Dirty Harry's bus

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 557
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Dirty Harry's bus

Bericht door Dirty Harry » za jul 21, 2012 18:06 pm

Eh... meer zoiets als: wil je ochtend of avond zon daar waar je zit :mrgreen:

Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 557
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Dirty Harry's bus

Bericht door Dirty Harry » za jul 21, 2012 20:07 pm

Vandaag ff wezen toeren in en om Bronkhorst.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 557
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Dirty Harry's bus

Bericht door Dirty Harry » wo okt 24, 2012 19:49 pm

Zo we zijn zo'n beetje met laatste km's van het jaar bezig en de winter komt eraan dus toch weer een paar kleine upgrades gevonden.
Afbeelding
Afbeelding

Allereerst ga ik mijn luchtfilters voorzien van een warmlucht ingang ala oettinger, tijdens de wat koudere/vochtige dagen is het fijner om een wat warmer/explosiever mengsel binnen te krijgen zonder dat er condensatie optreedt.
Dit is de originele oettinger setup.
Afbeelding

En zo komen dan ongeveer de warmlucht slangen bij mij te zitten.
Afbeelding

En als de motor er dan toch uit is dan ga ik gelijk de compressie verhouding wat ophogen tot +/-1:8.5
Verder ga ik de orginele koelluchtkleppen met thermostaat plaatsen en een CP bak met gevoerde koppeling komt eronder.
Deze upgrades moeten voor minder benzine verbruik zorgen en wat meer vermogen, op dit moment gebruikt de bus op de lange baan ongeveer 10 liter op 100 km bij gemiddeld 90/95 km/h wat eigenlijk al heel goed is.
Gaat een zware opgave worden i.c.m een kleine verbouwing hier thuis :mrgreen:

Gebruikersavatar
Airtime
Luchtgekoeld
Berichten: 5014
Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Dirty Harry's bus

Bericht door Airtime » wo okt 24, 2012 22:39 pm

Interessante upgrade(s). 8) Maar de huidige waarde voor het verbruik vind ik inderdaad ook al erg netjes!
Easy!

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6866
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Dirty Harry's bus

Bericht door Diederik » do okt 25, 2012 16:55 pm

Die bus is toch gewoon af? Rijden zeg ik!

Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 557
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Dirty Harry's bus

Bericht door Dirty Harry » do okt 25, 2012 18:19 pm

Died schreef:Die bus is toch gewoon af? Rijden zeg ik!


Ha ha het is nooit af Diederik!
Ik moet er ook niet aan denken om niets meer te doen te hebben :mrgreen:

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 9629
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Dirty Harry's bus

Bericht door Briebelbus » do okt 25, 2012 19:49 pm

Een douche installeren :?:
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Kebdorst
Moderator
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr okt 22, 2010 13:06 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: rijk van nijmegen :)

Re: Dirty Harry's bus

Bericht door Kebdorst » vr okt 26, 2012 13:09 pm

Turbo.d schreef:Een douche installeren :?:

Die heeft hij al in zijn motorruimte :)


Ik dacht trouwesn dat mensen er hier ook mee bezig waren in een groepbuy.

Dit blijft toch een mooie bus!



If you take a lowroof I take a highroof! ohnee dat liedje ging anders

Gebruikersavatar
DOKA '73
Gevorderde
Berichten: 848
Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Vijfhuizen (N-H)
Contacteer:

Re: Dirty Harry's bus

Bericht door DOKA '73 » zo okt 28, 2012 17:54 pm

Mooie plannen: " Allereerst ga ik mijn luchtfilters voorzien van een warmlucht ingang ala oettinger, tijdens de wat koudere/vochtige dagen is het fijner om een wat warmer/explosiever mengsel binnen te krijgen zonder dat er condensatie optreedt.
Dit is de originele oettinger setup."

Is dit dan de winter set - up die je zomers kan verwijderen ? ( Ik had vroeger op mijn Opel Kadett C II een zomer en winterstand voor mijn luchtfilter, in de winterstand stond de aanvoerpijp op het uitlaatspruitstuk gericht) of is dit permanent ?

alvast bedankt, Richard
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""

http://www.a-leebel.nl/

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4310
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Dirty Harry's bus

Bericht door jerupke » zo okt 28, 2012 22:59 pm

Koude lucht is dichter, meer zuurstof-> betere verbranding.
Zo heb ik het geleerd.
Is het hele idee achter een intercooler, toch?

