Urabus T2b uit '75: nieuwe uitlaat en radio

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75

Bericht door ko de fries » ma sep 13, 2010 13:22 pm

leuk project =D> ik volg het met veel belangstelling
grt ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75

Bericht door Max » ma sep 13, 2010 15:52 pm

Sterker nog, VET :!: =D> =D>
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75

Bericht door Stuif » ma sep 13, 2010 19:14 pm

Max schreef:Sterker nog, VET :!: =D> =D>

Helemaal mee eens =D>
En inderdaad zakken met die bus :wink:
Lucht bevriest en kookt nooit

Gebruikersavatar
KataSchu
Gevorderde
Berichten: 908
Lid geworden op: do apr 17, 2008 17:10 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Leeuwarden (or wherever I park it)
Contacteer:

Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75

Bericht door KataSchu » ma sep 13, 2010 20:11 pm

*Nic schreef:Dik =D>

roger that 8) zijn dat nou Udo z'n ex-velgen?
"that rug really tied the room together...and this guy peed on it"
Picasa-Pics

Gebruikersavatar
Obonobo
Actief Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Delft

Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75

Bericht door Obonobo » ma sep 13, 2010 21:59 pm

@allen: Dank, ik zit dus zeker op de goede weg :twisted:

@Kata: dat zijn inderdaad Udo's ex-cuppers. Hij vond ze niet meer bij zijn stilo passen en ik stond daar welwillend tegenover ;)
Sietze zegt: gegroet!

T2b '75 - Ah, 1975 ... dat was nog eens een mooi productiejaar!
En zo ziet die er al lang niet meer uit...

AirBus
Luchtgekoeld
Berichten: 2382
Lid geworden op: do feb 01, 2007 13:56 pm

Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75

Bericht door AirBus » di sep 14, 2010 8:35 am

Zo nice!! 8) 8) Krijg er bijna spijt van...

Staat hem goed,, en inderdaad .. zakken!!! :mrgreen:
Kan nog wel zo een 10 cm...


Wat je trouwens misschien kan doen is de tapeinden van de voornaven achter zetten, want die zijn wat lager (ivm de schijfremmen)

Wie weet heb ik van de winter nog wel langere tapeinden over.. (ivm andere velgen, maar dit kan ik niet 100% zeker zeggen)
T2 type 1 1964 MGPW ..... Front/Rear Airride.. (Bags) 911/914 steering rack.. IRS.. Porsche Brakes.. Supercharged 1600cc!!

Gebruikersavatar
Obonobo
Actief Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Delft

Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75

Bericht door Obonobo » di sep 14, 2010 10:54 am

He Udo,

je mag af en toe langs komen om te komen kijk, hoor ;) Ik heb 10 langere studs besteld en neem je voor-naar-achter-tip ter harte!. Op eBay zijn de lange studs ongeveer E3,- . Dat valt wel mee dus!

Ik hoop ze deze week nog te krijgen, kan ik van 't weekend 's kijken hoe dat rijdt!
Sietze zegt: gegroet!

T2b '75 - Ah, 1975 ... dat was nog eens een mooi productiejaar!
En zo ziet die er al lang niet meer uit...

AirBus
Luchtgekoeld
Berichten: 2382
Lid geworden op: do feb 01, 2007 13:56 pm

Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75

Bericht door AirBus » di sep 14, 2010 11:13 am

Das niet duur!

Ik was 110 euro kwijt met korting voor 20 stuks...

8)

Maare over van voor naar achter :mrgreen:

Dat weet ik niet 100% zeker he, je kan het proberen.
Hoeveel cm kwam je te kort? Ik 1 cm de moer zat er net op..
T2 type 1 1964 MGPW ..... Front/Rear Airride.. (Bags) 911/914 steering rack.. IRS.. Porsche Brakes.. Supercharged 1600cc!!

Gebruikersavatar
Obonobo
Actief Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Delft

Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75

Bericht door Obonobo » wo sep 15, 2010 1:21 am

Wat ik opmat was dat ik achter 9,5mm te kort kwam en voor 13mm. Die nieuwe studs zijn 66mm lang, dus dat moet genoeg zijn aan de voorkant.

Donderdag hoop ik het te kunnen proberen. Ik houd u op de hoogte.

Sietze
Sietze zegt: gegroet!

T2b '75 - Ah, 1975 ... dat was nog eens een mooi productiejaar!
En zo ziet die er al lang niet meer uit...

Gebruikersavatar
KataSchu
Gevorderde
Berichten: 908
Lid geworden op: do apr 17, 2008 17:10 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Leeuwarden (or wherever I park it)
Contacteer:

Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75

Bericht door KataSchu » do sep 16, 2010 21:42 pm

Obonobo schreef:Hij vond ze niet meer bij zijn stilo passen en ik stond daar welwillend tegenover ;)

en terecht =P~ vind ze vet 8)
"that rug really tied the room together...and this guy peed on it"
Picasa-Pics

Gebruikersavatar
Obonobo
Actief Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Delft

Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75

Bericht door Obonobo » di mar 29, 2011 11:09 am

Joho!

