Pagina 5 van 74

Re: Paarse camper --> Motor opknappen!

Geplaatst: wo mar 16, 2011 12:21 pm
door Wilfred
Kleine vordering, ben bezig met de motorbeplating te verven. Nu zie ik op de beplating het dichtst bij de achterklep twee moertjes zitten, vlak bij waar de voorverwarming op de uitlaat gaat. Waar is dit voor? zie onderstaande afbeelding:
het zit hierop:
Afbeelding
en dit bedoel ik:
Afbeelding

Wat moet daaraan komen?

Re: Paarse camper --> Motor opknappen!

Geplaatst: wo mar 16, 2011 12:58 pm
door Briebelbus
een half rond klemmetje. gaat om je voorverwarming heen.

Re: Paarse camper --> Motor opknappen!

Geplaatst: wo mar 16, 2011 13:16 pm
door Wilfred
Turbo.d schreef:een half rond klemmetje. gaat om je voorverwarming heen.


hmm, kan me er geen voorstelling van maken, foto misschien?

Edit: Gevonden!
Afbeelding

Nu ben ik alleen nog benieuwd naar wat het doet... :D

Groeten Wilfred

Re: Paarse camper --> Motor opknappen!

Geplaatst: wo mar 16, 2011 13:24 pm
door klaas
afsluiten, niet meer en niet minder

Re: Paarse camper --> Motor opknappen!

Geplaatst: wo mar 30, 2011 21:46 pm
door Wilfred
Vandaag heb ik mijn nieuwe koelhuis binnen gekregen. Omdat er nogal wat berichten waren over de kleppen in het koelhuis, heb ik besloten om een origineel koelhuis te zoeken, met kleppen en al erin. Nu ik dit eenmaal heb, wil ik ook de thermostaat erin maken, die moet ik nog aanschaffen. Koelhuis ziet er prima uit, maar moet even weer een fris kleurtje krijgen:
Afbeelding
Afbeelding

Groeten!

Re: Paarse camper --> Motor opknappen!

Geplaatst: wo mar 30, 2011 22:47 pm
door gruns.lex
Heb je ook de veer erbij?
deze trekt de kleppen open als de thermosstaat uitzet door de warmte maar ook als de thermostaat balg lek gaat (beveiliging).
deze veer is belangrijk omdat deze ook voorkomt dat de kleppen en het stangenstelsel gaan rammelen en juist altijd strak staan.

Re: Paarse camper --> Motor opknappen!

Geplaatst: do mar 31, 2011 8:23 am
door Wilfred
Hoi,

nee ik had al even in het werkplaatshandboek gekeken, en toen viel me al op dat daar een veer in stond die ik er niet bij hat. maar het moet vast mogelijk zijn om een veer te vinden die past :D
(edit: zie dat ze nog gewoon te koop zijn, voor weinig geld, dus die komt er zeker in!)

Bedankt voor de tip!

Re: Paarse camper --> Motor opknappen!

Geplaatst: do mar 31, 2011 21:46 pm
door leonoudewesselink
Nog even over die voorverwarming... waarom afsluiten? Zit er toch niet voor niets? Die asbest "pakking" wat daar tussen zat is overigens niet meer te koop he ;)

Ga je die besplating overigens ook stralen? Dan zou ik het poedercoaten, heb ik ook gedaan, en is echt supermooi geworden! Echt als nieuw!

Succes!

Re: Paarse camper --> Motor opknappen!

Geplaatst: do mar 31, 2011 22:20 pm
door Spoon
leonoudewesselink schreef:Nog even over die voorverwarming... waarom afsluiten? Zit er toch niet voor niets? Die asbest "pakking" wat daar tussen zat is overigens niet meer te koop he ;)


de opmerking
afsluiten, niet meer niet minder ging over de functie van het halfronde ijzertje wat er tegenover op vastklemt denk ik..

Re: Paarse camper --> Motor opknappen!

Geplaatst: vr apr 01, 2011 11:04 am
door Wilfred
leonoudewesselink schreef:Nog even over die voorverwarming... waarom afsluiten? Zit er toch niet voor niets? Die asbest "pakking" wat daar tussen zat is overigens niet meer te koop he ;)

Ga je die besplating overigens ook stralen? Dan zou ik het poedercoaten, heb ik ook gedaan, en is echt supermooi geworden! Echt als nieuw!

Succes!


