Beijaflor (T2B 1979) Remlichtenvraagje

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 2891
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Bericht door Wilfred » zo jun 21, 2015 12:47 pm

Ben het met de heren eens, dit is echt een vraagje voor Hanhoo. Die koppen scheuren heel vaak. Maar of het na 10.000 km vroeg is? ik weet het niet.

Er zat wel iets niet lekker trouwens. zoveel aanslag als jij had dat hoort echt niet.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6649
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Bericht door hanhoo » zo jun 21, 2015 13:30 pm

Koppen zijn einde, helaas. Dat is oud ijzer. Zeker niet meer monteren.

Of die scheuren er al waren bij montage zal niemand weten. Eenmaal te heet worden is al scheuren. Of veel te strak gedraaide bougies. Wie weet.

Aankoek in de cilinderkamer is waarschijnlijk ten gevolge van verkeerde olie, maar voor de rest volkomen normaal.

Dit is een duidelijk geval van blowby en en een losgerammelde kop. Die zal aardig wat compressie verlies gehad hebben.

Cilinders zien er uit alsof je ze kan houden, maar eerst de dekhoogte rondom meten. Als de cilinder heeft liggen rammelen op het carter, is bewerking nodig.

Je bent welkom als je het juiste gereedschap niet hebt en hoor/wederhoor wil. Mijn nieuwe sleutelgarage is klaar, dus er is plek.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2147
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Bericht door blokkever » zo jun 21, 2015 17:46 pm

Ben er zelf geen voorstander van maar er zijn luchtgekoelde specialisten die zulke koppen (met scheurtjes naar het bougiegat) voorzien van draadbussen voor de bougies en gewoon weer gaan!
Het is ook een veel voorkomend euvel bij dubbelpoorts koppen en er rijden heel wat mensen (onwetend) rond met dergelijke scheurtjes in de koppen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10327
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Bericht door fahtal » zo jun 21, 2015 17:59 pm

Dat is mijn gevoel ook.

Je hebt dus twee opties. Oplappen en en beetje geluk. Of nieuwe koppen kopen.


blokkever schreef:Ben er zelf geen voorstander van maar er zijn luchtgekoelde specialisten die zulke koppen (met scheurtjes naar het bougiegat) voorzien van draadbussen voor de bougies en gewoon weer gaan!
Het is ook een veel voorkomend euvel bij dubbelpoorts koppen en er rijden heel wat mensen (onwetend) rond met dergelijke scheurtjes in de koppen!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Ralph
Actief Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: di jun 28, 2011 8:09 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Bericht door Ralph » zo jun 21, 2015 21:30 pm

Gisteravond besloten de koppen toch weer te monteren. (Dit was voor Hanhoo's stellige reactie ;) ) ik had alleen gister en vandaag om de motor weer in de bus te krijgen als ik niet zou willen dat de boel hier twee weken open en bloot zou liggen. Alles netjes volgens de manual in elkaar gezet en vanmiddag en vanavond de boel weer in de bus gebouwd.

Het goede nieuws is: starten, lopen.
Het minder goede nieuws: olielampje brand niet op contact, maar zodra je start laait 'ie op. Even een dot gas en hij brand nog heviger. Oliepijl is goed.
Wat kan dit zijn? Draadje verkeerd of groter probleem?

Verder over het grotere plaatje:
Deze motor is gespleten geweest en gereviseerd. Ik ga er dus voor het gemak van uit dat deze motor hoe dan ook een goede basis bied om weer op te bouwen tot goed blok, mits de cilinders niet te erg beschadigd zijn en ik er nieuwe koppen op zet? In dat geval overweeg ik om er voor nu mee te blijven rijden (kleine stukjes in de omgeving) en ga ik graag op het aanbod van Hanhoo in om de motor een keer in Hillegom (toch?) op de werkbank te leggen en het blok weer kritisch te inspecteren/fixen.

