T2a panelvan 1968 "kastenwagen" in de verkoop?????

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Edje
Nieuweling
Berichten: 48
Lid geworden op: do mei 28, 2009 19:51 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Bollenstreek

Re: T2a panelvan 1968 "kastenwagen" van Leon Oude Wesselink

Bericht door Edje » ma mar 21, 2011 11:04 am

Area51 schreef:Mooi duidelijk verslag, maar toch een opmerking ...

Afbeelding


Die blauwe siliconenpakking tussen je carterhelften hoort daar niet, daar hoort een vlakafdichting (van Loctitte) tussen.
De blauwe siliconenpakking is te dik (ja, echt waar !!) waardoor je nu te veel speling hebt op je hoofdlagers.


Ik kan dit alleen maar beamen. Ik heb met mijn blok recentelijk hetzelfde probleem gehad dankzij de vorige eigenaar. Zowel Hanhoo als Kaagkevers hebben mijn carter bekeken en kwamen tot deze conclusie.

Gevolg na 8000K, nieuw carter, nieuwe krukas, lagers etc. En bus achter moeten laten in Slovenie.

Over een paar weken ga ik samen met Hanhoo een nieuw blok opbouwen en dan gaat er zeker weten loctite tussen.

Verders complimenten voor je blok. Ziet er netjes uit.

leonoudewesselink
Actief Lid
Berichten: 267
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 16:57 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Almelo

Re: T2a panelvan 1968 "kastenwagen" van Leon Oude Wesselink

Bericht door leonoudewesselink » ma mar 21, 2011 11:14 am

Ik weet niet precies wat je bedoelt area51 met de verkeerde pakking. Er zijn heel veel verschillende soorten... Dat kan je toch op een foto niet bekijken?

Dit is ook loctite overigens hoor ;)

http://www.xtrack.nl/product/loctite-59 ... cartridge/

Dit zit er tussen.. lijkt mij toch het juiste product.
Je zou ook 510 kunnen pakken.

Maar alles dat er te veel tussen zou zitten gaat er echt wel tussenweg hoor ;) Probeer thuis maar eens met een oud bromfietscarter of zo. Dan zie je dat er na het aandraaien ervan bijna niets meer tussen zit. Enkel op de plaats waar het af moet dichten.

gr
leon
VW T2A Panel

Area51
Luchtgekoeld
Berichten: 1555
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:43 pm
Bouwjaar Bus: 1967

Re: T2a panelvan 1968 "kastenwagen" van Leon Oude Wesselink

Bericht door Area51 » ma mar 21, 2011 11:31 am

Alles wat op siliconenbasis is hoort NIET als afdichting voor 2 carterhelften gebruikt te worden.
De film die siliconenpakking achterlaat is te dik.
Voor dat soort cruciale afdichtingen (en de correcte maat van je hoofdlagers) moet je een daarvoor geschikte vlakafdichting gebruiken.
Je carter is gelijnboord, door daar nu deze siliconenpakking tussen te smeren krijgen je hoofdlagers te veel speling.

Edje kan dit bevestigen en ook ik heb al wat 'nieuw opgebouwde' motoren voorbij zien komen die binnen 5000km aan gort waren doordat er vloeibare siliconenpakking op de carterhelften was gebruikt.

leonoudewesselink
Actief Lid
Berichten: 267
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 16:57 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Almelo

Re: T2a panelvan 1968 "kastenwagen" van Leon Oude Wesselink

Bericht door leonoudewesselink » ma mar 21, 2011 12:02 pm

Het carter is indd gelijnboord, en heb hiervoor ook de correcte lagers voor gebruikt ( overmaat ). Maar dit heeft niets te maken met vloeibare pakking. Ik smeer hier natuurlijk geen pakking tuusen... De carterhelften zijn niet gevlakt. Waar dus oneffenheden zitten zal dus wel opgevult moeten zijn.. Hier moet je dus wel pakking gebruiken.
Maar ik ben eigelijk wel benieuwd welke pakking jij dan zou gebruiken i.p.v deze loctite..? Ik gebruik al jaren deze pakking, en nog nooit een probleem gehad.
VW T2A Panel

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: T2a panelvan 1968 "kastenwagen" van Leon Oude Wesselink

Bericht door Wilfred » ma mar 21, 2011 16:02 pm

leonoudewesselink schreef:Maar ik ben eigelijk wel benieuwd welke pakking jij dan zou gebruiken i.p.v deze loctite..? Ik gebruik al jaren deze pakking, en nog nooit een probleem gehad.


