T2a Kemperink bj 1970

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3155
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: T2a Kemperink bj 1970

Bericht door Wilfred » do jun 23, 2011 12:42 pm

Als het een avond is, wil ik wel helpen. Overdag gaat niet. Ik kijk vanuit mijn flat uit op de woning van de buskabouter, dus de afstand is goed te overzien :D
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
MACHINE
Gevorderde
Berichten: 821
Lid geworden op: do jun 18, 2009 9:31 am
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: T2a Kemperink bj 1970

Bericht door MACHINE » do jun 23, 2011 12:50 pm

savonds kan ik eventueel ook wel. leuk om even weer langs te komen en een handje te helpen. Daar komt bij dat ik volgens mij nog steeds poul moet betalen voor mijn logo :-)

Gebruikersavatar
san
Beginner
Berichten: 91
Lid geworden op: do dec 06, 2007 23:05 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: T2a Kemperink bj 1970

Bericht door san » do jun 23, 2011 22:23 pm

Super deze reacties!!

Ik geloof dat Poul nog in Ierland is. Als hij terug in Grunn is dan bel ik hem even om te vragen wanneer ik weer aan de bus kan klussen. Ik zal de data vermelden. Voor de mensendie mee willen helpen staat het bier koud of fris ;).

Gebruikersavatar
san
Beginner
Berichten: 91
Lid geworden op: do dec 06, 2007 23:05 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: T2a Kemperink bj 1970

Bericht door san » wo jun 29, 2011 15:26 pm

san schreef:Super deze reacties!!

Ik geloof dat Poul nog in Ierland is. Als hij terug in Grunn is dan bel ik hem even om te vragen wanneer ik weer aan de bus kan klussen. Ik zal de data vermelden. Voor de mensendie mee willen helpen staat het bier koud of fris ;).


Aankomende zaterdag 2-7 ga ik klussen bij Poul aan de bus. De motor gaat er dan in en wil dan ook weer het Z Bed etc erin knallen.

Als iemand zin heeft om te klussen dan ben je bij deze uitgenodigd. (Ik zorg voor bier en fris).Laat even weten als je zin hebt via pb!

Gr,
San

Gebruikersavatar
san
Beginner
Berichten: 91
Lid geworden op: do dec 06, 2007 23:05 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: T2a Kemperink bj 1970

Bericht door san » zo jul 03, 2011 17:06 pm

Zo afgelopen vrijdag en zaterdag geklust aan de Kemperink. Het ging gelijk mis toen ik nog ''even'' de motorsteun vast wilde zetten. Tja dat gaat dus niet als de uitlaat erop zit.... Dus uitlaat eraf, motorsteun erop.

Toen kwam ik erachter dat de schroef waar de plunjer van de oliepomp los zat.. Ik kon de schref zo losdraaien met de schroevendraaier. Gelukkig wist Poul nog iets om dat ding vast te zetten. Toen kon de uitlaat erweer op.

Hierna hebben we het blok op een karretje gezet en richting het motorruim gereden. Daaraan gekomen zagen we dat er iets niet helemaal klopt namelijk, hoe komt het dat de motorsteun aan beide kanten zo 3 a 4 cm te kort is? Na gebeld te hebben met (Panel) Bas wisten we het zeker dat de motorophang rubbers weg waren. Nergens konden we die krengen vinden. Gelijk maar even bellen naar wat leveranciers en gelukkig kon ik ze zaterdag ophalen. Dus dat was het einde van de vrijdag.

Zaterdag:
Vroeg in de ochtend om 8 uur de trein gekomen naar Ede Wageningen om vanuit met de bus naar Kieft en Klok te gaan voor een setje motorophangrubbers ( dit is het moment om te denken of te zeggen, leuk woord voor scrabble). Hierna met de bus naar Arnhem en vanuit daar met de trein weer naar Groningen. Uiteindelijk was ik bij Poul om 13.30 en de dag moest nog beginnen qua klussen dan.

