Pagina 10 van 14

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Geplaatst: vr jun 19, 2015 0:02 am
door Ralph
Ok. Ik twijfel nog wel.
Zelfs als het makkelijk te doen is: ik heb waarschijnlijk geen idee wat ik aan het doen ben terwijl ik het aan het doen ben. Ik kan de motor er wel uit krijgen, dat ziet er wel haalbaar uit. Maar daarna? Ik kan inderdaad stapsgewijs alles losdraaien en demonteren, checken of het er nog goed uitziet en weer in elkaar zetten met nieuwe stoterstangetjes etc. maar je snapt dat ik wat onzeker ben over of dit lukken gaat, gezien ik nog nooit een VW motor uit elkaar heb gehaald. (en dus ook niet weet wanneer ik een fout maak)

Ik heb filmpjes zitten kijken op YouTube en heb Haynes en John Muir hier naast me liggen. Verder zie ik niet dat ik een momentsleutel nodig heb, toch? Basisgereedschap, een goede krik en een goede dopsleutelset moet voldoende zijn?
Ik ga morgen nog ff wat rondkijken en dan hak ik de knoop door. Whiskey-aanbod staat nog :)
Ralph

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Geplaatst: vr jun 19, 2015 6:25 am
door fahtal
Ik was graag gekomen maar kan niet.

De koppen een tuimelaars zet je opmoment. Anders gaan ze weer los zitten slimpie.

Bel die Marco of je als het los is even met de koppen langs mag komen voor een blik van de expert. Die cilinders dat kan je zelf wel zien.

Wat vloeibare plakking is voor de pijpjes misschien wel handig. Maar dat is een keuze

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Geplaatst: vr jun 19, 2015 7:06 am
door fahtal
Ik zit nog even na te denken. Wat is nu het probleem? Je hebt de bus rijdend naar Marco gebracht voor apk alleen toch?

Hij trekt de conclusie dat de koppen los zitten. Waarom doet die dat? Hoort hij het? Of is er iets anders aan de hand.

Als er geen reden tot zorgen is kan je ook gewoon de boel dicht draaien terwijl de motor er nog inzit. Eventueel nieuwe bougies maar zelfs dat hoeft niet. Wel kleppen stellen.

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Geplaatst: vr jun 19, 2015 8:00 am
door Ralph
Hij had het over dat door de losse kop valse lucht werd aangezogen en dat hij daarom afkeur was. Ik weet het niet meer precies, maar iets met uitlaat en mogelijke terugslag? Ik heb geen idee, ik zat teveel te balen toen ik het hoorde. Een bekende van mij die in de amerikanen zit zei ook: gewoon vastdraaien, niet moeilijk doen.
Het enige wat we dan niet zien is de staat van de koppen. Maar ik ga ervan uit dat er geen grote schade is ontstaan. Dit moet recent gebeurd zijn, de bus heeft 7500 km geleden nog een check gehad en toen was er niks aan de hand.

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Geplaatst: vr jun 19, 2015 8:10 am
door fahtal
Dan inderdaad vastdraaien. Kan die Marco dat niet????

In het boek staat hoe en met hoeveel moment.

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Geplaatst: vr jun 19, 2015 9:22 am
door Wilfred
Het lijkt me hier zaak eerst vast te stellen of de koppen los zitten.

Hij krijgt je uitlaatgasmeting niet goed, als ik je goed begrijp. Hij denkt daarbij aan valse lucht en daarna meteen aan de koppen. Wat mij betreft is dat veel te kort door de bocht. Er zijn VEEL meer andere, meer voor de hand liggende plekken waar valse lucht kan ontstaan.

Bovendien hoeft het niet eens valse lucht te zijn wat mij betreft, misschien kom je met een algehele afstelronde ook al in acceptabele uitlaatgaswaarden.

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Geplaatst: vr jun 19, 2015 9:29 am
door Ralph
Ik ga ff bellen en doe dan een volledigere omschrijving, aan de hand daarvan plan van aanpak maken. Gaat hoe dan ook goed komen.

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Geplaatst: vr jun 19, 2015 10:34 am
door Ralph
Ok, het is echt een losse kop. De uitlaatgassen komen uit de kier en je hoort m ratelen. Dus toch zekere voor het onzekere. Ik ga morgen de motor onder de bus uit halen en haal de betreffende kop eraf. Dan post ik even foto's van hoe hij eruit ziet. Ik denk dat het wel moet lukken, ik hou de tips van Fahtal bij de hand, net als de Haynes manual en de instructiefilmpjes op internet.
Als er nog belangrijke dingen zijn waar ik rekening mee moet houden mag je ze hieronder posten. Ik ben al iets zekerder van aak, maar vind het nog el spannend :)

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Geplaatst: za jun 20, 2015 12:11 pm
door Ralph
Ok motor is eruit. Is inderdaad een fluitje van een cent. Nu beginnen aan het demonteren. Ik post straks foto's van de koppen als ik ze eraf heb. Wish me luck.

Checklistje met whiteboardmarker op de vriezer: why not?
Afbeelding

De motor.
Afbeelding

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Geplaatst: za jun 20, 2015 15:01 pm
door Ralph
Pfff, dat demonteren is ff een puzzelklusje zeg.

De huidige stand van zaken:

Afbeelding

Het is echt een smerige olie-bende te zien rondom de kop aan de bestuurderszijde:

Afbeelding
Volgens mij hebben we de oorzaak van het olieverbruik gevonden :)

Afbeelding

Nu is de volgende stap de koppen zelf loshalen..

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Geplaatst: za jun 20, 2015 15:09 pm
door Ralph
Nog even een foto van hogere kwaliteit.
Afbeelding

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Geplaatst: za jun 20, 2015 15:13 pm
door fahtal
Goed bezig!

Leuk werk toch?

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Geplaatst: za jun 20, 2015 16:40 pm
door Ralph
Superleuk! We gaan nu foto's uploaden van de binnenkant van de koppen, komen met 10 minuutjes online. Hoe maken we de zwarte aanslag schoon? Het is flink dik en zit behoorlijk vast. Ik ben bang de boel te beschadigen. Tips?

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Geplaatst: za jun 20, 2015 16:57 pm
door fahtal
Zolang je het niet met een haakse slijper doet zaak het wel meevallen wat de koppen betreft.

Laten weken in brake cleaner in een doek ofzo en dan schuur spons scotch bright?

In de vaatwasser kan ook.

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Geplaatst: za jun 20, 2015 17:04 pm
door Ralph
Hier komen de foto's:

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Wij gaan nu naar de FLAP voor wat speciale cleaner en misschien wat tips. Ondertussen: Ziet dit er extreem uit of is dit normaal?