Beijaflor (T2B 1979) Remlichtenvraagje

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Beijaflor (T2B 1979) --->Aanhangertje AF!

Bericht door Wilfred » vr jul 04, 2014 9:43 am

Ralph schreef:Bij laden geeft het display 14.7 volt aan. (Uit mijn hoofd, kan ook 14,4 zijn)
Volle accu zonder druppellader is 13,2v.

Vr.1: tot hoe leeg kan ik gaan zonder schade? Is een Optima Yellowtop 75ah semi tractie accu.
Vr.2: na een uurtje niks verbruiken en display ook uitgeschakeld stond hij op 13.0v. Dat is een verlies van 0.2 volt in een uur en zonder verbruikers. Is dit normaal en kan ik er iets aan doen?


Als je wel gewoon de polen hebt aangesloten, lopen er altijd stromen, hoe minimaal ook. pak maar eens je multimeter en ga op allerlei draden en massa punten meten. geheid dat je ergens wel iets vind. Massa schakelaar kan oplossing bieden als je dit niet wil, maar ook dat is geen garantie dat er niet 0.2 volt weg is na een tijdje, maar als het goed is duurt het dan wel langer dan een uur.

De getallen die je noemt klinken verder goed. Normaal gesproken kan je semi tractie accu helemaal leeg trekken. Voordat ik zonnepaneel op de bus had, trok ik ook gewoon de huishoud accu altijd leeg met de koelkast. Daarna weer opladen tijdens rijden, of ergens met netstroom, en niet gemerkt dat ie minder wordt.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Ralph
Actief Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: di jun 28, 2011 8:09 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Bericht door Ralph » di jul 15, 2014 8:52 am

Homokineet zelf vervangen. Hij maakte een bonkend/tikkend geluid in de bochten. Nieuwe besteld bij een van onze sponsors en er zelf opgezet.
Afbeelding
Drie keer naar de winkel omdat ik eerst een imbussleutel had, toen pas zag dat het torx was, torx gekocht, was het toch geen torx maar een 12-puntig ding. Deze was nergens te koop maar kon ik gelukkig lenen van mijn oldtimergarage :) Dus, bus remmenreiniger in de hand en aan de slag:

Afbeelding
Vies
Afbeelding
Schoon
Afbeelding
Los
Afbeelding
Ding viel uit elkaar voordat ik m eraf had. Schoongemaakt.
Afbeelding
De boosdoener?
Afbeelding
Hier kreeg ik de nieuwe met geen mogelijkheid tussen
Afbeelding
Toch maar hele aandrijfas eraf gehaald.
Afbeelding
Voila.

Wat me tegenviel was de sluitring die om de as moest. Wat een pokkeding om met huis tuin en keukengereedschap eraf te krijgen. Ik heb letterlijk met een mesje en een schroevendraaier zitten prutsen om hem eraf te krijgen. En toen moest de nieuwe er nog omheen! Poeh, gedoe. Maar het is gelukt :)
Laatst gewijzigd door Ralph op di jul 15, 2014 11:47 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Bericht door Wilfred » di jul 15, 2014 9:38 am

Mooi klusje.

wat je zocht, noemt men een XZN dop, of veeltand. voor als je nog een keer op zoek wil :-)
Take the planet and make it spin your way

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Bericht door transporterT2 » di jul 15, 2014 20:55 pm

En een seegering tang geloof ik :D

jw

Gebruikersavatar
Ralph
Actief Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: di jun 28, 2011 8:09 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Bericht door Ralph » wo jun 17, 2015 22:58 pm

Hey guys, ik heb van de week mijn bus voor de APK gebracht en krijg een telefoontje waar ik een beetje koppijn van krijg. Graag jullie advies:


- Zomer 2013 bus naar lokale VW-bus specialist gebracht voor APK. Krijg telefoontje met de melding: je motor is helemaal kapot, moet een nieuwe in.
- Gereviseerde originele VW motor gekocht a 2500 euro. (via zeer goed aangeschreven revisie-specialist)
- Motor naar eerder genoemde VW-bus specialist gebracht met de opdracht 'm erin te hangen.. Deze bellen een week later dat ze al 1600 euro hadden zitten versleutelen aan 'problemen' (motor lag nog steeds naast de bus).
- Hier sla ik even heel veel gezeik over, (rekening was 2500 euro, niet akkoord mee gegaan, heel veel gehannes, uiteindelijk bus meegekregen, nooit meer terug gegaan.)
- deze week bus naar Marco Waal gebracht voor nieuwe APK. Blijkt: koppen zitten los. Marco heeft geen tijd ivm recente longontsteking en een shitload aan werk.

