nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
Het is waardeloos.
alles basis gezet maar ploffen /schudden.
geen luchtlekkages
Wat me ook verbaast is dat cilinder 1 en 2 niet meedoen?
bougiekabel los maakt niets uit ook niet met onbelast toerenverhogen????
het lijkt wel of zichzelf ontsteken
Het gedrag is ook onregelmatig. Kon straks 100 km/h rijden en toen leek het een normale loop maar ga je laag toeren rijden gaat ie schudden. Je zou bijna denken dat de carb af en toe veel te veel benzine geeft.
luchtflowmeter geeft gelijke volumes aan bij vehoogd toeren dus da's oke.
ik weet ff niet verder.
Maandag trug naar de Carbman om ook de 1,5 mm vlotternaalden weer om te ruilen naar origineel 1,2 mm, maar of dit een relatie heeft?
Hoe het er nu uitziet geen bus met de hemelvaart en dus geen TIKI AMESCADORtreffen
alles basis gezet maar ploffen /schudden.
geen luchtlekkages
Wat me ook verbaast is dat cilinder 1 en 2 niet meedoen?
bougiekabel los maakt niets uit ook niet met onbelast toerenverhogen????
het lijkt wel of zichzelf ontsteken
Het gedrag is ook onregelmatig. Kon straks 100 km/h rijden en toen leek het een normale loop maar ga je laag toeren rijden gaat ie schudden. Je zou bijna denken dat de carb af en toe veel te veel benzine geeft.
luchtflowmeter geeft gelijke volumes aan bij vehoogd toeren dus da's oke.
ik weet ff niet verder.
Maandag trug naar de Carbman om ook de 1,5 mm vlotternaalden weer om te ruilen naar origineel 1,2 mm, maar of dit een relatie heeft?
Hoe het er nu uitziet geen bus met de hemelvaart en dus geen TIKI AMESCADORtreffen
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
Zojuist de carburateurs eraf gehaald en open gemaakt.
vlotterkamers veel te laag nivo.
Ring van 0,5 mm verwijderd en alleen de 1 mm laten zitten (1,0mm is dus origineel maar met een 1,5 mm ventiel).
Carbs basis afgesteld en starten.
he he eindelijk een normale loop en niet schudden van de motor
met het rijden nog een onregelmatige loop tijdens langzaam optrekken maar met volgas gaat ie als een speer ervan door.
Slaat nog af en toe af tijdens uitrollen maar verder loopt ie weer normaal.
O ja heb net met de stroboscoop cilinder 1 en cilinder 3 vergeleken en zie dat cilinder 3 ongeveer 2 graden vroeger staat dan 1
Er zit een petronix setje op maar dat snap ff nog niet en misschien moet je dit ook niet gaan meten.
de motor loopt verder prima vierkant rond
Ik wil nu echt een prof er naar laten kijken en afstellen.
Wie kan mij iemand aanbevelen via PB
van de week met de bus naar het werk om eens wat echte km te maken en als het blijft zoals het nu is dan toch naar het .............. (Amescadorweekend )
vlotterkamers veel te laag nivo.
Ring van 0,5 mm verwijderd en alleen de 1 mm laten zitten (1,0mm is dus origineel maar met een 1,5 mm ventiel).
Carbs basis afgesteld en starten.
he he eindelijk een normale loop en niet schudden van de motor
met het rijden nog een onregelmatige loop tijdens langzaam optrekken maar met volgas gaat ie als een speer ervan door.
Slaat nog af en toe af tijdens uitrollen maar verder loopt ie weer normaal.
O ja heb net met de stroboscoop cilinder 1 en cilinder 3 vergeleken en zie dat cilinder 3 ongeveer 2 graden vroeger staat dan 1
Er zit een petronix setje op maar dat snap ff nog niet en misschien moet je dit ook niet gaan meten.
de motor loopt verder prima vierkant rond
Ik wil nu echt een prof er naar laten kijken en afstellen.
