Dirty Harry's bus
- Dirty Harry
- Gevorderde
- Berichten: 586
- Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
- Bouwjaar Bus: 1970
Re: Dirty Harry's bus
Eh... meer zoiets als: wil je ochtend of avond zon daar waar je zit
- Dirty Harry
- Gevorderde
- Berichten: 586
- Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
- Bouwjaar Bus: 1970
Re: Dirty Harry's bus
Vandaag ff wezen toeren in en om Bronkhorst.
- Dirty Harry
- Gevorderde
- Berichten: 586
- Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
- Bouwjaar Bus: 1970
Re: Dirty Harry's bus
Zo we zijn zo'n beetje met laatste km's van het jaar bezig en de winter komt eraan dus toch weer een paar kleine upgrades gevonden.
Allereerst ga ik mijn luchtfilters voorzien van een warmlucht ingang ala oettinger, tijdens de wat koudere/vochtige dagen is het fijner om een wat warmer/explosiever mengsel binnen te krijgen zonder dat er condensatie optreedt.
Dit is de originele oettinger setup.
En zo komen dan ongeveer de warmlucht slangen bij mij te zitten.
En als de motor er dan toch uit is dan ga ik gelijk de compressie verhouding wat ophogen tot +/-1:8.5
Verder ga ik de orginele koelluchtkleppen met thermostaat plaatsen en een CP bak met gevoerde koppeling komt eronder.
Deze upgrades moeten voor minder benzine verbruik zorgen en wat meer vermogen, op dit moment gebruikt de bus op de lange baan ongeveer 10 liter op 100 km bij gemiddeld 90/95 km/h wat eigenlijk al heel goed is.
Gaat een zware opgave worden i.c.m een kleine verbouwing hier thuis
Allereerst ga ik mijn luchtfilters voorzien van een warmlucht ingang ala oettinger, tijdens de wat koudere/vochtige dagen is het fijner om een wat warmer/explosiever mengsel binnen te krijgen zonder dat er condensatie optreedt.
Dit is de originele oettinger setup.
En zo komen dan ongeveer de warmlucht slangen bij mij te zitten.
En als de motor er dan toch uit is dan ga ik gelijk de compressie verhouding wat ophogen tot +/-1:8.5
Verder ga ik de orginele koelluchtkleppen met thermostaat plaatsen en een CP bak met gevoerde koppeling komt eronder.
Deze upgrades moeten voor minder benzine verbruik zorgen en wat meer vermogen, op dit moment gebruikt de bus op de lange baan ongeveer 10 liter op 100 km bij gemiddeld 90/95 km/h wat eigenlijk al heel goed is.
Gaat een zware opgave worden i.c.m een kleine verbouwing hier thuis
- Airtime
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5028
- Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Dirty Harry's bus
Interessante upgrade(s). Maar de huidige waarde voor het verbruik vind ik inderdaad ook al erg netjes!
Easy!
- Dirty Harry
- Gevorderde
- Berichten: 586
- Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
- Bouwjaar Bus: 1970
Re: Dirty Harry's bus
Died schreef:Die bus is toch gewoon af? Rijden zeg ik!
Ha ha het is nooit af Diederik!
Ik moet er ook niet aan denken om niets meer te doen te hebben
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
- Kebdorst
- Moderator
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: vr okt 22, 2010 13:06 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: rijk van nijmegen :)
Re: Dirty Harry's bus
Turbo.d schreef:Een douche installeren
Die heeft hij al in zijn motorruimte
Ik dacht trouwesn dat mensen er hier ook mee bezig waren in een groepbuy.
Dit blijft toch een mooie bus!
If you take a lowroof I take a highroof! ohnee dat liedje ging anders
- DOKA '73
- Gevorderde
- Berichten: 875
- Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Vijfhuizen (N-H)
- Contacteer:
Re: Dirty Harry's bus
Mooie plannen: " Allereerst ga ik mijn luchtfilters voorzien van een warmlucht ingang ala oettinger, tijdens de wat koudere/vochtige dagen is het fijner om een wat warmer/explosiever mengsel binnen te krijgen zonder dat er condensatie optreedt.
Dit is de originele oettinger setup."
Is dit dan de winter set - up die je zomers kan verwijderen ? ( Ik had vroeger op mijn Opel Kadett C II een zomer en winterstand voor mijn luchtfilter, in de winterstand stond de aanvoerpijp op het uitlaatspruitstuk gericht) of is dit permanent ?
alvast bedankt, Richard
Dit is de originele oettinger setup."
Is dit dan de winter set - up die je zomers kan verwijderen ? ( Ik had vroeger op mijn Opel Kadett C II een zomer en winterstand voor mijn luchtfilter, in de winterstand stond de aanvoerpijp op het uitlaatspruitstuk gericht) of is dit permanent ?
alvast bedankt, Richard
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""
http://www.a-leebel.nl/
http://www.a-leebel.nl/
- jerupke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4637
- Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Elsloo Lb
- Contacteer:
Re: Dirty Harry's bus
Koude lucht is dichter, meer zuurstof-> betere verbranding.
