MiDo: Hakkinens 71-er T2a/b | Restauratie nadert eindfase

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
dekleik
Actief Lid
Berichten: 254
Lid geworden op: za jul 11, 2009 16:08 pm
Locatie: southern lowlands

Re: MiDo: Hakkinens 71-er T2a/b | Preparing for Normandy

Bericht door dekleik » wo apr 06, 2011 18:31 pm

Waarom vasthouden aan de "westfalia"indeling??

als ik al mijn aansluitingen aan de bestuurderskant had zitten,zou ik die optie gebruiken,als je bank uitklapt is er ruimte genoeg om de ijskast te plaatsen.Als je perse die zitplaats wit hebben,er zijn klapstoeltjes voor te krijgen.....

neem aan dat je dus dezelfde slaapbank hebt als ik(ook met kast aan bijrijderskant)
Greetz Mark
--------------------------------

Gebruikersavatar
Hakkinen
Gevorderde
Berichten: 527
Lid geworden op: vr mar 19, 2010 15:06 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berg a/d Maas
Contacteer:

Re: MiDo: Hakkinens 71-er T2a/b | Preparing for Normandy

Bericht door Hakkinen » wo apr 06, 2011 20:31 pm

Ik ga binnenkort maar eens spelen met de ruimte. Eens kijken of ik nog creatief ben. Zal wel foto's plaatsen. Bedankt voor het meedenken.
To Finish First, You First Have To Finish!

Gebruikersavatar
Hakkinen
Gevorderde
Berichten: 527
Lid geworden op: vr mar 19, 2010 15:06 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berg a/d Maas
Contacteer:

Re: MiDo: Hakkinens 71-er T2a/b | Preparing for Normandy

Bericht door Hakkinen » ma apr 11, 2011 21:20 pm

Vandaag 500 km gereden voor een slaapbank...
Afbeelding
To Finish First, You First Have To Finish!

dekleik
Actief Lid
Berichten: 254
Lid geworden op: za jul 11, 2009 16:08 pm
Locatie: southern lowlands

Re: MiDo: Hakkinens 71-er T2a/b | Preparing for Normandy

Bericht door dekleik » ma apr 11, 2011 21:43 pm

Cool......!!!!

:D :D Neem aan dat we morgen foto's kunnen verwachten van de bank geplaatst in bus :D :D


Nieuwsgierig......heb jij de bevestigingsmogelijkheid in de carrosserie zitten??
Of moet je zelf iets maken om de bank vast te zetten??
Greetz Mark
--------------------------------

Gebruikersavatar
Hakkinen
Gevorderde
Berichten: 527
Lid geworden op: vr mar 19, 2010 15:06 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berg a/d Maas
Contacteer:

Re: MiDo: Hakkinens 71-er T2a/b | Preparing for Normandy

Bericht door Hakkinen » ma apr 11, 2011 22:13 pm

dekleik schreef:Cool......!!!!

:D :D Neem aan dat we morgen foto's kunnen verwachten van de bank geplaatst in bus :D :D


Nieuwsgierig......heb jij de bevestigingsmogelijkheid in de carrosserie zitten??
Of moet je zelf iets maken om de bank vast te zetten??

Nou...
Slaapbank staat nog even in de garage geparkeerd en gaat er pas na de vakantie in Normandië in.
Ik heb het momenteel zo druk met studie naast m'n werk dat ik het niet meer ga redden om te gaan klussen. Ik hoop wel dat ik die bevestigingspunten op de bodem heb zitten, maar dat is dus de verrassing als ik m'n huidige bed eruit ga slopen.
To Finish First, You First Have To Finish!

dekleik
Actief Lid
Berichten: 254
Lid geworden op: za jul 11, 2009 16:08 pm
Locatie: southern lowlands

Re: MiDo: Hakkinens 71-er T2a/b | Preparing for Normandy

Bericht door dekleik » ma apr 11, 2011 22:25 pm

Hakkinen schreef:Nou...
Slaapbank staat nog even in de garage geparkeerd en gaat er pas na de vakantie in Normandië in.
Ik heb het momenteel zo druk met studie naast m'n werk dat ik het niet meer ga redden om te gaan klussen. Ik hoop wel dat ik die bevestigingspunten op de bodem heb zitten, maar dat is dus de verrassing als ik m'n huidige bed eruit ga slopen.


