Ral 1007 kleurige bus met 2 liter subie en t3 5-bak. ooit met Dormobile dak

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 TDI camper --> koppeling vervangen

Bericht door Wilfred » di jun 25, 2019 11:52 am

nee, no way. valt meteen in een relatief smal kanaal (ongeveer 2 cm diameter) naar beneden. Bovendien, ik kon uberhaupt al niet bij die plek komen, laat staan als ik moet gaan richten met iets.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Casperdl
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: do mei 28, 2015 19:49 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Paarse VW t2 TDI camper --> koppeling vervangen

Bericht door Casperdl » di jun 25, 2019 14:45 pm

hoe bevallen de andere torsiestaven? Is er een verschil in rijbeleving?

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 TDI camper --> koppeling vervangen

Bericht door Wilfred » di jun 25, 2019 15:06 pm

Ja enorm, je kan er veel meer inladen zonder dat ie doorhangt, en het rijdt ook veel strakker.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 TDI camper --> koppeling vervangen

Bericht door Wilfred » wo jun 26, 2019 10:56 am

gisteravond even het carter onder blok weggehaald. In het carter lagen ook de stukjes die op de vorige foto missen, ben blij dat ik het even los gehaald heb.

Afbeelding
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Paarse VW t2 TDI camper --> koppeling vervangen

Bericht door Briebelbus » wo jun 26, 2019 14:32 pm

Dus dat die moer erin viel was voorbestemd.
Gelukkig geen vervolgschade zo.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 TDI camper --> koppeling vervangen

Bericht door Wilfred » ma jul 08, 2019 10:05 am

Zo, de bus is weer voorzien van een verse APK. 4 afkeurpunten:
Claxon werkt niet - vervangen, die was al jaren haperig en nu eindelijk weer goed. Was echt de claxon zelf, dus niet de knop in het stuur ofzo
dimlicht niet goed afgesteld - schroefje verdraaien, klaar
parkeerrem niet voldoende remkracht - onder de bus de remkabels wat aandraaien. Was ik vergeten te doen na het vervangen van de torsiestaven.
motorklep scharnier afgebroken - uitgeboord en nieuwe pen erin
ruitensproeier werkt niet - klopt, oetlul, daar moet je eerst perslucht opzetten :-)

Door de TDI motor is de hoek van de aandrijfassen wat groter, en als je de wielen van de grond haalt moet je of de aandrijfassen loshalen of krikken op de draagarm. HElaas was ik dat vergeten te vermelden dus na eerste keuring wilde ik naar huis rijden, blijkt een homokineet uit elkaar getrokken te zijn. Daar was ik flink pissig om, maar de garage weigerde mee te werken aan een oplossing. Uiteindelijk heb ik de dag erna nieuwe homokineten naar de garage gebracht (had ik nog liggen) en hebben zij ze eronder gezet en kon ik een dag later alsnog naar huis rijden.

Nu bezig met vakantie voorbereidingen. Ik heb bevestigingspunten gelast voor een driepuntsgordel achterin. Maar nu kan je dus niet meer bij de klep van de bank als daar een kinderzitje opzit. Dus ik ga een klep vooraan maken, zodat we toch die ruimte snel kunnen bereiken.

Verder wat kleine dingetjes. Fleshouders, opbergnetje, raamslinger die niet lekker was (tip, die uit een volvo v40 past er zo op :-)
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2057
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Paarse VW t2 TDI camper --> koppeling vervangen

Bericht door eelke » ma jul 08, 2019 10:26 am

Nice!

Kleine puntjes maar, nu genieten!
hoe???

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 TDI camper --> koppeling vervangen

Bericht door Wilfred » di jul 23, 2019 10:08 am

Zo, net terug van een heerlijke vakantie in Frankrijk. Een heel goede en leuke reis gehad, en volop genoten. We zijn naar Bourgondie geweest. de eerste dag doorgereden tot aan Sedan, in noord-frankrijk. Tweede dag aangekomen op de camping in Avallon. dit is een heel mooie stad, en de camping lag er net buiten op een heerlijke plek.

