T2B project

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
westfalia76
Beginner
Berichten: 58
Lid geworden op: ma feb 21, 2011 17:23 pm
Bouwjaar Bus: 1976

T2B project

Bericht door westfalia76 » ma feb 21, 2011 17:25 pm

Hoi,


Ik ben Floris en ben 16 jaar oud. Dit is het project van mijn busje. Doe dit samen met mijn vader; hij heeft heel veel kevertjes opgeknapt en weet dus wel wat van de oude boxertjes. Ikzelf heb heel veel met brommers gedaan, maar vond het nu toch wel eens tijd voor iets meer uitdaging.

5-05-2010
Ik ben namelijk bezig met een vw bus op te knappen. Heb deze bus voor 2500 euro gekocht. Hij is vrijwel compleet. Hij heeft veel carosserie roest, en de motor loopt (nog niet).
Afbeelding

Afbeelding

12-9-2010
De motor is het eerste object waar ik mij op aan het richten ben. Het gaat hier om een 1600cc dubbelpoorts ADmotor.

Afbeelding

Afbeelding

23-10-2010
Deze hebben we dus uit de auto gehaald en op de werktafel gelegd.Hij gaat helemaal gereviseerd worden. Dat betekent dus dat alle hoofd- en nokkenlagers vervangen worden, drijfstanglagers, alle pakkinkjes, rubbertjes, carbje, allemaal aan revisie toe. Het strippen kon dus beginnen :)

Afbeelding

trots:
Afbeelding

Diezelfde avond ging ik nog alle nodige onderdelen bestellen. Had zo'n beetje kunnen inventariseren wat er allemaal gekocht moest worden. Te veel om op te noemen. Nieuwe cilinderkit, lagers (moest eigenlijk overmaat hebben, wist dit niet. Moest dus die std lagers die ik kreeg ruilen), motorbeplating (chroom) poelies (chroom) uitlaat, verdeler, benzinepomp, koppelingsplaat en drukgroep. En nog veel meer. Gisteren hebben we eindelijk voor altijd het draaiende gedeelte kunnen afsluiten. We hadden m eerst opgebouwd, maar waren nog niet helemaal zeker van alles, omdat we te weinig foto's hadden gemaakt. Nog maar een keer opengemaakt dus. Uiteindelijk zat alles goed, maar nu hadden we tenminste zekerheid. En foto's :D :

13-11-2010
Tussendoor hadden we al gezien dat onze oude versnellingbak kapot was bij t koppelingshuis; er was een stuk afgebroken. We hebben toen eentje gekocht op marktplaats. Een CE-tje.

Gereviseerde carburateur. 34 PICT-3.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

29-11-2010
Filmpjes:

http://s607.photobucket.com/albums/tt15 ... CF5426.mp4

http://s607.photobucket.com/albums/tt15 ... CF5439.mp4

Die zat uiteindelijk goed dicht. Eindelijk ook de helften met de goede momenten aankunnen trekken. Mooi gesloten, draait prima en aandrijving voor verdeler en benzinepomp werken ook :

http://s607.photobucket.com/albums/tt15 ... CF5439.mp4

http://s607.photobucket.com/albums/tt15 ... CF5440.mp4
Nu gingen we de vliegwielspeling berekenen. Mooi micrometertje gebruikt.

Afbeelding

Zo het vliegwiel in uitgetrokken stand (0,00mm)
Afbeelding

En de speling (0.45mm)

Afbeelding

Met een simpele rekensom komen we dan uit op een opvulring van 0.35mm die we moeten kopen. Staat op het lijstje.

Gisteren ook maar meteen de cilinders opgebouwd. Hadden nog een uurtje, dus alleen de rechterkant gedaan.

Afbeelding

Ziet er goed uit:

Afbeelding

Tweede erbij:

Afbeelding

Beetje olie om te smeren
Afbeelding\

Kop erop:

Afbeelding

Nu wilden we eigenlijk ook alvast de klepspeling afstellen, maar we hadden geen voelermaatje. Dus dat komt de volgende keer wel. Toch - omdat ik het niet kan laten - eventjes mijn mooie nieuwe chromen klepdeksel erop gezet, om te kijken hoe het wordt.
Afbeelding

Afbeelding

Wauw.

