Betty de bus

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
mychatype3
Gevorderde
Berichten: 535
Lid geworden op: di jan 13, 2009 17:47 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Gilze

Bericht door mychatype3 » wo dec 30, 2009 11:57 am

Udo schreef: Ik heb trouwens dezelfde inlaat spruitstukken. Weer jij wie de fabrikant is?
Ik gok Cb-performance http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=538

Zijn vrij standaard spruitstukken..... met 48mm opening boven-in!!!
Kan je gebruiken voor 40/44 en 48mm carb's.
Mooier zijn de "vaak duitse" spruitstukken welke de opening boven-in gelijk hebben met de te gebruiken carburateur, verbeterd de flow :P

Greetz mycha
proud member of the A-team, low earlybay cruisers

*Nic
Actief Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: ma okt 12, 2009 12:02 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Bericht door *Nic » wo dec 30, 2009 12:34 pm

mychatype3 schreef:
Udo schreef: Ik heb trouwens dezelfde inlaat spruitstukken. Weer jij wie de fabrikant is?
Ik gok Cb-performance http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=538

Zijn vrij standaard spruitstukken..... met 48mm opening boven-in!!!
Kan je gebruiken voor 40/44 en 48mm carb's.
Mooier zijn de "vaak duitse" spruitstukken welke de opening boven-in gelijk hebben met de te gebruiken carburateur, verbeterd de flow :P

Greetz mycha
Idd daar lijken ze wel op. Eigenlijk heb ik een 2dehands kit gekocht omdat de nieuwprijs van die dingen de pan uit swingen (wel met revisie kit en aangepaste emulsion en main sproeinaald). En idd het is een 48mm opening aan de carb-kant. Maar de flow ... zou die zoveel slechter zijn ? Onze motoren draaien wel ni echt veel toeren ... En als het wel zo is dan kan ik mss nog wel een delrin of teflon busje draaien en erin passen :):)

De specs:

- 96 mm Keith black cylinderkit met platte pistonkoppen
- 71 mm standaard krukas (gepolijst) dus cc komt op 2054cc
- torque nokkenas 264 x 402 (zelfde timing, meer lift)
- compressie is iets minder tegenover de 914 motor, zal op een 8 - 8,5 komen
- Nieuwe AMC koppen met 40mm inlaatklep en 34mm uitlaatklep, de verbrandingskamer is 3/10mm uitgefreesd zodat de ring tussen kop en cylinder niet nodig is en om zo de compressie (deels) te verlagen en de verbranding iets te optimaliseren op koppel. Voor de rest allemaal porsche 914 binnenwerk
- 40 mm idf weber carbs

En dan nog en hele boel onderdelen om het geheel gezond en performant te houden (veelal porsche 914 onderdelen).

Ik kijk er alvast naar uit om het beest in elkaar te zetten met al die mooie spullen !!! Om nog maar te zwijgen om te voelen hoe het rijdt.

grtz
-nic-

If it was meant to be fast, it wouldn't be brick shaped

AirBus
Luchtgekoeld
Berichten: 2382
Lid geworden op: do feb 01, 2007 13:56 pm

Bericht door AirBus » wo dec 30, 2009 13:35 pm

Gaaf man!
Ach ja ik had de spruitstukken voor 60 euro 8)

Zonde om er nu een plug in te maken voor de rem bekrachtiger.
--

Hou ons (foto waardig) op de hoogte, word een leuk blokje!
8)
T2 type 1 1964 MGPW ..... Front/Rear Airride.. (Bags) 911/914 steering rack.. IRS.. Porsche Brakes.. Supercharged 1600cc!!

*Nic
Actief Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: ma okt 12, 2009 12:02 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Bericht door *Nic » wo dec 30, 2009 14:23 pm

Udo schreef:Gaaf man!
Ach ja ik had de spruitstukken voor 60 euro 8)

Zonde om er nu een plug in te maken voor de rem bekrachtiger.
Ja, mijn spruitstukken hadden ook geen plug. Heb dat zelf geboord en conisch getapt ... was 3 minuten werk :)
-nic-

If it was meant to be fast, it wouldn't be brick shaped

AirBus
Luchtgekoeld
Berichten: 2382
Lid geworden op: do feb 01, 2007 13:56 pm

Bericht door AirBus » wo dec 30, 2009 14:32 pm

*Nic schreef:
Udo schreef:Gaaf man!
Ach ja ik had de spruitstukken voor 60 euro 8)

Zonde om er nu een plug in te maken voor de rem bekrachtiger.
Ja, mijn spruitstukken hadden ook geen plug. Heb dat zelf geboord en conisch getapt ... was 3 minuten werk :)
Ja inderdaad, heb je het op beide gedaan?
T2 type 1 1964 MGPW ..... Front/Rear Airride.. (Bags) 911/914 steering rack.. IRS.. Porsche Brakes.. Supercharged 1600cc!!

