Betty de bus

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
*Nic
Actief Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: ma okt 12, 2009 12:02 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Betty de bus

Bericht door *Nic » do okt 22, 2009 21:49 pm

Beste Busvrienden, mijn naam is Nicolas, heb de nationaliteit van de zachte "g" maar ben wel woonachtig te Delft.
Een hobby van mij is racen op het circuit met de motor, het houdt mij gedeisd als ik op de weg ben :) , maar deze circuits zijn meestal niet bij de deur waardoor wij dus de dag voordien al vertrekken en op de paddock ons tentje neer planten. Met een koude en pijnlijke rug tot gevolg.
Dit was dus de eerste aanzet voor een busje ...
Plus dat wij graag rondtrekken op vakantie en dit dan deden met ons tentje, kunnen we nu genieten van wat meer luxe en plaats want ...

Hier is Betty !!!
Afbeelding

Afbeelding

en de leuke snoet
Afbeelding

Hebben er even naar gezocht maar dan toch gevonden onder de vorm van een personen T2b uit '76, komende vanuit Oostenrijk en altijd in handen geweest van een en dezelfde eigenares. En, wat ik persoonlijk naar zocht, met een 2,0L motor erin, voor het lekkere koppel als we met de aanhanger onderweg zijn.

Nu door het beperkt budget kwam natuurlijk ook een "beperkt" busje, er zal wel wat werk aan moeten gebeuren, hier en daar wat lassen, nieuw kleurtje en een basic zelfgemaakt interieurtje. De bus heeft hier en daar wel al wat laswerken gehad maar vooral klungelig plamuurwerk. Chasisbalken en vloer lijken op eerste zicht en voelen wel redelijk hard. De werken zijn beperkt gebleven tot de onderste 20cm van de bus, alles erboven is kei-hard en eerste lak. (L90D). De originele banken zaten er nog in en zijn in goede toestand maar weet nog niet wat ik er mee ga doen ...

De motor was er al uit ten tijde dat ik de bus kocht en de verkoper zei mij dat er een kromme klep in zat. Ik dacht dat het dan wel ging meevallen maar de realiteit is erger. Beoordeel zelf maar

Afbeelding

en dan de boosdoener

Afbeelding

Maar goed, ben er al wel mee uit de voeten. Er zijn meerdere mensen die er onderdelen voor verkopen en ook al het motorplaatwerk is al naar de stralen/poedercoater.

Zo, ik hou jullie op de hoogte van de werken en jullie prachtig advies is natuurlijk meer dan welkom.

-nic-
Laatst gewijzigd door *Nic op di mar 01, 2016 10:13 am, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10983
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » vr okt 23, 2009 7:26 am

Welkom!

ga je je hele blok splijten of allen de zuigers zilinders en evt koppen verwisselen?


wat voor een brommer rijd jij dan op het circuit?
:twisted:
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Airtime
Luchtgekoeld
Berichten: 5028
Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Airtime » vr okt 23, 2009 8:37 am

Delft, dat is in de buurt! :D Staat je bus ook in Delft, of 'wat zuidelijker'? :wink:

Succes ermee in ieder geval! De basis ziet er zo op de foto's goed uit.

En inderdaad foto's van de circuitbrommer! 8)
Easy!

*Nic
Actief Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: ma okt 12, 2009 12:02 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Bericht door *Nic » vr okt 23, 2009 12:38 pm

Motorblok: Ja ik denk er sterk over om het blok te splijten. Ik weet absoluut niet wat er allemaal mee gebeurd is en als er al een gat in de zuiger zit ... misschien is er wel iets anders mee aan de hand. En ik ben dan ook van de gedachte: "Als ik nu toch al zover ben ... dan maar volledig doen".
Er moeten dan sowieso nieuwe cylinders en zuigers op komen, dus ben aan het zien voor wat meer compressie (rond de 8,2 - 8,3) en misschien een torque-nokkenas ... kwestie van echt goed vooruit te komen 8)
Dus moet ik wel zeker zijn dat de ingewanden ok zijn en een setje nieuwe glij-lagers en pakkingen lusten ze altijd wel.

Kleine topic-vervuiling: Op jullie vraag dan :lol:
De brommer is een Triumph Daytona 675 driecylinder. Ik rij er mee op de openbare weg, maak er fantastische reizen mee (italie, spanje, portugal, frankrijk, zwitserland, etc...) maar af en toe (7-8 keer per jaar) krijgt hij een stout jasje aan (race-kuipje) en geef ik em de sporen op het circuit. Goed voor de motorbeheersing en prima uitlaatklep.
Een paar actiefotoos:

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je kan zien nog weinig (=geen) sponsors ... :oops:

Groeten

-nic-
Laatst gewijzigd door *Nic op di mar 01, 2016 10:16 am, 1 keer totaal gewijzigd.

*Nic
Actief Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: ma okt 12, 2009 12:02 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Bericht door *Nic » vr okt 23, 2009 12:44 pm

Delft, dat is in de buurt! Staat je bus ook in Delft, of 'wat zuidelijker'?


Momenteel staat Betty in het "Zuiden" in de garage van men moeder. Dus klussen we enkel in het weekend ...
Wij wonen in het centrum van Delft dus geen garage maar volgende maand komt er een klusruimte vrij, niet ver (10 min. met de fiets). Inclusief brug, lekker handig voor de bodem :wink:
Dus normaal gezien eind november staat ze in NL :P

-nic-

DennisT2
Actief Lid
Berichten: 481
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 16:29 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door DennisT2 » vr okt 23, 2009 22:34 pm

hey, leuk project!

even iets om over na te denken: ik heb dus ook mijn blok gereviseerd, 2 liter blok. Met nieuwe set cilinders en zuiger, en originele nokkenas specificatie. Ik heb platte zuigers, dus zonder zo'n deuk erin, en ik heb de cilinderkop afdichtring weggelaten omdat ze daar vaak op lekken. Het rijdt heerlijk, maar de cilinderkoppen worden behoorlijk warm!

Ik heb een cilinderkop temperatuurmeter, vandaar dat ik dat exact bij kan houden. Zeker met wind tegen kan ik niet harder dan soms 90 op de teller. Met gewoon gemiddeld weer kan ik ongeveer 100 rijden. Dus denk goed na voor je de compressie verhoogt. Tis een keuze, maar zet er dan ook een cilinderkop temp. meter in van VDO. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent en of je even gas terug moet nemen die berg op.

Als je cilinders nog goed zijn, heb ik nog wel zo'n zuiger voor je liggen. Als je de cilinderkop afdichtringen weglaat, heb je al wat meer compressie, maar net iets minder dan wat ik heb, en problemen kan geven.

Succes!
Dennis

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10983
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » za okt 24, 2009 0:37 am

ik heb een 2l automaat en daar d=rij ik 120 mee;) maar ik heb dan ook niet zo`n mentale begrenzer erop zitten....
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

*Nic
Actief Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: ma okt 12, 2009 12:02 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Bericht door *Nic » za okt 24, 2009 13:16 pm

hey, leuk project!

even iets om over na te denken: ik heb dus ook mijn blok gereviseerd, 2 liter blok. Met nieuwe set cilinders en zuiger, en originele nokkenas specificatie. Ik heb platte zuigers, dus zonder zo'n deuk erin, en ik heb de cilinderkop afdichtring weggelaten omdat ze daar vaak op lekken. Het rijdt heerlijk, maar de cilinderkoppen worden behoorlijk warm!

Ik heb een cilinderkop temperatuurmeter, vandaar dat ik dat exact bij kan houden. Zeker met wind tegen kan ik niet harder dan soms 90 op de teller. Met gewoon gemiddeld weer kan ik ongeveer 100 rijden. Dus denk goed na voor je de compressie verhoogt. Tis een keuze, maar zet er dan ook een cilinderkop temp. meter in van VDO. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent en of je even gas terug moet nemen die berg op.

Als je cilinders nog goed zijn, heb ik nog wel zo'n zuiger voor je liggen. Als je de cilinderkop afdichtringen weglaat, heb je al wat meer compressie, maar net iets minder dan wat ik heb, en problemen kan geven.

Succes!
Dennis
Hey bedankt voor de uitleg,

ik heb er idd ook al over nagedacht en wil er zeker ook zo'n tempmeter op zetten. Ik heb mailcontact met een engelsman die met deze motoren aller hande toeren mee uithaalt en beweert een echte kenner te zijn. Hij vertelde mij dat ik het beste dus andere zuigers erin zet met een andere vorm, dus niet "dished" (=gedeukt), maar om dan de compressie niet te hoog te laten worden stelde hij voor om er een afstandsring ertussen te zetten.
Helaas zijn mijn cylinders ook aan vervanging toe en zal ik dus de hele set moeten aankopen, toch bedankt voor het voorstel.

Moet wel zeggen dat ik hoop meer dan die 90-100 te halen. Wat Fathal schrijft met zijn 120 lijkt mij meer dan prima ...

Vraagje: Welke versnellingsbak heb jij er onder zitten (=aantal koelribben)? Ik heb 5 koelribben. Weet iemand wat dan de eindoverbrenging is ? en hoeveel toeren doe je dan op zeg maar 100 of 120 ?

groeten
-nic-

If it was meant to be fast, it wouldn't be brick shaped

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10983
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » za okt 24, 2009 19:27 pm

automaatje ;)

:twisted:

maar 120 is niet de standaard cruise snelheid dat rijd niet echt relaxed vooral niet als het een beetje waait(verlagen helpt misschien) dus meestal een stevige 100 en even inhalen 120.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

DennisT2
Actief Lid
Berichten: 481
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 16:29 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door DennisT2 » za okt 24, 2009 21:40 pm

ik heb ook een 5 ribs bak, en ik rijdt ongeveer 3500 toeren en 100km/h.
Ik had altijd een kortere bak, en de 5 ribs bak rijdt wel lekkerder 100km/h. Zelfs 120 is kwa geluid of toeren geen probleem. Maar zoals Fahtal al zegt, je controle wordt snel minder als er wind is.