Werk en studie gaan inderdaad voor!!

Hoop dat je bevestigingspunten hebt.....maar betwijfel het.....panelvan,hmmm....maar kan altijd !!
Greetz Mark
--------------------------------

Gebruikersavatar
Hakkinen
Gevorderde
Berichten: 527
Lid geworden op: vr mar 19, 2010 15:06 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berg a/d Maas
Contacteer:

Re: MiDo: Hakkinens 71-er T2a/b | Preparing for Normandy

Bericht door Hakkinen » ma apr 11, 2011 22:36 pm

Anders gewoon ducktape, dat helpt altijd ;)
To Finish First, You First Have To Finish!

dekleik
Actief Lid
Berichten: 254
Lid geworden op: za jul 11, 2009 16:08 pm
Locatie: southern lowlands

Re: MiDo: Hakkinens 71-er T2a/b | Preparing for Normandy

Bericht door dekleik » di apr 12, 2011 20:06 pm

Hehehe,ook handig om je kast mee vast te zetten,en de ijskast,en je keuken,en misschien ook voor de buitenspiegel :) :)
Greetz Mark
--------------------------------

dekleik
Actief Lid
Berichten: 254
Lid geworden op: za jul 11, 2009 16:08 pm
Locatie: southern lowlands

Re: MiDo: Hakkinens 71-er T2a/b | Preparing for Normandy

Bericht door dekleik » wo mei 04, 2011 17:45 pm

Geen vorderingen meer??

Wel naar Normandië geweest???
Greetz Mark
--------------------------------

Gebruikersavatar
Hakkinen
Gevorderde
Berichten: 527
Lid geworden op: vr mar 19, 2010 15:06 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berg a/d Maas
Contacteer:

Re: MiDo: Hakkinens 71-er T2a/b | Preparing for Normandy

Bericht door Hakkinen » zo mei 08, 2011 15:56 pm

Wel vorderingen, weinig tijd om te typen hehe.
Deze week update.
To Finish First, You First Have To Finish!

dekleik
Actief Lid
Berichten: 254
Lid geworden op: za jul 11, 2009 16:08 pm
Locatie: southern lowlands

Re: MiDo: Hakkinens 71-er T2a/b | Preparing for Normandy

Bericht door dekleik » zo mei 08, 2011 23:01 pm

Hakkinen schreef:Wel vorderingen, weinig tijd om te typen hehe.
Deze week update.



Dan wachten we daarop !!!! :D :D
Greetz Mark
--------------------------------

Gebruikersavatar
Hakkinen
Gevorderde
Berichten: 527
Lid geworden op: vr mar 19, 2010 15:06 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berg a/d Maas
Contacteer:

Re: MiDo: Hakkinens 71-er T2a/b | Preparing for Normandy

Bericht door Hakkinen » ma mei 16, 2011 23:02 pm

Zo, sorry voor mijn trage reactie. Hier mijn verslag van de Normandië trip.

In de hete lentezon vertrokken op goede vrijdag. Na even wat geklooi bij Brussel in de ochtendspits, begon het daarna wel op te schieten en even na de middag waren we de Franse grens bij Lille of Rijsel zoals de Vlamingen het noemen, gepasseerd.

We kregen wel honger en nadat we de Autoroute du Nord hadden verlaten en onze reis voortzetten per Route National, besloten we bij het eerste beste dorp te stoppen voor lunch. Bij dat eerste beste dorp, viel mij op dat de Bus afsloeg bij afremmen voor rotondes en niet meer stationair wilde lopen. Dus de motorkap maar even opengetrokken en gekeken of ik wat kon ontdekken. Tot mijn ergernis zag ik dat de beugel die de choke regelt 360 graden kon draaien, terwijl ik voor de onderhoudsbeurt gevraagd had hiernaar te kijken. Daar had ik dus niet veel aan in Frankrijk en ik moest wat proberen te verzinnen. Later zou blijken dat het pinnetje dat deze beugel beperkt in zijn bewegen, was afgebroken.
Doordat het beugeltje ronddraaide, kon deze de luchttoevoer afsluiten als er gas werd gegeven en dit laat de motor dus afslaan. Ik maakte het beugeltje met een tywrap vast aan de carburateur zodat deze open bleef staan en daarna werd de reis hervat.