Als eerste maar die rubbers op de steun gemonteerd. De versnellingsbak van onze t2a heeft geen ophanging dus hing de bak wat uit het lood ( bij demontage van de motor wel een touw om de bak van de versnellingsbak gedaan zodat hij blijft zitten). Dus een krik eronder gezet en met behulp van de vorkhef truck van Poul het karretje met de motor in het motorruim gereden. Na wat gehannes met de uitgaande as van de bak schoof alles in een keer op zijn plaats na een uurtje werk. Niet verkeerd moet ik zeggen!

Nu kon alles aangesloten worden en het is natuurlijk super als je een autobrug tot beschikking hebt. Het enige minpuntje was dat we maar met zijn tweeen waren, de kemperink reed nog niet en de draaihoek is belachelijk klein.

Poul wist gelukkig nog wel iets. De vorkhef truck deed het werk. Het ging als volgt in zijn werk. Op de vork plaatste we een aantal houten balken met kussens. Hierna reed Poul de vorkhef truck naar de voorzijde van de Kemperink waar hij de voorzijde omhoog lifte. Wel netjes gekeken waar de vork zat ten opzichte van het chassis. Je had het moeten zien, ik hield mijn adem in toen de Kemperink zo'n 20 graden schuin stond. Poul bleef er maar kalm onder, ook toen ik zei dat de bus nog niet verzekerd was. Uiteindelijk stond de bus op de brug. Vanaf hier was het plain sailing.

De electra werd aangesloten, de startmotor erop gezet en toen de gaskabel...... Bij demontage kwam ik erachter dat iemand ooit de kabel provisorisch had gemaakt. Ooit was de kabel blijkbaar gebroken en toen is er een stukje tussen gezet. Dat hebben we nu ook even gedaan. Ik heb een NOS gaskabel, dus deze gaat er nog wel een keer onder.

Hierna hebben we de olie uit het blok laten lopen en we roken nogal wat benzine. Ik denk dat dit komt door het lange stilstaan en dat de vlotter is blijven hangen nadat de Kemperink uit zijn slaap werd gehaald.
Inmiddels was het alweer bijna 7 uur en we hadden het allebei wel gehad. Na de handen gewassen te hebben ben ik weer met de trein terug gegaan naar Utrecht.

Kan niet wachten om hopenlijk weer dinsdag avond te klussen. Dan staat het volgende op het programma:
- Benzineleidingen plaatsen
- Benzine filter plaatsen
- Nieuwe olie erin
- Beetje plaatwerk nog doen
- Lucht slangen plaatsen
- Slangen van de verwarming aan kachelpotten erin zetten en aansluiten aan de kabels

Tja en dan is het starten :D

Wat ik me afvroeg over de benzine in de olie. Onze beredening was dat de benzine de olie verdunt en dat hierdoor ook makkelijkere lekkages zijn. Klopt dit ?

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10983
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: T2a Kemperink bj 1970

Bericht door fahtal » zo jul 03, 2011 19:09 pm

Ik denk data je benzinepomp kapot is en daardoor benzine lekage in je blok. Niet mee gaan rijden!

en als jij en de andere groningen boys het niet doen dan doe ik het wel. Hierbij nomineer ik poul voor vct2 van de maand
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: T2a Kemperink bj 1970

Bericht door Baphi » zo jul 03, 2011 19:44 pm

Zeker niet mee rijden! Probeer eerst de benzinepomp te reviseren, als dat kan bij jouw type pomp. Benzine in je olie verwijdert de (smerende) oliefilm op je cilinderwanden, waardoor je zuigers zonder olie heen en weer schrapen en dat slijt als een dolle... Meteen wat aan doen dus!
Verder lekker bezig!
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
san
Beginner
Berichten: 91
Lid geworden op: do dec 06, 2007 23:05 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: T2a Kemperink bj 1970

Bericht door san » zo jul 03, 2011 19:56 pm

fahtal schreef:Ik denk data je benzinepomp kapot is en daardoor benzine lekage in je blok. Niet mee gaan rijden!

en als jij en de andere groningen boys het niet doen dan doe ik het wel. Hierbij nomineer ik poul voor vct2 van de maand


Ohw hier ik ben ik het zeker mee eens hoor. Ik dacht alleen dat Hanhoo ( Hans) al VCTer van de maand was. Dus bij deze normineer ik Poul voor VCTer van de maand augustus!!

Hoe kan ik de werking van de benzine pomp checken?

