Van roestbult tot .....
- 67-er
- Actief Lid
- Berichten: 109
- Lid geworden op: wo jan 03, 2007 22:00 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Muntendam
Re: Van roestbult tot .....
Goede voornemens voor het jaar 2016..
Onder andere Project T2a 1971 voortzetten!!
Onder andere Project T2a 1971 voortzetten!!
T2a : 1967
T2a : 1971 (project)
T2a : 1971 (project)
- 67-er
- Actief Lid
- Berichten: 109
- Lid geworden op: wo jan 03, 2007 22:00 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Muntendam
Re: Van roestbult tot .....
Iedereen een gelukkig nieuw BUS jaar gewenst!
Zie bij mijn vorige post dat van het voornemen van 2016 niet veel terecht is gekomen..
Niet heel veel gedaan die afgelopen jaren.
Maar ik ben weer begonnen. Momenteel bezig met het achterste deel van de rechter lengtebalk. Net voor de achteras.
Dit gedeelte was toe aan arbeid. Dit gedeelte eerst klaar maken dan kan de bus weer verplaatst worden.p
De lengtebalk deels verwijderd en nu kan er een nieuw stuk in gelast worden. Met passen en meten en wegslijpen het nieuwe stuk passend gemaakt.
Kijken als het lasapparaat ook wil werken.
Weer een stapje verder.




Zie bij mijn vorige post dat van het voornemen van 2016 niet veel terecht is gekomen..
Niet heel veel gedaan die afgelopen jaren.
Maar ik ben weer begonnen. Momenteel bezig met het achterste deel van de rechter lengtebalk. Net voor de achteras.
Dit gedeelte was toe aan arbeid. Dit gedeelte eerst klaar maken dan kan de bus weer verplaatst worden.p
De lengtebalk deels verwijderd en nu kan er een nieuw stuk in gelast worden. Met passen en meten en wegslijpen het nieuwe stuk passend gemaakt.
Kijken als het lasapparaat ook wil werken.
Weer een stapje verder.




T2a : 1967
T2a : 1971 (project)
T2a : 1971 (project)
- eelke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Arnhem
Re: Van roestbult tot .....
Kijk, hoeft niet snel te gaan, maar goed om te zien dat je weer verder gaat!
hoe???
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2322
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Anusfoort
Re: Van roestbult tot .....
Lekker bezig!
Dat doet herinneringen ophalen, ik heb in 2015 ook stukken chassis vernieuwd.
Zolang je de auto maar goed ondersteund is, weet je zeker dat het verband goed blijft.
Tip: haal zoveel mogelijk roest aan de binnenzijde weg en behandel alles met zinkspray of menie nu je er goed bij kan.


Dat doet herinneringen ophalen, ik heb in 2015 ook stukken chassis vernieuwd.
Zolang je de auto maar goed ondersteund is, weet je zeker dat het verband goed blijft.
Tip: haal zoveel mogelijk roest aan de binnenzijde weg en behandel alles met zinkspray of menie nu je er goed bij kan.


Dus.
- 67-er
- Actief Lid
- Berichten: 109
- Lid geworden op: wo jan 03, 2007 22:00 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Muntendam
Re: Van roestbult tot .....
Idd heel herkenbaar. Dank voor de tip. Het is geen haastklus dus zeker aandacht voor het roestduiveltje.
T2a : 1967
T2a : 1971 (project)
T2a : 1971 (project)
- 67-er
- Actief Lid
- Berichten: 109
- Lid geworden op: wo jan 03, 2007 22:00 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Muntendam
Van roestbult tot ..... (lekker bezig)
Het is lekker om weer goed bezig te zijn.
Mijn lasapparaat werkt weer goed. Op de massaklem zat wat aanslag/weerstand.
De stroom liep hierdoor hoog op tijdens het lassen waardoor de installatie automaat uitschakelde.
De chassisbalk aan de rechterzijde voor de achteras is afgelast en nou kunnen de kriksteunen en laadvloerbalken geplaatst worden.
Maar eerst krijgt de middendorpel nog wat aandacht. Deze moet nog op de wielkast gehecht worden.

De bus staat nou zoals hieronder. Het duurt nog wel even voordat wij er in kunnen rijden.

Verder heb ik nog wat vragen over onderdelen die ik de komende tijd nodig ben.
Maar die vragen zal ik in een andere rubriek stellen om "On Topic" te blijven.
Mijn lasapparaat werkt weer goed. Op de massaklem zat wat aanslag/weerstand.
De stroom liep hierdoor hoog op tijdens het lassen waardoor de installatie automaat uitschakelde.
De chassisbalk aan de rechterzijde voor de achteras is afgelast en nou kunnen de kriksteunen en laadvloerbalken geplaatst worden.
Maar eerst krijgt de middendorpel nog wat aandacht. Deze moet nog op de wielkast gehecht worden.