Logischerwijs zou dit een garantie-zaak kunnen zijn. 12500 km op een gereviseerde motor is te weinig voor los zittende koppen. Maar revisie-bedrijf zegt terecht: ik weet niet wat het andere bedrijf eraan heeft zitten sleutelen, dus ik weet niet of ik je garantie kan geven. Ik wil de bus zo snel mogelijk gekeurd hebben.

Wat zouden jullie doen?
1. 120 km rijden naar revisie-bedrijf, motor eruit laten halen en helemaal opnieuw laten checken etc. (Zal wel weer 1000 euro kosten en het kost vet veel tijd van Boxtel terug naar huis met ov en weer daarheen etc)
2. Motor uit de bus halen en naar Marco Waal brengen, die kan en wil het wel, maar alleen als ik de motor los bij hem breng, met risico dat het even kan duren. (En ik wil toch echt wel zsm weer de weg op, plus: ik heb nog nooit een motor uit een bus gehaald en heb daar de tools niet voor).
3. De strijdbijl begraven (maar dat gaat echt niet gebeuren).
4. Is er nog een andere optie?

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Bericht door Tuinkabouter90 » wo jun 17, 2015 23:54 pm

dat zijn niet leuke berichten.
kan je zelf niet helpen want heb daar de ervaring ook niet mee.
en heb wel gezien dat hier op forum wel genoeg handige handjes zijn, dus voor jouw optie 4 misschien :mrgreen:

hoop voor je dat je snel weer kan tuffen.
succes

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Bericht door fahtal » do jun 18, 2015 7:07 am

Wat is het probleem? Koppen los? Of is er iets kapot?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Bericht door EeVeeWee » do jun 18, 2015 8:34 am

Wat een vervelend nieuws :(
Ik hoop voor je dat je iemand via dit forum kan vinden die je daarbij helpt, het wegbrengen naar "gerenommeerde" bedrijven kost handen voor geld en je moet maar afwachten wat ze echt doen en of het goed gebeurt. Ik heb laatst ook mijn bus weggebracht naar een lokale VW oldtimer boer voor wat werkzaamheden.
Ik kreeg een hoge rekening zonder dat ik tevreden was over de uitgevoerde werkzaamheden. Maar ze hebben het toch wel druk dus de interesse lijkt daarom niet echt aanwezig.
Succes met je bus!
Dus.

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Bericht door Briebelbus » do jun 18, 2015 9:11 am

Zure berichten. Misschien dat juridisch advies je kan helpen bij het afhandelen :?:

Die kan je misschie vertellen wie er aansprakelijk is en of je nog wat kunt soen.

Verder heb ik ook niet echt suggesties.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Bericht door Briebelbus » do jun 18, 2015 9:14 am

Motor eruit halen klinkt overigens spanmender dan het is. Met basis gereedschap heb je hem zo los, alleen werkt het wel makkelijker op een hefbrug.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Bericht door fahtal » do jun 18, 2015 10:11 am

Misschien kan die Marco het blok er wel voor je eruit halen. Doe jezelf met iemand anders de controle. maar zelf eruit halen is ook een fluitje van een cent.

Als de koppen los zijn. Kijk je even naar de cilinders zijn die nog mooi glad? Als het goed is moet je de hoon sporen nog zien. Zo ja lekker laten zitten. Dan de koppen bekijken. Eventueel even langs een lokale motor revisie bedrijf gaan en laten kijken naar scheurtjes. Ik ga naar Peters in epse. Niet echt heel dichtbij voor jou maar wel een fijn bedrijf.

Maar zelf kijken kan ook.

Geen schade dan nieuwe stoterpijpjes en rubbers en netjes volgens haynes of bentley weer dicht schroeven.

Wel schade? Tja dan denken we wel weer mee. Maar ik zou uitgaan van de kunde van je revisie bedrijf en verder geen extra dingen doen als er geen schade is.

Koppen even markeren met het juiste cilinder nummer. Stoterstangen ook op de juiste plek terug. Mag ook anders maar dat is een hele discussie. Gewoon even markeren.

Allemaal goed zelf doen. Maak het je gewoon niet te moeilijk en haal niet teveel los Als dat geen reden toe is. Het blokje is tenslotte redelijk nieuw.


