Zo, we zijn terug van onze vakantie. Dat was me een rit! Het verste punt was de camping Camp Hammer in de Eifel. in totaal ruim 1000 km gedaan met de LT, met jaguar motor. Ik zal eens een kort verslag doen, en omdat dit een auto forum is, met name gericht op de auto.
Het is fijn rijden in de LT, met de jaguar motor en de automaat. Het is stil in de cabine, er is veel vermogen en het rijdt echt relax. ik vind het heerlijk om achter het stuur te kruipen zo. Ik had al wel een kleinere rit gemaakt van zo'n 200 km met de camper, maar deze vakantie was toch wel de eigenlijke vuurdoop. echt kilometers maken en testen of alles betrouwbaar is. Het was ook nog eens erg warm, ruim boven de 30 graden dus ook de koeling werd goed getest. Na de eerste 400 km zag alles er goed uit, en zaten we vertrouwd achter het stuur.
Dat was totdat de camper in eens ging stotteren toen we net de eifel inreden. bij een verkeerslicht stonden we even stil en toen het groen werd, stapte ik op het gas maar er gebeurde niets. na een paar tellen happerde de boel toch weer vooruit en reden we door alsof er niet gebeurt was. Vreemd... een minuut later nog eens.
Toch maar even een rustig plekje zoeken om wat zaken te controleren. En ik moet bekennen... al vrij snel kwam ik tot de conclusie dat de tank leeg was...
De meter was niet heel betrouwbaar, en ik hoorde de brandstof pomp ook lawaai maken. Even kloppen op de tank en die klonk als een leeg koeklblik.
Goed, op de fiets naar het dichtstbijzijnde tankstation. wat gelukkig maar 3 km was, en gelukkig ook vlak terrein. Dus 15 minuten later zat er weer 5 liter in, en zijn we met de camper naar de pomp gereden om hem weer helemaal vol te tanken. En door maar weer.
In de eifel heb je her en der flinke haarspeldbochten. Het was voor mij voor het eerst met een automaat in de bergen dus de eerste afdaling heb ik meer geremd dan zou moeten. DAarna de 3 en 2 stand gebruikt, waardoor ik veel meer remde op de motor. Maar toch na een kort stukje roken we beide een verontrustend luchtje... Weer een veilig plekje zoeken en ja hoor. Een rokende trommel links achter. Vaste trommelrem....
boel opgekrikt, dubbellucht eronderweg, trommel eronder weg. Want waarom gebeurt dit nu? de duwstang heeft aan beide uiteinden een vork die om een strip op de remschoenen heenvalt. Maar deze was er dwars op gaan staan, waardoor de schoenen maximaal aangeduwd werden en dus bokkeerde dit wiel. Hoe dit kan? snap ik geen reed van. Het is inmiddels 2 jaar geleden dat de remmen eraf geweest zijn en in al die tijd nooit remproblemen gehad. ook niet in bijv. Trier wat ook erg heuvelachtig is. Ik vermoed dat het vele trekken aan de handrem met de apk keuringen ermee te maken heeft.
Goed ook weer opgelost, dus door naar de plek voor de nacht. We hadden een camping in gedachten, maar door alle pech was het veel te laat om daar nog te komen dus een nachtje op een parkeerplek gestaan, bij een stuwmeer. Erg mooi plekje overigens en wel van genoten daar.
volgende dag door naar de camping waar we eigenlijk heen wilden. 5 kilometer daarvoor: laadstroomlampje gaat ineens aan. hmm. Maar WEER opzoek naar een veilig plekje. de riem zit er nog goed op, dynamo draait mee... maar inderdaad geen laadstroom. Er zat minder dan 12v op de accupolen. Dynamo was dus op... Starten wilde ook niet meer. Huishoud accu eraan, starten en door naar de camping. op de camping beide accu's weer helemaal volgeladen en paar dagen genoten van de eifel. Maar toen wel besloten niet verder weg van huis te rijden, maar langzaam toch weer richting NL te gaan, gezien het best grote aantal probleempjes wat we hadden.
En zonder dynamo... hoe ver kom je dan eigenlijk? Geen idee, maar ik heb een forse startaccu, dus we gaan het zien. Vanuit Simmerath naar camping 't geuldal was 65 km volgens google maps. We gaan het proberen. En het lukte ook nog op 1 accu!
ondertussen was de brandstofpomp steeds vaker lawaai gaan maken, en sloeg de camper ook vaak af na paar tellen stilstaan. je hoorde dan ook de pomp meer lawaai maken en dan viel die uit. Niet handig, als je niet kan herstarten omdat er geen stroom meer in de accu zit... Mijn vermoeden was dat de brandstofpomp stuk gegaan is door het leegrijden van de tank.
Dus op camping het geuldal een nieuwe brandstof pomp laten bezorgen. En ook een adres gevonden in Veldhoven waar een gebruikte dynamo op voorraad was (exco auto's was dat, in veldhoven). Veldhoven was 95 km... kan dat op 1 acculading? Nou wat blijkt, ja dat kan! dus gebruikte dynamo gekocht, op de stoep daar er onder gesleuteld en hoera! 14.4 volt laadstroom. dat was 1 probleem opgelost.
De volgende dag stonden we bij vrienden in het zuiden van het land. Toen was ik het haperen ook wel een beetje zat, en heb daar op de stoep de brandstofpomp vervangen. Helaas was het probleem daarmee niet verholpen, en ik denk dat het de brandstofdrukregelaar is. Maar omdat we vanaf dat punt alleen nog snelweg naar huis moesten, en op de snelweg was er niets aan de hand. dus besloten het maar zo te laten en thuis dit op te pakken.
dus toen terug naar huis. ging erg mooi. twas rustig vandaag op de snelweg en de reis ging voorspoedig. Tot op de a50 bij epe. ineens BOEM. een steen op de voorruit en de ruit in 698.342 stukjes. gadverdamme. Ik kon nog weer een camping opzoeken en morgen door carglass een nieuwe ruit laten plaatsen maar ik was er klaar mee. we hebben een bergings bedrijf gebeld, die heeft de camper afgehaald en brengt hem morgen bij ons thuis. En zelf zijn we met het ov in 2 uur naar huis gegaan.
PFoei, nog nooit zoveel problemen gehad in 1 vakantie. toch ben ik nog steeds blij met de ombouw. Want de remmen en voorruit hebben hier niets mee te maken. Dynamo was vette pech, die was gewoon op en kan altijd gebeuren. Alleen de brandstofdrukregelaar is bijzonder, maar ook niet heel gebruikelijk. dus dat moet ik even uitzoeken wat daar gebeurt is. Kan ook nog zijn dat het membraan alleen vervuild is, omdat ik natuurlijk wel met de brandstofleidingen bezig geweest ben.
Nou goed, heel verhaal. Nu ook nogwat foto's.
en toch nog een blije groet van ons allemaal: