Urabus T2b uit '75: nieuwe uitlaat en radio

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Obonobo
Actief Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Delft

Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75

Bericht door Obonobo » do jul 15, 2010 0:12 am

Thanks mannen!
Ik zal de beste man eens ondervragen: heb inderdaad al in zijn onderwerpen geneusd en ziet er interessant uit!

Vandaag wat daden bij de voorgaande woorden gevoegd. Toen ik van de week aan wat elektronica frunnikte begon mijn dashboard te roken. Nu wist ik al dat mijn lichthoofdschakelaar niet helemaal top was (hij leek kort te sluiten bij het dimmen van het dashboardlicht), maar toch had ik er nog niets aan gedaan. Maar nu stond die dus te fikken. Snel vervangen dus vandaag en het werkt allemaal weer super. Maar waar ik eigenlijk aan wilde werken was het interieur. Eerst de boel leeg halen:
Afbeelding

Dan het kook plateau aanbrengen. Was erg simpel. Heb het zo gemaakt dat ik eenvoudig de tafelpoot weg kan halen, zonder verwijderen van de bijrijder bank.
Afbeelding

En begonnen met het maken van de extra stoel. Het hout wat ik gebruik is 12mm multiplex FCS Meranti. Geloof 't of niet, maar dat vind ik dus onder andere lekker ruiken en het heeft een mooie rode gloed. Het gat in de vloer was iets meer werk dan ik dacht: de slotbouten waarmee het vloertje aan de bodem zit waren natuurlijk vast geroest en daarbij moest de slaapbank los die met 20 schroeven en twee vastgerotte bouten door de wielkasten heen vast zat. Maar: gelukt!
Afbeelding

Met twee vleugelbouten zit de stoel vast aan de houten plaat tegen het schot. Achter de bestuurdersstoel kunnen ze makkelijk los.
Afbeelding

In de stoel komt nog een apart uitneembare bak en handvaten, zodat de stoel in geheel ook makkelijk mee te nemen is.
Stand tot nu toe:
Afbeelding
Afbeelding

Zo, dat schoot vandaag lekker op. Zaterdag verder. Hier nog wat plaatjes van de schijnwerpers in het licht:
Afbeelding
Afbeelding

Groeten van Sietze
Sietze zegt: gegroet!

T2b '75 - Ah, 1975 ... dat was nog eens een mooi productiejaar!
En zo ziet die er al lang niet meer uit...

Gebruikersavatar
Remon T2A
Luchtgekoeld
Berichten: 2446
Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Apeldoorn

Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75

Bericht door Remon T2A » do jul 15, 2010 8:04 am

Zo dat zijn mooie vorderingen zeg.

Keep up the good work.
Groeten, Remon.

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75

Bericht door ko de fries » do jul 15, 2010 10:54 am

ziet er goed uit
grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it

AirBus
Luchtgekoeld
Berichten: 2382
Lid geworden op: do feb 01, 2007 13:56 pm

Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75

Bericht door AirBus » do jul 15, 2010 11:08 am

Heey Sietze!

Ziet er goed uit, je bent al lekker opweg!

Wanneer komen de cuppers er onder??

Gr Udo
T2 type 1 1964 MGPW ..... Front/Rear Airride.. (Bags) 911/914 steering rack.. IRS.. Porsche Brakes.. Supercharged 1600cc!!

Oldskool Rat
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: ma sep 21, 2009 10:17 am
Locatie: Leiden

Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75

Bericht door Oldskool Rat » do jul 15, 2010 16:48 pm

Ik zag dat er op het prikbord van keversite nog een pasplaat te koop staat.

LINK

Wellicht heb je er iets aan.
T2a/b '71 Ratlooker
Kever '69 (project)

Gebruikersavatar
Obonobo
Actief Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Delft

Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75

Bericht door Obonobo » vr jul 16, 2010 10:47 am

Dank u, dank u.

@ Udo: De Cup's komen na de vakantie: ik voordien nog geen tijd. Ik ga woensdag as weg, dus heb sowieso nog een leuke deadline om het interieur af te krijgen!

