Pagina 53 van 75

Re: Paarse VW t2 TDI camper

Geplaatst: wo dec 04, 2019 11:51 am
door Wilfred
Dat klopt voor de euro6 motoren van vrachtwagens idd voor zover ik weet. Als die in een file staat, en hij zuigt de lucht van zijn voorganger op, dan komt dat er schoner uit, als je naar fijnstof kijkt. CO2 natuurlijk niet.

Ik ben op zich heel erg voor milieubesparende maatregelen trouwens hoor. Ben blij dat we in NL zulke schone lucht hebben. Ik vind het alleen jammer dat het niet aan kilometers gelinkt wordt. Wij rijden per jaar hooguit paar duizend, waarvan grootste deel de vakantie is. Dus zeg 4000 km, waarvan 2500 voor de vakantie.

Voelt wat krom om dan voor het hele jaar dieseltoeslag te betalen. Ik wacht het rustig af.

Re: hipp-E bus

Geplaatst: do jan 02, 2020 14:49 pm
door Wilfred
Na wat wikken en wegen is de beslissing genomen. Dit seizoen gaan we nog lekker Dieselen, daarna wordt onze bus elektrisch!

Ik mik op een actieradius van 150-200 km bij een snelheid van gemiddeld 100 kph. Motor wordt waarschijnlijk een siemens 1pv5135-4ws14, die regenereert bij remmen. of ik moet een leuk tesla wrak tegenkomen, dan wordt het een tesla aandrijving.

Fixedgear, dus zonder versnellingsbak. Scheelt gewicht, en ruimte, dus meer plek voor accu's.

Re: hipp-E bus

Geplaatst: do jan 02, 2020 15:45 pm
door blokkever
Interessant project!
Maar een actieradius van 150-200 km, is dat niet wat weinig?
Hoe ga je dat met je vakantieritten doen?, Dan wil je toch wel eens wat verder kunnen rijden?


Re: hipp-E bus

Geplaatst: do jan 02, 2020 15:56 pm
door jerupke
blokkever schreef:Interessant project!
Maar een actieradius van 150-200 km, is dat niet wat weinig?
Hoe ga je dat met je vakantieritten doen?, Dan wil je toch wel eens wat verder kunnen rijden?
In Brabant rijdt een E-type 3 rond, Bram heeft daar 3 losse accupacks in zitten. Waar ik al eens met hem over gebrainstormd heb is om er een westfalia-aanhangertje achter te kunnen hangen, met een lpg aggregaat. 40l lpg (reservewieltank) eronder en je rijdt zo 1500km.

Dan moetje natuurlijk wel de schakeling zo maken dat je 1 pack kunt rijden terwijl die andere (2) geladen worden.

Welke regelaar ga je gebruiken?

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.


Re: hipp-E bus

Geplaatst: do jan 02, 2020 16:45 pm
door Wilfred
met twee kids moeten we na 150 km toch sowieso stoppen, als we dat al halen. Een voorwaarde is dan wel dat we na een uur weer een substantieel stuk verder kunnen, dus een soort van snellaad optie is wel een vereiste. Als de ruimte en het gewicht het toelaten gaan er meer accu's in, en wordt de actieradius groter maar het geheel moet niet te zwaar worden. Dat wordt een kwestie van gewicht uitrekenen, maar ook van geld want de accu's kosten aardig wat.
Ik vermoed stiekem dat een iets grotere actieradius wel haalbaar is hoor, zeker met een mooie cruise snelheid van 100. De huidige TDI kan em zo naar de 140 sleuren, maar toch rijden we dat bijna nooit omdat het niet relax is. Nu is het gemiddeld 100, met een sprintje bij inhalen als het nodig is.

Het plan is op grote lijnen klaar, maar details en berekeningen moet ik nog doen, daar geef ik mezelf nog twee tot drie maanden voor. Daarna wordt het tekenen en onderdelen inslaan. Dan kan ik in het najaar onderdelen frezen en draaien en beginnen met bouwen.


@ jerupke, ik ga niet met een aggregaat rijden :-)

Re: hipp-E bus

Geplaatst: do jan 02, 2020 22:02 pm
door eelke
Bienieuwd naae de details en de kosten!

Erg interresant!