* Ik heb net even gechecked. Hanhoo is VCTer van de maand Juli :wink:

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3155
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: T2a Kemperink bj 1970

Bericht door Wilfred » ma jul 04, 2011 7:07 am

Ik denk ook dat je benzine pomp stuk is. Als je een model hebt wat uit elkaar te halen valt, kan je volgens mij wel zien dat een membraan lek is.

Er zijn ook modellen waar je niets aan kan schroeven. Ik weet niet hoe je die kan testen. Misschien benzine pompen, handmatig, en kijken of er ook benzine onderaan uit loopt.

overigens klopt je theorie wel een beetje, benzine verdunt met olie lekt makkelijker. Ik heb op het forum zelfs wel eens gelezen dat mensen met 15w40 wel lekkage hadden (minimaal uiteraard) maar dat dat met 20w50 (=dikkere olie) over was.

Heb je last van lekkage? En zo ja, waar?

Ik hoop overigens dinsdag eens langs te komen, tot hoe laat blijven jullie aan het klussen?
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10983
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: T2a Kemperink bj 1970

Bericht door fahtal » ma jul 04, 2011 9:08 am

een wijze man uit het zuiden zei vorig jaar tegen mij. als een benzine pomp met membraam jaren lang niets heeft gedaan en dan ineens 3000 toeren gaat tikken op het membraam dan kun je er zeker van zijn dat die kapot gaat. gewoon vervangen door of elektrisch en nooit meer benzine in je blok. of een nieuwe (of alleen het membraam als het kan) mechanische.

ga je voor elektrisch dan kan ik je aanraden om een goede te nemen. ik heb 2x toe een koper kleurige blok pompje kapot gehad. 1 zelfs naar 200 km... deze pompjes stoppen niet als ze op druk zijn dus maken overuren en gaan kapot. nu 1 erin die wel stopt als die op druk is.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: T2a Kemperink bj 1970

Bericht door Baphi » ma jul 04, 2011 12:29 pm

Ik heb die van mij kunnen reviseren, was nog de originele op mijn enkelpoorts motor.
Deze dus:

Afbeelding

Afbeelding

Was idd nieuw membraan plaatsen (enorm geklooi in veel te kleine ruimte). Te koop bij elke luchtgekoelde winkel/leverancier!
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
san
Beginner
Berichten: 91
Lid geworden op: do dec 06, 2007 23:05 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: T2a Kemperink bj 1970

Bericht door san » ma jul 04, 2011 12:47 pm

Baphi schreef:Ik heb die van mij kunnen reviseren, was nog de originele op mijn enkelpoorts motor.
Deze dus:

Afbeelding

Afbeelding

Was idd nieuw membraan plaatsen (enorm geklooi in veel te kleine ruimte). Te koop bij elke luchtgekoelde winkel/leverancier!


Hey super! Deze heb ik dus ook op mijn enkelpoort motor zitten. Ga het membraan vandaag even bestellen, te samen met een nieuwe oliezeef, boutjes en koper ringetjes!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: T2a Kemperink bj 1970

Bericht door hanhoo » di jul 05, 2011 12:59 pm

Een benzinepomp revisie setje kost relatief geen drol en is dus alleen al goed voor piece of mind. Het is inderdaad even prutsen, maar wijst zichzelf. De pen die de hevel vast houdt, kun je eruit tikken met een stift.

Prop de hevel vol met lagervet, de pomp heeft namelijk zelf geen smering.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Panel Bas
Gevorderde
Berichten: 642
Lid geworden op: zo apr 27, 2008 12:49 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Vleuten

Re: T2a Kemperink bj 1970

Bericht door Panel Bas » wo aug 10, 2011 21:05 pm

is er al nieuws???
bus-loos.

koerts
Actief Lid
Berichten: 100
Lid geworden op: za sep 20, 2008 15:36 pm
Locatie: groningen

Re: T2a Kemperink bj 1970

Bericht door koerts » wo okt 26, 2011 19:55 pm

Panel Bas schreef:is er al nieuws???

nee heb san nog niet weer bij poul gezien
mischien is hij er zaterdag ik ben er dan wel :wink:
rij een t2 dan maak je nog eens wat mee

Plaats reactie