T2a Kemperink bj 1970

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
san
Beginner
Berichten: 91
Lid geworden op: do dec 06, 2007 23:05 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Utrecht
Contacteer:

T2a Kemperink bj 1970

Bericht door san » do mar 24, 2011 23:24 pm

Hallo, wij zijn Roelien en Sander (San).

In februari 2011 hebben wij de T2a Kemperink van Poul (aka Buskabouter) overgekocht. Waarom een Kemperink? Eigenlijk bij toeval, maar we zijn er wel heel blij mee!

Bij goede vrienden van ons stond een roestige verwaarloosde T2b Kemperink in de straat met de startkabels op de bijrijdersstoel. Sander was geïntrigeerd door de bus. We gingen steeds vaker even 'spontaan' bij onze vrienden langs. ;) Sander postte een bericht op het VCT2-forum om meer te weten te komen over dit speciale model. Poul reageerde en vertelde dat zijn bus te koop stond.

Poul's bus zette ons leven wel een beetje op zijn kop. Plannen om naar Canada te verhuizen voor 6 maanden (het visum was al aangevraagd!) werden al voorzichtig opzij geschoven, zonder dat we de bus in het écht gezien hadden. Want hoe gaaf zou het wel niet zijn om deze zomer met de Kemperink door Europa te toeren?

Gelukkig viel de bus niet tegen! We wonnen advies in bij andere leden van het forum, maar iedereen was het er over eens dat de Kemperink van Poul ('bolletje') een mooie zeldzame harde bus was die zijn geld meer dan waard zou zijn. Er moesten nog wel wat dingen gebeuren (pakking + krukaskeerring vervangen & hoofdremcilinder vervangen), maar Poul bood aan om te helpen bij de werkzaamheden.

We konden de bus nog net op tijd voor de neus van een paar Duitsers wegkapen die via een handelaar hadden laten blijken de bus te willen kopen. Poul was wel blij dat de bus toch in Nederland zou blijven!

Inmiddels heeft Sander zo'n vier dagen aan de bus geklust. De bus is geschorst en staat nog in de loods van Poul. Dat betekent dat we voorlopig nog van Utrecht naar Groningen moeten reizen, maar zodra de bus rijdt en APK heeft willen we de bus stallen in de buurt van Utrecht (we zijn nog op zoek!).

Werkzaamheden februari/maart 2011:

Dag 1: Onderkant motor schoongemaakt. Zoals verwacht blijkt de keerring tussen de motor en de versnellingsbak te lekken.
Dag 2: Motor uit de bus gehaald en begonnen met schoonmaak van de motor.
Dag 3: Motorbeplating gedemonteerd. Er bleken nog een probleem te zijn met het koelhuis, omdat de pin van de thermostaat bleef hangen. Opgelost door met een schroevendraaier de pin los te duwen (volgende keer maar op de 'goede' manier doen: thermostaat eerst verwijderen). Leuk detail: de motor blijkt in Mexico gebouwd te zijn (zie foto). De motor is gereviseerd (te zien aan het X-je dat in het motorblok is geslagen).
Dag 4: zaterdag a.s.: Voor het eerst samen klussen! Motorruim en carborateur schoonmaken, motor vetvrij maken en laatste stukje beplating demonteren.

In de planning:
- motorbeplating laten coaten
- kachelpotten repareren / vervangen
- stoterstangenpijpen vervangen
- kop- en hoofdpakking vervangen
- keerring + o-ring vervangen
- koppeling en drukgroep beoordelen (evt vervangen)
- benzineslangen + vulhals vervangen
- hoofdremcilinder vervangen
- schuren en verven of spuiten

Een aantal onderdelen zijn al binnen, sommige moeten nog worden besteld.

Maar als je eenmaal bezig bent, dan kun je alles wel gaan vervangen. We hopen met Pasen in ieder geval ons eerste korte tripje te kunnen maken, dus we moeten nog even flink doorwerken!

