Remon's '69-er De Luxe

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Remon T2A
Luchtgekoeld
Berichten: 2446
Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Apeldoorn

Re: Remon's '69-er De Luxe

Bericht door Remon T2A » do mei 19, 2016 7:01 am

Het stelt ook eigenlijk niet zoveel voor tis alleen weer dat op de grond liggen en geschroef voor een paar doppies van een paar euro.

Voor het inkorten van de astapeinden en het afdraaien van de trommels was ik 3 tientjes kwijt bij een metaalbewerkingsbedrijf.
Groeten, Remon.

Gebruikersavatar
Remon T2A
Luchtgekoeld
Berichten: 2446
Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Apeldoorn

Re: Remon's '69-er De Luxe

Bericht door Remon T2A » do sep 08, 2016 8:43 am

Zo ff wat stof eraf en tijd voor een updateje

aan de bus zelf is niet zoveel gebeurt maar de gezinsband is wel wat verstevigd op de langste dag van het jaar...
Afbeelding

Echter zat er tijdens het feest al een ratel in de motor, lekker genegeert en een weekje later de motor eruit...
Jammer maar helaas einde motor wegens een losgelopen vliegwiel...
Afbeelding
(raar deze foto past hij vanzelf aan en zaagt net mn bus eraf)...(op klikken is complete foto)

Heb wel lekker de motor helemaal uit mekaar geschroeft gewoon om het schroeven en om voor te bereiden op de bouw van een nieuwe motor. Maatje van me die voor zichzelf is begonnen had gelukkig nog een 1600 dubbelpoorts met onderbouwcarter op de plank liggen dus die hangt er nu even in. Ben er ook gelijk uit dat ik geen onderbouwcarter wil....verstelbare veerplaten moesten op maximaal en de Callook is een feit....

Verder ook nog verder gegaan met onze Martens caravan en dat is gelukt zodat ik met het stoomweekend het span kon uitproberen....
Afbeelding

En dat was leuk.....

Een nieuw Carter is inmiddels besteld met de nodige aanpassingen en dan gaan we rustig onderdeel voor onderdeel bestellen en monteren.
Groeten, Remon.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Remon's '69-er De Luxe

Bericht door fahtal » do sep 08, 2016 10:20 am

Gefeliciteerd en gecondoleerd met de motor;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Remon's '69-er De Luxe

Bericht door old brumax » do sep 08, 2016 14:08 pm

Waarom de motor reviseren als alleen het vliegwiel los ligt???
Klein beetje draaien 4 nieuwe gaten boren met nieuwe paspennen en rijden maar. :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Remon T2A
Luchtgekoeld
Berichten: 2446
Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Apeldoorn

Re: Remon's '69-er De Luxe

Bericht door Remon T2A » do sep 08, 2016 19:51 pm

Kan maar onbewust zocht ik een rede om een mooie dikke motor te bouwen... 8-)

Daarnaast was de oude motor niet veel meer, alles onbekend en al een flinke speling op de krukas (3/4mm...)
Groeten, Remon.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Remon's '69-er De Luxe

Bericht door blokkever » vr sep 09, 2016 10:39 am

Die speling is natuurlijk ook niet zo gek als je weet dat het vliegwiel los zit.
Ik zou daarom eerst het vliegwiel weer eens vast zetten en dan nog eens meten, als je dan nog een te grote speling meet pas beginnen met revisie of vervanging.
En je hebt een nieuw carter besteld, is je eigen carter niet meer bruikbaar voor revisie?, zeker als dit blok bij jouw bus hoort zou dat wel mijn voorkeur hebben.
Succes met het (weder)!opbouwen i.i.g.

Gebruikersavatar
Remon T2A
Luchtgekoeld
Berichten: 2446
Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Apeldoorn

Re: Remon's '69-er De Luxe

Bericht door Remon T2A » vr sep 09, 2016 20:01 pm

Speling was er al langer hoor. Het was ook niet het originele blok.

De nieuwe motor krijgt meer inhoud, full flow en is gericht op koppel. allemaal duur dus. Het lijkt me dan ook niet verstandig om daar een oud AS-blok voor te gebruiken als basis als daar nog genoeg marge opzit om te lijnboren ed.

Het oude blok is naar een maatje van me die nog veel meer spul heeft liggen, het is even zien of het carter nog te redden is en dan mag ik er van hem een standaard 1600 van maken. kan ik lekker oefenen en als hij werkt en mijn blok is nog niet klaar hangen we die in de bus. want dat onderbouwcarter vind ik maar niks (lees veel te laag).

Nieuwe carter is dan ook eentje van autolinea en sterker dan een origineel carter.

Enne kom op gasten is toch gewoon mooi om een mooi nieuw blok op te bouwen met meer vermogen etc... 8-) 8-) 8-)
Groeten, Remon.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Remon's '69-er De Luxe

Bericht door blokkever » za sep 10, 2016 11:26 am

Is zeker mooi, vooral als je hier een uitgebreid fotoverslag gaat bijhouden.
Heb je het nieuwe carter al in huis?, hoe is de kwaliteit hiervan? Ik heb verhalen gehoord dat de afwerking en maatvoering niet zo goed is.

Gebruikersavatar
Remon T2A
Luchtgekoeld
Berichten: 2446
Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Apeldoorn

Re: Remon's '69-er De Luxe

Bericht door Remon T2A » di sep 13, 2016 14:35 pm

Ga ik zeker doen al is het maar voor mn eigen archief.

Wat betreft de carter hebben ze al een aantal bewerkingen uitgevoerd oa tbv de verbetering van de carterontluchting.

to be continued maar eerst Summerpicnic.
Groeten, Remon.

Gebruikersavatar
Remon T2A
Luchtgekoeld
Berichten: 2446
Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Apeldoorn

Re: Remon's '69-er De Luxe

Bericht door Remon T2A » wo dec 07, 2016 7:30 am

Zo vandeweek kon ik m'n nieuwe Autolinea carter ophalen....

- Full flow > check
- gekottert > check
- aparte aansluiting voor tempsensor > check
- lagerbrug bewerkt tbv carterdruk > check

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aangezien ik verwacht dat het wel ff gaat duren heb ik bij een maatje van me een standaard 1600 besteld van 2de hands onderdelen zodat ik komend jaar wel kan rijden.
Volgende is het binnenwerk bij elkaar sprokkelen en laten balanceren.
Groeten, Remon.

Plaats reactie