Zolang als ik bleef rijden op de Route National, was er niks aan de hand, maar in dorpjes was het verschrikkelijk en bleef hij afslaan en niet stationair lopen. Ik moest pompend remmen en tussendoor gas geven... Niet echt handig. Een paar beugeltjes bij de Super U gehaald en dit leek te werken. De chokebeugel kon nu niet meer 360 graden draaien en wederom dacht ik dat ik het had opgelost. Om de een of andere reden is het toch verkeerd gegaan en bleef het gas op een gegeven moment dus hangen en dit was nog erger dan het afslaan. De toeren liepen omhoog bij het intrappen van de koppeling en toen ik even later ook nog in de file kwam te staan, moest ik hem afzetten om te voorkomen dat ik de motor zou opblazen. Dus uit de file en de beugeltjes maar weer verwijderd en verder gesukkeld met een Bus die de hele tijd afsloeg.

De sfeer in de cabine was inmiddels beneden nul gedaald en van ellende heb ik de eerste de beste camping gepakt die op de weg kwam. Het was inmiddels rond 18 uur en we moesten nog 150 km naar de eindbestemming Arromanches. In Pont l'Eveque zag ik een bord met een 4 sterrencamping. Normaal mijd ik dat soort campings vanwege de prijzen, maar nu was de nood hoog en was ik bereid elke prijs te betalen om van de weg af te zijn. De camping was echter op z'n Frans aangegeven en uiteindelijk heb ik natuurlijk weer ergens een bord niet gezien, totdat ik een bord met camping zag en uiteindelijk ook op een camping uitkwam. Dit was echter een municipal camping en daar konden we voor nog geen 10 euro een nacht staan. Mooi dus.

Op de camping nog wat geklooid aan de Bus, maar uiteindelijk maar opgegeven en gaan slapen.
De volgende dag toch maar weer naar de Intermarchee om te kijken of ik wat anders kon vinden om het probleem te verhelpen. In Frankrijk vind je nagenoeg geen VW garages en op Paaszaterdag werkte er volgens mij niemand daar.
Op de parkeerplaats was ik bezig een ander beugeltje te monteren op de carburateur en dit trok de aandacht van een Fransman die bij de wasserette zijn Karmann Ghia aan het wassen was. Hij kwam een kijkje nemen en vroeg of er problemen waren. Ik had net het chokebeugeltje zo gemanoevreerd tussen 2 beugeltjes zodat hij open bleef staan en hij ook stationair bleef lopen.

Omdat mijn Frans niet zo goed is en omdat ik dacht dat mijn oplossing toch niet voor lange tijd zou werken (ervaringen uit het verleden) heb ik de beugeltjes gedemonteerd en de situatie laten zien aan de Fransman die net als ik Dominique bleek te heten. Hij vertelde dat hij bij de VWclub was en hij had daar ook een t-shirt van aan. Hij probeerde de chokebeugel in een open positie te zetten zodat er stationair toerental was, maar dit bleek niet te werken. Daarop zei hij dat hij 5 km verderop woonde en dat ik achter hem aan moest rijden en dat hij thuis gereedschap had om het te maken. Helemaal overbluft van dat dit zomaar in Frankrijk, het land waar men alleen lijkt te rijden in Citroën, Peugeot of Renault, gebeurde gingen we vol goede moed achter Dominique in de Karmann Ghia aan.

Een paar kilometer verderop was zijn huis en toen hij de poort opende zag ik meteen een T2A Westfalia beschilderd met hippie symbolen en een jaren 70 Kever gespoten in Herbie trim staan. Ik dacht "dit geeft het niet" en toen bleek dat hij ook nog een hele schuur vol had liggen met boxermotoren. Hij toonde mij de Bus en vertelde dat hij de motor zelf had opgebouwd. Het was een opgeboorde 1600 naar 1800 cc met dubbele carburateurs en een heftige uitlaat. Ik rekende mezelf al rijk en was ervan overtuigd dat hij mijn Bus weer aan de praat kon krijgen.