8-1-2011

Naar keverfestijn in Rosmalen geweest. Paar mooie spullen voor de bus kunnen kopen. Ontsteking, Empi uitlaat, koppeling en drukgroep (gereviseerd, 70euro:O). Was echt een leuke dag. Veel gezien!

Onder de cilinders liggen van die afstandsringen. Toen ik die ouwe set eraf haalde, dachten wij dat we ze nieuw moesten kopen, omdat we dachten dat ze als pakking dienden (en ingedrukt werden). Nieuwe gekocht... Voor een 1200cc of zo gekregen. Veel te klein in ieder geval. Heb die oude nog, maar heb er maar 3. Weet niet waar die 4e is. Misschien nog in de winkel waar ik ze kocht... Moet ik dus ook achterheen, wil ik de volgende keer de linkerkant ook kunnen doen.

Nieuwe zinken klepstoterbuisjes. Met uiteraard de naad naar boven. Tip van mijn pa: daar gaan ze 't eerst lekken.

Afbeelding

Koeltunneltje en andere motorbeplating prepareren en spuiten:

Afbeelding


Hier nog wat foto's van toen we nog niet aan de motor begonnen (24-05-2010), maar een enorme drang voelden om er iets uit te sleutelen:
Afbeelding

Afbeelding

11 feb. 2011 - We moesten even naar mijn oma, omdat we wat kledingrekken moesten repareren. Daar staat ook het lasapparaat, dus vandaar. En bij oma is het natuurlijk heel gezellig. Maar goed. Mijn vader had een mooi pakkinkje voor onder de oliepomp geknipt (andere was gescheurd) en die deden we er nu ook maar meteen erop.
25-1-2011
Koeltunneltje was al gespoten. Met chroomlak. Glans valt me een beetje tegen, maar dit heeft ook wel wat .Is meer matzilver geworden. Ga er nog een keer met wat blanke lak overheen om hem goed hard te maken. (en wat te laten glimmen)
Afbeelding

Afbeelding

Alle boutjes en ringetjes RVS. Beter nu goed doen, dan later over :)
Afbeelding

oliepompje er ook eventjes in gezet:
Afbeelding

Afbeelding

20-2-2011
We gaan we de motorstandaard lassen om de motor over enige tijd in te kunnen hangen. BIj Kelders in Boxmeer hebben we stalen kokerbalken gekocht. Geweldig mooie zaak. Bezoekje waard!
Die moet het worden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gr.

Vandaag de motorstandaard gelast. Is ff een klusje geweest, maar 't resultaat is er echt naar! Bij interesse voor de bouwtekening, kunt u mij een inbox berichtje sturen. Of een reactie hieronder achterlaten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alle cilinders erop. Mooi he, zo'n 1600'tje :D

Afbeelding

Differentieel van de oude bak. De bellhousing hebben we eraf gehaald, omdat die als ophangpunt aan de motorstandaard fungeert. We hebben al een tweede bak gekocht. Dit hebben we overigens niet gedaan met het oog op de standaard, maar omdat de bellhousing van de oude bak gebroken is.

Afbeelding

En de Bellhousing:
Afbeelding

Klepspeling gesteld:

Afbeelding

En de olie rondpompen mbv de startmotor. Filmpje: http://s607.photobucket.com/albums/tt15 ... CF5510.mp4

28-2-2011
Vandaag hebben wij de motor helemaal afgemaakt. Spannende dag. Gingen m voor 't eerst starten. Van de eerste start is alleen een vaag filmpje gemaakt.

Daarna nog een keer zonder- en met uitlaat gedraaid.

hieronder de links naar de filmpjes:

http://s607.photobucket.com/albums/tt15 ... CF5526.mp4

http://s607.photobucket.com/albums/tt15 ... CF5527.mp4

Helemaal gelukkig!

Alleen de carb lekt nog via de gasstang. Denk erover om m compleet te vervangen voor een mooi gereviseerde, of een dubbele carburateursset.

Verder moet ik nog wat onderbeplating hebben en ook de dynamo gaan we reviseren. lagertjes zijn nogal gaar.

We zijn in ieder geval hartstikke blij met het resultaat van vandaag.!

