nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex

Bericht door fahtal » ma mei 23, 2011 8:39 am

toch kan het nog steeds de afstelling van de vlotters zijn.

eerst liep die slecht toen liep die met de nieuwe t stuk beter maar niet goed.(hij kreeg de kamers sneller vol maar niet goed genoeg, kan dus zijn dat de vlotter te snel af sloot)

toen ventielen verwisselt. liep die slechter (vltter kamer werd niet beter geveuld door nauwe doorgang, of langere naald...)

toen oude ventielen maar met dunnere ring/pakking( de carb stroomt over. dus afstelling te ruim)

misschien moet je dus tussen de dikke en de dunne ring zitten.... je kan dus afstellen met dat lipje aan de vlotter maar hoe je dat nou precies meet?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: nieuwe motor voor bus van Lex

Bericht door gruns.lex » ma mei 23, 2011 21:33 pm

Zojuist de carburateurs er weer opgezet en gestart.
liep direct mooi stationair (maar dat deed ie al)
daarna rijden en yeah het is perfect.
trek soepel op en zojuist ook even op de snelweg gereden met 95 km/h en zo'n 30 km gereden.
helemaal super en met die kracht is het nu eenvoudig rijden.
morgen oliewissel en klepjes controleren en inrijden geblazen.
Over twee weken kan ik een CO meter lenen en ga ik de carbs ook synchroon stellen met de CO stelschroef en daarna opnieuw stationair afstellen.
Volgens iedereen liefst te rijk dan te arm en de ultieme test is de bougie kleurtest (koffiebruin)

Ik merk wel degelijk het gewichtverschil van de motor tov de 1600 en ook zakt ie verder door dan voorheen :(

Volgende klus is het aansluiten van de twee electrische ventilatoren incl relais en driewegschakelaar (uit/alleen voor/alleen achter/ beide). 8)

Dan de volgende klus is de revisie van de schakelstangkoppelingen.

Gebruikersavatar
leon_T2b
Actief Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: zo nov 21, 2010 22:01 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex

Bericht door leon_T2b » ma mei 23, 2011 21:52 pm

Super! gefeliciteerd! Maar wat was nu uiteindelijk het probleem? Pomp of carb?

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex

Bericht door zomerbloempje » ma mei 23, 2011 22:00 pm

Gefeliciteerd Lex!
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex

Bericht door fahtal » ma mei 23, 2011 22:01 pm

moooi man!! nu kan die lekker benzine verbranden!!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex

Bericht door gruns.lex » ma mei 23, 2011 22:25 pm

leon_T2b schreef:Super! gefeliciteerd! Maar wat was nu uiteindelijk het probleem? Pomp of carb?


Het euvel was de vlotternaalden van 1 mm in combinatie met de maximale pompdruk van 0,37 bar.
Er waren ongetwijfeld meer oplossingen om voldoende benzine in de carb te krijgen. bv een nog groter t stuk of dikkere slangen.
Het gaat zoals eerder vermeld over de totale leiding weerstand welke onderweg de pompdruk langzaam maar zeker laat afnemen tot aankomst bij de vlotternaald.
We hebben nu vlotternaalden van 1,5 mm geplaatst waarmee de vlotterkamer nog makkelijker gevuld wordt en mocht het pompje langzaam maar zeker minder krachtig worden er nog steeds voldoende benzine wordt aangevoerd.

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex

Bericht door Baphi » ma mei 23, 2011 22:44 pm

Mooi!!! Dus nu lekker inrijden en dan heb je een supermotor!!! Gefeliciteerd!!!
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex

Bericht door old brumax » ma mei 23, 2011 23:27 pm

super =D> en nu genieten. :P :P
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex

Bericht door gruns.lex » di mei 24, 2011 22:22 pm

zojuist de olie ververst en weer een stukje gaan rijden :P
Ik rijd met erg weinig gas maar hij rijd toch al enorm soepel en al vlug te snel
Wat een kracht. 8)

hij staat nog wel veel te rijk en stinkt behoorlijk.
Moet ik toch wat bijregelen voordat ik lange ritten ga maken.
Ik begrijp dat een veel te rijk mengsel je ook met het lucht/benzinemengsel je de schraapveer in perst en daarmee je smering beiinvloed.

te arm is slecht maar te rijk ook!

