Wilfred schreef:aha, helder. Enne ik dacht dat er verschil was tussen de kever (1300cc) en bus (1600cc) koeltunnels, vandaar dat ik dacht dat die er bijna niet waren
Overigens heb ik wel schoepen in het luchthuis.
Als ik op de website kijk van bijvoorbeeld Hotrod en paruzzi, staat er overal dat er met de ronde koelhuizen (zoals ik nu dus heb) betere koeling is dan met de oude modellen, hoe zit dat? verkooppraatjes?
HotrodParuzzi
Tja de meningen hierover zijn wereldwijd nogal verdeeld, zelf heb ik hem ook (niet doghouse type met interne scoops), op de plek van de oliekoeler heb ik een Riechert olie blok thermostaat gemonteerd icm met een externe oliekoeler met fan en thermoschakelaar.
Ik heb het geheel wel hier en daar pas moeten maken om het perfect op alle andere onderdelen aan te laten sluiten, er is ook geen gaatje of sleufje waardoor lucht kan ontsnappen!
Over motorkoelings problemen heb ik niet te klagen ( motor die ik heb is licht getuned met ongeveer 68pk), afgelopen zomer met 37 graden en 90km/h constant kwam de olie temperatuur niet verder als een graad of 95, nu weet ik dat olie temperatuur niet direkt te linken is aan de cilinderkop temperatuur maar met deze temperaturen rook de motor ook niet te heet, een te hete motor die ruik je namelijk.
Ik weet dat er bij de doghouse types problemen kunnen zijn met de aansluiting op de originele oliekoeler maar dit is makkelijk te verhelpen.
hier een foto van de slechte passing op de oliekoeler.
Hier een foto van het originele koelhuis en aansluiting daarvan op de oliekoeler.
En hier een foto van het aangepaste koelhuis.
Zelf ga ik nog wel de originele kleppen met thermostaat erin bouwen om het geheel wat sneller op te laten warmen en de lucht nog beter te geleiden.