oud bruin

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: oud bruin

Bericht door Briebelbus » ma aug 18, 2014 16:57 pm

Ik meet overigens zelf op de peilstok, wat naar mijn idee een zuiverdere uitlezing geeft.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: oud bruin

Bericht door jerupke » do aug 21, 2014 0:40 am

Wauw, net even jouw busverhaal doorgespit... Ik denk dat je het record houdt van de langste restauratie op dit forum...
Maar wat is hij mooi geworden!!

Ik heb een VDO klok en sensor (ook in de plug, had eerst dezelfde combinatie als jij nu hebt en toen zat hij ook 15℃ te hoog) nu klopt de weergave wel.
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
Arnout
Actief Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: wo jun 28, 2006 20:23 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: oud bruin

Bericht door Arnout » do aug 21, 2014 7:52 am

merci, ik ben benieuwd wat de juiste combinatie aangeeft, tot die tijd geen lange ritten helaas

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: oud bruin

Bericht door blokkever » do aug 21, 2014 12:51 pm

Mogelijk heb je nu een sensor gebruikt welke voor het meten van koelvloeistoftemperatuur is, deze hebben een bereik tot 120 graden.
Ik heb het in mijn bus momenteel andersom, een sensor tot 150 graden (peilstok versie) op een klokje met bereik tot 120 graden, gevolg is dat als de meter 90 graden aangeeft de werkelijke temperatuur 110 graden is.
Een snelle test wat je kunt doen is de sensor even in een waterkoker (met kokend water) hangen en kijken wat de meter dan aangeeft, gaat ie dan ook richting de 120 - 130 graden, dan weet je dat je motor niet te heet is geworden!

Gebruikersavatar
Arnout
Actief Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: wo jun 28, 2006 20:23 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: oud bruin

Bericht door Arnout » do aug 21, 2014 16:09 pm

Ga ik doen, alleen wacht nog even tot de olie toch vervangen moet worden vanwege de blokrevisie. Zal ergens komende twee weken zijn.

Gebruikersavatar
Arnout
Actief Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: wo jun 28, 2006 20:23 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: oud bruin

Bericht door Arnout » vr okt 24, 2014 19:06 pm

Nou duurde allemaal wat langer dan verwacht, dus tijd voor een update.

Na wat ritten in en om de woonplaats tijd voor de 500km oliewissel en kleppen stellen. Dat is vandaag gedaan. Ook de temp sensor in de (oude) waterkoker gehangen: 130 graden. Dus dat is ook verklaard. Helaas was de juiste sensor of de juiste klok weer niet voor handen, dus die moet er nog in.

Ook de handremlampjesensor weer gangbaar gemaakt.

En een passende asbak geplaatst, dus geen ouderwets schakelpatroon in mijn automaat bus!

Houden we over: de schuifdeur sluit niet goed, dat wil zeggen, wel dicht maar niet zo dat ie op slot kan. Ik zal even een vraag stellen in het daarvoor geschikte forum gedeelte.

Maar nu de onzekerheid rond motor temp weg is, is het ontspannen cruisen, waarbij opvalt dat de carbs nog wel een goede afstel beurt behoeven (slecht versnellen onderin de toeren, afslaan bij warme motor). Iemand tips? hotrod Doesburg? Met dyno erbij? :)

Thuis vond ik de wegenbelasting op de mat, heb nog maar 6 weken om te rijden dit jaar! Wat trouwens vanwege regen en temperatuur wat onaangenaam wordt.

Heb ik ook nog wat plaatjes gemaakt:

Op de dijk:
Afbeelding

Afbeelding

van boven:
Afbeelding

Semi kunstzinnig
Afbeelding

En tot slot VW logo prn:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: oud bruin

Bericht door jerupke » vr okt 24, 2014 23:02 pm

Mooie update met supermooie foto's
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
Arnout
Actief Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: wo jun 28, 2006 20:23 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: oud bruin

Bericht door Arnout » di apr 21, 2015 17:25 pm

Oud bruin is inmiddels ook al weer aan aantal keer van stal gehaald. Eerste keer altijd spannend, maar accu er in, en hoppakee starten maar. Recent nog voor het feestje van mijn dochter, met zijn allen naar het bos:

Afbeelding

Afspraak voor vermogens meting en carbs afstellen in doesburg staat, en ik verwacht daarna helemaal veel rijplezier.

We zullen eens zien!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: oud bruin

Bericht door fahtal » di apr 21, 2015 18:01 pm

En zoe zit zeker links achterin. "Ow papa! Doe niet zo stom!!"