Daarna telkens twee nachten op campings gestaan in/nabij Montigny En Morvan, Lac Les Settons, Semur en Auxois. op de terugreis nog een dagje stadscamping Metz gedaan en de stad bekeken. Laatste stop was is Eijsden. Omdat we noorderlingen zijn, is het dan nog steeds meer dan 300 kilometer naar huis en we vonden het wel relaxt om de terugreis wat in stukjes te doen.

Semur en Auxois is echt een aanrader, zo'n ontzettend leuk stadje! Wij stonden op een camping Pont du Lac, aan een meertje met veel speeltoestellen voor kinderen, die combinatie is echt rustgevend voor jonge ouders :-)

Oh, en de moostjum in Eijsden is echt een heerlijke plek ook.

Tja, en technisch.... niets te melden. de Diesel snort heerlijk voort. start altijd bij de eerste tik en sleurt ons met plezier de bergen op. 1 klein puntje de achteruit is soms wat lastiger te vinden, daar ga ik wat aan verbeteren. en het verbruik is ook lekker, niet zozeer financieel als wel dat je niet zo vaak aan de pomp staat. laatste keer tanken was in het zuiden van luxemburg, en nu, 600 km later, zit er nog ruim een kwart in de tank.

Wel moeten er hoognodig nieuwe banden onder, de huidige zitten er al zeker 10 jaar op. Profiel is nog ruim voldoende, maar het is oud. Opmerkelijk: ik heb drie bridgestone banden, en 1 michelin. allemaal even oud. De bridgestone zie je eigenlijk niets aan, de michelin heeft super veel droogte scheurtjes in de wang...
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Paarse VW t2 TDI camper --> Vakantie Update!

Bericht door fahtal » di jul 23, 2019 11:07 am

Mooi dat alles voorspoedig is gegaan.
Bij Sedan hebben we een paar jaar geleden ook gestaan aan de voet van het kasteel.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
DOKA '73
Gevorderde
Berichten: 874
Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Vijfhuizen (N-H)
Contacteer:

Re: Paarse VW t2 TDI camper --> Vakantie Update!

Bericht door DOKA '73 » di jul 23, 2019 19:21 pm

Fijn dat alles goed gegaan is.
grt Richard
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""

http://www.a-leebel.nl/

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 TDI camper --> Vakantie Update!

Bericht door Wilfred » wo jul 31, 2019 9:29 am

gisteren even wat boeidelen opgehaald. Kan net op de bus, 6 meter.

Afbeelding
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Paarse VW t2 TDI camper --> koppeling vervangen

Bericht door jerupke » wo okt 16, 2019 12:07 pm

Wilfred schreef:Zo, net terug van een heerlijke vakantie in Frankrijk. Een heel goede en leuke reis gehad, en volop genoten. We zijn naar Bourgondie geweest. de eerste dag doorgereden tot aan Sedan, in noord-frankrijk. Tweede dag aangekomen op de camping in Avallon. dit is een heel mooie stad, en de camping lag er net buiten op een heerlijke plek.

Daarna telkens twee nachten op campings gestaan in/nabij Montigny En Morvan, Lac Les Settons, Semur en Auxois. op de terugreis nog een dagje stadscamping Metz gedaan en de stad bekeken. Laatste stop was is Eijsden. Omdat we noorderlingen zijn, is het dan nog steeds meer dan 300 kilometer naar huis en we vonden het wel relaxt om de terugreis wat in stukjes te doen.

Semur en Auxois is echt een aanrader, zo'n ontzettend leuk stadje! Wij stonden op een camping Pont du Lac, aan een meertje met veel speeltoestellen voor kinderen, die combinatie is echt rustgevend voor jonge ouders :-)

Oh, en de moostjum in Eijsden is echt een heerlijke plek ook.

Tja, en technisch.... niets te melden. de Diesel snort heerlijk voort. start altijd bij de eerste tik en sleurt ons met plezier de bergen op. 1 klein puntje de achteruit is soms wat lastiger te vinden, daar ga ik wat aan verbeteren. en het verbruik is ook lekker, niet zozeer financieel als wel dat je niet zo vaak aan de pomp staat. laatste keer tanken was in het zuiden van luxemburg, en nu, 600 km later, zit er nog ruim een kwart in de tank.