Er wordt gebouwd! De luchtgekoelde motor en versnellingsbak zijn uit de bus gehaald, dus er is plek voor de Subaru-spullen. Vorige week heb ik een weekje vrij genomen om 's wat serieuze vooruitgang te boeken.

Na een paar dagen oefenen op staal, heen en weer rijden naar diverse bouwmarkten en een hoop denkwerk is het zover: de radiator hangt in prototype onder de bus! Ik heb flink geexperimenteerd met lassen en ik heb her en der tips verzameld en vervolgens meters gemaakt. De lassen zijn nu een stuk beter, heb ik me laten vertellen.

Het verhaal:

Aanvankelijk wilde ik beginnen met de Subaru-radiator in het koelsysteem bouwen. Het frame en de scoop zou dan zo gemaakt moeten worden dat er later een grotere in zou kunnen. Dat later werd 1 dag later. Ik heb toen op de sloop voor €50,- een relatief jonge BWM radiator gekocht (BWM 530d, E39). Deze is significant groter en dikker dan de Subaru-rad: ongeveer 10cm breder en 15cm langer. Daarbij is het dubbellaags, als ik het goed heb.

Het frame voor de radiator is relatief eenvoudig geconstrueerd: een aan de voorkant scharnierend opgehangen frame, wat aan de achterkant flexibel moet worden (om met eventuele hoge drempels etc wat extra ruimte te hebben). Ik ga de 'definitieve' ruimte bepalen wanneer ik de koelslangen aangesloten heb. Het een en ander is namelijk afhankelijk van de beperkte ruimte onder de vloer. Het is gemaakt van 35 x 35 x 3 hoekstaal.

De radiator is vrij van het frame in rubbers gehangen. De rubbers komen bij een motorzaak in Den Haag vandaan. Daar hebben ze een bak vol met allerlei soorten rubbers om radiatoren en olie tanks etc in motorframes te hangen. Voor €2,50 was ik het mannetje!

De scoop is eigenlijk meer een rooster met lamellen. De lamellen zijn gemaakt van aluminium lek-profielen voor op raamkozijnen, gepopnageld op 2 hoekprofielen van 40 x 40 x 3. De scoop zit vastgebout aan het rad-frame, gescheiden door plastic afstandhouders, om vervelend geroest te voorkomen. Overigens zin ik op een manier om de scoop minder solide vast te maken. Op het moment dat ik een hoger opstakel raak, hoop ik dan eerst de scoop te verliezen en daarmee de rad te sparen. Wordt aan gewerkt.

De foto's:

Hier is de gehele setup. Rad van een BMW in hoekstaal en met kozijnlekdorpels van de Gamma.

Afbeelding

Tussen de U-profielen op de radiator heb ik afstandhoudertjes gemaakt (er komen ook hier plastic ringetjes tussen), die vervolgens aan het frame vastzitten via rubbers. Zo is de radiator trillingsvrij opgehangen.

Afbeelding

De lamellen. M'n pa heeft een paar dagen mee geholpen. Waarvan een hele aan het maken van de scoop. Bedankt pa!

Afbeelding

En hier zit de boel onder de bus. De grondspeling is nu net iets minder dan origineel bij de versnellingsbak. Maar een drempel snel nemen is er zo niet bij! De boel moet dus omhoog. De mogelijke oplossingen: Van de scoop kan bij de hoekprofielen nog een stuk van 2 cm af. Daarnaast kan de voorkant van het frame nog een centimeter of wat omhoog. De achterkant ook nog wat, maar die wil ik dus zodanig flexibel maken dat die omhoog kan komen als dat nodig is.

Afbeelding

Wat dichterbij. De achterste beugel wordt dus later zo aangepast dat die vrij omhoog kan bewegen. Ik moet nog wel iets verzinnen dat het geheel niet aan alle kanten rammelt. Dat kan misschien met een stuurdemper van een motor, of een uitzetter van een raam (zo'n 'hydraulische', zeg maar).

Afbeelding

Onderaanzichtje.

Afbeelding

De ophanging aan de voorkant: met een plastic scheidingsrubbertje, om het scharnieren niet ten koste te laten gaan van de lak die er op komt.

Afbeelding

Zicht van achter de radiator. Er is genoeg ruimte voor de fans, maar dan is er niet veel extra speling om de hele set-up hoger te krijgen. het gaat dan echt om enkele centimeters.

Afbeelding

Ben gisteravond nog aan de gang gegaan om de versnellingsbak steun te maken. Ik verbouw de originele busbak steun zodanig dat ik de originele rubbers en steun gebruik. Het ruwe werk is nu gedaan. Dat betekent dat er nog wat fijn-tjoening nodig is. De steun hangt nog ietwat scheef in de bus, wardoor de startmotor tegen de carrosserie aanschurkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dat moet verholpen worden! Maar dat is voor later!

