Van roestbult tot .....

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
67-er
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: wo jan 03, 2007 22:00 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Muntendam

Re: Van roestbult tot .....

Bericht door 67-er » zo jan 03, 2016 14:53 pm

Goede voornemens voor het jaar 2016..

Onder andere Project T2a 1971 voortzetten!!
T2a : 1967

T2a : 1971 (project)

Gebruikersavatar
67-er
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: wo jan 03, 2007 22:00 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Muntendam

Re: Van roestbult tot .....

Bericht door 67-er » vr jan 04, 2019 10:48 am

Iedereen een gelukkig nieuw BUS jaar gewenst!

Zie bij mijn vorige post dat van het voornemen van 2016 niet veel terecht is gekomen..
Niet heel veel gedaan die afgelopen jaren.
Maar ik ben weer begonnen. Momenteel bezig met het achterste deel van de rechter lengtebalk. Net voor de achteras.
Dit gedeelte was toe aan arbeid. Dit gedeelte eerst klaar maken dan kan de bus weer verplaatst worden.p
De lengtebalk deels verwijderd en nu kan er een nieuw stuk in gelast worden. Met passen en meten en wegslijpen het nieuwe stuk passend gemaakt.
Kijken als het lasapparaat ook wil werken.

Weer een stapje verder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
T2a : 1967

T2a : 1971 (project)

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 1652
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Van roestbult tot .....

Bericht door eelke » vr jan 04, 2019 10:53 am

Kijk, hoeft niet snel te gaan, maar goed om te zien dat je weer verder gaat!
hoe???

Gebruikersavatar
EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2074
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Anusfoort

Re: Van roestbult tot .....

Bericht door EeVeeWee » vr jan 04, 2019 11:41 am

Lekker bezig!
Dat doet herinneringen ophalen, ik heb in 2015 ook stukken chassis vernieuwd.
Zolang je de auto maar goed ondersteund is, weet je zeker dat het verband goed blijft.
Tip: haal zoveel mogelijk roest aan de binnenzijde weg en behandel alles met zinkspray of menie nu je er goed bij kan.

Afbeelding

Afbeelding
Dus.

Gebruikersavatar
67-er
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: wo jan 03, 2007 22:00 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Muntendam

Re: Van roestbult tot .....

Bericht door 67-er » vr jan 04, 2019 13:12 pm

Idd heel herkenbaar. Dank voor de tip. Het is geen haastklus dus zeker aandacht voor het roestduiveltje.
T2a : 1967

T2a : 1971 (project)

Gebruikersavatar
67-er
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: wo jan 03, 2007 22:00 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Muntendam

Van roestbult tot ..... (lekker bezig)

Bericht door 67-er » ma jan 14, 2019 20:51 pm

Het is lekker om weer goed bezig te zijn.
Mijn lasapparaat werkt weer goed. Op de massaklem zat wat aanslag/weerstand.
De stroom liep hierdoor hoog op tijdens het lassen waardoor de installatie automaat uitschakelde.

De chassisbalk aan de rechterzijde voor de achteras is afgelast en nou kunnen de kriksteunen en laadvloerbalken geplaatst worden.
Maar eerst krijgt de middendorpel nog wat aandacht. Deze moet nog op de wielkast gehecht worden.

Afbeelding

De bus staat nou zoals hieronder. Het duurt nog wel even voordat wij er in kunnen rijden.

Afbeelding

Verder heb ik nog wat vragen over onderdelen die ik de komende tijd nodig ben.
Maar die vragen zal ik in een andere rubriek stellen om "On Topic" te blijven.
T2a : 1967

T2a : 1971 (project)

Gebruikersavatar
67-er
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: wo jan 03, 2007 22:00 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Muntendam

Re: Van roestbult tot .....

Bericht door 67-er » za jan 19, 2019 21:58 pm

Inmiddels de middendorpel weer stevig gemaakt en de C-stijl hier op aangesloten.
Zo komt de stevigheid steeds meer terug. In de wielkast nog een plaatje maken/lassen om het einde van de dorpel hierop aan te sluiten.
Nou eerst verder met de achteras. Deze helemaal schuren en voorzien van een nieuwe verflaag.
Momenteel kan ik er nog makkelijk bij. Wanneer de laatste laadvloer dwarsbalken terug worden geplaatst is dit moeilijker.
Nog een paar plaatjes.

