:10 am
door blokkever
Weet je zeker dat je vorige blok wel goed (aantoonbaar) is gereviseerd?
Na 15000 mogen de cilinders en zuigervere nog niet zover zijn versleten, het lijkt er op dat deze niet zijn vervangen of gehoond bij de vorige revisie.
Heb je de motor nu ook laten afstellen op een vermogensbank, dat zou ik we doen als je dat nog niet hebt gedaan.

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Geplaatst: ma mei 23, 2016 16:27 pm
door Ralph
blokkever schreef:Weet je zeker dat je vorige blok wel goed (aantoonbaar) is gereviseerd?
Na 15000 mogen de cilinders en zuigervere nog niet zover zijn versleten, het lijkt er op dat deze niet zijn vervangen of gehoond bij de vorige revisie.

Nee, daar twijfelde ik ook over, maar de partij die het heeft gedaan is wel een betrouwbare naam in de branche, dus dat moet haast wel. Anyways, daar ga ik niet achterkomen en door een eerder uitgelegd dilemma rondom de inbouw van dit blok kan ik nergens aanspraak op maken. Niet zeuren dus en gewoon van de zonnige kant bekijken.
8-)
Heb je de motor nu ook laten afstellen op een vermogensbank, dat zou ik we doen als je dat nog niet hebt gedaan.


Nog niet! Waar kan je zoiets laten doen? En waarom?

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Geplaatst: ma mei 23, 2016 19:03 pm
door fahtal
Hr engineering. Doordat je dan zeker weet dat alles goed afgesteld is. Ontsteking en carb. Dus de motor wordt niet te warm.

Maar.... kost zo 250 euro of meer...

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Geplaatst: di mei 24, 2016 11:59 am
door blokkever
Dat is altijd nog goedkoper dan nog een keer een motor in de soep draaien ;)
Eigenlijk bedoel ik te zeggen dat je de oorzaak van het in de soep draaien moet zien te vinden en aanpakken.
Dat kan ook op ander manieren, o.a olietemperatuur, cilinderkoptemperatuur en wide band lambdasensor er op te zetten, maar ook dat is een investering.
Je kunt dan wel constant monitoren en kun je direct ingrijpen wanneer er iets mis gaat.
En je rijdt op LPG toch? daarvoor moet de ontsteking ook anders worden afgesteld!

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Geplaatst: di mei 24, 2016 18:26 pm
door hanhoo
ZO! Als ik die klep zo zie heb je nog echt strontmazzel gehad dat de rest nog te redden was.

Wat heb je als compressieverhouding gehanteerd? Origineel of iets hoger? In het laatste geval sowieso niet onverstandig om eens een bezoekje aan de rollenbank te brengen.

Re: Beijaflor (T2B 1979) Remlichtenvraagje

Geplaatst: vr jul 20, 2018 12:01 pm
door Ralph
Vraag: Als ik rem gaan mijn remlichten niet branden.
Onder de bus kan ik maar 1 remlichtschakelaar /drukschakelaar vinden. De draden van deze schakelaar krijgen geen stroom, dus geven ze ook niks door bij intrappen van de rem. Nu mijn mysterie: Waar kijk ik nu? In mijn zekeringenkastje zijn alle zekeringen tip-top. Onder mijn dashboard is het een enorme chaos aan draden. Als ik mijn rempedaal intrap is er geen enkele zekering die reageert.
Wat is de logische volgende stap, behalve: wegbrengen naar de garage :)

Re: Beijaflor (T2B 1979) Remlichtenvraagje

Geplaatst: vr jul 20, 2018 12:15 pm
door fahtal
het is een schakelaar. dus als je de kabels verbind handmatig dan zouden je remlichten het moeten doen. doen ze het dan nog steeds niet dan is er een elektra probleem(lampje stuk;)) doen ze het wel dan is er een schakelaar probleem of geen remdruk.. maar dat had je waarschijnlijk gemerkt...