Zoals gezegd, dat afsluiten ging niet over de voorverwarming, maar plaatwerk daaromheen. Ik ga die ook zeker niet afsluiten, heb hem net helemala open gemaakt...met een staaldraad in de boormachine.

Plaatwerk is allemaal al gedaan, zie pagina terug. Eigenlijk was de motor al weer klaar voor inbouw, toen ik besloot om toch maar meteen een ander koelhuis MET kleppen te installeren. Ik wil de motor het liefst een tijd laten zitten nu, en anders zou dat toch door mijn hoofd blijven spoken. Nu heb ik alles gedaan wat ik wilde, en kan ie er weer in...als ik mijn motorruim gespoten heb tenminste :D

Re: Paarse volkswagen t2b camper --> Motor opknappen!

Geplaatst: zo apr 17, 2011 14:00 pm
door Wilfred
De motor hangt er weer in, vrijdagmiddag gedaan. Helaas nog geen tijd gehad om alles aan te sluiten, ik moet de elektra draadjes nog, en de gaskabel. Dan kan ie als het goed is weer rijden! ben erg benieuwd!

Ik heb mijn krukaskeerring vervangen, en ik vond dat heel erg meevallen. Het vliegwiel ging vrij makkelijk los, en ook vast had ik de 350 nm vrij snel bereikt. Had ook een heerlijke, grote Fahcom momentsleutel.
Priseas keerring was wat lastig om eruit te krijgen, daarna fluitje van een cent. Origineel VW koelhuis gemonteerd, en erin met dat ding.

Vrijdag ga ik verder, en zal ik hopelijk niet vergeten de camera mee te nemen om het te kunnen laten zien!

Re: Paarse volkswagen t2b camper --> Motor opknappen!

Geplaatst: ma apr 18, 2011 8:39 am
door leonoudewesselink
Knap werk!

gr
leon

Re: Paarse volkswagen t2b camper --> Motor opknappen!

Geplaatst: ma apr 18, 2011 10:04 am
door Duuster
Goed gereedschap is het halve werk!!! :mrgreen:

Re: Paarse volkswagen t2b camper --> Motor opknappen!

Geplaatst: ma apr 18, 2011 10:50 am
door Wilfred
Duuster schreef:Goed gereedschap is het halve werk!!! :mrgreen:


En dan heb je het niet over de momentsleutel, of wel? :mrgreen:

Re: Paarse volkswagen t2b camper --> Motor opknappen!

Geplaatst: di apr 26, 2011 11:27 am
door Wilfred
De motor zit er weer in, en ik heb er al weer zo'n 100 km op zitten. Ben nog niet tevreden... :(

Waar ik wel tevreden mee ben:
Afbeelding

Mijn motor en motorruim zijn een stuk opgeruimder. Vergelijk ook hoe het hiervoor was:

zo het motorruim:
Afbeelding

en zo de motor:
Afbeelding

Dus dat vind ik wel veel frisser nu.

Maar ik dacht nu ik alle valse lucht plekjes opspoor, een origineel VW koelhuis MET KLEPPEN monteer en veel betere passing van de oliekoeler, en het plaatwerk dicht maak, dan gaat de temperatuur wel onderuit....niet dus.

Goede vrijdag gereden, het was toen 25 graden buiten denk ik. olie temperatuur was toen bijna 110 graden, maar dan reed ik nog erg rustig. Zodra ik over de 80 heen ging werd de temperatuur ook meteen hoger.

Wat ga ik nu doen? Tips zijn welkom!!!

Zelf ga ik nog de volgende dingen proberen:
sproeierbezetting aanpassen. Ik weet niet precies hoe dit werkt, maar dat ga ik uitzoeken.
ontsteking nogmaals controleren. Choke moet ik nog afstellen
15 w40 olie vervangen door 20 w50
bougies eruit, kijken wat ik daarvan kan leren.

Eigenlijk wil ik een compressie meting doen, maar ik weet nog niet waar ik zo'n ding vandaan kan halen... :roll: Dit wil ik omdat ik ooit eens dichtbij een warmloper geweest ben, de bus nam af in snelheid en vermogen, en ik ben toen rustig doorgereden. Misschien zijn mijn zuigerveren stuk??? iemand een idee? Eigenlijk moet ik dan ook maar eens de koppen eraf halen, maar daar heb ik niet zoveel zin in nu...

nog een pluspunt is trouwens dat de motor wel goed loopt, mooi rustig en start direct, zowel koud als warm!
Daarna laat ik wel eens weten wat helpt, en wat niet :D