nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
Op en neer naar Harsen geweest zo'n kleine 250 km gereden en
Busje loopt als een tierelier en ik moest mezelf inhouden om niet door te trekken op de snelweg.
95 km en dan ff inhalen is een peuleschil
Motor lijkt betrouwbaar en over drie weken begint onze zomervakantie al dus....
Busje loopt als een tierelier en ik moest mezelf inhouden om niet door te trekken op de snelweg.
95 km en dan ff inhalen is een peuleschil
Motor lijkt betrouwbaar en over drie weken begint onze zomervakantie al dus....
- JackS
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1870
- Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
Het was spekglad achter de bus van Lex, menig bezoeker heeft daar een potje staan kwijlen.
Chapeau Lex, het is werkelijk een mooi stukje vakwerk!
Chapeau Lex, het is werkelijk een mooi stukje vakwerk!
Laatst gewijzigd door JackS op ma jun 06, 2011 7:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.
AMESCADOR "en daarmee uit"
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
geweldig , de aanhouder wint, eind goed al goed enz. enz.
na alle tegenslag nu heerlijk op vacantie genieten!!!!
na alle tegenslag nu heerlijk op vacantie genieten!!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Hakkinen
- Gevorderde
- Berichten: 527
- Lid geworden op: vr mar 19, 2010 15:06 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Berg a/d Maas
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
Ziet er gelikt uit!
To Finish First, You First Have To Finish!
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
Heb vandaag een CO meter mogen lenen en ga morgen de CO afstellen.
Nu staat in Haynes wat de normen zijn maar vermoed dat dat misschien toch te arm is.
Wie kan hierin adviseren.
In haynes lees ik dat ik steeds om en om de stationair sproeier ventiel van de beide carbs moet uitschakelen zodat ik de CO van elke carb afzonderlijk kan meten en bijregelen steeds met maximale bijstelling van 1/8 slag van de stelnaald.
Wie heeft dit zelf als eens gedaan?
groet
Lex
Nu staat in Haynes wat de normen zijn maar vermoed dat dat misschien toch te arm is.
Wie kan hierin adviseren.
In haynes lees ik dat ik steeds om en om de stationair sproeier ventiel van de beide carbs moet uitschakelen zodat ik de CO van elke carb afzonderlijk kan meten en bijregelen steeds met maximale bijstelling van 1/8 slag van de stelnaald.
Wie heeft dit zelf als eens gedaan?
groet
Lex
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
Van het weekend CO afgesteld.
Is idd een zeer geduldig werkje en meerdere keren van vooraf aan moeten beginnen.
Is nu aan beide kanten gelijkwaardig en samen heb ik ze op 6 % gezet (Haynes schrijft voor tussen 3 en 5 %)
Zojuist motor gestart maar vind het geen verbetering.
Komende tijd de bougies regelmatig controleren hoe de kleur is.
Zojuist de cruisecontrol aangepast aan deze setup en aangeloten.
Eind volgende week start mijn vakantie!
Is idd een zeer geduldig werkje en meerdere keren van vooraf aan moeten beginnen.
Is nu aan beide kanten gelijkwaardig en samen heb ik ze op 6 % gezet (Haynes schrijft voor tussen 3 en 5 %)
Zojuist motor gestart maar vind het geen verbetering.
Komende tijd de bougies regelmatig controleren hoe de kleur is.
Zojuist de cruisecontrol aangepast aan deze setup en aangeloten.
Eind volgende week start mijn vakantie!
- JackS
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1870
- Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
Wij hebben je zien werken, het gaat je zeker nog lukken en dan op vakantie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
AMESCADOR "en daarmee uit"
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
gruns.lex schreef:Vandaag een aarddraad van vlakbij de dynamo direct verbonden met spanningsregelaar en carosserie.
Geeft nauwelijks verschil 13.1 volt
Met de lampen aan en de ruitenwissers aan zakt ie zelfs al naar 12,6 volt.
Of de spanningsregelaar of de koolborstels dus.
Maar zolang ik overdag rijd laad ie net iets meer bij dan ik gebruik!
Spanningsregelaar kan ik nog ruilen (ze hadden er toen nog 6) en kan ik dan terplaatse dan testen!!
Vandaag naar de plaatselijke sloper geweest met mjn verhaal over de spanningsregelaar. Geeft ie 4 regelaars mee met de vermelding : probeer maar uit en breng het zaterdag maar terug
Twee stuks getest en beide geven direct 14 volt dus...
de eerste van januari(metomruilgarantie) gaat retour en koop gelijk een reserve exemplaar
Nu ben ik vakantie klaar!!!
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
Verslag van de eerste week:
na dag een begon de motor fors te stoten en onregelmatig te draaien en een fors hoog stationair toerental.
Met de kenis van het formum was mij al duidelijk dat er ergens een luchtlek moest zitten. Maar ja de motorruimte poepie heet!! het was die dag bijna 30 graden, en voelen aan van alles kon nog ff niet.
Zo naar een camping gestotterd en na enkele uren de zaak gecontroleerd.
Wat bleek een van de aansluitingen naar de rembekrachtiger was het belansbuisje losgetrild en zoog iets valse lucht.
Alle klemmen verder aan kunnen draaien (alles was nu echt warm gweest) en de volgende morgen starte ie weer als vanouds.
Nu een weekje verder kan ik melden dat het rijden met een 2 liter een echte verademing is tov een 1600 (ten minste met een zware bus is dit eigenlijk nodig)
Nadeel is dat je overal harder rijd dan ik ooit heb gedaan. Verbruik is nu 1 op 7 geweest waarbij de eerste snelwegrit veruit het zuinigste was.
Ik heb na de eerste tankbeurt de carbs iets rijker gezet en dat laat ik zo totdat de motor in augustus op de testbank wordt ingeregeld.
Tegen die tijd heeft ie dan ruim 3000 km gelopen en bekijken we de sproeierbezetting.
De koude start en zolang de chokekleppen nog dicht zijn stottert de motor en ik heb het idee dat dit bij wenig belasting met een laag toerental ook zo is.
na dag een begon de motor fors te stoten en onregelmatig te draaien en een fors hoog stationair toerental.
Met de kenis van het formum was mij al duidelijk dat er ergens een luchtlek moest zitten. Maar ja de motorruimte poepie heet!! het was die dag bijna 30 graden, en voelen aan van alles kon nog ff niet.
Zo naar een camping gestotterd en na enkele uren de zaak gecontroleerd.
Wat bleek een van de aansluitingen naar de rembekrachtiger was het belansbuisje losgetrild en zoog iets valse lucht.
Alle klemmen verder aan kunnen draaien (alles was nu echt warm gweest) en de volgende morgen starte ie weer als vanouds.
Nu een weekje verder kan ik melden dat het rijden met een 2 liter een echte verademing is tov een 1600 (ten minste met een zware bus is dit eigenlijk nodig)
Nadeel is dat je overal harder rijd dan ik ooit heb gedaan. Verbruik is nu 1 op 7 geweest waarbij de eerste snelwegrit veruit het zuinigste was.
Ik heb na de eerste tankbeurt de carbs iets rijker gezet en dat laat ik zo totdat de motor in augustus op de testbank wordt ingeregeld.
Tegen die tijd heeft ie dan ruim 3000 km gelopen en bekijken we de sproeierbezetting.
De koude start en zolang de chokekleppen nog dicht zijn stottert de motor en ik heb het idee dat dit bij wenig belasting met een laag toerental ook zo is.
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
Let op dat het zeker 3000km kan duren voordat je volledige compressie bereikt op kleppen en zuigerveren. Ik liep ook enorm te hannessen met stotteren in de ondertoeren en zo. Gewoon veel kilometers maken.
Laatst gewijzigd door hanhoo op di jul 05, 2011 16:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10983
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
erg he dat harde rijden.(helemaal met een automaat) geertje heeft laatst weer gepresteerd om een boete te rijden..
gelukkig lust die van jou ook wel een slokje. ik begon al te twijfelen;)
jammer dat die het warm heeft gehad. maar ach is die ook wat sneller ingelopen;)
veel plezier nog op de rest van de vakantie
gelukkig lust die van jou ook wel een slokje. ik begon al te twijfelen;)
jammer dat die het warm heeft gehad. maar ach is die ook wat sneller ingelopen;)
veel plezier nog op de rest van de vakantie
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
inmiddels weer thuis.
Heb de rechtse carb iets armer gezet omdat daar tov de linkse enorm veel condens op het spruitstuk zat.
Ook gezien dat de acceleratiepomp van de linkse verder uit stond dan de rechtse (vreeemd, losgetrild??)
in ieder geval beide gelikwaardig ingedraaid wat betekedn ietrs minder inspuiting en bus rijd veel beter.
Stotteren is dus nu verdwenen en verbruik is ook al beter geworden 1 ; 8.
Kan zien aan de bougie dat ze nog te rijk staan maar dat zien we wel in Doesburg.
Heb de rechtse carb iets armer gezet omdat daar tov de linkse enorm veel condens op het spruitstuk zat.
Ook gezien dat de acceleratiepomp van de linkse verder uit stond dan de rechtse (vreeemd, losgetrild??)
in ieder geval beide gelikwaardig ingedraaid wat betekedn ietrs minder inspuiting en bus rijd veel beter.
Stotteren is dus nu verdwenen en verbruik is ook al beter geworden 1 ; 8.
Kan zien aan de bougie dat ze nog te rijk staan maar dat zien we wel in Doesburg.
- JackS
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1870
- Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Contacteer:
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
Hee Lex, eigenlijk best benieuwd hoe je motor het heeft gedaan de afgelopen weken...
AMESCADOR "en daarmee uit"
- Baphi
- Luchtgekoeld
- Berichten: 7468
- Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: heb ik ja!
Re: nieuwe (oeps) motor voor bus van Lex
JackS schreef:Hee Lex, eigenlijk best benieuwd hoe je motor het heeft gedaan de afgelopen weken...
+1
En je uitkomst van Doesburg...
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)