nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
Vandaag eindelijk de motor en versnellingsbak opgepikt in Noord-Holland
Ik heb de gehele handel gekocht vanaf de foto met alleen het feit dat ie uit een T2 kwam en een type 4 was (en ze dachten een 2 liter) ...
Een flinke gok maar voor 400 euro ....ik ging ervoor!
Toch een schok om 'm life te zien en wat blijkt ... een injectie systeem, hydraulische kleppen? en een enorme vervuiling er gratis bij
Ik weet dus eigenlijk niet wat ik nu heb en wat ik met het injectie systeem moet.
Ik heb al inmiddels een set spruitstukken/verse gereviseerde solex carburateurs /luchtfilter.
Wie kan aan de hand van de foto's al vertellen wat ik nu heb en waar ik onder de modder een motorcode kan vinden?
Adviezen / onderdelen zijn nu onontbeerlijk????
Ik heb de gehele handel gekocht vanaf de foto met alleen het feit dat ie uit een T2 kwam en een type 4 was (en ze dachten een 2 liter) ...
Een flinke gok maar voor 400 euro ....ik ging ervoor!
Toch een schok om 'm life te zien en wat blijkt ... een injectie systeem, hydraulische kleppen? en een enorme vervuiling er gratis bij
Ik weet dus eigenlijk niet wat ik nu heb en wat ik met het injectie systeem moet.
Ik heb al inmiddels een set spruitstukken/verse gereviseerde solex carburateurs /luchtfilter.
Wie kan aan de hand van de foto's al vertellen wat ik nu heb en waar ik onder de modder een motorcode kan vinden?
Adviezen / onderdelen zijn nu onontbeerlijk????
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
Blijft zeker een gok om zoiets te kopen Zo te zien stond hin al heel lang stil want volgens mij zijn alle delen erop flink verroest en zit er langere tijd vochtaanslag op de alu delen. Vraag me echt af of je hier nu een verstandige koop aan hebt, oke de bak brengt nog altijd leuk wat op maar ik zelf heb wienig vertrouwen in zoiets.
Het demonteren had ook wel iets beter gemogen, heb nog nooit gehad dat je een motor met complete bakophanging eruit moet slopen.
Het demonteren had ook wel iets beter gemogen, heb nog nooit gehad dat je een motor met complete bakophanging eruit moet slopen.
Bloedgroep T2
- JackS
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1870
- Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
Je zou eens hier kunnen kijken, ik weet dus niet zeker of dit het juiste plaatje is van deze motor
AMESCADOR "en daarmee uit"
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
motornummer gevonden
GE006942
Zou dus een 1970 cc moeten zijn.
heb motor al gedeeltelijk gestript.
meeste schreven kwamen eigenlijk prima los, enkele met de slagschroevendraaier.
onderhuids is het redelijk normaal beeld (behalve erg veel vuil) en weinig corrosie.
Onder kleppendeksel mooi schoon.inlaatpoorten schoon en corrosie vrij.
ontsteking is geheel orgineel stofkapje en centrifugaalonderbreker zitten er nog in en as is spelingsvrij.
Conclusie: ik heb een prima versnellingsbak en een motor zonder plaatwerk
kachelpotten lijken me ook te redden. (eerst maar eens laten zandstralen)
Nu de vraag is het plaatwerk voor een GE uniek of uitwisselbaar en wie heeft er een set?
GE006942
Zou dus een 1970 cc moeten zijn.
heb motor al gedeeltelijk gestript.
meeste schreven kwamen eigenlijk prima los, enkele met de slagschroevendraaier.
onderhuids is het redelijk normaal beeld (behalve erg veel vuil) en weinig corrosie.
Onder kleppendeksel mooi schoon.inlaatpoorten schoon en corrosie vrij.
ontsteking is geheel orgineel stofkapje en centrifugaalonderbreker zitten er nog in en as is spelingsvrij.
Conclusie: ik heb een prima versnellingsbak en een motor zonder plaatwerk
kachelpotten lijken me ook te redden. (eerst maar eens laten zandstralen)
Nu de vraag is het plaatwerk voor een GE uniek of uitwisselbaar en wie heeft er een set?
- JackS
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1870
- Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
Ik las op een ander forum iets over een typ 4 motor heeft dit ook betrekking op jouw bus?
je moet de brainbox ergens kwijt (misschien moet je dan zagen?), maar gelukkig kun je de luchtfiltersteun van je 1600cc laten zitten (bij een typ 4 - carb moet die er uit)
tank vervangen of aanpassen. diameter brandstofslangen is 8mm ipv 6mm en je hebt twee aansluitingen nodig op de tank voor retourleiding.
de meeste brandstofleidingen zijn van metaal
je hebt een electrische brandstofpomp nodig.
versnellingsbak aanpassen of vervangen door een Typ 4 bak (code CP)
je moet de brainbox ergens kwijt (misschien moet je dan zagen?), maar gelukkig kun je de luchtfiltersteun van je 1600cc laten zitten (bij een typ 4 - carb moet die er uit)
tank vervangen of aanpassen. diameter brandstofslangen is 8mm ipv 6mm en je hebt twee aansluitingen nodig op de tank voor retourleiding.
de meeste brandstofleidingen zijn van metaal
je hebt een electrische brandstofpomp nodig.
versnellingsbak aanpassen of vervangen door een Typ 4 bak (code CP)
AMESCADOR "en daarmee uit"
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
JackS schreef:Ik las op een ander forum iets over een typ 4 motor heeft dit ook betrekking op jouw bus?
je moet de brainbox ergens kwijt (misschien moet je dan zagen?), maar gelukkig kun je de luchtfiltersteun van je 1600cc laten zitten (bij een typ 4 - carb moet die er uit)
tank vervangen of aanpassen. diameter brandstofslangen is 8mm ipv 6mm en je hebt twee aansluitingen nodig op de tank voor retourleiding.
de meeste brandstofleidingen zijn van metaal
je hebt een electrische brandstofpomp nodig.
versnellingsbak aanpassen of vervangen door een Typ 4 bak (code CP)
Ik heb al een type 4 bak
ik heb ipv de injectie ook al een complete carbset incl luchtfilter en spruitstukken.