@ Oldskool Rat: superlink, ik zal die man eens bellen!

IK ben nu op mijn werk (op de TU Delft) en zag dat ze een ruimte aan het verbouwen zijn. In de container lag allemaal isolatiemateriaal. Dat ligt nu in m'n bus: kan ik de wanden ook meteen voorzien van een anti-hitteschild! Nog tips voor het aanbrengen? Het is glaswol en ik wil het helemaal inpakken met plastic: dan wordt het niet nat (ik heb namelijk her en der wat ventilatie gaten en roosters) en vliegen die vezels niet door de bus. Maarrrr: hoe gaat dat dan met condens? Het is natuurlijk beter het in de winter in te pakken, omdat dan de luchtvochtigheid lager is. Of maakt dat allemaal niet zo uit?

Groeten van Sietze
Sietze zegt: gegroet!

T2b '75 - Ah, 1975 ... dat was nog eens een mooi productiejaar!
En zo ziet die er al lang niet meer uit...

Gebruikersavatar
Airtime
Luchtgekoeld
Berichten: 5028
Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75

Bericht door Airtime » vr jul 16, 2010 11:09 am

Goh, nog een VCT2-er op de TU Delft, ik werk bij L&R. :D
Easy!

*Nic
Actief Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: ma okt 12, 2009 12:02 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75

Bericht door *Nic » vr jul 16, 2010 12:23 pm

Airtime schreef:Goh, nog een VCT2-er op de TU Delft, ik werk bij L&R. :D


Ik ook :roll: , aan de overkant van LR, in het gebouw waar ze die gekke bus aan het bouwen zijn :wink:

Mss een idee van het plastic waarmee je het glaswol inpakt te voorzien van kleine gaatjes (natuurlijk ver weg van de andere gaten). Dan kan het toch een beetje ademen.

Grtz
-nic-

If it was meant to be fast, it wouldn't be brick shaped

Gebruikersavatar
Obonobo
Actief Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Delft

Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75

Bericht door Obonobo » vr jul 16, 2010 12:36 pm

Ik werk bij IO. Op de duurzaamheidsafdeling. Ik krijg inderdaad af en toe lastige vragen als: 'Jouw bus rijdt toch 1 op 6, niet bepaald A-label, wel?' 'Nee', zeg ik dan, 'alleen heuvel op. Maar de embedded energy en resource consumption per gereden kilometer wordt per jaar dattie langer rijdt en er voor mij geen nieuwe auto gemaakt hoeft te worden alleen maar lager.' Super duurzaam dus ;) Ik heb ook nog twee motoren (Honda's uit 1975 en 1978), wat ook wel eens voor opgetrokken wenkbrauwen zorgt. Maar alles wat bij mij lekvrij(!) niet rijdt, kan ook niet bijdragen aan vervuiling :)

@Nic: goed idee van de gaatjes. Jij staat toch ook in de buurt van Delft in een schuur/komkommerhal/dahliakwekerij met een aantal oldtimers?
Sietze zegt: gegroet!

T2b '75 - Ah, 1975 ... dat was nog eens een mooi productiejaar!
En zo ziet die er al lang niet meer uit...

Gebruikersavatar
KataSchu
Gevorderde
Berichten: 908
Lid geworden op: do apr 17, 2008 17:10 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Leeuwarden (or wherever I park it)
Contacteer:

Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75

Bericht door KataSchu » vr jul 16, 2010 12:51 pm

*Nic schreef:in het gebouw waar ze die gekke bus aan het bouwen zijn :wink:

toevallig Wubbo z'n superbus? :wink:
"that rug really tied the room together...and this guy peed on it"
Picasa-Pics

*Nic
Actief Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: ma okt 12, 2009 12:02 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75

Bericht door *Nic » vr jul 16, 2010 14:10 pm

KataSchu schreef:
*Nic schreef:in het gebouw waar ze die gekke bus aan het bouwen zijn :wink:

toevallig Wubbo z'n superbus? :wink:


Betrapt .... :roll:

