Ral 1007 kleurige bus met 2 liter subie en t3 5-bak. ooit met Dormobile dak

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Paarse VW t2 camper --> Vakantie Update

Bericht door jerupke » do feb 07, 2019 23:39 pm

En, al iets kunnen vinden wat de oorzaak was....?
En een beslissing genomen?

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 camper --> Vakantie Update

Bericht door Wilfred » vr feb 08, 2019 10:04 am

de oorzaak van slecht schakelen is een kapotte koppelingsplaat. Die moet nog steeds vervangen worden, want hij reed er nog wel om en ik heb nog geen tijd gehad. ik heb er zelfs nog wel een liggen. plan is om dat ergens in het voorjaar aan te pakken. Wat betreft de aandrijflijn blijft het dit jaar sowieso een diesel omdat ik nog geen tijd heb om er iets anders in te plaatsen voor deze zomer.

ik heb contact gehad met tonnie vos over een aangepaste versnellingsbak, maar dan heb je het over zomaar 4-5000 euro. dat vind ik veel te veel.

Wat ik wel ga doen dit jaar is de originele wielen weer monteren achter, zodat het probleem van trekkracht opgelost is.ik zit dan wat laag achteraan, dus zal wellicht weer met de torsiestaven gaan spelen om juiste combi van aandrijfashoek en hoogte te vinden. Ik vermoed dat ik dan vooraan de bus ietsje zal moeten verlagen omdat hij anders achter erg laat lijkt ten opzichte van voor. Nu stond onze bus voor altijd al wel heel erg hoog, dus dat vind ik niet erg.
Ik heb ook nog een tussenmaat wielen liggen. dus iets groter dan origineel, maar veel kleiner dan de huidige. Dat zou achter ook nog wel iets kunnen zijn.

voor de aandrijfassen denk ik dat ik ga proberen om zelf een set te maken op basis van een setje van een voorwielaangedreven auto. Deze kunnen wel grote hoeken maken namelijk, omdat ze dat bij de sturende wielen ook doen, dus dat moet bij mij ook een goede oplossing kunnen zijn.

Ik ben nog steeds heel erg te spreken over de dieselmotor, dus ga toch proberen die te behouden. Sowieso vind ik de huidige motor beter rijden dan het orignele blok. Ik bedoel, 1100 kilometer in een dag had ik met het 1600 blok nooit gehaald, en afgelopen vakantie met de diesel ging dat prima omdat je in ieder geval vlot door kan rijden en minder vaak hoeft te tanken :-)
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Paarse VW t2 camper --> Vakantie Update

Bericht door wouthwortel » vr feb 08, 2019 10:16 am

Wilfred schreef:
vr feb 08, 2019 10:04 am

voor de aandrijfassen denk ik dat ik ga proberen om zelf een set te maken op basis van een setje van een voorwielaangedreven auto. Deze kunnen wel grote hoeken maken namelijk, omdat ze dat bij de sturende wielen ook doen, dus dat moet bij mij ook een goede oplossing kunnen zijn.
Ik heb ooit gehoord dat er een Porsche is waarvan de aandrijfassen een grotere hoek maken en die 1 op 1 passen op de T2-bus.
Sorry voor de vage info.
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 camper --> Vakantie Update

Bericht door Wilfred » vr feb 08, 2019 10:18 am

Die heb ik er al onder zitten. Van een porsche 944. Maar dat verschil is nog niet heel er groot hoor. Scheelt een paar graden.

Het is voor mij trouwens ook nog mogelijk om de motor en bak een paar cm lager te hangen, dat scheelt ook al heel veel. In verband met bodemvrijheid heb ik hem destijds zo hoog mogelijk gehangen, maar bodemvrijheid is eigenlijk geen probleem voor mij. Aandrijfashoek dus wel.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 camper --> Vakantie Update

Bericht door Wilfred » ma mei 06, 2019 11:15 am

Zo, ik ben de bus aan het voorbereiden voor de vakantie dit jaar.

stap 1 is vervangen van de koppeling. die heb ik vorig jaar opgerookt toen ik een heeel steile helling op probeerde te gaan. oude is er al onderweg, nu even wachten tot nieuwe koppeling/drukgroep/druklager binnen is, en dan kan de bak er weer onder.

tevens meteen de motor maar even recht gehangen.... sinds de dieselombouw hing alles een beetje scheef. meetfoutje denk ik bij het lasssen van de motorsteun. Anyway, de bak hing iets gedraaid, en dus ene flens voor de as iets hoger dan de andere. dit eindelijk maar eens gemaakt, na een paar jaar :-) voelt goed om dit eindelijk eens te doen.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 camper --> Vakantie Update

Bericht door Wilfred » di mei 07, 2019 9:54 am

ik heb rode koni's besteld, eindelijk :D

Stond al lang op de verlanglijst, en nu de knoop maar eens doorgehakt.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Paarse VW t2 camper --> Vakantie Update

Bericht door Tuinkabouter90 » di mei 07, 2019 13:08 pm

kun je ook weer jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren vooruit. ;-)

