Floris z'n T2B Eurec Casandra Camper 1979

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Dubbel schuiver
Luchtgekoeld
Berichten: 1015
Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schagen

Re: Floris z'n T2B Eurec Casandra Camper 1979

Bericht door Dubbel schuiver » do okt 04, 2012 11:05 am

Mooie plannen bij een mooie bus.

Maar waarom een lichter vliegwiel? Dat zorgt er toch voor dat je koppel omlaag gaat? Dat je zeg maar tegenwind niet goed op snelheid kan komen. Een Kever heeft hier een stuk minder last van.

Een gebalanceerd vliegwiel, kan ik me wel voorstellen ivm trillingen die door het blok en de aandrijflijn gaan.

Misschien heb ik het compleet mis hoor :lol:

Ik probeer ook her en der wat te leren op dat gebied.
Zeker met een bus moet de snelheid tegenwind in ook goed blijven. Niet dat de bus dan slecht op gang wil komen en voor de wind gaat als een race auto, omdat het motertje dan lekker op toeren komt.

Misschien dat anderen er meer over weten.

Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade

T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970

Dit is mijn busverhaal

Gebruikersavatar
FlorisH
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di mar 02, 2010 22:00 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: Floris z'n T2B Eurec Casandra Camper 1979

Bericht door FlorisH » do okt 04, 2012 11:32 am

O dat kan ook hoor haha misschien heb ik het verkeerd begrepen :P
T2b 1979 Eurec Cassandra

Gebruikersavatar
Remon T2A
Luchtgekoeld
Berichten: 2446
Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Apeldoorn

Re: Floris z'n T2B Eurec Casandra Camper 1979

Bericht door Remon T2A » do okt 04, 2012 12:35 pm

Kwam je bus nog tegen volgens mij :

http://www.autospuiterijschadeherstel.n ... erk-autos/

De rode F100 die Gunmetal grey wordt is van een maatje van me.

Maar uh mooie keuze zo'n 1776. Begreep op Earlybay.com dat een goed blok is voor een bus, zonder idd dat lichtere vliegwiel volgens mij. Is een Vintage speed niet wat kwa uitlaat? Maar zoek alstublieft te beste motorbouwer, het zou zonde zijn van al die centen.

Maar uh is bijvoorbeeld het blok van Fahtal niet wat voor je? Is een 2liter en plug&play?
Groeten, Remon.

Gebruikersavatar
FlorisH
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di mar 02, 2010 22:00 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: Floris z'n T2B Eurec Casandra Camper 1979

Bericht door FlorisH » do okt 04, 2012 13:55 pm

Klopt daar is de bus gespoten !!

Eh is dat geen type 4 motor ? Dat past niet zo 1 2 3 toch ??

Uitlaat onderzoek moet ik nog doen haha dus hb totaal geen idee wat stil is en wat niet
T2b 1979 Eurec Cassandra

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Floris z'n T2B Eurec Casandra Camper 1979

Bericht door blokkever » do okt 04, 2012 14:20 pm

:wink: Een verlicht vliegwiel zorgt er voor dat de motor sneller op toeren kan komen, wordt in de racerij vaak gedaan.
Het heeft verder geen invloed op het koppel wat de motor kan leveren, alleen kan de motor wat onrustiger gaan lopen, vooral bij de lagere toerentallen.
Als je niet gaat racen met bus dan zou ik het vliegwiel gewoon standaard laten. :|
Uitbalanceren is wel een goed idee, zorgt voor een rustigere loop en is een behoud voor de lagers.

Die type 4 injectie van Fathal past er in principe zo in.
Alleen de versnellingsbak die je nu hebt is een korte bak voor een type 1 toch? als je een toplager in het vliegwiel zet dan past het wel maar het is beter om er een lange bak onder te hangen.

Gebruikersavatar
FlorisH
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di mar 02, 2010 22:00 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: Floris z'n T2B Eurec Casandra Camper 1979

Bericht door FlorisH » do okt 04, 2012 14:40 pm

Dat van dat vliegwiel zal ook wel inderdaad, denk dat ik het verkeerd snapte :)

O mij is ooit verteld dat een type 4 niet zo in een bus waar een type 1 in zat past.? Of heeft dat alleen met de bak te maken ? Maar zon 1776 is wel sterker da een 2l toch ?
T2b 1979 Eurec Cassandra

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Floris z'n T2B Eurec Casandra Camper 1979

Bericht door blokkever » do okt 04, 2012 17:27 pm

FlorisH schreef:Dat van dat vliegwiel zal ook wel inderdaad, denk dat ik het verkeerd snapte :)

O mij is ooit verteld dat een type 4 niet zo in een bus waar een type 1 in zat past.? Of heeft dat alleen met de bak te maken ? Maar zon 1776 is wel sterker da een 2l toch ?