Ik kan best gas geven hoor tot 130, zelfs op lpg (want daar rijd ik meestal op, ook op benzine worden de cil. koppen te warm) Maar ik moet het niet te lang doen.

Ik heb bewust gekozen voor de hoge compressie, omdat het betere verbranding van LPG geeft. Ik ga nog wat spelen met de ontsteking, om de optimale laagste cilinderkop temperatuur te vinden zonder vermogen te verliezen.

En als dat allemaal niet lukt, dan verzin ik wel weer wat nieuws! (andere koeling bijvoorbeeld, zoals porsche of riechert model koeling)

Succes!
Dennis

Gebruikersavatar
manijack
Actief Lid
Berichten: 135
Lid geworden op: vr okt 10, 2008 14:14 pm

Bericht door manijack » za okt 24, 2009 21:54 pm

Nog meer bussen in Delft dat is altijd goed natuurlijk.
ff offtopic:
Is er nog een plekje in die stalling met brug, en is het een beetje betaalbaar? Heb wel 2 garages achter het huis maar 1 doet dienst als schuur en in de andere staat mijn spijlbus....
Ik hoor dus graag of er nog ruimte is en een beetje betaalbaar :wink:

*Nic
Actief Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: ma okt 12, 2009 12:02 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Bericht door *Nic » zo okt 25, 2009 18:51 pm

Hey Manijack,

Ik moet morgen maandag toch nog contact opnemen met de verhuurder en zal het hem gelijk vragen of er nog plek is. Let wel, de ruimte is nog niet beschikbaar, pas binnen 3 weken denk ik. De prijs is 120 e p/m.
Ik stuur je een pb-tje als ik meer weet.

Zou wel leuk zijn, collega van mij komt er ook in met zen t2'tje, dus mss staan er binnekort 3 prachtwagens :)

groeten
-nic-

If it was meant to be fast, it wouldn't be brick shaped

*Nic
Actief Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: ma okt 12, 2009 12:02 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Bericht door *Nic » zo okt 25, 2009 19:15 pm

Hoppekee,

Mooi weer, lekker weekend, dus vol goede moed aan de bus begonnen. Zoals jullie op de vorige fotoos konden zien was ik al hier en daar dingen aan het demonteren en dit weekend hebben we het afgemaakt. Betty staat er nu vreselijk naakt bij.

de binnekant:

Afbeelding

Afbeelding

en dan hoe betty er nu bij staat, aan het genieten van de laatste streepjes zon ...

Afbeelding

Cabine ook leeggehaald:

Afbeelding

om dan te merken dat ze ooit eens een geroken voorruit heeft gehad:

Afbeelding

Ik was de ruiten er aant uithalen met men schoonvader en toen we de roest zagen onder de voorruit vroegen we ons af : net op tijd, of net te laat ...
net te laat dus ... te zien aan de kleine gaatjes :(

Afbeelding

dan rijst er een vraag: aangezien het kleine gaatjes zijn, gewoon propje op lassen of toch nieuw stuk inzetten ?

En dan was het genoeg buiten gespeeld, busje binne gereden en op zelfgemaakt houten blokken gekrikt en alvast de wielen eraf gehaald.

Afbeelding

Zo, nu staat ze daar hoog en droog, klaar om gelast te worden

Groeten !!!
Laatst gewijzigd door *Nic op di mar 01, 2016 10:19 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-nic-

If it was meant to be fast, it wouldn't be brick shaped

Gebruikersavatar
Thomas
Actief Lid
Berichten: 340
Lid geworden op: ma dec 29, 2008 12:44 pm

Bericht door Thomas » zo okt 25, 2009 21:32 pm

Je zou kunnen overwegen om die gaatjes onder de voorruit dicht te solderen, zijn diverse topics hierover. De gaatjes lijken me daar klein genoeg voor en het lijkt me beter dan propjes lassen en zeker minder werk dan vervangen van de hele raamrand. Mooie bus hoor!
The band is just fantastic, that is really what I think. Oh by the way, which one's Pink?

*Nic
Actief Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: ma okt 12, 2009 12:02 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Bericht door *Nic » wo okt 28, 2009 16:51 pm

Mini update in het motordepartement:
Ik heb mijn plaatwerk weer teruggekregen van de straler/poedercoater. Heb toen ook alle beugeltjes, stangetjes en andere klepdingetjes maar laten doen.

Afbeelding

Dus dat ziet er weer mooi uit :)

Ik ben op het ogenblik ook aan een mail-conversatie bezig met een engelsman voor de juiste stukken voor men motor, hopelijk heb ik binnen een 4-tal weken de onderdelen binnen en kan de motor weer opbouwen.
Laatst gewijzigd door *Nic op di mar 01, 2016 10:19 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-nic-

If it was meant to be fast, it wouldn't be brick shaped

Plaats reactie