The '75 Swedish Chef....

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
deNIELSon
Luchtgekoeld
Berichten: 1061
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Haag/Scheveningen

The '75 Swedish Chef....

Bericht door deNIELSon » di apr 05, 2011 19:32 pm

Na aardig wat meegelezen te hebben hier op het forum ( o.a. flink wat info verzameld en problemen opgelost) vond ik het wel eens tijd worden voor een eigen topic.

In het verleden ( vlak na behalen van mijn rijbewijs) al eens een kever 1303 gehad ( licht verlaagd, Clio donkerblauw metallic, volledig benetton lederen interieur, bbs sportvelgen :mrgreen: ).
Dan gaat het na jaren uiteindelijk toch weer kriebelen...
Met toestemming van moeders de vrouw op zoek gegaan naar een bus en uiteindelijk bij deze terecht gekomen en dus ook aangeschaft.

Een uit Zweden afkomstige T2b van het jaar 1975 met een 1800 motor.

Afbeelding

Heb mijn eigen idee over wat ik met de bus wil gaan doen en dat gaan we (= mijn vader, ik en hulp van derden) langzaam en op ons gemak tot uitvoering brengen.

Oh ja btw: mijn naam is Niels, afkomstig uit Den Haag en 32 jaar...... ik weet het......vooral veel foto's plaatsen!!! :wink:
Laatst gewijzigd door deNIELSon op wo dec 12, 2012 14:10 pm, 5 keer totaal gewijzigd.
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!

deNIELSon
Luchtgekoeld
Berichten: 1061
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Haag/Scheveningen

Re: The '75 Swedish Chef....

Bericht door deNIELSon » di apr 05, 2011 19:51 pm

Hier nog een aantal foto's (van toen ik hem kocht....)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door deNIELSon op di apr 05, 2011 19:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!

Duuster
Actief Lid
Berichten: 264
Lid geworden op: za jul 24, 2010 15:11 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Marum

Re: The '75 Swedish Chef....

Bericht door Duuster » di apr 05, 2011 19:52 pm

Welkom
Groet'n Duuster

1302S 1971 Groen
T2A 1970 Rood/Wit

Gebruikersavatar
Hakkinen
Gevorderde
Berichten: 527
Lid geworden op: vr mar 19, 2010 15:06 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berg a/d Maas
Contacteer:

Re: The '75 Swedish Chef....

Bericht door Hakkinen » di apr 05, 2011 20:18 pm

Welkom!
To Finish First, You First Have To Finish!

Gebruikersavatar
luchtpomper
Actief Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: za sep 26, 2009 21:43 pm

Re: The '75 Swedish Chef....

Bericht door luchtpomper » di apr 05, 2011 20:40 pm

Je bent toch al langer actief hier op het forum??? #-o

Desalniettemin welkom!
if it ain't slow than it ain't low

deNIELSon
Luchtgekoeld
Berichten: 1061
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Haag/Scheveningen

Re: The '75 Swedish Chef....

Bericht door deNIELSon » di apr 05, 2011 22:56 pm

Na aankoop van de bus heb ik hem naar een onlangs overgenomen bedrijf in Pijnacker gebracht (kwam daar wederom terecht ivm de kever die ik dus in het verleden had) voor een kleine beurt.
Daar hebben ze de bus toen even op de brug gezet om te kijken naar het exacte laswerk.
Wat ik al vermoedde werd toen ook bevestigd.
Complete binnen en buitendorpels moesten vervangen worden en 2 kriksteunen waren ook aan vervanging toe....

Met wat handelsplaten (bus staat nl op zweeds kenteken) naar mijn ouders gereden (aangezien ik thuis niet over geschikte ruimte beschik) en toen bleek de beurt eigenlijk nergens om te gaan.

Thuis maar gestart met strippen van de binnenzijde van de bus, vervangen van de voorruit ( zat een fikse scheur in) en verwijderen van het voorwiel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door deNIELSon op do dec 01, 2011 16:55 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: The '75 Swedish Chef....

Bericht door freddeblok » di apr 05, 2011 22:58 pm

Is niet blond en Zweeds maar blauw en Zweeds :mrgreen:

Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.

deNIELSon
Luchtgekoeld
Berichten: 1061
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Haag/Scheveningen

Re: The '75 Swedish Chef....

Bericht door deNIELSon » di apr 05, 2011 23:04 pm

Orgineel eigenlijk Sumatra Groen en Zweeds, helemaal vage combi....
:roll:
Ben er nog niet helemaal uit welke kleur de bus nu uiteindelijk moet gaan worden.
Eerst het interieur maar eens aanpakken!
Laatst gewijzigd door deNIELSon op do dec 01, 2011 16:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!

AirBus
Luchtgekoeld
Berichten: 2382
Lid geworden op: do feb 01, 2007 13:56 pm

Re: The '75 Swedish Chef....

Bericht door AirBus » wo apr 06, 2011 8:28 am

Ah die stond in Castricum zeker?


Veel plezier ermee! 8)
T2 type 1 1964 MGPW ..... Front/Rear Airride.. (Bags) 911/914 steering rack.. IRS.. Porsche Brakes.. Supercharged 1600cc!!

deNIELSon
Luchtgekoeld
Berichten: 1061
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Haag/Scheveningen

Re: The '75 Swedish Chef....