Deze wordt nu als nieuw gereviseerd en alle metalen delen (incl stang) wordt opnieuw verzinkt.
de kabelboom van de injectie is doormidden geknipt en er is geen "brain" bij. Injectie gaat het dus niet worden. Op marktplaats een kapotte cj gespot.
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
wie niet waagt wie niet wint zo,n grote gok is het nu ook weer niet , als je de waarde van de bak en diverse onderdelen in de lose verkoop neemt,kan je er nooit een buil aan vallen , sucses met je project
grtz ko
grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it
- JackS
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1870
- Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
Hard doorwerken Lex want de volgende meeting staat al snel voor de deur
Succes mate!
Succes mate!
AMESCADOR "en daarmee uit"
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
Vandaag verder gaan met strippen
1 bout afgebroken in elke kop aan de uitlaatkant (was al zo)
of de wisselaars het zandstralen overleven?
onder het plaatwerk en onder de laag vuil ziet het er wel veel beter uit dan die delen die aan de elementen bloot stonden.
volgend weeken met de hogedruk eens schoonspuiten en daarna verder afbreken.
bougies er uit gehad en dat ziet er vrij normaal uit.
Alle boutjes en schroefjes zijn orgineel en volgens mij is er nog nooit iets los geweest
Het draadje van de thermostaat is stuk maar de thermostaat zelf is onder de vervuiling perfect geconserveerd.
1 bout afgebroken in elke kop aan de uitlaatkant (was al zo)
of de wisselaars het zandstralen overleven?
onder het plaatwerk en onder de laag vuil ziet het er wel veel beter uit dan die delen die aan de elementen bloot stonden.
volgend weeken met de hogedruk eens schoonspuiten en daarna verder afbreken.
bougies er uit gehad en dat ziet er vrij normaal uit.
Alle boutjes en schroefjes zijn orgineel en volgens mij is er nog nooit iets los geweest
Het draadje van de thermostaat is stuk maar de thermostaat zelf is onder de vervuiling perfect geconserveerd.
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
mischien kaje beter electrisch ontroesten in plaats van stralen
grtz ko
grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
ko de fries schreef:mischien kaje beter electrisch ontroesten in plaats van stralen
grtz ko
Tja is in ieder geval veel milder !!
Ik heb al een bak in gebruik en je raakt dan ook de binnenkant.
Ik kan dit eerst proberen en als het niet lukt ....alsnog stralen.
goed plan
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
Van de week al het plaatwerk ed. van de motor afgehaald.
Begonnen met electrolitisch ontroesten....SUPER
Vandaag motor en versnellings bij de plaatselijke autowasserette schoongespoten en de bak met de slijptol verder schoongemaakt.
Daarna alles dunnetjes in e tektyl gespoten
Motor is nu gestript en door al het vuil in combi met vet lijkt veel goed geconserveerd.
zelfs de thermosstaat balg was na afpoetsen als nieuw
de ventilator en poelie leek me aanvankelijk niet te redden agv flinke roest en al het aluminium vol corrosie maar na een dag pruttelen in de soda eigenlijk al weer top en dat nagenoeg zonder te borstelen.... yeah.
Begonnen met electrolitisch ontroesten....SUPER
Vandaag motor en versnellings bij de plaatselijke autowasserette schoongespoten en de bak met de slijptol verder schoongemaakt.
Daarna alles dunnetjes in e tektyl gespoten
Motor is nu gestript en door al het vuil in combi met vet lijkt veel goed geconserveerd.
zelfs de thermosstaat balg was na afpoetsen als nieuw
de ventilator en poelie leek me aanvankelijk niet te redden agv flinke roest en al het aluminium vol corrosie maar na een dag pruttelen in de soda eigenlijk al weer top en dat nagenoeg zonder te borstelen.... yeah.
- JackS
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1870
- Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
Hij gaat lekker Lex Het wordt al een heel verhaal voor de website?
AMESCADOR "en daarmee uit"
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
vandaag weer verder de motor gestript
Koppen zien er van binnen gaaf uit
Bak is klaar
Motor wordt samen met de koppen gerseviseerd (laat ik doen)
ook alvast begonnen met inlaatsysteem vacuumbalanspijpje = elctrolitisch ontroest en daarna geborsteld (verf gaat er dan ook soepel af!!!
Koppen zien er van binnen gaaf uit
Bak is klaar
Motor wordt samen met de koppen gerseviseerd (laat ik doen)
ook alvast begonnen met inlaatsysteem vacuumbalanspijpje = elctrolitisch ontroest en daarna geborsteld (verf gaat er dan ook soepel af!!!
- DOKA '73
- Gevorderde
- Berichten: 875
- Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Vijfhuizen (N-H)
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
Bedankt voor weer een mooie update
grt
grt
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""
http://www.a-leebel.nl/
http://www.a-leebel.nl/