De bus staat nou zoals hieronder. Het duurt nog wel even voordat wij er in kunnen rijden.

Verder heb ik nog wat vragen over onderdelen die ik de komende tijd nodig ben.
Maar die vragen zal ik in een andere rubriek stellen om "On Topic" te blijven.
T2a : 1967
T2a : 1971 (project)
T2a : 1971 (project)
- 67-er
- Actief Lid
- Berichten: 109
- Lid geworden op: wo jan 03, 2007 22:00 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Muntendam
Re: Van roestbult tot .....
Inmiddels de middendorpel weer stevig gemaakt en de C-stijl hier op aangesloten.
Zo komt de stevigheid steeds meer terug. In de wielkast nog een plaatje maken/lassen om het einde van de dorpel hierop aan te sluiten.
Nou eerst verder met de achteras. Deze helemaal schuren en voorzien van een nieuwe verflaag.
Momenteel kan ik er nog makkelijk bij. Wanneer de laatste laadvloer dwarsbalken terug worden geplaatst is dit moeilijker.
Nog een paar plaatjes.


Die rotte schuifdeur wordt nog vervangen hoor.
Wanneer de achteras onderhanden is genomen worden de dwarsbalken en de kriksteunen teruggeplaatst.
Alvast op een andere bus deze details goed bekeken.


Een vraagje:
Hebben jullie tips om die metalen leidingen te vervangen waar de handrem-, koppeling-, gas- en kachelbediening onderlangs door heen gaan?
Zo komt de stevigheid steeds meer terug. In de wielkast nog een plaatje maken/lassen om het einde van de dorpel hierop aan te sluiten.
Nou eerst verder met de achteras. Deze helemaal schuren en voorzien van een nieuwe verflaag.
Momenteel kan ik er nog makkelijk bij. Wanneer de laatste laadvloer dwarsbalken terug worden geplaatst is dit moeilijker.
Nog een paar plaatjes.


Die rotte schuifdeur wordt nog vervangen hoor.
Wanneer de achteras onderhanden is genomen worden de dwarsbalken en de kriksteunen teruggeplaatst.
Alvast op een andere bus deze details goed bekeken.


Een vraagje:
Hebben jullie tips om die metalen leidingen te vervangen waar de handrem-, koppeling-, gas- en kachelbediening onderlangs door heen gaan?
T2a : 1967
T2a : 1971 (project)
T2a : 1971 (project)
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2322
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Anusfoort
Re: Van roestbult tot .....
Dat zijn gewoon standaard dunwandige buizen, die kun je in diverse lengtes krijgen.
Gewoon de diameters en lengtes zien te achterhalen en dan zoeken naar stalen buizen, zo heb ik het ook bij mijn T1 bus gedaan.

Dus.
- 67-er
- Actief Lid
- Berichten: 109
- Lid geworden op: wo jan 03, 2007 22:00 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Muntendam
Re: Van roestbult tot .....
Hey!!
Top. Hier kan ik wat mee.
Zal eens gaan meten en kijken wat er in de handel is.
Top. Hier kan ik wat mee.
Zal eens gaan meten en kijken wat er in de handel is.
T2a : 1967
T2a : 1971 (project)
T2a : 1971 (project)
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4066
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: Van roestbult tot .....
Kijk eens of die sloper van Eelke wat duidelijkheid kan scheppen.
I am Wouth and I approve this message.
- 67-er
- Actief Lid
- Berichten: 109
- Lid geworden op: wo jan 03, 2007 22:00 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Muntendam
Re: Van roestbult tot .....
Zeker!! onder het mom weggooien is zonde.
Zal even kijken wat ik nog kan gebruiken voor mijn project.
Stuur wel een PB-tje Eelke.
Zal even kijken wat ik nog kan gebruiken voor mijn project.
Stuur wel een PB-tje Eelke.
T2a : 1967
T2a : 1971 (project)
T2a : 1971 (project)
- 67-er
- Actief Lid
- Berichten: 109
- Lid geworden op: wo jan 03, 2007 22:00 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Muntendam
Re: Van roestbult tot .....
Als er een uurtje over is dan ben ik wel in de garage te vinden.
De chassisbalken kunnen er weer jaren tegen aan.
En de laadvloer kan er eventueel in. Alle vloerbalken en kriksteunen en andere uitlopen zijn geplaatst.
Momenteel onder de cabine voor bezig. Bus staat op hoge bokken want momenteel alle werkzaamheden onder de bus.
Om alles weer TIP TOP te krijgen ook besloten om de vooras te demonteren.
Dan kan die ook goed aangepakt worden en is het werken onder de cabinevloer ook eenvoudiger.
Bruikbare tips voor het (de)monteren van de vooras zijn natuurlijk welkom. Zal dit forum ook nog goed doorlezen op dit punt.
Hierbij wat plaatjes van het project.






