'69 T2a Westfalia van Bas
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
dat is knap balen
laat gelijk ook je andere banden controleren voordat het nog eens gebeurd
Maar gelijk ook een waarschuwing voor iedereen
kijk eens onder je bus kijk hoe je banden eruit zien
geen scheurtjes in het rubber van het loopvlak of zijkanten
en bedenk eens hoelang ze er al onder zitten
een band heeft maar een bepaalde levensduur
zelfs al ziet het profiel en de rest van de band ernog goed uit
een band kan dan al helemaal op zijn
wij hebben de zelfde ongein gehad met een voorband
gelukkig geen schade
toen we die band lieten vervangen 4jaar terug
bleek dat het een band was uit 1978
dit kun je achterhalen door codes op je band te ontcijferen
dit kun je terug vinden in de DOT codering op je band
In de zogenaamde DOT-code is productiedatum van de band vermeld. Tot en met 1999 bestaat de DOT-code meestal uit 3 cijfers. Deze cijfers hebben betrekking op de week en het jaar van fabricage; de twee voorlaatste posities geven het weeknummer aan en de laatste positie het laatste cijfer van het jaartal.
Bijvoorbeeld:
400 = Week 40 van het jaar 1990 of 1980
179 = Week 17 van het jaar 1989 of 1979 enzovoorts.
Vanaf 2000 wordt de DOT-code in vier cijfers weergegeven, de eerste twee cijfers voor de week en de laatste twee cijfers voor het jaar van fabricage.
Bijvoorbeeld:
2400 = Week 24 van het jaar 2000
0104 = Week 01 van het jaar 2004 enzovoorts.
bij mijn oude banden stond als laatste een 8 en daarboven hadden ze met soort brandijzertje 78 gezet
sucses bas
laat gelijk ook je andere banden controleren voordat het nog eens gebeurd
Maar gelijk ook een waarschuwing voor iedereen
kijk eens onder je bus kijk hoe je banden eruit zien
geen scheurtjes in het rubber van het loopvlak of zijkanten
en bedenk eens hoelang ze er al onder zitten
een band heeft maar een bepaalde levensduur
zelfs al ziet het profiel en de rest van de band ernog goed uit
een band kan dan al helemaal op zijn
wij hebben de zelfde ongein gehad met een voorband
gelukkig geen schade
toen we die band lieten vervangen 4jaar terug
bleek dat het een band was uit 1978
dit kun je achterhalen door codes op je band te ontcijferen
dit kun je terug vinden in de DOT codering op je band
In de zogenaamde DOT-code is productiedatum van de band vermeld. Tot en met 1999 bestaat de DOT-code meestal uit 3 cijfers. Deze cijfers hebben betrekking op de week en het jaar van fabricage; de twee voorlaatste posities geven het weeknummer aan en de laatste positie het laatste cijfer van het jaartal.
Bijvoorbeeld:
400 = Week 40 van het jaar 1990 of 1980
179 = Week 17 van het jaar 1989 of 1979 enzovoorts.
Vanaf 2000 wordt de DOT-code in vier cijfers weergegeven, de eerste twee cijfers voor de week en de laatste twee cijfers voor het jaar van fabricage.
Bijvoorbeeld:
2400 = Week 24 van het jaar 2000
0104 = Week 01 van het jaar 2004 enzovoorts.
bij mijn oude banden stond als laatste een 8 en daarboven hadden ze met soort brandijzertje 78 gezet
sucses bas
kijk dan maar eens hierDied schreef:KL8#e zeg! Gelukkig geen persoonlijke ongelukken. (ik ga vanmiddag ook m'n banden checken )
grote update in het banden topic gedaan
http://www.vct2.nl/vct2forum/viewtopic.php?t=964
- Baphi
- Luchtgekoeld
- Berichten: 7468
- Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: heb ik ja!
Bedankt allemaal voor de reacties! Ik zie het allemaal als een soort leermoment, hoe vervelend het ook is...
Gelukkig is het een verzekeringsverhaal, omdat ik de bus All-risk verzekerd heb. En er gaan direct 4 vier gloednieuwe Transporter/Commercial banden onder. Het komt uiteindelijk dus allemaal goed!
Maar het was wel even schrikken, zeker met de kleine van 3 maanden achterin...
Foto's volgen nog.
LAAT DIT EEN GOEIE LES ZIJN VOOR IEDEREEN: banden ouder dan vier jaar: VERVANGEN die hap! Dit wil je echt niet meemaken.
Groeten,
Bas
Gelukkig is het een verzekeringsverhaal, omdat ik de bus All-risk verzekerd heb. En er gaan direct 4 vier gloednieuwe Transporter/Commercial banden onder. Het komt uiteindelijk dus allemaal goed!
Maar het was wel even schrikken, zeker met de kleine van 3 maanden achterin...
Foto's volgen nog.
LAAT DIT EEN GOEIE LES ZIJN VOOR IEDEREEN: banden ouder dan vier jaar: VERVANGEN die hap! Dit wil je echt niet meemaken.
Groeten,
Bas
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6868
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Netjes hoor Shadowman! =D>shadowman schreef:kijk dan maar eens hierDied schreef:KL8#e zeg! Gelukkig geen persoonlijke ongelukken. (ik ga vanmiddag ook m'n banden checken )
grote update in het banden topic gedaan
http://www.vct2.nl/vct2forum/viewtopic.php?t=964
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3858
- Lid geworden op: za dec 02, 2006 17:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Heerlen
Steeds meer stickysDied schreef:Netjes hoor Shadowman! =D>shadowman schreef:kijk dan maar eens hierDied schreef:KL8#e zeg! Gelukkig geen persoonlijke ongelukken. (ik ga vanmiddag ook m'n banden checken )
grote update in het banden topic gedaan
http://www.vct2.nl/vct2forum/viewtopic.php?t=964
(lijkt wel een coffeeshop )
onderdelen nodig? PB maar!