Rockinkees
Actief Lid
Berichten: 264
Lid geworden op: wo sep 02, 2009 22:40 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Rockinkees » wo dec 30, 2009 18:01 pm

*Nic schreef:
Rockinkees schreef:Heb jij daar even mooie spulletjes liggen :!:

Je bent aardig wat van plan zeg,
Ben idd wel wat van plan :lol: :lol: Deze motor zou toch een deftige 110 pk moeten gaan leveren en een goeie levensduur hebben. De pk's interesseerde mij niet zo maar aangezien Betty wel vaker een trailer gaat trekken met daar men motor op heb ik gemikt op koppel. En ook gezorgd dat de motor genoeg gekoeld wordt ook al is er niet genoeg rijwind.

Heb deze avond ook nog wat lopen klooien met photoshop ...

Afbeelding
Ik zie dat wij een beetje dezelfde stijl hebben qua bouw en kleur :D
Ziet er erruggg goed uit zo!!
Ben benieuwd hoe die straks rijdt.....ik rij wel weer achteraan :wink:
Groeten,
Kees

==============================
VW T2a 1970 Rat Rod Style...... gehad :-(
Harley Davidson Bobber

JPVW76
Nieuweling
Berichten: 39
Lid geworden op: za nov 28, 2009 21:43 pm

Bericht door JPVW76 » wo dec 30, 2009 23:05 pm

welkom welkom...

zeg vraagje wat ben je nou voor zo'n motorrevisie ong. kwijt ?

heb zelf ook een 2.0CJ die ik al deels uitelkaar getrokken heb, en moet zowiezo nieuwe cilinders/zuigers monteren
geschatte kosten 310 euro
aangeraden word om de kleppen ook te vervangen net als stoterstang rubbers(kompleet met nieuwe buisjes kost ook bijna niks)

mijn motor is aan zn einde gekomen omdat er een stukje van een klepgeleider de zuiger bereikt heeft (foto's op "mijn even voorstellen pagina)

suc6 met de hobby ben ook elke avond even bezig en hoe meer je schuurt / slijpt hoe meer roest er tevoorschijn komt :(

*Nic
Actief Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: ma okt 12, 2009 12:02 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Bericht door *Nic » do dec 31, 2009 2:17 am

Udo schreef:
*Nic schreef:
Udo schreef:Gaaf man!
Ach ja ik had de spruitstukken voor 60 euro 8)

Zonde om er nu een plug in te maken voor de rem bekrachtiger.
Ja, mijn spruitstukken hadden ook geen plug. Heb dat zelf geboord en conisch getapt ... was 3 minuten werk :)
Ja inderdaad, heb je het op beide gedaan?
nope, naar het schijnt was eentje genoeg, zie foto: rechts staan ze in beeld en zie je de plug.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door *Nic op di mar 01, 2016 10:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-nic-

If it was meant to be fast, it wouldn't be brick shaped

*Nic
Actief Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: ma okt 12, 2009 12:02 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Bericht door *Nic » do dec 31, 2009 2:21 am

Rockinkees schreef:
*Nic schreef:
Rockinkees schreef:Heb jij daar even mooie spulletjes liggen :!:

Je bent aardig wat van plan zeg,
Ben idd wel wat van plan :lol: :lol:
Ik zie dat wij een beetje dezelfde stijl hebben qua bouw en kleur :D
Ziet er erruggg goed uit zo!!
Ben benieuwd hoe die straks rijdt.....ik rij wel weer achteraan :wink:
Idd, had het ook al gemerkt op jouw fotoos, Als mijn lassen nog maar een beetje lijkt op dat van jouw dan ben ik al heel tevreden :):) Die van jouw ziet er vet uit. Een beetje een "polished rat-look" vind ik echt cool. Ik denk dat jij voor mat ging, toch? Ik denk dat ik voor blinkend ga ...
-nic-

