Pagina 21 van 27

Re: Dirty Harry's bus

Geplaatst: za jul 21, 2012 18:06 pm
door Dirty Harry
Eh... meer zoiets als: wil je ochtend of avond zon daar waar je zit :mrgreen:

Re: Dirty Harry's bus

Geplaatst: za jul 21, 2012 20:07 pm
door Dirty Harry
Vandaag ff wezen toeren in en om Bronkhorst.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Dirty Harry's bus

Geplaatst: wo okt 24, 2012 19:49 pm
door Dirty Harry
Zo we zijn zo'n beetje met laatste km's van het jaar bezig en de winter komt eraan dus toch weer een paar kleine upgrades gevonden.
Afbeelding
Afbeelding

Allereerst ga ik mijn luchtfilters voorzien van een warmlucht ingang ala oettinger, tijdens de wat koudere/vochtige dagen is het fijner om een wat warmer/explosiever mengsel binnen te krijgen zonder dat er condensatie optreedt.
Dit is de originele oettinger setup.
Afbeelding

En zo komen dan ongeveer de warmlucht slangen bij mij te zitten.
Afbeelding

En als de motor er dan toch uit is dan ga ik gelijk de compressie verhouding wat ophogen tot +/-1:8.5
Verder ga ik de orginele koelluchtkleppen met thermostaat plaatsen en een CP bak met gevoerde koppeling komt eronder.
Deze upgrades moeten voor minder benzine verbruik zorgen en wat meer vermogen, op dit moment gebruikt de bus op de lange baan ongeveer 10 liter op 100 km bij gemiddeld 90/95 km/h wat eigenlijk al heel goed is.
Gaat een zware opgave worden i.c.m een kleine verbouwing hier thuis :mrgreen:

Re: Dirty Harry's bus

Geplaatst: wo okt 24, 2012 22:39 pm
door Airtime
Interessante upgrade(s). 8) Maar de huidige waarde voor het verbruik vind ik inderdaad ook al erg netjes!

Re: Dirty Harry's bus

Geplaatst: do okt 25, 2012 16:55 pm
door Diederik
Die bus is toch gewoon af? Rijden zeg ik!

Re: Dirty Harry's bus

Geplaatst: do okt 25, 2012 18:19 pm
door Dirty Harry
Died schreef:Die bus is toch gewoon af? Rijden zeg ik!


Ha ha het is nooit af Diederik!
Ik moet er ook niet aan denken om niets meer te doen te hebben :mrgreen:

Re: Dirty Harry's bus

Geplaatst: do okt 25, 2012 19:49 pm
door Briebelbus
Een douche installeren :?:

Re: Dirty Harry's bus

Geplaatst: vr okt 26, 2012 13:09 pm
door Kebdorst
Turbo.d schreef:Een douche installeren :?:

Die heeft hij al in zijn motorruimte :)


Ik dacht trouwesn dat mensen er hier ook mee bezig waren in een groepbuy.

Dit blijft toch een mooie bus!

Re: Dirty Harry's bus

Geplaatst: zo okt 28, 2012 17:54 pm
door DOKA '73
Mooie plannen: " Allereerst ga ik mijn luchtfilters voorzien van een warmlucht ingang ala oettinger, tijdens de wat koudere/vochtige dagen is het fijner om een wat warmer/explosiever mengsel binnen te krijgen zonder dat er condensatie optreedt.
Dit is de originele oettinger setup."

Is dit dan de winter set - up die je zomers kan verwijderen ? ( Ik had vroeger op mijn Opel Kadett C II een zomer en winterstand voor mijn luchtfilter, in de winterstand stond de aanvoerpijp op het uitlaatspruitstuk gericht) of is dit permanent ?

alvast bedankt, Richard

Re: Dirty Harry's bus

Geplaatst: zo okt 28, 2012 22:59 pm
door jerupke
Koude lucht is dichter, meer zuurstof-> betere verbranding.
Zo heb ik het geleerd.
Is het hele idee achter een intercooler, toch?