Ik denk dit...

hanhoo schreef:
ik heb als tip Loctite 574 gekregen. Het is vies oranje en stinkt verschrikkelijk. Maar het is vlakafdichting. Geen vloeibare pakking gebruiken, want dat is juist gemaakt om op te vullen. Vlakafdichting is om, uhh, ja, vlak af te dichten dus.

Niet schrikken though: 33,50 excl. BTW per tubetje. "Bij ja, doe er maar twee", werd al gauw "ik zal eerst eens kijken hoever ik met 1 tube kom" :lol:.

Op de BugMe DVD gebruiken ze Permatex H3 - "real close to what the Germans used", maar dat heb ik hier nergens (meer) kunnen vinden.
Take the planet and make it spin your way

leonoudewesselink
Actief Lid
Berichten: 267
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 16:57 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Almelo

Re: T2a panelvan 1968 "kastenwagen" van Leon Oude Wesselink

Bericht door leonoudewesselink » ma mar 21, 2011 17:35 pm

Ben vanmiddag langs 2 motorrevisiebedrijfjes gereden, en konden mij beide vertellen dat NOOIT een krukaslager los kon gaan zitten door een vloeibare pakking.
Het overtollige wordt er tussenuit geperst doordat je de bouten aandraaid namelijk... Beide hetzelfde antwoord.
Waar wel kans van was is dat overtollige pakking los kon gaan zitten aan de binnenkant van de motor, maar wanneer dit geen enorme hoeveelheden waren deze gewoon door het oliefilter/zeef werden opgenomen. Het spul dat hun gebruiken was NIET van loctite, maar van een ander merk ( niet onthouden :oops: ) maar dit werdt er met de kwast opgebracht.
Ik heb zelf superweinig vloeibare pakking gebruikt, en vooral langs de buitenkanten van de vlakke kanten gestreken om zo min mogelijk naar de binnenkant te persen. Heb vanmiddag eens via de onderkant in het blok naar binnen lopen gluren, en zag niets blauws krullen.

5926 loctite is ook een vlakkenafdichting overigens... ;)

Heb al wel een verhaal gelezen hier dat iemand het mis ging met te veel vloeibare pakking ( oliekanalen dicht etc.. )

gr
leon
VW T2A Panel

Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 586
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: T2a panelvan 1968 "kastenwagen" van Leon Oude Wesselink

Bericht door Dirty Harry » ma mar 21, 2011 19:49 pm

Zelf gebruik ik altijd groene Elring maar goed zo heeft een ieder zijn voorkeur.
Zelf denk ik dat je lagers met de door jouw gebruikte vloeibare pakking niet los gaan zitten want deze lagers worden vastgeklemd met die grote M12 bouten en daar zit geen vloeibare pakking tussen!

Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 586
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: T2a panelvan 1968 "kastenwagen" van Leon Oude Wesselink

Bericht door Dirty Harry » zo mar 27, 2011 9:42 am

Nog even een kleine aanvulling op je kit verhaal.