Jep, wij staan in die klushallen :), met nog enkele van hier opt forum. Nu ist ff rete-druk op het werk (dode lijnen), maar vanaf september ben ik daar terug in te vinden, ge moet zekr maar is langskomen, pintjes altijd koud :mrgreen:

Ik rij op de TU ook vaak rond op een knaloranje vespa 150cc van 1963. Nou die lekkere 2-takt rookpluim heb ik ook al als commentaar mogen horen ... :)
-nic-

If it was meant to be fast, it wouldn't be brick shaped

Gebruikersavatar
Airtime
Luchtgekoeld
Berichten: 5028
Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75

Bericht door Airtime » vr jul 16, 2010 14:29 pm

Wat is dat toch, TU-ers met T2's en motoren... (al ben ik momenteel even motorloos...). :mrgreen:
Easy!

Gebruikersavatar
Obonobo
Actief Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Delft

Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75

Bericht door Obonobo » do aug 05, 2010 14:31 pm

- Dank voor de complimenten!
- Lekkere techniek, dat is het denk ik ;)

Lieve lezertjes: ik ben weer terug van vakantie! Wat impressies:

Afbeelding
Eerste ontbijt aan uitklaptafel

Afbeelding
Bij gebrek aan oprij-nivelleer-camper-hulpstukken: keien bieden uitkomst!

Afbeelding
Vriendin en uitklap-kookstel in actie

Afbeelding
Het lijkt Bali wel!

Afbeelding
Er werd alom gerelaxed

Afbeelding
Fogel doet ook een drankje

Afbeelding
Oude molen

De bus deed het f a n t a s t i s c h ! Nette temperatuur (110 a 120), op de snelweg (incluus imperiaal+surfboards en campingspul) 1 op 10,5 gedaan (op Ile d'Oleron zelf dan weer 1 op 6/7), half litertje olie op 3500 km, geen technische averij. Super!

Het interieurtje beviel erg goed, al heb ik wel weer ideeen over hoe het verfijnd kan worden. Daar ga ik dit weekend denk ik aan werken, nu alle ervaring nog vers in het geheugen ligt.

Heb ook een ander plan: het hefdakje is een fijne en welkome uitbreiding. Maar ik wil meer. Meer hoofdruimte op meer plekken in de bus. Nu ben ik dit dak tegen gekomen:

Afbeelding

en kan het voor E400,- overnemen. Is dat een goede prijs voor een dak met goed zeil en compleet hefmechanisme? Het dak zit nu nog vast op de bus en ik zou het er bij de koop zelf met de verkoper afhalen. Waar moet ik op letten/wat mag ik niet vergeten? Ik ben met name benieuwd naar de dakverstevinging die ter hoogte van de C-stijl zat. Dit zou er dan natuurlijk niet meer zitten, dus hoe is dat opgelost. Misschien een lezer die dat op z'n eigen dak heeft? Ik zoek zo ook nog even op de rest van het forum, maar alvast de vraag!
Sietze zegt: gegroet!

T2b '75 - Ah, 1975 ... dat was nog eens een mooi productiejaar!
En zo ziet die er al lang niet meer uit...

Gebruikersavatar
Obonobo
Actief Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Delft

Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75

Bericht door Obonobo » vr aug 27, 2010 22:02 pm

Hallo allemaal.
Vorig weekend ben ik bij een jongen langs geweest om te kijken hoe hij de ombouw naar een Scooby-blok heeft gedaan. De bus is inmiddels van een collega van hem, maar ook die was erg enthousiast om zijn bus te laten zien. Dit is 'm:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb veel geleerd, waarvan hieronder akte:

Laswerk:
- Ook bij T2's met 2.2l motor is een inspectieluik een welkome aanvulling: de motor is dan goed bereikbaar

Afbeelding

- Er moet voor de RDW een motorsteun worden aangebracht. Dat betekent een motorsteunlassen en ophangpunten aan het chassis. De orginele ophangpunten zitten te ver naar voren om goed te kunnen gebruiken. De steun zit dan in de weg van de uitlaat of komt onder de motor door, waar dan het carter in de weg zit. Note to self: misschien is het handig om rubber tussen de motorsteun en het chassis te maken, om trillen en daardoor veroorzaakte scheuring van de steun te voorkomen. Ook om motorgeluid en -trillingen minder door te laten geven aan de rest van de auto.