Zo heb ik het geleerd.
Is het hele idee achter een intercooler, toch?
Warme lucht gewenst om minder condens? Of om motor sneller warm te krijgen?
Mijn korte schrijfstijl komt door het gebruik van mijn gsm, niet om bijdehand te doen...
Mijn vraag is dan ook echt een vraag. Geen betweterij.
Zo heb ik het geleerd.
Is het hele idee achter een intercooler, toch?
Warme lucht gewenst om minder condens? Of om motor sneller warm te krijgen?
Mijn korte schrijfstijl komt door het gebruik van mijn gsm, niet om bijdehand te doen...
Mijn vraag is dan ook echt een vraag. Geen betweterij.
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl
www.oldtimerstallinglimburg.nl
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Dirty Harry's bus
Volgens mij is het verschil in zuurstof niet van belang. het zuurstof gehalte is niet de limiterende factor namelijk.
Warme lucht zorgt ervoor dat de brandstof ook warmer is. Warmere brandstof/lucht mengsel mengt zich beter met elkaar, wat voor een explosiever mengsel zorgt.
Warme lucht zorgt ervoor dat de brandstof ook warmer is. Warmere brandstof/lucht mengsel mengt zich beter met elkaar, wat voor een explosiever mengsel zorgt.
Take the planet and make it spin your way
- Dirty Harry
- Gevorderde
- Berichten: 586
- Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
- Bouwjaar Bus: 1970
Re: Dirty Harry's bus
jerupke schreef:Koude lucht is dichter, meer zuurstof-> betere verbranding.
Zo heb ik het geleerd.
Is het hele idee achter een intercooler, toch?
Warme lucht gewenst om minder condens? Of om motor sneller warm te krijgen?
Mijn korte schrijfstijl komt door het gebruik van mijn gsm, niet om bijdehand te doen...
Mijn vraag is dan ook echt een vraag. Geen betweterij.
Inderdaad koude lucht is dichter en dat van de intercooler is inderdaad waar, maar dit zit natuurlijk wel op computer gestuurde injectie motoren en die krijgen altijd de onder alle belastingen/temperaturen de juiste hoeveelheid lucht/brandstof en de injector spuit een zeer fijne nevel direkt de cillinder in.
Bij een een carburateur motor is de zaak anders hier moet de hoeveelheid lucht/brandstof gevormd worden in en onder de carburateur en dit is een statische afstelling die nooit het optimale mengsel kan leveren.
Ik denk dat de menging van lucht/brandstof beter zal gaan waneer de inlaat lucht wat aangewarmd wordt want tijdens de koelere dagen wordt de zaak echt koud en tegen deze koude delen kan de benzine condenseren.
@DOKA'73 ik wil er een permanente aansluiting van maken bij Oettinger was dit ook het geval, ik kan de hoeveelheid lucht nog afstellen en wil de dit nog even bekijken wat het beste is voor de seizoenen dat ik ermee rijdt!
- Dirty Harry
- Gevorderde
- Berichten: 586
- Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
- Bouwjaar Bus: 1970
Re: Dirty Harry's bus
Gisteren de Oettinger style carb voorverwarming gemonteerd en getest en ik moet zeggen het werkt perfekt!!, hij blaast/zuigt net genoeg warme lucht op om bevriezen tegen te gaan, ik kan nog meer warme lucht krijgen maar zoals ik het nu heb is het al meer als voldoende.
Motor loopt nu net ff wat ronder en smeuiger
Motor loopt nu net ff wat ronder en smeuiger
- Stuif
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3899
- Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Maassluis
Re: Dirty Harry's bus
Mooi man, maar is dit een speciale set, of zelf te maken dmv slangen en een stuk onder de beplating die warme lucht naar de luchtfilters transporteerd
Lucht bevriest en kookt nooit
- Dirty Harry
- Gevorderde
- Berichten: 586
- Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
- Bouwjaar Bus: 1970
Re: Dirty Harry's bus
Stuif schreef:Mooi man, maar is dit een speciale set, of zelf te maken dmv slangen en een stuk onder de beplating die warme lucht naar de luchtfilters transporteerd
Is geen speciale set, ik heb dit zelf gemaakt en afgekeken van de Oettinger setjes, sangen zijn standaard volkswagen slangen tbv carb voorverwarming op bepaalde types spijl bussen en kevers.
Verder heb ik in het achterpaneel 2 gaten 30mm gemaakt met hierin een doorvoer rubber, in dit rubber heb ik 2 stuks 120mm lange rvs buisjes met een 45 graden afschuining gestoken, deze schuine afschuining maakt het dat er warme lucht in geduwd wordt en zo kan opstromen naar de luchtfilters waar in een rond gezet 1mm dik plaatje met een buisje eraan ingeklemd heb.