Op naar de het carosseriewerk

1-5-2011
Zo! na een hele lange tijd niks meer gepost te hebben - omdat ik ook hele tijd niks meer aan de bus heb gedaan - werd het nu maar weer eens tijd. Had het een beetje druk met school en andere dingen. :D:(

Vandaag een dage met mijn vader aan de bus gesleuteld. Uit de garagebox gerold en buiten neer gezet. Dat dak MOEST eraf. De maden liepen eronder en het doek was helemaal gerot en het stonk als de malle. Lekker verhaal... Nah, die dus eraf gesleuteld, tezamen met het voordakje. Ook het dashboard eruit geschroefd en het laatste stuk westfalia meubilair. Heel veel in ieder geval. Ook - als laatste - de voorruit eruit getrokken en goed de roest op de voorkant kunnen inventariseren. We weten nu dat we waarschijnlijk een compleet voorpaneel nodig hebben. Foto's ondersteunen dat :D

Hele dashboard ligt er dus af. De vorige eigenaar was echt een beunhaas van jewelste. Allemaal vieze elektriciteitsdraad met tapejes en kroonsteentjes om elkaar heen gewonden. Hier en daar nog een lepel die we opduikelden en soms zelfs dekens en kleren. Weg ermee :D Saillant detail is misschien wel dat de bus vroeger oranje was en dit nog op sommige plekken te zien is. Maar de oude eigenaar heeft geheel eigenhandig met een KWAST de hele auto voor wat betreft lak onder handen genomen. Het ziet er niet uit. Afbeelding

Stoelen liggen er ook uit. Die liggen nu op de aanhanger om naar t oud vuil gebracht te worden. Zaten scheuren in de bekleding. En omdat ik nogal groot ben en toch enigszins veilig en comfortabel op weg wil, wil ik stoelen met hoofdsteun.

De bodem van de wagen is echt keihard. We zullen -tegen al onze verwachtingen in - weinig laswerk hebben. Alleen dus het voorpaneel en wat hoeken (achter en voor). We komen vast nog wat tegen, maar het overgrote deel is goed hard. Scheelt weer tijd en geld. Afbeelding
Afbeelding


Voor de rest ga ik goed nadenken over de inrichting van de bus, zodra die daar klaar voor is. Eerst zwoor ik echt bij het westfalia interieur, maar vind het misschien ook nog wel een idee om zelf een wat eenvoudiger interieur te maken. Een interieur dat de auto wat efficiënter beslaat.

Volgende keer gaan we de versnellingsbak eronder uit trekken. Ook alle overige rubbers (van de ramen etc.) halen we eruit, omdat we daar vandaag niet meer aan toegekomen waren. Dan kunnen we de echte inventarisatie van de roestschade gaan opmaken en beplating bestellen.

Omdat de auto nu in een krappe garagebox staat, is het heel lastig om m in beweging te brengen. Nu doen we dat nog met een sleep/duw stang aan de Nissan. Maar t zou fijn zijn als we de motor en (door ons gereviseerde!) versnellingsbak erin kunnen hangen om de auto zelf te kunnen verplaatsen.

Afbeelding

Er volgt snel weer bericht! (vakantie!)

Floris
Laatst gewijzigd door westfalia76 op ma mei 02, 2011 13:33 pm, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
FlorisH
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di mar 02, 2010 22:00 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: T2B project

Bericht door FlorisH » ma feb 21, 2011 17:51 pm

Mooi dat het hier ook plaatst! Welkom !
(ik had je de hint opt VWforum gegeven :P haha )

Succes , en ben benieuwd naar verdere updates !

Groeten, Floris :mrgreen:
T2b 1979 Eurec Cassandra

deNIELSon
Luchtgekoeld
Berichten: 1061
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Haag/Scheveningen

Re: T2B project

Bericht door deNIELSon » ma feb 21, 2011 17:53 pm

Lekker bezig! Volgens mij komt het met het motortje sowieso prima in orde..
Ben benieuwd naar de vorderingen!
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: T2B project

Bericht door wouthwortel » ma feb 21, 2011 18:27 pm

Soooooooooow!
Indrukwekkend project! Het is wel duidelijk dat jouw vader vaker zo iets gedaan heeft.
Hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen!
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: T2B project

Bericht door ko de fries » ma feb 21, 2011 18:30 pm

=D> =D> =D>
grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it

westfalia76
Beginner
Berichten: 58
Lid geworden op: ma feb 21, 2011 17:23 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Re: T2B project

Bericht door westfalia76 » ma feb 21, 2011 21:09 pm

FlorisH schreef:Mooi dat het hier ook plaatst! Welkom !
(ik had je de hint opt VWforum gegeven :P haha )

Succes , en ben benieuwd naar verdere updates !

Groeten, Floris :mrgreen:



Hey, ja bedankt nog!

Is een iets specifieker omgeving hier! Echt leuk om de andere t2 projectjes ook te zien.

Groetjes,

Floris

Gebruikersavatar
FlorisH
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di mar 02, 2010 22:00 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: T2B project

Bericht door FlorisH » ma feb 21, 2011 21:27 pm

Dat dacht ik al, vandaar de tiip ;)

Veel lees plezier ! :mrgreen:
T2b 1979 Eurec Cassandra

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: T2B project

Bericht door freddeblok » ma feb 21, 2011 21:35 pm

Goed bezig =D> =D> =D>


Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.

westfalia76
Beginner
Berichten: 58
Lid geworden op: ma feb 21, 2011 17:23 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Re: T2B project

Bericht door westfalia76 » ma feb 21, 2011 21:42 pm

freddeblok schreef:Goed bezig =D> =D> =D>


Fred


Echt gaaf dat bijna iedereen hier een westfalia of t2b heeft. Hemel!

AirBus
Luchtgekoeld
Berichten: 2382
Lid geworden op: do feb 01, 2007 13:56 pm

Re: T2B project

Bericht door AirBus » di feb 22, 2011 10:01 am

Leuk project!!

Sja een T2b uit 76 is super.. ik had er tot 3 maanden terug ook nog 1 haha..

Nu een spijl :mrgreen: .

Succes met de verdere updates..
T2 type 1 1964 MGPW ..... Front/Rear Airride.. (Bags) 911/914 steering rack.. IRS.. Porsche Brakes.. Supercharged 1600cc!!

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: T2B project

Bericht door Diederik » di feb 22, 2011 10:18 am

Goed bezig! =D> En natuurlijk welkom hierzo!

Gebruikersavatar
JackS
Luchtgekoeld
Berichten: 1870
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Contacteer:

Re: T2B project

Bericht door JackS » do feb 24, 2011 20:15 pm

Enig idee of dit ook een Hollandse bus is?
Mooi project, keep up the good work :D
Laatst gewijzigd door JackS op vr feb 25, 2011 6:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.
AMESCADOR "en daarmee uit"

Gebruikersavatar
buskabouter
Luchtgekoeld
Berichten: 1291
Lid geworden op: di jan 02, 2007 17:20 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: grunn

Re: T2B project

Bericht door buskabouter » do feb 24, 2011 20:50 pm

JackS schreef:Enig iedee of dit ook een Hollandse bus is?
Mooi project, keep up the good work :D


https://ovi.rdw.nl/VoertuigDetails.aspx
trotse eigenaar t2b ambulance en 5 andere t2s en nog geen automaat

westfalia76
Beginner
Berichten: 58
Lid geworden op: ma feb 21, 2011 17:23 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Re: T2B project

Bericht door westfalia76 » do feb 24, 2011 20:58 pm

JackS schreef:Enig iedee of dit ook een Hollandse bus is?
Mooi project, keep up the good work :D


Hij is in '76 naar Nederland gebracht. Heb ook alle papieren e.d. erbij.

Gebruikersavatar
buskabouter
Luchtgekoeld
Berichten: 1291
Lid geworden op: di jan 02, 2007 17:20 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: grunn

Re: T2B project

Bericht door buskabouter » do feb 24, 2011 21:02 pm

Heb je het M-code plaatje al gevonden :?: :?:


Antwoord op de vraag "waar vind ik het M-plaatje?":

1968-1976: achter de bestuurdersstoel
1977-1979: links naast de zekeringenkast bovenop de frisseluchtbuis

Ik heb het hier over modeljaren. Dat is niet hetzelfde als een bouwjaar. het modeljaar van je bus kun je zien aan het 3 cijfer in het chassisnummer. Voorbeeld: 2382044222. Het derde cijfer is een 8, dus model 1978. Oh ja, een jaren 60 chassisnummer bestaat uit 9 ipv 10 cijfers.
trotse eigenaar t2b ambulance en 5 andere t2s en nog geen automaat

Plaats reactie