Mooi om te horen dat de bus nu eindelijk goed gebruikt wordt!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Arnout
Actief Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: wo jun 28, 2006 20:23 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: oud bruin

Bericht door Arnout » vr mei 15, 2015 20:54 pm

Vandaag een erg leuke en leerzame dag bij Bart van HR engineering in Doesburg gehad.
Vroeg opgestaan en zonder tomtom (leerzaam) het weten te vinden, o ja, zo deed je dat vroeger.

Ter herinnering, na renovatie van onderblok waren de carburateurs er zonder afstellen opgezet, dat moest nog gebeuren. Het was hoog tijd, want de motor (CJ automaat) liep niet best, trok vooral slecht op. Op snelheid ging het wel.

Er bleek een hoop nodig te zijn: acceleratiesproeiers stonden veel te rijk, mengsel was te arm, carbs gingen niet helemaal open bij volgas, timing kon wat vroeger en aansluiting van de weerstand op de linker carb ontbrak (dat ding dat bij La Tortuga stuk was). Ze stonden wel netjes synchroon.

Het resultaat mocht er zijn, 30nm meer koppel en 10 PK's erbij. Nog steeds geen topblok met uiteindelijk 61PK, maar man o man wat rijdt het nu fijn. Pakt soepel op en in combinatie met de automaat weer de ultimate cruise-bus!

Afbeelding

Grootste uitdaging bij het testen was de enthousiaste kick-down, waardoor volgas onder de 3000 toeren eigenlijk niet ging. (is te zien aan de grafiek, de sprong in koppel rond 3400 toeren.) Bij runs in de tweede versnelling ging de versnelling wat te snel voor de lambda sensor om te volgen.

Afbeelding

Geweldig om de ervaring en passie van de mensen bij zo'n zaak mee te maken, wordt je vrolijk van.
Vanaf nu met een grote grijns op pad!

Uiteraard nog wat huiswerk: motor start nog steeds niet makkelijk, volgens Bart lag dat mogelijk aan een spanningsval bij het starten, we zullen dat eens uitzoeken. En er ontbreekt nog een buis voor verse lucht, ik zal eens een foto maken om te zien of iemand weet waar die te krijgen is.

Afbeelding

Maar een absolute aanrader voor iedereen die wat twijfelt aan zijn motortje, of gewoon een dag techniek pret wil hebben.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: oud bruin

Bericht door fahtal » vr mei 15, 2015 21:14 pm

Je zou nog kunnen vragen of ze jou resultaat over die van mij kunnen leggen. Ik heb daar een cj en subaru op de bank gehad.

Die mailen ze Je gewoon door.

Maar goede zet! Veel plezier!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: oud bruin

Bericht door fahtal » vr mei 15, 2015 21:19 pm

Volgens mij kan je de kickdown ook afstellen. Maar dat weet ik niet meer zeker
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Arnout
Actief Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: wo jun 28, 2006 20:23 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: oud bruin

Bericht door Arnout » vr mei 15, 2015 21:38 pm

Ha, we hebben de resultaten over die CJ van jou en van de gele bus van vorige week gelegd. De curves lopen qua vorm gelijk, iets minder koppel en vermogen bij mij. Uit mijn hoofd zat die van jou op 68pk, ende gele op 65.

Afstellen (of uitschakelen) kick-down kregen we niet voor elkaar. Maar hij was wel gevoeliger dan bijd e gele bus van vorige week.

Voor nu is het prima, heb er geen last van, bus komt prima mee en heerlijk naar huis gereden.

Na al de tijd ge-emmer om die restauratie af te krijgen is het nu tijd voor gebruik!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: oud bruin

Bericht door fahtal » vr mei 15, 2015 22:05 pm

Vreemd dat jou nieuwe blok iets minder in pk is. Misschien moet die nog wat inlopen? Hebben de heren techniek hier nog ideeën over.

Mijn blok is origineel en 80k oud.

Of het zit hem in de automaat die oud bij jou niet gereviseerd toch? Die van mij ook niet maar heeft misschien een 100k minder voor de kiezen gehad.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Arnout
Actief Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: wo jun 28, 2006 20:23 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: oud bruin

Bericht door Arnout » ma jun 08, 2015 16:47 pm

vanavond ritje voor een gala, dus maar nog even een beetje opkuisen. Zo durf ik wel voor te rijden.

Afbeelding

Plaats reactie