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 camper --> Vakantie Update

Bericht door Wilfred » do mei 09, 2019 8:56 am

De rode koni's zijn binnen. Maar ze moeten nog ff wachten, eerst koppeling afmaken. De bak is er onder weg op het moment, koppeling is binnen. maar ik zag dat het geleidelager in de krukas ook versleten was. dat was nog een rotklusje om die te verwijderen.

hier zie je het half kapot geslagen lager in de krukas:

Afbeelding

zelf een tool gemaakt om hem te trekken, daarmee ging het wel:
Afbeelding

tool met lager:
Afbeelding

ondertussen ook carterpakking vervangen. had het idee dat het blok daar wat olie zweette en was toch bezig. Voor paar euro een nieuwe erop kan dan geen kwaad:
Afbeelding

Vandaag komen als het goed is de nieuwe vliegwielbouten binnen, dan kan ik alles weer monteren. Was vergeten die te bestellen, wist niet dat het rekbouten waren en voor eenmalig gebruik. De rest is binnen, dus vanavond vliegwiel erop, nieuwe koppeling en bak er weer achter en dan gaan!
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 camper --> Vakantie Update

Bericht door Wilfred » ma mei 13, 2019 8:43 am

Alles zit er weer in. Nog drie puntjes, en ik kan weer rijden. versnellingspook afstellen, koppeling ontluchten en olie in de motor.

oh en voor de geinteresseerden. Op de vorige pagina schreef ik over het probleem met de ontluchting van de versnellingsbak, en hoe ik dat aangepakt heb. Nu de bak eronder weg was, heb ik kunnen kijken of dit ook werkt en ik ben zeer tevreden. Ik heb er vorig jaar exact 3 liter olie in gedaan, en dit jaar exact 3 liter olie weer afgetapt. Oftewel, eventuele verliezen zijn nihil en ik zie geen versmering bij de ontluchter. Daar ben ik erg blij mee.

Hopelijk morgen weer rijden!!!
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 TDI camper --> koppeling vervangen

Bericht door Wilfred » do mei 16, 2019 9:46 am

de rode koni's zitten eronder, nog niet mee gereden maar het ziet er in ieder geval goed uit :-D

tevens de rode torsie staven vervangen voor groene, van een pickup. deze zijn 3 mm dikker, en veren dus minder snel door onder belasting. MEt de TDI achterin is dit wel prettig denk ik maar ook dat moet ik gaan ervaren.

ik wacht nog op een koppelingscilinder, deze is helaas stuk gegaan. Als goed is die vanavond eronder en dan kan ik weer verder.

en nog wat bewijsmateriaal:

Afbeelding
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Paarse VW t2 TDI camper --> koppeling vervangen

Bericht door blokkever » do mei 16, 2019 10:12 am

Mooie progressie.
Heb je nog plannen met de oude torsiestaven? Ik heb wel interesse om ze van je over te nemen.

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 TDI camper --> koppeling vervangen

Bericht door Wilfred » do mei 16, 2019 11:20 am

Ik wil sowieso eerst rijden met de groene. De bus was enorm zwabberig altijd, en klapte best wel door op de kont, bijv. na drempels dus ik verwacht verbetering. Tegelijk heb ik meteen ook rode konis eronder gedaan, dus misschien is het nu too much en wil ik toch de rode torsiestaven weer plaatsen. Dus ik laat ze eerst even op de plank liggen omdat ik ze wellicht toch weer terug gaa plaatsen.

Als ik er vanaf wil, laat ik het je weten.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Paarse VW t2 TDI camper --> koppeling vervangen

Bericht door blokkever » do mei 16, 2019 12:14 pm

Snap ik, ben benieuwd hoe je het ervaart.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 TDI camper --> koppeling vervangen

Bericht door Wilfred » di jun 25, 2019 8:32 am

Vandaag had de bus gekeurd moeten worden. Had....

er was 1 puntje wat nog moest. Ik had last van hardnekkige olielekkage. Vorig jaar al, maar nog nooit iets mee gedaan. Al vanalles vervangen. Carterpan pakking, krukaskeerring, pakking voor de warmtewisselaar, peilstok etc. nog steeds last van.

gisteren nog weer verder gegaan en deze gevonden, het is is de aansluiting voor de carterontluchting op het onderblok.

Afbeelding

de linker is die erop zat, de rechter die ik nog had liggen van een ander TDI blok. oftewel deze is helemaal vergaan, klopt ook precies bij de klachten. Na even draaien begint lekkage, bij stilstand lekt het niet meer.

Helaas zit deze op zo'n enorme rotplek dat terug monteren bijna niet gaat zonder vanalles weg te halen. Ik wilde het toch proberen. Gevolg was dat ik het bevestigingsboutje in het gat het laten vallen, die ligt dus nu in het carter. Dat was gisteravond om 12 uur.

toen heb ik de boel de boel gelaten, zojuist apk afspraak afgebeld. Vanavond carter eronder weg, boutje opzoeken, dan nog veel meer verwijderen zodat ik die stomme buis kan terug plaatsen en dan alles weer dicht bouwen. Ik heb alvast een nieuwe apk afspraak voor donderdag gemaakt, dus er zit druk op :-)
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Paarse VW t2 TDI camper --> koppeling vervangen

Bericht door blokkever » di jun 25, 2019 11:09 am

Balen
Kun je het schroefje er niet met een magneetje uit vissen?

Plaats reactie