If it was meant to be fast, it wouldn't be brick shaped

*Nic
Actief Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: ma okt 12, 2009 12:02 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Bericht door *Nic » do dec 31, 2009 2:33 am

JPVW76 schreef:welkom welkom...

zeg vraagje wat ben je nou voor zo'n motorrevisie ong. kwijt ?

heb zelf ook een 2.0CJ die ik al deels uitelkaar getrokken heb, en moet zowiezo nieuwe cilinders/zuigers monteren
geschatte kosten 310 euro
aangeraden word om de kleppen ook te vervangen net als stoterstang rubbers(kompleet met nieuwe buisjes kost ook bijna niks)

mijn motor is aan zn einde gekomen omdat er een stukje van een klepgeleider de zuiger bereikt heeft (foto's op "mijn even voorstellen pagina)

suc6 met de hobby ben ook elke avond even bezig en hoe meer je schuurt / slijpt hoe meer roest er tevoorschijn komt :(
Eigenlijk zou ik het bijna geen revisie meer noemen :), buiten de krukas, vliegwiel en carters zijn alle onderdelen nieuw. Dus het heeft wel wat gekost, maar had het ervoor over. Maar als ik vergelijk wat ze voor complete motoren en engine kits durven vragen dan heb ik geluk gehad, moet natuurlijk nog wel een hoop zelf doen. Als je wat prijzen wil weten stuur maar een pb'tje :) Kan hier moeilijk men hele factuur gaan uittypen :)
-nic-

If it was meant to be fast, it wouldn't be brick shaped

Rockinkees
Actief Lid
Berichten: 264
Lid geworden op: wo sep 02, 2009 22:40 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Rockinkees » vr jan 01, 2010 22:41 pm

*Nic schreef:
Rockinkees schreef:
*Nic schreef: Ben idd wel wat van plan :lol: :lol:
Ik zie dat wij een beetje dezelfde stijl hebben qua bouw en kleur :D
Ziet er erruggg goed uit zo!!
Ben benieuwd hoe die straks rijdt.....ik rij wel weer achteraan :wink:
Idd, had het ook al gemerkt op jouw fotoos, Als mijn lassen nog maar een beetje lijkt op dat van jouw dan ben ik al heel tevreden :):) Die van jouw ziet er vet uit. Een beetje een "polished rat-look" vind ik echt cool. Ik denk dat jij voor mat ging, toch? Ik denk dat ik voor blinkend ga ...
Polished Rat Look.....klinkt heel goed, had ik nog niet aan gedacht.
Maar inderdaad, ik ga voor zijdeglans, grijs onder en gebroken wit boven.
Ik red het helaas niet niet voor het KWF, wat wel de bedoeling was.
Maar ik zie dat jij dat ook niet gaat redden :wink:
Groeten,
Kees

==============================
VW T2a 1970 Rat Rod Style...... gehad :-(
Harley Davidson Bobber

Gebruikersavatar
Airtime
Luchtgekoeld
Berichten: 5028
Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Airtime » za jan 02, 2010 9:31 am

Mooi spul allemaal Nic! :shock: Wordt een lekker blokje zo! 8)

Fotoshopje ziet er ook goed uit!
Easy!

*Nic
Actief Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: ma okt 12, 2009 12:02 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Bericht door *Nic » za jan 02, 2010 18:32 pm

Rockinkees schreef:
Polished Rat Look.....klinkt heel goed, had ik nog niet aan gedacht.
Maar inderdaad, ik ga voor zijdeglans, grijs onder en gebroken wit boven.
Ik red het helaas niet niet voor het KWF, wat wel de bedoeling was.
Maar ik zie dat jij dat ook niet gaat redden :wink:
Hehe, ni echt nee ... ik kom met de waterkoker. Men deadline staat op ergens in de zomer, om er toch mss mee op vakantie te kunnen gaan. Maar dan mogen de bestelde bodypanelen wel eens binnenkomen. :twisted:
-nic-

If it was meant to be fast, it wouldn't be brick shaped

*Nic
Actief Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: ma okt 12, 2009 12:02 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Re: Betty de bus

Bericht door *Nic » di okt 12, 2010 17:42 pm

Zo ! kijk's men eigen topic ... das effe geleden #-o

Uiteraard is er een hoop weg gegaan met de crash, namelijk:

Verhuis van Betty naar Delft:

Afbeelding

Afbeelding

de reparatie van de schuifdeur:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

reparatie van de B-stijl links:

Afbeelding

Afbeelding

het plaatsen van compleet nieuwe kniestukken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

het weghalen van de voorste dwarsligger:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en alvast men carters gepoetst:

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste heb ik dit weekend het buske terug naar Belgie gebracht. Mijn vrouwtje en ik zijn daar de trotse eigenaren van een huisje... met garage \:D/ \:D/

Dus hopelijk snel weer vorderingen !!

groetjes
-nic-

If it was meant to be fast, it wouldn't be brick shaped

*Nic
Actief Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: ma okt 12, 2009 12:02 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Re: Betty de bus

Bericht door *Nic » ma dec 12, 2011 23:55 pm

Hallo!! Das lang geleden. Ik kon mijn eigen topic al niet meer vinden, helemaal onder het stof ... op de vierde pagina.

Maar goed. Ook al heb ik niet meer gepost, wil zeker niet zeggen dat ik niet alle verhalen met veel bewondering maar vooral dromerig lees.
Ik ben begin 2010 begonnen met een eigen zaak en dat heeft zich vooral dit jaar laten voelen. Een 70-80 uren week is geen uitzondering, maar mij hoor je niet klagen, het zijn echt leuke projecten waar ik aan mag deel nemen hoor.

Het is de laatste weekjes wat rustiger en ik dacht: Laat ik Betty nog eens van stal halen. Zij was ondertussen gedegradeerd tot stockage hok en verzamelplek voor stof. Dus eerst de garage maar eens uitgemest en de bus gedraaid voor wat meer plek rondom. Bus uitgeruimd en op herontdekking gegaan wat er nu allemaal mee aan de gang was en waar ik mee bezig was.

Afbeelding

Oh ja ... de voorste dwarsbalk, die moest ik vervangen, en dan gelijk de volledige kriksteunen vooraan, dorpels binnen, dorpels buiten ... links ... rechts ... jeetje!

Ok dan, START. Die vloer, die heeft er niet van genoten om anderhalf jaar lang bloot te liggen en ik kan zo moeilijk bij al die te repareren delen -> deruit!

Afbeelding Afbeelding

Het leek mij toch het beste om de linkse binnendorpel erin te hebben, om dat te doen moest ik eerst de volledige kriksteun vervangen.

Eerst maar eens Betty op ergonomischere hoogte zetten en de oude kriksteun verwijderen:

Afbeelding Afbeelding

Nieuwe kriksteun proplassen en afwerken:

Afbeelding Afbeelding

Dan kriksteun lassen. Nu was mij plan om dat ook met proplassen langs de flens te doen. Dus 5mm gaatjes geponst in de flens en wilde gaan lassen maar het bleef helemaal niet zitten. Als ik er op ging staan brak die af ... oew, geen goed nieuws dus. De moeilijkheid zit em in het dikte verschil tussen kriksteun en chassisbalk. Na een hoop testjes te lassen ben ik erachter gekomen dan je best de gaten groter maakt (8mm in mijn geval) en dan op redelijk hoog amperage last (130A bij mij). Zo krijg je een flinke proplas, maar het zit muurvast !

Afbeelding Afbeelding

En klaar!

Afbeelding

Mooi, nu gaan we naar de binnendorpel ... of wat er voor moet doorgaan. Ik weet het, het is het goedkopere spul maar het past echt voor geen meter. Het is te kort, niet hoog genoeg, heeft geen flens aan de achterkant, de kop is geknikt ipv mooi gekromd (past dus niet op de vloer), en er zit geen verlaginkje in voor de vloer (daar waar de stoelbevestigingen zitten).
De kop ervan losgehaald en alvast het achterste gedeelte in vorm gebracht:

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

En nu ben ik dus bezig met de kop van de dorpel.

Zo dat was mijn kant van het verhaal, ik ben ook benieuwd naar jullie kant. En heb er ineens een vraagje bij:

Hoe zit dat met die binnendorpels, ik zie maar weinig resto's waar ze terug een binnendorpel steken. Waar komt die precies? Aan de achterkant heb ik wel een idee, maar aan de voorkant, volgt die de kromming van de kop, of gaat die gewoon rechtdoor?

grtz
Nic
-nic-

If it was meant to be fast, it wouldn't be brick shaped

Plaats reactie