Afbeelding

Afbeelding

Die rotte schuifdeur wordt nog vervangen hoor.
Wanneer de achteras onderhanden is genomen worden de dwarsbalken en de kriksteunen teruggeplaatst.
Alvast op een andere bus deze details goed bekeken.

Afbeelding

Afbeelding

Een vraagje:
Hebben jullie tips om die metalen leidingen te vervangen waar de handrem-, koppeling-, gas- en kachelbediening onderlangs door heen gaan?
T2a : 1967

T2a : 1971 (project)

Gebruikersavatar
EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2074
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Anusfoort

Re: Van roestbult tot .....

Bericht door EeVeeWee » za jan 19, 2019 22:34 pm

67-er schreef:
za jan 19, 2019 21:58 pm

Een vraagje:
Hebben jullie tips om die metalen leidingen te vervangen waar de handrem-, koppeling-, gas- en kachelbediening onderlangs door heen gaan?
Dat zijn gewoon standaard dunwandige buizen, die kun je in diverse lengtes krijgen.
Gewoon de diameters en lengtes zien te achterhalen en dan zoeken naar stalen buizen, zo heb ik het ook bij mijn T1 bus gedaan.

Afbeelding
Dus.

Gebruikersavatar
67-er
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: wo jan 03, 2007 22:00 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Muntendam

Re: Van roestbult tot .....

Bericht door 67-er » zo jan 20, 2019 14:27 pm

Hey!!
Top. Hier kan ik wat mee.
Zal eens gaan meten en kijken wat er in de handel is.
T2a : 1967

T2a : 1971 (project)

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 3914
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Van roestbult tot .....

Bericht door wouthwortel » zo jan 20, 2019 20:17 pm

Kijk eens of die sloper van Eelke wat duidelijkheid kan scheppen.
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
67-er
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: wo jan 03, 2007 22:00 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Muntendam

Re: Van roestbult tot .....

Bericht door 67-er » di jan 22, 2019 20:53 pm

Zeker!! onder het mom weggooien is zonde.
Zal even kijken wat ik nog kan gebruiken voor mijn project.
Stuur wel een PB-tje Eelke.
T2a : 1967

T2a : 1971 (project)

Gebruikersavatar
67-er
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: wo jan 03, 2007 22:00 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Muntendam

Re: Van roestbult tot .....

Bericht door 67-er » ma mar 04, 2019 17:30 pm

Als er een uurtje over is dan ben ik wel in de garage te vinden.
De chassisbalken kunnen er weer jaren tegen aan.
En de laadvloer kan er eventueel in. Alle vloerbalken en kriksteunen en andere uitlopen zijn geplaatst.
Momenteel onder de cabine voor bezig. Bus staat op hoge bokken want momenteel alle werkzaamheden onder de bus.
Om alles weer TIP TOP te krijgen ook besloten om de vooras te demonteren.
Dan kan die ook goed aangepakt worden en is het werken onder de cabinevloer ook eenvoudiger.
Bruikbare tips voor het (de)monteren van de vooras zijn natuurlijk welkom. Zal dit forum ook nog goed doorlezen op dit punt.

Hierbij wat plaatjes van het project.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
T2a : 1967

T2a : 1971 (project)

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4277
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Van roestbult tot .....

Bericht door jerupke » za mar 09, 2019 1:33 am

Je bent verrekte goed bezig, chapeau
Mooi te zien dat je de vaart er weer in hebt.

Vooras verwijderen is geen overbodige luxe. Roest aan de binnenzijde van de schokbrekertorens is vrijwel gegarandeerd.

Tip:... 3x checken of echt alles wat tussen de buizen door loopt weg is.... je zou niet de eerste zijn die de as in banden heeft en er dan achter komt dat er nog iets weg moet.

Wat betreft handremkabelbuizen. Ik heb een stukje overmaatse buis gebruikt (als vervanging van de laatste 60cm) die ik met inwendige draad op het overgebleven stuk buis heb gedraaid. Zo kan ik ze altijd nog eens lospakken om de buizen inwendig te reinigen en goed in te vetten.

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Plaats reactie