Foto's!!!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hakkinen
Gevorderde
Berichten: 527
Lid geworden op: vr mar 19, 2010 15:06 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berg a/d Maas
Contacteer:

Re: T2a Kemperink bj 1970

Bericht door Hakkinen » vr mar 25, 2011 0:30 am

Welkom!
Machtig mooie Kemperink!
To Finish First, You First Have To Finish!

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: T2a Kemperink bj 1970

Bericht door ko de fries » vr mar 25, 2011 9:51 am

super bus , krijgen jullie hem klaar voor de voorjaars meting?
zou leuk zijn hem live te zien grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: T2a Kemperink bj 1970

Bericht door Wilfred » vr mar 25, 2011 9:52 am

Heb hem al eens in het echt mogen bewonderen, mooi ding!
Afbeelding

ps. 6 maanden Canada zeker nog doen. Heb ik ook gedaan, tijd van mijn leven gehad :D
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Roelien
Beginner
Berichten: 51
Lid geworden op: wo feb 09, 2011 23:49 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: T2a Kemperink bj 1970

Bericht door Roelien » za mar 26, 2011 17:24 pm

San en ik hebben vandaag hard geklust, we zaten al om 7:15u in de auto naar Groningen. Veel verrassingen (vooral positief!).. het leukste was dat we de originele bekleding terug vonden nadat we de bank uit de bus hadden gehaald om bij de benzinetank te komen. Er moesten twee lagen stof en honderden nietjes verwijderd worden, maar het resultaat is er dan ook wel naar!

Sander maakt de bank los (let ook op de oude bekleding!)

Afbeelding

Daaronder zat spijkerstof. Roelien wilde weten wat er onder de spijkerstof zat..

Afbeelding

De banken met originele bekleding. Let ook op de stof die er in de afgelopen 41 jaar omheen heeft gezeten!

Afbeelding


Onze bezigheden vandaag:

Roelien: motorruim en motor schoongemaakt, twee lagen zeil verwijderd (wat een rotklus!), twee lagen bekleding verwijderd
Sander: banken uit de bus gehaald, koppeling en drukgroep los gemaakt (met de toplager nog wat problemen, niet de juiste dop), motorbeplating verder los gemaakt (dan deze week naar de coater)

San heeft de pully nog niet los gekregen. Heeft iemand een pullytrekker met twee armen te leen?
Laatst gewijzigd door Roelien op zo apr 24, 2011 15:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Kijk ook eens op Shesports.nl

Gebruikersavatar
JackS
Luchtgekoeld
Berichten: 1870
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Contacteer:

Re: T2a Kemperink bj 1970

Bericht door JackS » zo mar 27, 2011 19:23 pm

Je moet nu op zoek gaan naar campers die deze stof hebben gebruikt en zo kom je achter de historie van je interieur. In ieder geval komt het niet "bij ons" vandaan. :?
AMESCADOR "en daarmee uit"

Gebruikersavatar
Roelien
Beginner
Berichten: 51
Lid geworden op: wo feb 09, 2011 23:49 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: T2a Kemperink bj 1970

Bericht door Roelien » zo mar 27, 2011 20:33 pm

Ja dat lijkt me een goed plan. Ik kan me niet herinneren dat ik dit stofje ooit eerder ben tegen gekomen. Wie heeft er een idee?!
Kijk ook eens op Shesports.nl

Gebruikersavatar
Roelien
Beginner
Berichten: 51
Lid geworden op: wo feb 09, 2011 23:49 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: T2a Kemperink bj 1970

Bericht door Roelien » zo mar 27, 2011 22:05 pm

Nog wat fotootjes van het interieur:

Rock en Roll bed

Afbeelding

Onderkant van Rock en roll bed

Afbeelding
Kijk ook eens op Shesports.nl

Gebruikersavatar
Airtime
Luchtgekoeld
Berichten: 5028
Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: T2a Kemperink bj 1970

Bericht door Airtime » ma mar 28, 2011 9:26 am

Zo te zien is die originele bekleding nog in best goede staat. :D 8)

Veel plezier met jullie aanwinst en komen jullie ermee naar de voorjaarsmeeting in Oude Mirdum?
Easy!

Gebruikersavatar
Roelien
Beginner
Berichten: 51
Lid geworden op: wo feb 09, 2011 23:49 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: T2a Kemperink bj 1970

Bericht door Roelien » ma mar 28, 2011 12:23 pm

Helaas niet.. we moeten dat weekend in Gent zijn.
Kijk ook eens op Shesports.nl

Gebruikersavatar
san
Beginner
Berichten: 91
Lid geworden op: do dec 06, 2007 23:05 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: T2a Kemperink bj 1970

Bericht door san » ma mar 28, 2011 23:31 pm

Vandaag weer naar Groningen gegaan voor een dagje klussen. Wat kunnen de moeren vast zitten zeg die de strips vasthouden van de tank... Pokke dingen. Uiteindelijk na wat geduld is alles los.

De vulhals was erg poreus en ook de slangklemmem compleet verrot, toch goed dus om dat even te checken! Verder is het zeil gelukkig eruit. Hier moest een koevoet aan te pas komen en met beleid kwam het los. Degene die het zeil ooit heeft verlijmd heeft waarschijnlijk gedacht: '' Dat zeil moet voor altijd verenigd worden met de bus''. Die had het dus mooi mis.

Roelien heeft vandaag de motorbeplating naar de coater gebracht, twee artikelen geschreven over vw bussen en vakantie en verder nog gekeken naar een nieuw zeil.

Zaterdag gaan we met drie man sterk naar het hoge noorden om te schuren en te verven ( motorruimte, firewall binnenkant en de tank zelf! De vaart zit erin!

Gebruikersavatar
san
Beginner
Berichten: 91
Lid geworden op: do dec 06, 2007 23:05 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: T2a Kemperink bj 1970

Bericht door san » ma apr 11, 2011 22:15 pm

Afgelopen dagen erg druk gehad met studie en sport, dus niks kunnen doen aan de bus helaas.

Gister wel de koppeling,drukgroep,vliegwiel en stoterstangenpijpjes van Dennis overgenomen. Erg blij met de spullen. Het ziet er allemaal als nieuw uit. Binnenkort kan dus de motor aan worden gepakt en de beplating er weer op. Als dat gebeurd is gaat het gelukkig wat sneller!

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: T2a Kemperink bj 1970

Bericht door jerupke » ma apr 11, 2011 23:47 pm

Even een stukje uitleg....

Een rock & Roll bed heet niet zo omdat je er mee kunt/moet dansen..... [-X [-X

Afbeelding

Kom op, met die Kemperink, die zijn zooooooooooooooooo gaaf!!
Succes en welkom op dit forum! (bbetje laat maar toch)
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
Roelien
Beginner
Berichten: 51
Lid geworden op: wo feb 09, 2011 23:49 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: T2a Kemperink bj 1970

Bericht door Roelien » zo apr 24, 2011 15:51 pm

Het Paasweekend staat in het teken van een klusvakantie bij Buskabouter. We logeren in het appartement van een vriendin in Groningen (ze is er niet!) en wij zijn dus elke dag aan het klussen.

Vooral San doet hard zijn best.. :wink:

Wat is er gebeurd?

- Nieuw zeil gelegd
- Koppelingsplaat vervangen
- Oliekeerring vervangen
- Vliegwiel vervangen
- Pakkingen vervangen
- Stoterstangen vervangen
- Beplating weer op de motor gezet
- Bekleding op de vloer in de cabine er uit gesloopt (M-plaatje gevonden!!! Zie http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=77&start=1425)

Wat gaan we nog doen:
- Rubbers motorruim vervangen
- Hoofdremcilinder vervangen
- Benzineslangen vervangen
- Motor terug zetten
Kijk ook eens op Shesports.nl

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: T2a Kemperink bj 1970

Bericht door ko de fries » zo apr 24, 2011 20:22 pm

waarom vliegwielvervangen?? goed bezig =D> , we zien jullie dus op de voorjaarsmeting met dit tempo :wink:
grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Plaats reactie