Ral 1007 kleurige bus met 2 liter subie en t3 5-bak. ooit met Dormobile dak

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse camper --> Motor opknappen!

Bericht door Wilfred » ma jan 31, 2011 10:13 am

Airtime schreef:Mag ik je wel een tip geven? Die chromen koelhuizen zijn niet optimaal voor de luchtflow (en dus koeling) over de cilinders en koppen. Als je hem toch gaat spuiten kun je misschien beter een origineel VW koelhuis proberen op de kop te tikken. :wink:


Tips altijd welkom! :D

tjah, ik was er inderdaad wel mee bezig om mijn temperatuur nog iets onderuit te krijgen. Het is niet dramatisch (110-115 constant) bij 90 km/uur.
Maar wat is het verschil? Zit er echt een aantal graden verschil tussen, of bijv. de koeling beter verdeeld over de cillinders?

Ik heb al even zitten kijken, maar een standaard 50 pk koelhuis vind je volgens mij niet op iedere straathoed...? of kijk ik verkeerd :?:
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
hendrik
Beginner
Berichten: 61
Lid geworden op: di jan 04, 2011 21:07 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: drenthe

Re: Paarse camper --> Motor opknappen!

Bericht door hendrik » ma jan 31, 2011 18:40 pm

Het wordt er in ieder geval wel mooi van als je die delen spuit! =D> =D> waarom bak je het af in de oven als ik vragen mag.. (stukje onwetendheid mijnerzijds :roll: )
HUISJE, BOOMPJE, BUSJE!!

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse camper --> Motor opknappen!

Bericht door Wilfred » ma jan 31, 2011 19:11 pm

hendrik en marion schreef:...waarom bak je het af in de oven...


Omdat de verf anders niet helemaal uithard. bepaalde delen moet hittebestendig zijn bij de motor, anders bladdert het er snel weer af. De hittebestendige verf die ik heb, moet je eerst een halfuurtje afbakken op 160 graden, en dan is ie ook meteen helemaal hard.

Er is ook hittebestendige verf die niet gebakken hoeft te worden, maar die moet zo lang liggen drogen, en aangezien ik toch deze oven had heb ik liever afbakverf :D
Qua prijs weet ik niet of het uitmaakt...
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Airtime
Luchtgekoeld
Berichten: 5028
Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Paarse camper --> Motor opknappen!

Bericht door Airtime » ma jan 31, 2011 21:13 pm

Wilfred schreef:tjah, ik was er inderdaad wel mee bezig om mijn temperatuur nog iets onderuit te krijgen. Het is niet dramatisch (110-115 constant) bij 90 km/uur.
Maar wat is het verschil? Zit er echt een aantal graden verschil tussen, of bijv. de koeling beter verdeeld over de cillinders?

Ik heb al even zitten kijken, maar een standaard 50 pk koelhuis vind je volgens mij niet op iedere straathoed...? of kijk ik verkeerd :?:


Van wat ik heb begrepen is dat als er al schoepen in het koelhuis ziten om de luchtstroom te sturen dat deze niet optimaal gepositioneerd zijn. Maw met een originele koeltunnel krijgen de cilinders (en koppen) meer koellucht langs zich heen.

5 tellen op marktplaats:

http://link.marktplaats.nl/415175524
http://link.marktplaats.nl/403404663
Easy!

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse camper --> Motor opknappen!

Bericht door Wilfred » di feb 01, 2011 9:49 am

Airtime schreef:Van wat ik heb begrepen is dat als er al schoepen in het koelhuis ziten om de luchtstroom te sturen dat deze niet optimaal gepositioneerd zijn. Maw met een originele koeltunnel krijgen de cilinders (en koppen) meer koellucht langs zich heen.

5 tellen op marktplaats:

http://link.marktplaats.nl/415175524
http://link.marktplaats.nl/403404663


aha, helder. Enne ik dacht dat er verschil was tussen de kever (1300cc) en bus (1600cc) koeltunnels, vandaar dat ik dacht dat die er bijna niet waren :oops: Overigens heb ik wel schoepen in het luchthuis.

Als ik op de website kijk van bijvoorbeeld Hotrod en paruzzi, staat er overal dat er met de ronde koelhuizen (zoals ik nu dus heb) betere koeling is dan met de oude modellen, hoe zit dat? verkooppraatjes?
Hotrod
Paruzzi
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 586
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Paarse camper --> Motor opknappen!