Warme lucht gewenst om minder condens? Of om motor sneller warm te krijgen?

Mijn korte schrijfstijl komt door het gebruik van mijn gsm, niet om bijdehand te doen... ;-)

Mijn vraag is dan ook echt een vraag. Geen betweterij.

Re: Dirty Harry's bus

Geplaatst: ma okt 29, 2012 7:07 am
door Wilfred
Volgens mij is het verschil in zuurstof niet van belang. het zuurstof gehalte is niet de limiterende factor namelijk.

Warme lucht zorgt ervoor dat de brandstof ook warmer is. Warmere brandstof/lucht mengsel mengt zich beter met elkaar, wat voor een explosiever mengsel zorgt.

Re: Dirty Harry's bus

Geplaatst: ma okt 29, 2012 20:05 pm
door Dirty Harry
jerupke schreef:Koude lucht is dichter, meer zuurstof-> betere verbranding.
Zo heb ik het geleerd.
Is het hele idee achter een intercooler, toch?

Warme lucht gewenst om minder condens? Of om motor sneller warm te krijgen?

Mijn korte schrijfstijl komt door het gebruik van mijn gsm, niet om bijdehand te doen... ;-)

Mijn vraag is dan ook echt een vraag. Geen betweterij.


Inderdaad koude lucht is dichter en dat van de intercooler is inderdaad waar, maar dit zit natuurlijk wel op computer gestuurde injectie motoren en die krijgen altijd de onder alle belastingen/temperaturen de juiste hoeveelheid lucht/brandstof en de injector spuit een zeer fijne nevel direkt de cillinder in.
Bij een een carburateur motor is de zaak anders hier moet de hoeveelheid lucht/brandstof gevormd worden in en onder de carburateur en dit is een statische afstelling die nooit het optimale mengsel kan leveren.
Ik denk dat de menging van lucht/brandstof beter zal gaan waneer de inlaat lucht wat aangewarmd wordt want tijdens de koelere dagen wordt de zaak echt koud en tegen deze koude delen kan de benzine condenseren.

@DOKA'73 ik wil er een permanente aansluiting van maken bij Oettinger was dit ook het geval, ik kan de hoeveelheid lucht nog afstellen en wil de dit nog even bekijken wat het beste is voor de seizoenen dat ik ermee rijdt!

Re: Dirty Harry's bus

Geplaatst: zo nov 25, 2012 12:54 pm
door Dirty Harry
Gisteren de Oettinger style carb voorverwarming gemonteerd en getest en ik moet zeggen het werkt perfekt!!, hij blaast/zuigt net genoeg warme lucht op om bevriezen tegen te gaan, ik kan nog meer warme lucht krijgen maar zoals ik het nu heb is het al meer als voldoende.
Motor loopt nu net ff wat ronder en smeuiger :D


Afbeelding

Re: Dirty Harry's bus

Geplaatst: zo nov 25, 2012 16:01 pm
door Stuif
Mooi man, maar is dit een speciale set, of zelf te maken dmv slangen en een stuk onder de beplating die warme lucht naar de luchtfilters transporteerd :-k

Re: Dirty Harry's bus

Geplaatst: zo nov 25, 2012 17:12 pm
door Dirty Harry
Stuif schreef:Mooi man, maar is dit een speciale set, of zelf te maken dmv slangen en een stuk onder de beplating die warme lucht naar de luchtfilters transporteerd :-k



Is geen speciale set, ik heb dit zelf gemaakt en afgekeken van de Oettinger setjes, sangen zijn standaard volkswagen slangen tbv carb voorverwarming op bepaalde types spijl bussen en kevers.
Verder heb ik in het achterpaneel 2 gaten 30mm gemaakt met hierin een doorvoer rubber, in dit rubber heb ik 2 stuks 120mm lange rvs buisjes met een 45 graden afschuining gestoken, deze schuine afschuining maakt het dat er warme lucht in geduwd wordt en zo kan opstromen naar de luchtfilters waar in een rond gezet 1mm dik plaatje met een buisje eraan ingeklemd heb.