Wie kan mij iemand aanbevelen via PB
van de week met de bus naar het werk om eens wat echte km te maken en als het blijft zoals het nu is dan toch naar het .............. (Amescadorweekend )
- JackS
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1870
- Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
Ja naturrlijk gaat dat lukken anders moet ik hem slepen naar Harfsen
Monteur aanwezig op de meeting dus ook daar is nog wat te regelen
Monteur aanwezig op de meeting dus ook daar is nog wat te regelen
AMESCADOR "en daarmee uit"
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
JackS schreef:Ja naturrlijk gaat dat lukken anders moet ik hem slepen naar Harfsen
Monteur aanwezig op de meeting dus ook daar is nog wat te regelen
Wie weet Jack zal het zo moeten.
Zojuist de bus willen starten maar blijkbaar lekken de carbs door want de motor was verzopen en rookte als een ketter.
Ik heb zelfs wat olie afgetapt en rook ook een spoor van benzine!!!
Dus vandaag niet rijden en eerst met de carbs terug.
Morgen avond dus.
Daarna nieuwe olie (zit er ca 30 km in maar is nu al zwart voordat ik weer ga rijden.
Ook net de dynamo nog gemeten maar die geeft slechts 13 volt af. Toen ik 'm nog buiten de bus had draaien heb ik wel 14 volt gemeten (maar toen zat er ook aleen maar de motor aan nu een hele bus)
Ook met afgenomen - pool v an de accu is het net 13 volt en meer niet?????
Wat nu weer
zucht
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
massa kabel versnelling bak wel goed?goedvast ? , anders even extra massa draad naar de dynamo trekken
en dan nog eens meten
sucses gewenst grtz ko
en dan nog eens meten
sucses gewenst grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
ko de fries schreef:massa kabel versnelling bak wel goed?goedvast ? , anders even extra massa draad naar de dynamo trekken
en dan nog eens meten
sucses gewenst grtz ko
Heb net weer Haynes ingekeken en de volgende zin spreek me aan en ga ik opvolgen:
"make sure that the regulator is really well earthed"
De regelaar zit op het hitteschild met parkers en het hitteschild zelf zit met parkers vast op de carosserie. toen ik de motor heb getest was dit buiten de bus en de spanningsregelaar zat toen vastgeschroeft op de motor zelf!!
ik ga het hitteschild eens goed voorzien van een dikke aarddraad aangezien er inmiddels ook 3 relais opzitten.
- leon_T2b
- Actief Lid
- Berichten: 116
- Lid geworden op: zo nov 21, 2010 22:01 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
Lex, voordat je de olie zomaar vervangt; de eerste 500km zou ik dit niet doen. Deze olie bevat namelijk het eerste fijne slijpsel dat noodzakelijk is voor een goede inloop van je zuigerveren. Dat de olie donker is hoeft geen probleem te zijn.
Zelf heb ik na 500km de eerste olie vervangen. Donker grijs, In hetzonlicht net metallic lak...
Overigens heb ik vanavond net mijn gevlakte carbs teruggezet. Dat maakt een enorm verschil. Nu pas zijn ze goed te stellen. Carb revisie man wist te vertellen dat voet van deze carb bijna altijd krom is door dunne flens. Misschien heb je er wat aan. Succes!
Zelf heb ik na 500km de eerste olie vervangen. Donker grijs, In hetzonlicht net metallic lak...
Overigens heb ik vanavond net mijn gevlakte carbs teruggezet. Dat maakt een enorm verschil. Nu pas zijn ze goed te stellen. Carb revisie man wist te vertellen dat voet van deze carb bijna altijd krom is door dunne flens. Misschien heb je er wat aan. Succes!