Bericht door Dirty Harry » di feb 01, 2011 19:07 pm

Wilfred schreef:
Airtime schreef:Van wat ik heb begrepen is dat als er al schoepen in het koelhuis ziten om de luchtstroom te sturen dat deze niet optimaal gepositioneerd zijn. Maw met een originele koeltunnel krijgen de cilinders (en koppen) meer koellucht langs zich heen.

5 tellen op marktplaats:

http://link.marktplaats.nl/415175524
http://link.marktplaats.nl/403404663


aha, helder. Enne ik dacht dat er verschil was tussen de kever (1300cc) en bus (1600cc) koeltunnels, vandaar dat ik dacht dat die er bijna niet waren :oops: Overigens heb ik wel schoepen in het luchthuis.

Als ik op de website kijk van bijvoorbeeld Hotrod en paruzzi, staat er overal dat er met de ronde koelhuizen (zoals ik nu dus heb) betere koeling is dan met de oude modellen, hoe zit dat? verkooppraatjes?
Hotrod
Paruzzi


Tja de meningen hierover zijn wereldwijd nogal verdeeld, zelf heb ik hem ook (niet doghouse type met interne scoops), op de plek van de oliekoeler heb ik een Riechert olie blok thermostaat gemonteerd icm met een externe oliekoeler met fan en thermoschakelaar.
Ik heb het geheel wel hier en daar pas moeten maken om het perfect op alle andere onderdelen aan te laten sluiten, er is ook geen gaatje of sleufje waardoor lucht kan ontsnappen!
Over motorkoelings problemen heb ik niet te klagen ( motor die ik heb is licht getuned met ongeveer 68pk), afgelopen zomer met 37 graden en 90km/h constant kwam de olie temperatuur niet verder als een graad of 95, nu weet ik dat olie temperatuur niet direkt te linken is aan de cilinderkop temperatuur maar met deze temperaturen rook de motor ook niet te heet, een te hete motor die ruik je namelijk.
Ik weet dat er bij de doghouse types problemen kunnen zijn met de aansluiting op de originele oliekoeler maar dit is makkelijk te verhelpen.

hier een foto van de slechte passing op de oliekoeler.
Afbeelding

Hier een foto van het originele koelhuis en aansluiting daarvan op de oliekoeler.
Afbeelding

En hier een foto van het aangepaste koelhuis.
Afbeelding

Zelf ga ik nog wel de originele kleppen met thermostaat erin bouwen om het geheel wat sneller op te laten warmen en de lucht nog beter te geleiden.

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse camper --> Motor opknappen!

Bericht door Wilfred » di feb 01, 2011 19:14 pm

Dirty Harry schreef:Tja de meningen hierover zijn wereldwijd nogal verdeeld, zelf heb ik hem ook (niet doghouse type met interne scoops), op de plek van de oliekoeler heb ik een Riechert olie blok thermostaat gemonteerd icm met een externe oliekoeler met fan en thermoschakelaar.
Ik heb het geheel wel hier en daar pas moeten maken om het perfect op alle andere onderdelen aan te laten sluiten, er is ook geen gaatje of sleufje waardoor lucht kan ontsnappen!
Over motorkoelings problemen heb ik niet te klagen ( motor die ik heb is licht getuned met ongeveer 68pk), afgelopen zomer met 37 graden en 90km/h constant kwam de olie temperatuur niet verder als een graad of 95, nu weet ik dat olie temperatuur niet direkt te linken is aan de cilinderkop temperatuur maar met deze temperaturen rook de motor ook niet te heet, een te hete motor die ruik je namelijk.
Ik weet dat er bij de doghouse types problemen kunnen zijn met de aansluiting op de originele oliekoeler maar dit is makkelijk te verhelpen.

hier een foto van de slechte passing op de oliekoeler.
Afbeelding

Hier een foto van het originele koelhuis en aansluiting daarvan op de oliekoeler.
Afbeelding

En hier een foto van het aangepaste koelhuis.
Afbeelding

Zelf ga ik nog wel de originele kleppen met thermostaat erin bouwen om het geheel wat sneller op te laten warmen en de lucht nog beter te geleiden.