Wel moeten er hoognodig nieuwe banden onder, de huidige zitten er al zeker 10 jaar op. Profiel is nog ruim voldoende, maar het is oud. Opmerkelijk: ik heb drie bridgestone banden, en 1 michelin. allemaal even oud. De bridgestone zie je eigenlijk niets aan, de michelin heeft super veel droogte scheurtjes in de wang...
Denk dat je de Moosjtum (moestuin) bedoeld ;-)

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Paarse VW t2 TDI camper --> koppeling vervangen

Bericht door jerupke » wo okt 16, 2019 12:09 pm

Wilfred schreef:Zo, de bus is weer voorzien van een verse APK. 4 afkeurpunten:
Claxon werkt niet - vervangen, die was al jaren haperig en nu eindelijk weer goed. Was echt de claxon zelf, dus niet de knop in het stuur ofzo
dimlicht niet goed afgesteld - schroefje verdraaien, klaar
parkeerrem niet voldoende remkracht - onder de bus de remkabels wat aandraaien. Was ik vergeten te doen na het vervangen van de torsiestaven.
motorklep scharnier afgebroken - uitgeboord en nieuwe pen erin
ruitensproeier werkt niet - klopt, oetlul, daar moet je eerst perslucht opzetten :-)

Door de TDI motor is de hoek van de aandrijfassen wat groter, en als je de wielen van de grond haalt moet je of de aandrijfassen loshalen of krikken op de draagarm. HElaas was ik dat vergeten te vermelden dus na eerste keuring wilde ik naar huis rijden, blijkt een homokineet uit elkaar getrokken te zijn. Daar was ik flink pissig om, maar de garage weigerde mee te werken aan een oplossing. Uiteindelijk heb ik de dag erna nieuwe homokineten naar de garage gebracht (had ik nog liggen) en hebben zij ze eronder gezet en kon ik een dag later alsnog naar huis rijden.

Nu bezig met vakantie voorbereidingen. Ik heb bevestigingspunten gelast voor een driepuntsgordel achterin. Maar nu kan je dus niet meer bij de klep van de bank als daar een kinderzitje opzit. Dus ik ga een klep vooraan maken, zodat we toch die ruimte snel kunnen bereiken.

Verder wat kleine dingetjes. Fleshouders, opbergnetje, raamslinger die niet lekker was (tip, die uit een volvo v40 past er zo op :-)
Misschien iets waar je al over nagedacht hebt, maar misschien kun je versterkt-rubberen banden bevestigen tussen chassis en het bevestigingspunt van veebladen en draagarmen, zodat de assen nooit helemaal uit kunnen hangen.
Rubber omdat het geen geluid maakt en geen corrosie veroorzaakt.

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 TDI camper

Bericht door Wilfred » wo dec 04, 2019 11:20 am

Zo, brief gehad van de belastingdienst. Of ik fijnstoftoeslag wil gaan betalen per 2020, omdat mijn bus een diesel is.

De prijs komt later nog....maar er staat 15% van de huidige MRB. ff rekenen: 15% van 0 = 0. :-)

Ben benieuwd wat het tarief wordt. Mocht het echt serieus geld gaan kosten, ga ik er een andere benzine motor inzetten, maar ik verwacht eigenlijk dat het wel meevalt. Kan het alleen nog niet vinden in de regels.

Gezien de kilometers die we rijden, hoeft het van mij niet per se een diesel te zijn. Een 1.8t kan zo achter de huidige versnellingsbak, dus relatief eenvoudig te swappen. Nog lichter ook denk ik, en meer pk :-D
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Paarse VW t2 TDI camper

Bericht door fahtal » wo dec 04, 2019 11:31 am

laatst hoorde ik dat bij een moderne diesel de uitstoot die eruit komt minder fijnstof heeft dan die hij opzuigt.... nu is die van jou natuurlijk niet modern;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Plaats reactie