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
gruns.lex schreef:O ja heb net met de stroboscoop cilinder 1 en cilinder 3 vergeleken en zie dat cilinder 3 ongeveer 2 graden vroeger staat dan 1
Er zit een petronix setje op maar dat snap ff nog niet en misschien moet je dit ook niet gaan meten.
de motor loopt verder prima vierkant rond
Ik wil nu echt een prof er naar laten kijken en afstellen.
Wie kan mij iemand aanbevelen via PB
van de week met de bus naar het werk om eens wat echte km te maken en als het blijft zoals het nu is dan toch naar het .............. (Amescadorweekend )
heb geen idee hoe de ontsteking van een 2 liter is maar van een 1600 MOET nr.3 3-4 gr. later zijn anders loopt de motor gegarandeerd kapot
door oververhitting, zou dit toch navragen of nakijken voor de zekerheid.
het zit je niet bepaald mee hé
telkens is er wel wat, maar eenmaal komt de tijd......
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
leon_T2b schreef:Lex, voordat je de olie zomaar vervangt; de eerste 500km zou ik dit niet doen. Deze olie bevat namelijk het eerste fijne slijpsel dat noodzakelijk is voor een goede inloop van je zuigerveren. Dat de olie donker is hoeft geen probleem te zijn.
Zelf heb ik na 500km de eerste olie vervangen. Donker grijs, In hetzonlicht net metallic lak...
Overigens heb ik vanavond net mijn gevlakte carbs teruggezet. Dat maakt een enorm verschil. Nu pas zijn ze goed te stellen. Carb revisie man wist te vertellen dat voet van deze carb bijna altijd krom is door dunne flens. Misschien heb je er wat aan. Succes!
als de olie naar benziene ruikt is dit volgens mij wel degenlijk een probleem ,heb daar net zelf veel elende door ondervonden.,persoonlijk zou ik het dan meteen vervangen , grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it
- JackS
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1870
- Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
Eh Lex, ik heb er niet zoveel verstand van maar is jou benzine pomp wel OK?
Zorgt die niet ervoor dat je teveel benzine in je kamers gepompt krijgt??
Zorgt die niet ervoor dat je teveel benzine in je kamers gepompt krijgt??
AMESCADOR "en daarmee uit"
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
JackS schreef:Eh Lex, ik heb er niet zoveel verstand van maar is jou benzine pomp wel OK?
Zorgt die niet ervoor dat je teveel benzine in je kamers gepompt krijgt??
Te veel zou door de vlotternaald moeten worden tegen gehouden!
En het gebeurt als de pomp stilstaat??
Zojuist de 1,5mm vlotternaalden vervangen door de 1,2mm vlotternaalden en en? en?..
Hij starte perfect, hij liep direct mooi stationair en rijd gewoon prima!!!!!!!
Morgen weer kijken of er niet weer benzine doorlekt.
Vandaag ook een hele dikke aarddraad van de spanningsregelaar naar accumassapunt gemaakt maar ook bij verhoogd toerental slechts 12,9 volt.
De massadraad van de versnellingsbak zit goed vast, en zou bij een slechte verbinding toch ook de startmotor beperken?
Gisteren de acculader op de accu gezet maar hij was in een uurtje al vol dus de dynamo doet zeker wel iets, maar niet de 14 volt die ik wel gemeten heb????
Ik las ergens dat er iemand de dynamo direct verbonden heeft met een aarddraad aan de spanningsregelaar.