Warme lucht gewenst om minder condens? Of om motor sneller warm te krijgen?

Mijn korte schrijfstijl komt door het gebruik van mijn gsm, niet om bijdehand te doen... ;-)

Mijn vraag is dan ook echt een vraag. Geen betweterij.
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 2813
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Dirty Harry's bus

Bericht door Wilfred » ma okt 29, 2012 7:07 am

Volgens mij is het verschil in zuurstof niet van belang. het zuurstof gehalte is niet de limiterende factor namelijk.

Warme lucht zorgt ervoor dat de brandstof ook warmer is. Warmere brandstof/lucht mengsel mengt zich beter met elkaar, wat voor een explosiever mengsel zorgt.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 557
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Dirty Harry's bus

Bericht door Dirty Harry » ma okt 29, 2012 20:05 pm

jerupke schreef:Koude lucht is dichter, meer zuurstof-> betere verbranding.
Zo heb ik het geleerd.
Is het hele idee achter een intercooler, toch?

Warme lucht gewenst om minder condens? Of om motor sneller warm te krijgen?

Mijn korte schrijfstijl komt door het gebruik van mijn gsm, niet om bijdehand te doen... ;-)

Mijn vraag is dan ook echt een vraag. Geen betweterij.


Inderdaad koude lucht is dichter en dat van de intercooler is inderdaad waar, maar dit zit natuurlijk wel op computer gestuurde injectie motoren en die krijgen altijd de onder alle belastingen/temperaturen de juiste hoeveelheid lucht/brandstof en de injector spuit een zeer fijne nevel direkt de cillinder in.
Bij een een carburateur motor is de zaak anders hier moet de hoeveelheid lucht/brandstof gevormd worden in en onder de carburateur en dit is een statische afstelling die nooit het optimale mengsel kan leveren.
Ik denk dat de menging van lucht/brandstof beter zal gaan waneer de inlaat lucht wat aangewarmd wordt want tijdens de koelere dagen wordt de zaak echt koud en tegen deze koude delen kan de benzine condenseren.

@DOKA'73 ik wil er een permanente aansluiting van maken bij Oettinger was dit ook het geval, ik kan de hoeveelheid lucht nog afstellen en wil de dit nog even bekijken wat het beste is voor de seizoenen dat ik ermee rijdt!

Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 557
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Dirty Harry's bus

Bericht door Dirty Harry » zo nov 25, 2012 12:54 pm

Gisteren de Oettinger style carb voorverwarming gemonteerd en getest en ik moet zeggen het werkt perfekt!!, hij blaast/zuigt net genoeg warme lucht op om bevriezen tegen te gaan, ik kan nog meer warme lucht krijgen maar zoals ik het nu heb is het al meer als voldoende.
Motor loopt nu net ff wat ronder en smeuiger :D


Afbeelding

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Re: Dirty Harry's bus

Bericht door Stuif » zo nov 25, 2012 16:01 pm

Mooi man, maar is dit een speciale set, of zelf te maken dmv slangen en een stuk onder de beplating die warme lucht naar de luchtfilters transporteerd :-k
Lucht bevriest en kookt nooit

Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 557
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Dirty Harry's bus

Bericht door Dirty Harry » zo nov 25, 2012 17:12 pm

Stuif schreef:Mooi man, maar is dit een speciale set, of zelf te maken dmv slangen en een stuk onder de beplating die warme lucht naar de luchtfilters transporteerd :-k



Is geen speciale set, ik heb dit zelf gemaakt en afgekeken van de Oettinger setjes, sangen zijn standaard volkswagen slangen tbv carb voorverwarming op bepaalde types spijl bussen en kevers.
Verder heb ik in het achterpaneel 2 gaten 30mm gemaakt met hierin een doorvoer rubber, in dit rubber heb ik 2 stuks 120mm lange rvs buisjes met een 45 graden afschuining gestoken, deze schuine afschuining maakt het dat er warme lucht in geduwd wordt en zo kan opstromen naar de luchtfilters waar in een rond gezet 1mm dik plaatje met een buisje eraan ingeklemd heb.

Plaats reactie