Eerst moesten we met de familie aan tafel en kregen we koffie en croissants. De vrouw van Dominique zei tegen hem dat hij maar eens Engels moest leren. Hij zei erop dat wij eigenlijk Frans zouden moeten spreken, waarop zij weer zei dat wij meer Frans spraken dan hij Nederlands. Al met al ging de conversatie in het Frans in combinatie met gebarentaal en wat Engelse woorden tussendoor toch wel aardig.
Wat verder opviel was de hoeveelheid VW merchandise in de woonkamer. Een hoop posters, klokken, foto's, schaalmodellen. In de schuur had hij ook nog een Buggy.

Toen ging Dominique aan de slag en schroefde hij meteen de carburateur eraf. Het echte probleem kwam meteen aan het licht: niet alleen het pinnetje dat de chokebeugel op z'n plek houdt was afgebroken, maar er ontbrak ook een schroef in de carburateur waardoor deze valse lucht aanzoog en dus niet stationair wilde lopen. Dominique ging op zoek naar een carburateur, maar hij had niet hetzelfde type als ik had en dus ook niet de schroef die ik miste. Hij ging bellen met een vriend van de VWclub die al aan de telefoon zei dat hij ons de dag ervoor had zien rijden. Deze persoon had wel dezelfde carburateur en hij zou het onderdeel komen brengen. Echter was hij op dat moment niet thuis en kon hij pas om 14 uur langskomen. Het was op dat moment even na 10 uur en we besloten te wachten op het onderdeel.

Ineens kreeg ik een helder moment en ben ik nog eens in de motorruimte gaan kijken of de schroef er misschien nog ergens lag. En waarempel! Ik vond de schroef zowaar. Nu was het voor Dominique appeltje eitje en hij zette de carburateur weer in elkaar na deze eerst met perslucht geheel schoon te hebben gemaakt. Het afgebroken pinnetje werd gerepareerd met behulp van een nagel en kneedbare lijm. De chokebeugel kon weer in z'n normale bereik bewegen en dit stelde me gerust. Dominique monteerde de carburateur terug en stelde de stationair af.

Ik wilde de beste man wat geven voor de moeite, maar hij stond erop absoluut geen geld aan te nemen. Hij wilde alleen dat als hij in Nederland een keer pech zou krijgen met z'n VW dat hij ook geholpen zou worden. Ik heb zijn emailadres genoteerd en ben wel van plan om hem een NL T2 t-shirt te sturen.

De reis kon worden vervolgd en de Bus liep weer als vanouds. Na 2 uur rijden bereikten we net na de middag Arromanches.
Afgezien van een kapotte ijskast hebben we de rest van de vakantie geen problemen meer gekend en heeft de Bus ons veilig en in stijl thuisgebracht. Ik ben blij dat er nog mensen zijn die klaar staan om andere mensen te helpen. Dat doet een mens goed.

Foto's van de vakantie volgen in deel 2.
To Finish First, You First Have To Finish!

Highlander
Beginner
Berichten: 73
Lid geworden op: do mar 10, 2011 13:58 pm
Bouwjaar Bus: 1967

Re: MiDo: Hakkinens 71-er T2a/b | Reisverslag pag. 3

Bericht door Highlander » di mei 17, 2011 7:32 am

een schitterend verhaak hakkinen!! :D :D :D :D :D :D :D :D :D
gr. highlander

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: MiDo: Hakkinens 71-er T2a/b | Reisverslag pag. 3

Bericht door Baphi » di mei 17, 2011 9:28 am

Zo, dat werpt een hele andere kijk op die gekke fransen! =D> =D> =D> =D> =D>
Verder een mooie vakantie gehad?
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: MiDo: Hakkinens 71-er T2a/b | Reisverslag pag. 3

Bericht door Max » di mei 17, 2011 10:27 am

Can't wait to see the photo's 8)
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Plaats reactie