Wel grappig dat ik juist even bij jouw motor gekeken had wat jij hebt :D Ik weet namelijk dat je ook nog een iets opgefokte motor hebt, dus meer warmte lijkt mij en toch een rond koelhuis.
Ik denk dat ik het gewoon bij mijn huidige koelhuis hou, voornamelijk vanwege de kosten. Ik ga wel ervoor zorgen dat de oliekoeler inderdaad perfect aansluit, en dat verder alle lucht langs de plekken gaat waar het langs hoort te gaan, en er niet ergens anders een "lek" is.

De kleppen wil ik eigenlijk ook nog wel heel graag, is dat nog een beetje goed te plaatsen in zo'n rond koelhuis? Er zitten daar geen bevestigingspunten, zoals bij originele wel. Of zie ik dat verkeerd?
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 586
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Paarse camper --> Motor opknappen!

Bericht door Dirty Harry » di feb 01, 2011 19:22 pm

wordt een kwestie van een beetje passen en meten maar is te doen.
Kijk hier ff.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... ket+shroud

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse camper --> Motor opknappen!

Bericht door Wilfred » di feb 01, 2011 19:40 pm

Dirty Harry schreef:wordt een kwestie van een beetje passen en meten maar is te doen.
Kijk hier ff.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... ket+shroud


Ah, duidelijk verhaal. Precies werkje, maar wel te doen dus. Waar wacht jij nog op, wat betreft inbouwen? Of gewoon nu nog geen zin om alles er weer uit te halen?
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Airtime
Luchtgekoeld
Berichten: 5028
Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Paarse camper --> Motor opknappen!

Bericht door Airtime » di feb 01, 2011 20:02 pm

Hary, bedankt voor dit duidelijke verhaal (en foto's)! =D>
Easy!

Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 586
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Paarse camper --> Motor opknappen!

Bericht door Dirty Harry » di feb 01, 2011 20:15 pm

Wilfred schreef:
Dirty Harry schreef:wordt een kwestie van een beetje passen en meten maar is te doen.
Kijk hier ff.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... ket+shroud


Ah, duidelijk verhaal. Precies werkje, maar wel te doen dus. Waar wacht jij nog op, wat betreft inbouwen? Of gewoon nu nog geen zin om alles er weer uit te halen?


Te veel klussen nog te doen, achter verlagen, firetec brandblus systeem inbouwen, trekhaak monteren, nieuw achter tochtruitje en een huis verbouwings klus die op dit moment de meeste prioriteit heeft teminste dat vindt mijn vrouw :mrgreen:

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse camper --> Motor opknappen!

Bericht door Wilfred » wo feb 02, 2011 10:30 am

Ah, druk dus :D

Zojuist bericht gekregen dat mijn carb helemaal gereviseerd, en klaar is! wordt zsm teruggestuurd. Niet dat ik er meteen wat aan heb, want de motor ligt toch in stukken, maar het voelt goed! :D

Er waren delen die echt stuk waren, bijv. acceleratiegedeelte werkte helemaal niet. Dus het moet een vooruitgang zijn. Hoop alleen wel dat benzine verbruik gelijk blijft :D (zal overigens wel niet... :( )
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse camper --> Motor opknappen!

Bericht door Wilfred » di feb 08, 2011 20:58 pm

Ondertussen bak ik lekker door, en er ligt al een hoop aan gespoten spul te wachten om gemonteerd te worden:
Afbeelding

Ook de gereviseerde carb is terug!
Afbeelding

Vandaag de pakkingen besteld die ik nodig heb, carter nog ff schoonvegen (valt mee, hier een daar wat vette smurrie) en dan opbouwen :D
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: Paarse camper --> Motor opknappen!

Bericht door freddeblok » di feb 08, 2011 21:05 pm

Ik blijf het met veel belangstelling volgen.

Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Gebruikersavatar
hendrik
Beginner
Berichten: 61
Lid geworden op: di jan 04, 2011 21:07 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: drenthe

Re: Paarse camper --> Motor opknappen!

Bericht door hendrik » di feb 08, 2011 21:22 pm

freddeblok schreef:Ik blijf het met veel belangstelling volgen.

Fred


ik ook.. 8)
HUISJE, BOOMPJE, BUSJE!!

Plaats reactie