Hillbilly truck in the making, lager kan ik niet meer... p15

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Hillbilly truck in the making, lager kan ik niet meer... p15

Bericht door Diederik » di mei 17, 2011 10:50 am

@ luchtpomper Je controlepaneel had je toch ook in het dashboardkastje kunnen verstoppen?

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Hillbilly truck in the making, lager kan ik niet meer... p15

Bericht door jerupke » di mei 17, 2011 23:46 pm

Volgens mij is dat juist NIET de bedoeling van waterpomper... :twisted:
Ziet er indrukwekkend uit en nu hop die turbo erop...
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
Hakkinen
Gevorderde
Berichten: 527
Lid geworden op: vr mar 19, 2010 15:06 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berg a/d Maas
Contacteer:

Re: Hillbilly truck in the making, lager kan ik niet meer... p15

Bericht door Hakkinen » wo mei 18, 2011 8:48 am

Dan gaat ie helemaal vliegen met turbo denk ik!
To Finish First, You First Have To Finish!

Gebruikersavatar
luchtpomper
Actief Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: za sep 26, 2009 21:43 pm

Re: Hillbilly truck in the making, lager kan ik niet meer... p15

Bericht door luchtpomper » vr mei 20, 2011 13:07 pm

Died schreef:@ luchtpomper Je controlepaneel had je toch ook in het dashboardkastje kunnen verstoppen?

Nee, zeker niet... Eerlijk gezegd vind ik het ook niet echt mooi, maar ik wil graag de boel in de gaten kunnen houden en dat gaat niet als die meters anderhalve meter verder zijn verstopt in het handschoenen vakje zeker als ik boel straks onder druk gaat zetten met een turbo ;)
if it ain't slow than it ain't low

Gebruikersavatar
luchtpomper
Actief Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: za sep 26, 2009 21:43 pm

Re: Hillbilly truck in the making, lager kan ik niet meer... p15

Bericht door luchtpomper » do jun 02, 2011 21:40 pm

Tis weer ff geleden maar toch nog heel even wat gedaan vandaag, alhoewel niet veel...

Aangezien ik nu toch nog bezig ben en ik eerlijk gezegd ook mijn vraagtekens heb bij de koel-capaciteit van mijn busje, heb ik besloten om er nog een radiateur bij te zetten. Deze komt onder de bus te hangen, tussen de chassis balken. Liever over koel-capaciteit dan tekort!!!

Nu had ik nog dikwandige rvs-pijp liggen, dus ff buigen:
Afbeelding

Aangezien de pijpen nu het hoogste punt gaan worden van het koelsysteem, gelijk maar ontluchtingspunten erin gemaakt
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu nog de radiateur tussen de balken hangen en slangen erop en weer een klusje klaar!

Ook gelijk maar nieuwe achterschokker gemonteerd, deze zijn van een T3. Deze schokdempers kunnen ietsje verder inveren als de standaard T2 schokdempers, maar zijn wel in uitgetrokken stand bijna net zolang als de originele T2 schokdempers dus we kunnen de achterwielen nog normaal demonteren!
Afbeelding
Afbeelding
if it ain't slow than it ain't low

Gebruikersavatar
Hakkinen
Gevorderde
Berichten: 527
Lid geworden op: vr mar 19, 2010 15:06 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berg a/d Maas
Contacteer:

Re: Hillbilly truck in the making, lager kan ik niet meer... p15

Bericht door Hakkinen » do jun 02, 2011 23:10 pm

Goed bezig weer!
To Finish First, You First Have To Finish!

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Hillbilly truck in the making, lager kan ik niet meer... p15

Bericht door jerupke » vr jun 03, 2011 0:03 am

BELACHELIJK...........






Goed bezig!!
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
Obonobo
Actief Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Delft

Re: Hillbilly truck in the making, lager kan ik niet meer... p15

Bericht door Obonobo » do jun 09, 2011 16:49 pm

Hola,

toch maar een radiator d'r bij...heb je wel al je huidige setup goed getest? Misschien blijft het ondanks je twijfel koel genoeg! Een dude van 'n Subaru-forum had z'n EJ22 gekoeld met een radiator achter de motorklep en die bleef koel genoeg. De fans kwamen wel regelmatig in actie.

Er worden wel eens vraagtekens gezet bij meerdere radiatoren/lange koelwater afstanden: of de waterpomp dat aan kan. Maar ik geloof dat dat geen echte problemen oplevert.

Wel wordt er gewaarschuwd voor RVS koelleidingen: ze moeten goed geisoleerd van het motorblok worden verbonden aan de koelopeningen van het blok. De exacte terminologie ken ik niet, maar ik geloof dat het electrisch potentieel ander is: je blok gaat roesten door het RVS.

Check deze link eens voor ideeen!

[off topic] Mijn vorderingen kunnen niet in jouw schaduw staan: net de versnellingsbaksteun aanpassing (voor het RJES koppelingshuis) af en de carter pan ingekort en verbreed. De bedoeling was te rijden in juli....
[/off topic]

Anyway, succes!
Sietze zegt: gegroet!

T2b '75 - Ah, 1975 ... dat was nog eens een mooi productiejaar!
En zo ziet die er al lang niet meer uit...

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10978
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Hillbilly truck in the making, lager kan ik niet meer... p15

Bericht door fahtal » do jun 09, 2011 16:56 pm

bepaalde metalen kun je niet met elkaar combineren. zelfs als je van elkaar isoleerd ik geloof dat je koelwater dan als geleider gaat werken.

edit zoek op contactcorrosie

ik weet dat de eerste rolls royce blokken hier veel last van hadden. de kop rotte van binnenuit weg door verkeerd gebruik van metalen.
Laatst gewijzigd door fahtal op do jun 09, 2011 17:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
guidddo
streepjestrekker
Berichten: 6182
Lid geworden op: do mei 15, 2008 22:43 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Peartugoal
Contacteer:

Re: Hillbilly truck in the making, lager kan ik niet meer... p15

Bericht door guidddo » do jun 09, 2011 17:03 pm

fahtal schreef:bepaalde metalen kun je niet met elkaar combineren. zelfs als je van elkaar isoleerd ik geloof dat je koelwater dan als geleider gaat werken.


was het niet zo dat het minst edele metaal met dit fenomeen aangetast werd dus het ijzer in de combi ijzer/rvs. Dus pech voor je blok. Maar zou het niet zo zijn dat als je ergens een bonk/stripje lood* in weet te hangen deze het haasje is. Zo doen ze dit bij schepen immers ook. :idea:

*de bonk lood dan regelmatig controleren en indien nodig vervangen.
Laatst gewijzigd door guidddo op do jun 09, 2011 17:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
De foto's zijn er weer

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10978
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Hillbilly truck in the making, lager kan ik niet meer... p15

Bericht door fahtal » do jun 09, 2011 17:04 pm

ja zoiets is het wel. oplette geblazen... zeker omdat het water dus overal doorheen loopt.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Hillbilly truck in the making, lager kan ik niet meer... p15

Bericht door ko de fries » do jun 09, 2011 19:58 pm

guidddo schreef:
fahtal schreef:bepaalde metalen kun je niet met elkaar combineren. zelfs als je van elkaar isoleerd ik geloof dat je koelwater dan als geleider gaat werken.


was het niet zo dat het minst edele metaal met dit fenomeen aangetast werd dus het ijzer in de combi ijzer/rvs. Dus pech voor je blok. Maar zou het niet zo zijn dat als je ergens een bonk/stripje lood* in weet te hangen deze het haasje is. Zo doen ze dit bij schepen immers ook. :idea:

*de bonk lood dan regelmatig controleren en indien nodig vervangen.

licht aan de ph van je water of je lood of zinc anodes moet gebruiken
hoe het precies zit weet ik niet meer
grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
houtstoker
Gevorderde
Berichten: 762
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:48 pm
Locatie: Maasbree, Limburg

Re: Hillbilly truck in the making, lager kan ik niet meer... p15

Bericht door houtstoker » do jun 09, 2011 19:59 pm

fahtal schreef:bepaalde metalen kun je niet met elkaar combineren. zelfs als je van elkaar isoleerd ik geloof dat je koelwater dan als geleider gaat werken. edit zoek op contactcorrosie

Dit wordt Galvanische corrosie genoemd. G11 of G12 heeft additieven die Galvanische corrosie tegen gaan. Dit is overigens een koelvloeistof die in bijna alle watergekoelde VW wordt toegepast.

Neem het best G12+. De G12 is een koelvloeistof die "langlebig" is, hoef je niet vaak te vervangen. De + geeft aan dat de koelvloeistof bij combinatie met andere koelvloeistoffen niet uitvlokt (smurrie veroorzaakt)

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Hillbilly truck in the making, lager kan ik niet meer... p15

Bericht door Diederik » do jun 09, 2011 21:42 pm

Hakkinen schreef:Dan gaat ie helemaal vliegen met turbo denk ik!



Heerlijk het geluid van een turbo!!!! :twisted: :mrgreen:

(heb ik op de volvo)

Gebruikersavatar
luchtpomper
Actief Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: za sep 26, 2009 21:43 pm

Re: Hillbilly truck in the making, lager kan ik niet meer... p15

Bericht door luchtpomper » do jun 09, 2011 21:44 pm

Dat RVS niet echt samen gaat met aluminium dat wist ik, maar goed er zwerven een hoop theorieën daarover op het internet. Feit is dat als je een aluminium motorblok heb, leidingen maar ook de radiateur eigenlijk van hetzelfde materiaal moet zijn. In de praktijk is dit vaak niet haalbaar, bij mij dus ook niet... Aluminium kan ik helaas niet lassen en om gewoon staal te gebruiken was ook geen optie... Daarom heb ik maar RVS gebruikt en hoopte ik dat het spijkerband wat ik als bevestiging heb gebruikt om de pijpen te verankeren, het elektrische stroompje wat in het koelcircuit zou ontstaan zou geleiden naar de carrosserie. Nu weet ik dat een gewaardeerde adverteerder van deze site (busok), maar ook diverse andere aanbieders RVS koelwater vervangingspijpen verkopen voor een VW T3 en die blokken bestaan ook voor een groot gedeelte uit aluminium. Dus ik ging er stiekem van uit dat het niet al te erg zou zijn...

Maar goed, waarschijnlijk is die extra radiateur niet nodig...

Waarom niet:
Links de originele Subaru thermostaat en rechts de universele thermostaat, welke in het blok gemonteerd zat
Afbeelding
Afbeelding
Gisterenavond heb ik dus de onderste slang losgemaakt van de radiateur om het koelwater af te tappen... En toen pas viel mij de overdadige hoeveelheid vloeibare pakking op die eigenlijk rond het thermostaathuis zat en dus besloot ik even het huis te verwijderen... Had ik eerder moeten doen want er was dus een universele thermostaat in gemacgyverd en lekvrij gemaakt met een hele boel kit... Ik heb deze universele thermostaat even getest in een bakje met heet water en wat blijkt nu, de thermostaat gaat pas open bij 95 graden :shock: en de opening bedraagt slechts 5 mm!!! Geen wonder dus dat mijn watertemp tijdens de testrun (nou ja, stationair draaiend in de garage) van zulke hoge enge waardes doorgaf!!! Het circuit bleef eigenlijk min of meer gesloten en ik denk dat het nu zeker anders zal zijn met de OEM thermostaat... Dus die extra radiateur ga ik voorlopig nog maar niet plaatsen nu, eerst maar weer eens testen. Moraal van het verhaal, eerst alle simpele dingen uitsluiten voordat je te moeilijk gaat denken!
if it ain't slow than it ain't low

Plaats reactie