De chassisbalken kunnen er weer jaren tegen aan.
En de laadvloer kan er eventueel in. Alle vloerbalken en kriksteunen en andere uitlopen zijn geplaatst.
Momenteel onder de cabine voor bezig. Bus staat op hoge bokken want momenteel alle werkzaamheden onder de bus.
Om alles weer TIP TOP te krijgen ook besloten om de vooras te demonteren.
Dan kan die ook goed aangepakt worden en is het werken onder de cabinevloer ook eenvoudiger.
Bruikbare tips voor het (de)monteren van de vooras zijn natuurlijk welkom. Zal dit forum ook nog goed doorlezen op dit punt.
Hierbij wat plaatjes van het project.






T2a : 1967
T2a : 1971 (project)
T2a : 1971 (project)
- jerupke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4634
- Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Elsloo Lb
- Contacteer:
Re: Van roestbult tot .....
Je bent verrekte goed bezig, chapeau
Mooi te zien dat je de vaart er weer in hebt.
Vooras verwijderen is geen overbodige luxe. Roest aan de binnenzijde van de schokbrekertorens is vrijwel gegarandeerd.
Tip:... 3x checken of echt alles wat tussen de buizen door loopt weg is.... je zou niet de eerste zijn die de as in banden heeft en er dan achter komt dat er nog iets weg moet.
Wat betreft handremkabelbuizen. Ik heb een stukje overmaatse buis gebruikt (als vervanging van de laatste 60cm) die ik met inwendige draad op het overgebleven stuk buis heb gedraaid. Zo kan ik ze altijd nog eens lospakken om de buizen inwendig te reinigen en goed in te vetten.
Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.
Mooi te zien dat je de vaart er weer in hebt.
Vooras verwijderen is geen overbodige luxe. Roest aan de binnenzijde van de schokbrekertorens is vrijwel gegarandeerd.
Tip:... 3x checken of echt alles wat tussen de buizen door loopt weg is.... je zou niet de eerste zijn die de as in banden heeft en er dan achter komt dat er nog iets weg moet.
Wat betreft handremkabelbuizen. Ik heb een stukje overmaatse buis gebruikt (als vervanging van de laatste 60cm) die ik met inwendige draad op het overgebleven stuk buis heb gedraaid. Zo kan ik ze altijd nog eens lospakken om de buizen inwendig te reinigen en goed in te vetten.
Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl
www.oldtimerstallinglimburg.nl
Re: Van roestbult tot .....
Zijn er nog updates van deze? Hoop dat het project niet gestrand is?
- 67-er
- Actief Lid
- Berichten: 109
- Lid geworden op: wo jan 03, 2007 22:00 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Muntendam
Re: Van roestbult tot .....
Hey Yannvanh,
Het project is zeker niet gestrand. Maar heeft wel weer even stil gelegen.
De afgelopen winter/voorjaar een uitbouw achter het huis gerealiseerd.
Dus er is weer meer tijd voor de bus. En met een zomervakantie voor de deur.
Ik ga de lucht inlaat aan de voorzijde aanpakken. Die waterkering is weggeroest en daar ga ik weer mee beginnen.
Dan verder naar achter werken tot de bus klaar is..


Laatst nog wel gestrand tijdens het fietsen van de www.Bartje200.nl (ging niet door dus op eigen gelegenheid gefietst).
Toen hebben de hulptroepen met de rijdende bus mij weer opgehaald.

Het project is zeker niet gestrand. Maar heeft wel weer even stil gelegen.
De afgelopen winter/voorjaar een uitbouw achter het huis gerealiseerd.
Dus er is weer meer tijd voor de bus. En met een zomervakantie voor de deur.
Ik ga de lucht inlaat aan de voorzijde aanpakken. Die waterkering is weggeroest en daar ga ik weer mee beginnen.
Dan verder naar achter werken tot de bus klaar is..


Laatst nog wel gestrand tijdens het fietsen van de www.Bartje200.nl (ging niet door dus op eigen gelegenheid gefietst).
Toen hebben de hulptroepen met de rijdende bus mij weer opgehaald.

T2a : 1967
T2a : 1971 (project)
T2a : 1971 (project)