Tjuus!
Sietze zegt: gegroet!

T2b '75 - Ah, 1975 ... dat was nog eens een mooi productiejaar!
En zo ziet die er al lang niet meer uit...

Gebruikersavatar
luchtpomper
Actief Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: za sep 26, 2009 21:43 pm

Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75

Bericht door luchtpomper » di mar 29, 2011 20:44 pm

Eindelijk weer een update! :mrgreen: =D>

Voor die radiateur kan je ook een slimfan gebruiken, kost niet de wereld is lekker plat en zuigt of blaast. (kwestie van draadjes in de fanmotor omdraaien)

Ik heb ook een slimfan en werkt als een trein!!!

Ff een fotootje uit mijn topic:
Afbeelding
if it ain't slow than it ain't low

Gebruikersavatar
Obonobo
Actief Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Delft

Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75

Bericht door Obonobo » di mar 29, 2011 21:44 pm

@Luchtpomper: Goede tip! Sterker nog, deze:

Afbeelding

Afbeelding

heb ik twee keer gekocht!

Maar ik ben nog niet zeker over hoe scherp ik de koelleidingen een hoek om kan laten gaan: daar heb ik nog geen oplossing voor bedacht.

Dat kan dan met:
- siliconen slangen
- hoeken/bochten van metaal (koper of aluminium)
- kunsststog bochten

maar daar heb ik nog niks over besloten!

Maar thanks voor het meedenken! Heb jij trouwens foto's van hoe je je fan hebt gemonteerd aan je radiator?
Sietze zegt: gegroet!

T2b '75 - Ah, 1975 ... dat was nog eens een mooi productiejaar!
En zo ziet die er al lang niet meer uit...

Gebruikersavatar
Obonobo
Actief Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Delft

Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75

Bericht door Obonobo » ma apr 04, 2011 9:34 am

Vorige week vrijdag heb ik de versnellingsbaksteun afgemaakt: hoera! Toen ben ik ook begonnen met de motor in de bus hangen, om later aan de motorsteun te kunnen werken. Ik wilde het lager van het vliegwiel vervangen en de nieuwe T2 koppelingsplaat inbouwen, zodat dat alvast klaar was.

Drukgroep er af
Afbeelding

Het vliegwiel laat een verkleurde kern en allemaal scheurtjes in het frictievlak zien!
Een garagist vertelde mij dat ik een nieuw vliegwiel nodig had: het zou gevaarlijk zijn om hiermee verder te rijden. Ik moet dus op zoek naar een goede tweedehands, of een nieuw vliegwiel. En en passant dan ook maar een nieuwe drukgroep, die was ook aardig ingelopen.

Oude koppelingsplaat: blauw verkleurt en helemaal versleten
Afbeelding

Vliegwiel eraf:
Afbeelding

Deze keerring ga ik ook maar meteen vervangen. En ik geloof dat achter de plaat rechts ook een pakking zit. Die wordt ook vernieuwd.

Omdat ik het vliegwiel niet nodig heb om een motorsteun te kunnen maken, toch de motor in de bus gehangen.
Plaatje voor:
Afbeelding

Plaatjes na:
Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens heb ik ook maar even een gat gezaagd voor de motorklep: wel zo handig om er goed bij te kunnen:

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen zondag heb ik aan de motorsteun gewerkt. Ik heb de oude 'ophangijzers' van de T2 gebruikt en de steun zelf volledig nieuw gebouwd. Ik wilde eerst de originele verbouwen, maar ik zag al snel dat dat niets ging worden. De steun heb ik nog niet afgelast, dat komt later. Plaatjes van rechts naar links:

Afbeelding

Voor meer stijfheid zal ik de twee losse originele steunophangijzers nog aan elkaar lassen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je hoe ik de 'boutpunten' heb verdiept: de openingen aan de zijkant zullen nog dicht gemaakt worden. Misschien dat ik nog een extra randje op las voor verhoogde stijfheid van dat punt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgende keer meer!
Sietze zegt: gegroet!

T2b '75 - Ah, 1975 ... dat was nog eens een mooi productiejaar!
En zo ziet die er al lang niet meer uit...

Gebruikersavatar
Hakkinen
Gevorderde
Berichten: 527
Lid geworden op: vr mar 19, 2010 15:06 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berg a/d Maas
Contacteer:

Re: Mijn Chillarium: T2b uit '75

Bericht door Hakkinen » ma apr 04, 2011 9:48 am

Zeer uitgebreid verslag. Het moet gezegd worden dat het je aan creativiteit bepaald niet ontbreekt! Ik blijf dit topic met interesse volgen.
To Finish First, You First Have To Finish!

Plaats reactie