Versnellingsbak is idd een punt waar je op moet letten, pri-as voor een type 1 is korter maar kun je oplossen door het plaatsen van een naaldlager in het vliewiel van de type 4.
Verder klopt het ook dat als je een "carburated" type 4 wilt plaatsen dat niet zomaar past, je moet de beugel waar het luchtfilter op zit dan wegslijpen.
Voor een injectie type 4 hoeft dat niet, daarbij zit het luchtfilter opdezelfde beugel vast als bij een type 1.
Welke motor sterker (vermogen) is hang van meerdere factoren af, een type 4 is wel meer uit te halen omdat de onderdelen standaard al sterker zijn.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10983
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Floris z'n T2B Eurec Casandra Camper 1979

Bericht door fahtal » do okt 04, 2012 23:28 pm

Haha wordt hier mijn blok verkocht?;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
FlorisH
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di mar 02, 2010 22:00 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: Floris z'n T2B Eurec Casandra Camper 1979

Bericht door FlorisH » vr okt 05, 2012 9:56 am

Ok , nu ben ik in de war :P wat is slimmer/handiger om te doen dan ? 2 liter (en dan wel zo dat ie ook kwa kracht te vergelijken is met een 1776) of 1776 ? dus ook kwa kosten totaal dan he ?
T2b 1979 Eurec Cassandra

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Floris z'n T2B Eurec Casandra Camper 1979

Bericht door gijsv » vr okt 05, 2012 10:35 am

Hi Floris, wat handiger is ligt ook aan persoonlijke voorkeur maar ook aan de diepte van je portemonnee!

Een 1776 is echt top! Een type 4 is wel robuuster en heeft meer mogelijkheden maar onderdelen zijn echt veel duurder, je hebt een andere bak nodig etc etc.

Waarom ingewikkeld doen als het makkelijk kan? Persoonlijk zou ik dus type1 blijven rijden

Gebruikersavatar
FlorisH
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di mar 02, 2010 22:00 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: Floris z'n T2B Eurec Casandra Camper 1979

Bericht door FlorisH » vr okt 05, 2012 10:37 am

Dat is dus inderdaad wat ik al eerder gelezen had , maar aangezien er nu gezegd wordt dat het zo past enzo twijfelde ik. Zo'n 1776 blok kost ook een klap geld, maar dan heb je wel meteen iets diks natuurlijk.
T2b 1979 Eurec Cassandra

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10983
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Floris z'n T2B Eurec Casandra Camper 1979

Bericht door fahtal » vr okt 05, 2012 14:20 pm

ik weet wel iets waarbij je begint vanaf 100 pk en ergens richting de 300 pk kan eindigen..

;)

oh ja en kan qua kosten best rendabel uitkomen...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: Floris z'n T2B Eurec Casandra Camper 1979

Bericht door Max » vr okt 05, 2012 14:38 pm

en dan zo eindigen?? [-X

Afbeelding
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
Remon T2A
Luchtgekoeld
Berichten: 2446
Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Apeldoorn

Re: Floris z'n T2B Eurec Casandra Camper 1979

Bericht door Remon T2A » vr okt 05, 2012 14:40 pm

Ik denk dat wanneer je een 1776 neemt je evengoed een bakwissel moet doen. In 3 sec naar 80 is leuk maar je wil vast bij 100/110 ook een normaal toerental.

Frank z'n optie is ook een hele goede natuurlijk dat kan ik niet ontkennen... :wink:
Groeten, Remon.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10983
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Floris z'n T2B Eurec Casandra Camper 1979

Bericht door fahtal » vr okt 05, 2012 14:46 pm

Max schreef:en dan zo eindigen?? [-X

Afbeelding


ik vermoed dat die bus geen subaru turbocharger 5 bak erin had liggen. eerder een enkelpoorts 1600. maar jij hebt er meer verstand van max;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Plaats reactie