Ik vrees dat ik mijn frustratie rondom het uitgeven van een klap geld voor een 'nieuwe' motor en nu dit gedonder maar naast mij neer moet leggen. Ik ga nog even mailen met degene die dit blok destijds gereviseerd heeft, kijken wat hij ervan zegt, maar ik denk dat ik geen poot heb om op te staan. Hij zal simpelweg zeggen dat ik dit zelf veroorzaakt heb door de motor niet bij hem in onderhoud te brengen of iets dergelijks...

Anyways, ik heb wel erg veel plezier gehad in het gesleutel afgelopen weekend en heb er veel van geleerd. Zo'n straf zal ik het niet vinden om het beessie nogmaals te demonteren onder toeziend oog van meer ervaren sleutelaars :D

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 887
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Bericht door transporterT2 » zo jun 21, 2015 21:49 pm

Zijn de gescheurde koppen te lassen?
Wanneer je de breuk goed uit slijpt en vollast en dan een nieuwe draad bus voor je bougjie.
Volgens mij moet het wel lukken dan,ik zou het wel eens willen proberen.
Hans waar gooi jij je oude gescheurde koppen weg??

Jw

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10327
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Bericht door fahtal » zo jun 21, 2015 22:21 pm

Ja dat kan maar dan moet je het als een soort hechting dien dus ook haaks op de scheur hechtingen maken.

Echter de kosten als je dit niet zelf kan is voor een vw kopje de moeite niet waard. Anders bij een 6 cilinder kop van een of ander exotisch merk.

@Ralph ik denk dat je de draad verkeerd hebt. Want bij kontact moet die het doen. Blijkbaar doet hij het wel maar verkeerd.

Volgens mij is die massa gestuurd. Dus druk hem even op massa en kijk of die brand bij contact.

Goed dat je eigenwijs bent. Gewoon lekker gaan rijden. Olie gebruik in de gaten houden bougies misschien iets vaker controleren op kleur.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6649
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Bericht door hanhoo » ma jun 22, 2015 13:20 pm

Ik raad je met klem aan niet lang hiermee door te rijden. Een scheur wordt altijd erger, nooit beter. Als de scheur zo ver door gaat dat de klepzetel gaat loslopen, dan ben je verder van huis. En dan net zolang dat hij breekt en je ook gelijk alles kan afschrijven omdat de brokken metaal door het hele blok heen vliegen.

Bovendien heb je blowby gehad door een losse kop. Dat heeft lekker liggen rammelen. Ik vermoed dat je niet gecontroleerd hebt of het carter, de cilinderbus en de kop nog vlak zijn?

Als je hiermee doorrijdt, kun je beter vlug gaan sparen voor weer een nieuw revisieblok.

Wat dat lampje betreft: Je hebt het verkeerde draadje aangesloten op de oliedruk voeler volgens mij. Hij moet branden bij contact aan en uit gaan na het starten. NOOIT een motor laten lopen als het olie lampje constant brandt!
Laatst gewijzigd door hanhoo op ma jun 22, 2015 17:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Dekota
Actief Lid
Berichten: 186
Lid geworden op: vr sep 26, 2008 11:16 am
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Bericht door Dekota » ma jun 22, 2015 14:09 pm

Ralph,

Goed werk!
Alleen een beetje jammer van de gevonden schade aan de cilinderkoppen.
Deze zal je toch echt moeten repareren/vervangen :cry:
VW t2b 1977 doka 2.0l injectie, VW T3 1981 1.9TDI

Gebruikersavatar
Ralph
Actief Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: di jun 28, 2011 8:09 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Bericht door Ralph » ma jun 22, 2015 20:40 pm

Dekota schreef:Ralph,

Goed werk!
Alleen een beetje jammer van de gevonden schade aan de cilinderkoppen.
Deze zal je toch echt moeten repareren/vervangen :cry:


Dank je wel! Maar inderdaad balen.

Het leek misschien alsof ik van plan was om gewoon lekker door te rijden alsof er niks aan de hand is, dit is niet zo. Ik heb de motor weer in elkaar gezet omdat ik de knoop moest doorhakken en gewoon de boel weer netjes dicht wilde hebben nu ik de tijd ervoor had, hulp (Skeeters Jasper!) en alles nog vers in onze geheugens zat. Nu het busje weer bromt ga ik bezinnen wat de volgende stap is en op welke termijn.