Bericht door deNIELSon » wo apr 06, 2011 9:42 am

Klopt uit Castricum, zag hier op het forum (in het topic gespot) dat het laatste "restje" busjes wat daar nog stond is opgekocht en richting Friesland is gegaan. Vermoedelijk voor onderdelen want wat daar nog stond was niet veel soeps meer....

Deze bus voldeed eigenlijk alleen aan onze eisen ( o.a. draaiende motor, compleet interieur en te overzien laswerk).
Inmiddels zijn we al een heel eind op weg. Gezien het feit dat de beurt toch niet geheel aan de verwachtingen voldeed zijn wij verder gaan kijken voor het laswerk.

Uiteindelijk mede via dit forum en topic uitgekomen bij Erwin van Volkscrow ( is ook lekker in de buurt).
Hij heeft uiteindelijk het laswerk uitgevoerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door deNIELSon op do dec 01, 2011 16:59 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!

deNIELSon
Luchtgekoeld
Berichten: 1061
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Haag/Scheveningen

Re: The '75 Swedish Chef....

Bericht door deNIELSon » wo apr 06, 2011 10:02 am

In de tussentijd op zoek naar een setje velgen. Uiteindelijk via Eelke (forum) gevonden en direct nadat de bus klaar was van het laswerk op nieuw rubber gezet . Al het laswerk is overigens ingesmeerd met Por15, dat is dat grijze spul.

Aangezien de motor alles behalve een zonnetje liep heb ik de bus afgeleverd bij een garage bij mijn ouders in de buurt. Omdat dit een bekende is geeft dit wat meer vertrouwen. Daarnaast weet deze man ook wel raad met (het afstellen) van de dubbele carbs. Komt omdat hij naast garagehouder ook een ralleyrace verleden heeft.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door deNIELSon op do dec 01, 2011 17:01 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!

deNIELSon
Luchtgekoeld
Berichten: 1061
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Haag/Scheveningen

Re: The '75 Swedish Chef....

Bericht door deNIELSon » wo apr 06, 2011 10:22 am

Uiteindelijk zijn de volgende werkzaamheden door Erwin van Volkscrow uitgevoerd qua laswerk:

Binnen en buitendorpels ( links/rechts).
Kriksteunen achterzijde ( links/rechts).
Rechter binnenprofiel onder dorpel voor schuifdeur.
Rail schuifdeur vastgelast
Dorpel onderzijde schuifdeur.
Wielkast binnenzijde nieuwplaatwerk ( link/rechts).
Steunbalk onder laadvloer.
Reparatiewerk laadvloer.

Goed dat zit er dus op, nu het motorische gedeelte....

Carbs zijn schoongemaakt en goed afgesteld.
Benzineslangen/rubbers nagekeken en vervangen.
Remklauwen gereviseerd (links en rechts).
Remslangen vervangen (voor en achter).
Remvoeringen en cilinder (links en rechts).
Vulhalsrubber vervangen en daarnaast ook check achter de firewal bij benzinetank.
Aandrijfashoesjes en fuseekogelhoesjes vervangen.
Motorrandrubber aangebracht
Vooras doorgesmeerd
Met veel pijn en moeite de wielbouten los gekregen en vervangen.
Stabilisatorbeugel voor vervangen.
En dan vergeet ik vast nog een heleboel...

Daarnaast waren er natuurlijk ook wel wat dingetjes gedaan toen ik hem in eerste instantie had weg gebracht bij Paalman. Anders had ik dat geld ook in de sloot kunnen gooien.....

In principe zou de APK nu geen problemem meer moeten opleveren. De bus rijdt als een zonnetje! :D
Laatst gewijzigd door deNIELSon op do dec 01, 2011 17:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!

Gebruikersavatar
snizzel
Actief Lid
Berichten: 299
Lid geworden op: di jan 16, 2007 16:40 pm
Locatie: schollekop
Contacteer:

Re: The '75 Swedish Chef....

Bericht door snizzel » wo apr 06, 2011 14:17 pm

Komt zeker goed met de APK. Lekker genieten van de bus. Hou het als een rollend & legaal rijdend project, langzaam van alles goed uitvoeren. Zo blijf je genieten van je bus. ALs je bus echt in de steigers staat, is het een heel ander verhaal (zoals mijn Spijlbus :oops: )

De velgen staan al een stuk cooler. uiteindelijk de bouten los gekregen? :lol:

Geniet ervan dude. Cheerio
opzoek naar een bussie? check out www.volkscrow.com

deNIELSon
Luchtgekoeld
Berichten: 1061
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Haag/Scheveningen

Re: The '75 Swedish Chef....

Bericht door deNIELSon » wo apr 06, 2011 15:42 pm

Bouten loskrijgen was boutwerk...was ff flink stoken...

Toen het motorische werk ook achter de rug was, maar weer eens mijn aandacht verlegd naar de binnenzijde van de bus.

First things first....eerst maar eens de vloer een behandeling geven....

Before:

Afbeelding

Afbeelding

Between:

Afbeelding

Afbeelding

After:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door deNIELSon op do apr 07, 2011 23:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: The '75 Swedish Chef....

Bericht door freddeblok » wo apr 06, 2011 17:32 pm

Goed bezig =D> =D>

Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Plaats reactie