Maar rijden doet ie nu, dus hopelijk weer een probleempje minder
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
een aardraad van de dynamo rechtstreeks naar de voet van de spannings regelaar is inderdaad een goed idee
geknepen stekertjes door solderen wil ook wel eens verbetering in contact geven
haal ook eens alle niet voor het lopen van de motor noodzakelijke zekeringen eruit ,om zo verborgen gebruikers uit te sluiten , mocht je spanning dan goed zijn 1 voor 1 de zekeringen terug plaatsen om zo
het circuit te vinden met de verbruiker
sucses , het is soms echt zoeken bij de bedrading van een oude bus ,
grtz ko
ps ik heb wel eens foto,s gezien van drukregelaars voor een electrische pomp bij een kever
op de keversite als ik me niet vergis
gevonden
http://www.paruzzi.com/webwinkel/?zoektrefwoord=1689
hier nog veel meer info
http://www.google.nl/search?sourceid=ch ... pomp+kever
geknepen stekertjes door solderen wil ook wel eens verbetering in contact geven
haal ook eens alle niet voor het lopen van de motor noodzakelijke zekeringen eruit ,om zo verborgen gebruikers uit te sluiten , mocht je spanning dan goed zijn 1 voor 1 de zekeringen terug plaatsen om zo
het circuit te vinden met de verbruiker
sucses , het is soms echt zoeken bij de bedrading van een oude bus ,
grtz ko
ps ik heb wel eens foto,s gezien van drukregelaars voor een electrische pomp bij een kever
op de keversite als ik me niet vergis
gevonden
http://www.paruzzi.com/webwinkel/?zoektrefwoord=1689
hier nog veel meer info
http://www.google.nl/search?sourceid=ch ... pomp+kever
If it ain,t broken,don,t try to fix it
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
Vandaag naar m'n werk gereden met de bus (the long way home) en zo'n 80 km gereden.
Ging allemaal prima.
Starte beide keren perfect en blijft koud ook prima lopen.
Vandaag een aarddraad van vlakbij de dynamo direct verbonden met spanningsregelaar en carosserie.
Geeft nauwelijks verschil 13.1 volt
Met de lampen aan en de ruitenwissers aan zakt ie zelfs al naar 12,6 volt.
Of de spanningsregelaar of de koolborstels dus.
Maar zolang ik overdag rijd laad ie net iets meer bij dan ik gebruik!
Misschien kan ik bij de koolborstels zonder de dynamo compleet te moeten demonteren??
Waar kan ik een vervangend setje koolbostels kopen.
Spanningsregelaar kan ik nog ruilen (ze hadden er toen nog 6) en kan ik dan terplaatse dan testen!!
Benzinedruk: een Piereburg pompje levert max 0,37 bar en is eigenlijk uitermate geschikt voor dubbele carbs.
Een P
Ging allemaal prima.
Starte beide keren perfect en blijft koud ook prima lopen.
Vandaag een aarddraad van vlakbij de dynamo direct verbonden met spanningsregelaar en carosserie.
Geeft nauwelijks verschil 13.1 volt
Met de lampen aan en de ruitenwissers aan zakt ie zelfs al naar 12,6 volt.
Of de spanningsregelaar of de koolborstels dus.
Maar zolang ik overdag rijd laad ie net iets meer bij dan ik gebruik!
Misschien kan ik bij de koolborstels zonder de dynamo compleet te moeten demonteren??
Waar kan ik een vervangend setje koolbostels kopen.
Spanningsregelaar kan ik nog ruilen (ze hadden er toen nog 6) en kan ik dan terplaatse dan testen!!
Benzinedruk: een Piereburg pompje levert max 0,37 bar en is eigenlijk uitermate geschikt voor dubbele carbs.
Een P
- JackS
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1870
- Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
Misschien een dagje eerder naar camping komen en eens uitrusten...
Is dat een goed plan??
Is dat een goed plan??
AMESCADOR "en daarmee uit"
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
JackS schreef:Misschien een dagje eerder naar camping komen en eens uitrusten...
Is dat een goed plan??
Ja rationeel wel, maar ik wil betrouwbaar rijden!
Maar motorisch laat ik het ff zo en eerst maar eens inrijden, hij rijd nu al lekker en heeft nog maar net 150 km gereden
Wel zojuist de bus alvast gewassen en morgen camping klaar maken.
Veel eten hoef ik niet mee te nemen dus dat scheelt al tijd!!
Vrijdag een mooie rit naar Harfsen
yeah!