Zat gisteren nog ff naar national geographic te kijken over de bouw van een ferarri 599 en in de motoren bouw gebruikten ze een soort van witte kit tussen de 2 carterhelften (krukas opssluiting).
En hier werd een rups neergelegd :shock:, het was een rups van +/- 3 a 4mm doorsnede op ongeveer 10 a 12mm pas vlak.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10980
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: T2a panelvan 1968 "kastenwagen" van Leon Oude Wesselink

Bericht door fahtal » zo mar 27, 2011 10:34 am

was dat merk misschien curil?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 586
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: T2a panelvan 1968 "kastenwagen" van Leon Oude Wesselink

Bericht door Dirty Harry » zo mar 27, 2011 11:30 am

Het merk was helaas niet in beeld, maar ik vond het wel grappig dat hier over een te dikke laag wordt gepraat en dat deze ferarri jongens daar een rol kit neerleggen (en doortekken tot aan de hoofd lagers) van heb ik jouw daar, en dit bij 12 cilinder blokjes met super passingen en dergelijke :!:

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: T2a panelvan 1968 "kastenwagen" van Leon Oude Wesselink

Bericht door jerupke » zo mar 27, 2011 16:00 pm

Toch moet ik Area gelijk geven. De gebruikte blauwe pakking blijft altijd 6micron dik (opgave loctite zelf) dit komt door de siliconen die erin zitten. De correcte pakking pers je samen tot 0,3 micron.

Waar het nu om gaat is dat deze pakking de oneffenheden moet opvullen (correct Leon) maaaaaaar..... dat de vlakken die netjes op elkaar aansluiten wel tegen elkaar aan moeten kunnen komen..... (correct Alain). Al lijkt 6 micron maar minimaal, toch heeft Alain gelijk. Je lagers zitten niet 100% opgesloten in hun gelijnboorde helften. Bij een reguliere motor is dit geen probleem, maar bij een boxer motor dus wel.

Het verhaal van die Ferrari motoren klopt in zoverre ook. Daar komt het voorbeeld van Leon van die oude bromfietsmotortjes in werking.
Door het aanhalen van de boutren met de juiste momenten pers je het overtollige materiaal weg. Die witte pakking bevat namelijk ook GEEN siliconen.

Leon, neem het verhaal van een paar oude zeurpieten ter harte, haal het blokje er nog 1x uit en trek die helften even van elkaar.
Je hebt je werk zo grondig gedaan en ik weet dat het heel zuur is om dit nou weer opnieuw te moeten doen, maar je hebt nog even tot Budel en het zou zonde zijn als dit origineel-bij-de-bus-horend blokje dadelijk wegwerp materiaal wordt door zo'n kleinigheid.
Laat staan dat je dadelijk ergens midden op een fairground stil staat met een kapotte motor, want dan heeft iedereen zijn advies wel klaar hoor.
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Inactief Account

Re: T2a panelvan 1968 "kastenwagen" van Leon Oude Wesselink

Bericht door Inactief Account » zo mar 27, 2011 16:52 pm

leonoudewesselink schreef:maar wanneer dit geen enorme hoeveelheden waren deze gewoon door het oliefilter/zeef werden opgenomen.

gr
leon

en hier ga je dus de fout in

normaal gesproken zal dit inderdaad gebeuren als je een fullflow oliefilter hebt dus waar de olie vanuit de pomp door het filter word gestuurd
het olie filter van je blok is echter de zeef die op het carterdeksel zit
hier wordt wel olie langs gezogen
maar er wordt ook olie ongefilterd het blok ingezogen
het minimaalste siliconen prutje wat hier doorgaat kan verschrikkelijke gevolgen hebben als het in een olie kanaal gaat zitten

Gebruikersavatar
twotone
Gevorderde
Berichten: 599
Lid geworden op: wo mar 21, 2007 18:29 pm

Re: T2a panelvan 1968 "kastenwagen" van Leon Oude Wesselink

Bericht door twotone » zo mar 27, 2011 22:27 pm

shadowman schreef:
leonoudewesselink schreef:maar wanneer dit geen enorme hoeveelheden waren deze gewoon door het oliefilter/zeef werden opgenomen.

gr
leon

en hier ga je dus de fout in

normaal gesproken zal dit inderdaad gebeuren als je een fullflow oliefilter hebt dus waar de olie vanuit de pomp door het filter word gestuurd
het olie filter van je blok is echter de zeef die op het carterdeksel zit
hier wordt wel olie langs gezogen
maar er wordt ook olie ongefilterd het blok ingezogen
het minimaalste siliconen prutje wat hier doorgaat kan verschrikkelijke gevolgen hebben als het in een olie kanaal gaat zitten