Laatste tip. Misschien wil de revisie man uit coulance wel een beurtje geven als je bus weer rijd.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Dekota
Actief Lid
Berichten: 186
Lid geworden op: vr sep 26, 2008 11:16 am
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Bericht door Dekota » do jun 18, 2015 11:20 am

Ralph,

Heel vervelend. Mijn ervaringen in het verleden hebben er toe geleid, dat ik het vertrouwen in revisie bedrijven erg laag staat. Zelf doen is het beste. (kan je ook maar een iemand de schuld geven als het fout gaat :roll: )
Voorbeeld. Na een koprevisie waren als "service" de kleppen alvast gemonteerd. Gevolg is dat je niet kan controleren of de zittingen volgens het boekje zijn ingeslepen (zonder alles weer uit elkaar te halen).

Ook als je niet zelf gaat sleutelen, zou ik het boekje van tom wilson aanschaffen. how to rebuild a vw engine.
Hierin staan veel praktische tips, waar je op moet letten, ook als je revisie uitbesteed.

Maar zoals eerder geschreven, zo ingewikkeld is het niet om het blok er uit te halen. Zelfs mijn zwager, met twee linker handen, kan dit :).

Jeroen

Jeroen
VW t2b 1977 doka 2.0l injectie, VW T3 1981 1.9TDI

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Bericht door ardeko » do jun 18, 2015 19:31 pm

Ik mis even wat losse koppen met APK te maken hebben ....Waarom zou hij met losse koppen niet door de APK komen ?

Gebruikersavatar
Ralph
Actief Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: di jun 28, 2011 8:09 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Bericht door Ralph » do jun 18, 2015 20:05 pm

Hey guys, bedankt voor alle reacties!

Dus een goede optie is de bus naar huis halen en zelf stap voor stap alles checken. Ik mis alleen we de ervaring om dit te doen. Ik zit nog op het niveau van zelf kleppen stellen en eenvoudige mechanische onderdelen vervangen. Dus ik weet niet of dit lukken gaat.

Gekke vraag: zou iemand van het forum mij een dag kunnen helpen met de motor? Ik stel er een fles whiskey tegenover. Deze zaterdag 20 juni heb ik toevallig vrij gehouden voor wat klusjes. Anders kan het ook een week later, maar dan heb ik eigenlijk de bus al uitgeleend aan een festivalletje in hartje Amsterdam...

Groet,
Ralph

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Beijaflor (T2B 1979)

Bericht door fahtal » do jun 18, 2015 20:45 pm

als je kleppen kan stellen krijg je de boel wel uit elkaar en in elkaar;)

serieus kleppen stellen is misschien wel het moeilijkste naast de ontsteking en de carb afstellen.

ga je een revisie doen is het een ander verhaal maar er vanuit gaande dat je blok gewoon nog netjes is is het een kwestie van pakkingen vervangen en weer inelkaar schroeven. wel netjes de juiste stappen uit de boeken en filmpjes volgen.

kortom gewoon zaterdag dat blok er onderuit halen(vergeet de gaskabel niet los te halen je zou niet de eerste zijn die zijn hele blok aan de gaskabel ophangt;) (duurt ongeveer 1,5 uur als je het voor het eerst doet). daarna de uitlaat, inlaat en koelblik eraf. dynamo geloof ik ook.

dan de deksels eraf. de tuimelaar assen los halen netjes in een bakje. moertjes weer netjes terug draaien waar mogelijk. stoterstangen netjes markeren op volgorde en in een mooi bakje. de kop los draaien en eraf trekken. en dan de andere kant en dan stoppen. foto`s maken voordat je alles schoon hebt gemaakt. en op zoek naar schade. zijn de cilinders mooi glad met hoonsporen dan niets aan doen lekker laten zitten. het zaakje kan wel zwart zijn vanwege de losse koppen maar zou niet beschadigd moeten zijn. Ook niet spiegelglad!

de koppen. eerst kijken hoe ze er vies uit zien kijk waar zit de roet en waarom. daarna kijken of je scheurtjes ziet. schoonmaken en nog eens kijken. dan zou je nog elke verbrandigskamer kunnen vullen met wasbenzine ofzo en kijken of die door scheurtjes of kleppen wegspoeld. zie je niets dan zou het goed kunnen zijn. toch helpt een expert oog zoals de boven genoemde man in epse wel eens. er zit er vast ook wel 1 bij jou in de buurt.

niets te vinden. dicht schroeven(je hebt waarschijnnlijk nieuw nodig: stoter pijpjes, klepdeksel pakkingen. bougies, uitlaat pakkingen en een 3 a 4 liter olie. schade... tja dan rustig overpeinzen hier op het forum. of met die marco.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Plaats reactie