Afbeelding

Afbeelding

- Afhankelijk van de plek van de radiator moet daar meer of minder voor gelast worden (steun, ophangpunten slangen, etc.)
- Afhankelijk van hoe ik de motorruimte indeel moet daar ook het nodig slijp-en laswerk worden gedaan voor wat betreft de huidige motorbeplating.

Electra:
- Er is ruimte nodig voor het motormanagement. Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht!

Afbeelding

Ik heb hier een site gevonden met een T3-project, waar de elektra vrij compact is weggewerkt in de slaapbank. Dat heeft mijn voorkeur ook.
- Ik moet de lambdasonde niet vergeten uit de Sub te halen.

Afbeelding

Koeling:
Ik heb nul ervaring met waterkoeling. Vandaar dat enkele van de onderstaande punten wellicht een hoog newbie-gehalte hebben:
- Er moet een ontluchtingspunt worden gemaakt op het hoogste punt.
- Ik moet niet vergeten het expansievat uit de Sub te halen en in te bouwen.
- De radiator van Coen (Hyundai Tuscon) is indrukwekkend en lijkt het goed te doen!

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder de beugel waarin de radiator van een Hyundai Tuscon rust. En de Maestro zelf ;)
Afbeelding

Brandstof:
- Het spruitstuk kan 180 graden gedraaid worden op een Sub-blok. Da's mooi, want dan zit de luchtinlaat niet in de weg.

Afbeelding

- Ik kan een K&N-filter gebruiken om die enorme luchtfilterdoos van de Sub kwijt te zijn. Wel moet ik dan ergens de luchtmassameter kwijt.

Afbeelding

- De gaskabel moet verlengd en omgelegd worden. Door het spruitstuk om te draaien, werkt ook de gasklep andersom.

Afbeelding

- De benzinepomp uit de Sub-tank kan in de VW-tank worden gelast voor de juiste hoeveelheid benzine toevoer.

Uitlaat:
- De originele bochten van de uitlaten komen voor een bus erg ver naar beneden uit. Omdat ik de bus ook wil verlagen, moet ik nieuwe lassen.

Aandrijving:
- De bus moet met een 1600 versnellingsbak erg veel toeren maken om 140 te kunnen rijden, ik gok zo'n 7000. Maar ik kan in ieder geval makkelijk 100, 110 halen met 4000 toeren.

- Een 215mm koppeling is een aanrader: meer kracht over meer oppervlak uitgespreid. Goed idee, dus.

Comfort:
- Het geluid bij 7000 toeren is gaaf, maar ook oorverdovend. Wat extra geluidsisolatie is dan ook geen overbodig luxe.
- De wegligging van deze bus was goed. In ieder geval beter dan die van mij. Maar ik kan me herinneren/bedenken dat brandweer en legerbussen fabrieks af zijn uitgevoerd met stuggere vering en demping. Verlagen en stijvere vering is voor mij dan ook geen overbodige luxe.

Tot zover. Ik ben alweer wat verder met de Sub slopen. Ik hoop die binnen een week of twee, drie weg te kunnen doen, zodat ik verder kan! Ik heb inmiddels een inspectieluik en een 2.0l bak gevonden, hoera! De puzzel begint compleet te worden...

Ik houd jullie op de hoogte!

Groeten van Sietze
Sietze zegt: gegroet!

T2b '75 - Ah, 1975 ... dat was nog eens een mooi productiejaar!
En zo ziet die er al lang niet meer uit...

Gebruikersavatar
KataSchu
Gevorderde
Berichten: 908
Lid geworden op: do apr 17, 2008 17:10 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Leeuwarden (or wherever I park it)
Contacteer:

Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75

Bericht door KataSchu » vr aug 27, 2010 22:23 pm

Damn...iets zegt me dat dit topic vanaf nu ineens wel eens rete-boeiend zou kunnen gaan worden ;-)
"that rug really tied the room together...and this guy peed on it"
Picasa-Pics

Plaats reactie