Hier sluit ik me bij aan (en ik praat uit ervaring :oops: )
T2a in de resto : www.freewebs.com/vwt2a



Kustom, because stock sucks.......

leonoudewesselink
Actief Lid
Berichten: 267
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 16:57 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Almelo

Re: T2a panelvan 1968 "kastenwagen" van Leon Oude Wesselink

Bericht door leonoudewesselink » vr apr 01, 2011 11:59 am

Dag heren, Bedankt voor het meedenken! Serieus altijd helemaal goed! Maar heb zelf ook nog weer even navraag gedaan.


Ik ben ook nog even langs bergman kevers gereden welke 3 bus/kever motoren per week klaarmaakt. En raad eens………met exact dezelfde pakking welke ik ook gebruikt heb! 3 motoren per week! Duss….


Wel of niet vast zitten van je krukaslagers:
3 of 6 micron is echt zo weinig…. 1 micron is een duizendste deel van een mm! Dit gaat serieus nergens over toch? Een hoofdlager ging vroeger per 0.5mm en nu per 0.25mm. Dat zou dus betekenen dat je vroeger per 500 micron je lagers pas kreeg….. Wat is dan 3 micron?? Nu kan dit per 250 micron… Dit gaat echt nergens over…..


Pakking in je oliekanalen:

Wanneer de pakking gewoon dun aangebracht was ( en zo ver mogelijk naar buiten ), en direct gemonteerd waren was er niets aan de hand. Deden hun al jaren… Nog nooit een motor terug gehad welke schade op had gelopen door vloeibare pakking.
Een oliezeef lijkt mij toch dicht van onderen? Anders heeft het ook geen zin lijkt me? De pomp zuigt toch olie aan vanuit binnenkant oliezeef? Hoe kan er dan olie ongefilterd aangezogen worden?
Wat inderdaad waar is dat wanneer je een filter op je blok hebt staan deze 100% filtert… Beter dan een zeef. Bij mijn blok was er geen mogelijkheid voor een filter.

Waar ik dus echt niet bang voor ben is het niet vast gaan zitten van je lagers door een pakking gebruikt te hebben welke 3 micron dikker is dan een andere pakking.. Wanneer je je blok in zou smeren met deze blauwe pakking en deze een kwartier laat liggen om eerst een bakkie te doen b.v… dan deze wel te dik is doordat deze vrij snel droogt ( dat snapt iedereen.. ) Dan zou er inderdaad een te dikke laag gaan zitten welke je niet samen kan persen.

Waar ik wel in kan komen is dat wanneer je een enorme hoeveelheid pakking tussen je blok drukt zonder hier bij na te denken er inderdaad pakking naar binnen geperst wordt. Maar wanneer je dit met een beetje gezond verstand doet ( en GEEN enorme hoeveelheden gebruikt ) dit dus echt wel goed gaat. Ik heb overigens ook ter controle ( naar de 2de oliewissel na totaal 1 uur het blok gelopen te hebben ) ook nog even naar binnen gekeken met spiegel en lamp of ik pakking zag zitten. Dit was NIET het geval.
Ik geloof dus echt in mijn eigen sleutelkwaliteiten, en laat de motor in elkaar zitten.

Heb de eerste rit door de straat ook al ff gemaakt….

Hahah :wink: :D :D :D :D :D :D :D :D :D

[youtube]q6lMI9rGu6k[/youtube]


[youtube]YhrI0jQelqE[/youtube]



Groet,
Leon

[MOD] youtube aangepast
VW T2A Panel

Gebruikersavatar
FlorisH
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di mar 02, 2010 22:00 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: T2a panelvan 1968 "kastenwagen" van Leon Oude Wesselink

Bericht door FlorisH » vr apr 01, 2011 12:04 pm

=D> =D>
T2b 1979 Eurec Cassandra

Gesloten