Ik ga graag in op Hanhoo's aanbod om het blok in Hillegom eens te inspecteren.
Carters en cilinders etc lijkt me rete-interessant om te doen, maar ik heb er echt de ballen verstand van en waarschijnlijk de tools niet om dit te doen. Vandaar.
Moet ik voorafgaand aan deze klus vast nieuwe koppen ergens op de kop tikken? Ik begrijp dat repareren niet de voorkeur heeft. Gewoon goede nieuwe dus. Marktplaats in de gaten houden of via Paruzzi (€225,-p/st)

Verder nog iets om rekening mee te houden?

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6649
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Bericht door hanhoo » ma jun 22, 2015 22:24 pm

Goede nieuwe koppen zijn rond de 250 euro, compleet met de kleppen. Daar zit vervolgens een uur of anderhalf per kop aan nabewerking aan (kleppen inslijpen, flowen, uitliteren). Met deze koppen bij deze prijs zal je bang-on de 7,5:1 compressieverhouding komen en is verder vlakken niet noodzakelijk.

Kortom: hou rekening met zo'n 350 euro per kop inclusief de nabewerking.

Gebruikte koppen is zeker weten meer werk aan metaalbewerking. Al kun je ze vinden zonder scheuren, blijft het een gok. Mijn type3 koppen waren maar een paar jaar oud (niet gescheurd), maar omdat de cilinder heeft liggen rammelen was ik toch weer 150 euro kwijt om beiden koppen te laten vlakken.

Reviseren is geen repareren. Reviseren is het maken alsof het weer als nieuw mee gaat en dat kost tijd, aandacht en geld. Oh ja, en geduld. Wel machtig mooi werk overigens.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Ralph
Actief Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: di jun 28, 2011 8:09 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Bericht door Ralph » zo jun 28, 2015 9:44 am

Busje wil niet meer starten.
Toen ik m had ingebouwd: starten lopen.
Oliedraadjes gefixd: starten, heel even lopen en toen dood.
Afgelopen week, af en toe starten, verschillende dingen gecheckt, geen sjoege.
Vanochtend opeens weer wel, maar met meer witte rook uit de pijp dan bij de keuze voor een nieuwe paus. Dit was overigens wel heel snel weer weg, dus dit wijdde ik aan het feit dat hij open is geweest. Helaas, na 4 minuutjes stationair draaien leek hij te gaan hinkelen en toen ik aan de gaskabel zat viel hij helemaal uit. Sindsdien is het weer klaar.
De startmotor draait, de bus lijkt aan te slaan, maar komt niet verder dan 1 slag.
Hij vonkt wel, maar lijkt weinig brandstof te krijgen. En ik weet niet of ik me dit inbeeld maar hij lijkt meer lawaai te maken voor wat ik gewend ben.

Niet meer aankomen en naar de garage slepen, of is er nog een (veilige) optie om wat meer troubleshooting te doen?

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 9703
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Bericht door Briebelbus » zo jun 28, 2015 11:38 am

Witte rook :?: vreemd, dat is water. Heeft de bus buiten gestaan.

Als hij nu niet meer wil starten, sputtert enz lijkt het erop dst nu niet meer alle cilinders mee doen. Als je er de vorige keer nieuwe bougies im hebt gezet kan je die er nog even uitdraaien en controleren.

Ik mag aannemen dat je de bougiekabels en ontsteking goed hebt zitten.

Heb je de werking van de kleppen gecontroleerd :?:

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10327
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Bericht door fahtal » zo jun 28, 2015 11:50 am

Inderdaad ontsteking controleren en de bougie kabel volgorde.

Je zou ook even naar de tuimelaars kijken. Zitten de stoterstangen wel goed? Zitten de tuimelaars nog goed vast?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 887
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Bericht door transporterT2 » zo jun 28, 2015 20:20 pm

Krijgt de motor niet teveel brandstof?
Zit de choke draad wel vast op het element ?

Jw

Plaats reactie