Re: hipp-E bus

Geplaatst: do jan 02, 2020 23:25 pm
door jerupke
Wilfred schreef:met twee kids moeten we na 150 km toch sowieso stoppen, als we dat al halen. Een voorwaarde is dan wel dat we na een uur weer een substantieel stuk verder kunnen, dus een soort van snellaad optie is wel een vereiste. Als de ruimte en het gewicht het toelaten gaan er meer accu's in, en wordt de actieradius groter maar het geheel moet niet te zwaar worden. Dat wordt een kwestie van gewicht uitrekenen, maar ook van geld want de accu's kosten aardig wat.
Ik vermoed stiekem dat een iets grotere actieradius wel haalbaar is hoor, zeker met een mooie cruise snelheid van 100. De huidige TDI kan em zo naar de 140 sleuren, maar toch rijden we dat bijna nooit omdat het niet relax is. Nu is het gemiddeld 100, met een sprintje bij inhalen als het nodig is.

Het plan is op grote lijnen klaar, maar details en berekeningen moet ik nog doen, daar geef ik mezelf nog twee tot drie maanden voor. Daarna wordt het tekenen en onderdelen inslaan. Dan kan ik in het najaar onderdelen frezen en draaien en beginnen met bouwen.


@ jerupke, ik ga niet met een aggregaat rijden :-)
Ben benieuwd naar jouw bevindingen en vooral naar welke delen je gaat gebruiken.

Ken je jehugarcia (youtube)?

Waarom al op voorhand de aggregaat optie van de baan? (Niet betweterig bedoelde vraag, gewoon benieuwd)

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.


Re: hipp-E bus

Geplaatst: do jan 02, 2020 23:36 pm
door mobiel70
Interessant plan! Ook ik ben benieuwd.

Re: hipp-E bus

Geplaatst: vr jan 03, 2020 0:21 am
door Gliset
Jammer dat je niet meer achter Staphorst klust :wink:

@zoepionierin op Twitter weleens gezien? Is bezig met een eT3, en schreef vandaag over een heel stel smart EV's, ex deelauto's. Wellicht interessant voor accu's en lader.

Veel zelf doen maakt het financieel wel sneller haalbaar... #droomtnogffverder

Re: hipp-E bus

Geplaatst: vr jan 03, 2020 1:03 am
door jerupke
Ik heb zelf ver gevorderde plannen gehad voor de kever van mijn dochter, maar het liep vooral spaak op de (kosten van de) RDW goedgekeurde regelunit.

Ben wel benieuwd wat jouw ideeën hierover zijn.

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.


Re: hipp-E bus

Geplaatst: vr jan 03, 2020 9:20 am
door Wilfred
Het werkt het beste als je een regelunit van een bestaande elektrische auto neemt. de exacte problemen met een andere regelunit ken ik niet, dus het is goed om te weten al vroeg met RDW in gesprek te gaan over de problemen hiermee. Ik moet wel zeggen dat de Diesel ombouw geen fluit voorstelde, dus in mijn hoofd zie ik dit wel goedkomen.

Ik weet wel dat buitenlanden minder moeilijk doen over het Elektrificeren van je voertuig, dus eventueel vind ik het een optie om naar het buitenland te gaan, dan elektrisch registreren en dan weer naar NL. Roemenie schijnt meewerkend te zijn :-) Maar dat is wel echt een Last Resort hoor. En het belangrijkste vind ik eigen veiligheid.

Over de aggregaat: dat vind ik gewoon niet mooi. Ik wil niet met een aanhanger rijden. Dat is wat mij betreft ook gewoon een teken dat de capaciteit onvoldoende is, en dan is er iets mis met het basis ontwerp.

De tesla accupacks passen heel mooi tussen en naast de chassisbalken van de bus, dus er kunnen er best veel in. er komt ruimte vrij waar de tank zat. En het motorruim wordt ook veel minder vol met een E-motor. dus ik zie ruimte genoeg, gewicht moet ik dus nog aan rekenen. De Diesel is ook best zwaar en dat gaat ook prima.

Re: hipp-E bus

Geplaatst: vr jan 03, 2020 10:49 am
door EeVeeWee
Misschien haal je interessante informatie uit dit topic:

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... sc&start=0

Re: hipp-E bus

Geplaatst: vr jan 03, 2020 11:08 am
door blokkever
Rebbl heeft o.a. een paar T2's omgebouwd.
Ze zijn niet meer actief maar ze kunnen nog wel helpen met eventuele vragen.

Re: hipp-E bus

Geplaatst: za jan 04, 2020 10:51 am
door fahtal
http://evalbum.com leuke site met veel knutsel projecten

https://www.electricmotorsport.com/me15 ... ystem.html
Hier kan je kits samenstellen.

Re: hipp-E bus

Geplaatst: za jan 04, 2020 20:46 pm
door jerupke
Die projekten (op Rebbl na) hebben allemaal.1 groot voordeel.... geen NL-overheid-bemoeienis.
RDW staat alleen door hun erkende regelunits toe, toch?

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.