Gebruikersavatar
leon_T2b
Actief Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: zo nov 21, 2010 22:01 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex

Bericht door leon_T2b » di mei 24, 2011 23:29 pm

Dat stinken heb ik ook gehad bij de eerste 100km. Alle gespoten delen dampen uit (hittebestendige lak hard uit bij 160gr). Ik heb de kachel uit gehouden, anders gingen de oren hangen :?

En heerlijk hè zo'n frisse 2liter. Nooit meer volgas hoeven geven.

Veel rijplezier!

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex

Bericht door ko de fries » wo mei 25, 2011 8:59 am

kan je aanraden in het begin voor de schadelijke dampen een aktief koolfilter van afzuigkap te kopen en dit op te rollen en in de dikke verwarmings pijp onder de laadvloer te stoppen tydens het inrijden
grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex

Bericht door gruns.lex » wo mei 25, 2011 21:51 pm

Na het avondeten de motor verder gaan afstellen maar het schud en af en toe een enorme knal.
Ook als ik rijd dan stottert ie
Vervolgens weer overal zitten draaien en nu is het helemaal niets meer :oops: :oops: :oops:
Stationair loopt ie bijna compleet op cilinder 3 en 4 want als ik hier de bougiekabel los maakt slaat ie bijna af. Doe ik dit bij 1 en 2 dan veranderd er nauwelijks iets.
het lijkt dat de rechtse carb veel benzine krijgt stationair en links practisch niets
gevolg het schud en loopt onregelmatig en af en toe een knal.

morgen alles maar eens los maken en met een basisafstelling opnieuw beginnen.
Ik heb geen luik vanaf boven en je kan er nauwelijks bij.

Gebruikersavatar
leon_T2b
Actief Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: zo nov 21, 2010 22:01 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex

Bericht door leon_T2b » wo mei 25, 2011 22:11 pm

Hi Lex

Heb precies hetzelde gehad na de eerste 50km. Bleek een lekje in vacuüm te zijn, eigenlijk 2. Kniestuk op spruitstuk had een klein scheurtje en de bovenste aansluiting van balanspijp lekte iets. Gevolg was dat cil 1 en 2 nauwelijks mee deden, ik kon de bougie loshalen zonder verschil te merken. Schudden en rijke lucht. Hoop dat je er wat aan hebt voor je eigen zoektocht.

Daarna liep hij overigens goed regelmatig. Nu toch helaas nog een klein vacuumlekje ontdekt tussen spruitstuk en carb. Voet carb een beetje krom, dus die laat ik nog even vlakken.

Succes verder!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex

Bericht door fahtal » wo mei 25, 2011 23:06 pm

moeilijk te zeggen wat er is want we weten niet wat je allemaal verdraait hebt.

er zijn maar 3 dingen die het kunnen doen.

1 de valse lucht zoals leon zegt
2verkeerde afstelling...
3 vuil die 1 carb blokkeert. hoe is de staat van je tank en van je filter?

succes met uitdokteren.

en nu snap ik waarom het verwissleen van de ventielen zoveel werk was.

een inspectie luik is een must voor dit soort dingen... volgende klusje?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex

Bericht door gruns.lex » do mei 26, 2011 13:20 pm

fahtal schreef:er zijn maar 3 dingen die het kunnen doen.
1 de valse lucht zoals leon zegt
2verkeerde afstelling...
3 vuil die 1 carb blokkeert. hoe is de staat van je tank en van je filter?


Nog na zitten denken:
Ik heb de luchtschroef bovenop de linkse carb volledig open gedraaid (dus veel lucht)
de kleine en naast is practisch dicht( dus weinig benzine voor het stationnairluchtmengsel via de buisjes)
Dit mengsel is zo arm dat de rechtse carb enorm arm staat stationair en dus geen effect heeft met de bougiekabel.
De linkse krijgt blijkbaar zoveel benzine dat de met stationair schroef compleet open een redelijke verhouding heeft.
gisteren trok ik de stekker los van de linkse carb zodat de 52,5 sproeier dicht valt en het toerental ging direct fors omhoog.

Dus eerst maar een alles terug stellen naar de basis en opnieuw gaan inregelen. Ook maar eens controleren of door al dit in en uitbouwen ook de flow nog wel correct is mwet de synchroonmeter!

Allemaal erg leerzaam maar het mag nu ff wel wat minder :oops: =P~

Plaats reactie