Rastabus
-
- Gevorderde
- Berichten: 776
- Lid geworden op: ma aug 14, 2006 17:46 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Leveroy
Re: Rastabus
de laatste dagen weer wat tijd aan de bus kunnen besteden.
Begonnen met het verwijderen van het rot in de rechter instap
het binnendeel van het reparatieplaatwerk op maat gemaakt, uitgedeukt, vouwen verwijderd en alles weer zo goed mogelijk in vorm geklopt.
voordat ik het binnendeel vast heb gezet, heb ik eerst het buitendeel een keer gepast.
ook hier was het nodige werk aan. aangezien het buitendeel bestaat uit 2 delen die aan elkaar gepuntlast zijn, en ik hier niet tevreden mee was, heb ik de delen van elkaar gehaald om ze om de beurt te bevestigen.
Na veel passen, meten, deur erin hangen, nog meer passen en meten, deur er weer uit, eindelijk tevreden en het binnendeel vast gezet.
hierna kon het eerste stuk van het buitendeel vast worden gezet, na ook hier weer even passen en meten met de deur erin.
Aangezien het reparatieplaatwerk te kort was nog een stukje er tussen gezet.
ook meteen de gaten geboord voor de instaprubbers.
Toen verder met het tweede deel van de buitenplaat, een paar puntjes vast gepunt en even kijken hoe de deur past.
afgelast en in de menie.
nog een paar plaatjes op maat gemaakt om de gaten te vullen, en het resultaat:
En verder met de bevestiging van de gordel, in het kader van "veiligheid" heeft de vorige persoon die aan de bus heeft gelast een tweetal platen over de rottende gordelbevestiging heen gelegd, vast gepunt en een gat geboord voor de bout van de gordel.
aan de onderkant (in de wielkast) flink wat kit tegen de bovenkant aan en daar nog een plaat tegenaan gedrukt, paar puntlasjes en klaar, geen roest meer te zien inderdaad....
Gelukkig kwam ik er nu bij uit.
Wel even schrikken toen ik de platen er af haalde
Alle rot er weer uit, altijd meer dan je hoopt...
En begonnen met het maken van het randje naast de gordelbevestiging.
Best lastig nog, aangezien ik geen zetbank heb. maar met een bankschroef, een hamer, 2 hoekprofielen en veel geduld is het toch erg goed gelukt!
tijdens het lassen
en het resultaat in de zinkspray
Binnenkort meer!
Begonnen met het verwijderen van het rot in de rechter instap
het binnendeel van het reparatieplaatwerk op maat gemaakt, uitgedeukt, vouwen verwijderd en alles weer zo goed mogelijk in vorm geklopt.
voordat ik het binnendeel vast heb gezet, heb ik eerst het buitendeel een keer gepast.
ook hier was het nodige werk aan. aangezien het buitendeel bestaat uit 2 delen die aan elkaar gepuntlast zijn, en ik hier niet tevreden mee was, heb ik de delen van elkaar gehaald om ze om de beurt te bevestigen.
Na veel passen, meten, deur erin hangen, nog meer passen en meten, deur er weer uit, eindelijk tevreden en het binnendeel vast gezet.
hierna kon het eerste stuk van het buitendeel vast worden gezet, na ook hier weer even passen en meten met de deur erin.
Aangezien het reparatieplaatwerk te kort was nog een stukje er tussen gezet.
ook meteen de gaten geboord voor de instaprubbers.
Toen verder met het tweede deel van de buitenplaat, een paar puntjes vast gepunt en even kijken hoe de deur past.
afgelast en in de menie.
nog een paar plaatjes op maat gemaakt om de gaten te vullen, en het resultaat:
En verder met de bevestiging van de gordel, in het kader van "veiligheid" heeft de vorige persoon die aan de bus heeft gelast een tweetal platen over de rottende gordelbevestiging heen gelegd, vast gepunt en een gat geboord voor de bout van de gordel.
aan de onderkant (in de wielkast) flink wat kit tegen de bovenkant aan en daar nog een plaat tegenaan gedrukt, paar puntlasjes en klaar, geen roest meer te zien inderdaad....
Gelukkig kwam ik er nu bij uit.
Wel even schrikken toen ik de platen er af haalde
Alle rot er weer uit, altijd meer dan je hoopt...
En begonnen met het maken van het randje naast de gordelbevestiging.
Best lastig nog, aangezien ik geen zetbank heb. maar met een bankschroef, een hamer, 2 hoekprofielen en veel geduld is het toch erg goed gelukt!
tijdens het lassen
en het resultaat in de zinkspray
Binnenkort meer!
'67 kever 1500
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10980
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Rastabus
Tja wat zal ik zeggen? Goed bezig? Nice? Lekker aan het baken en braden? Ga zo door?
Kort om dit busje is er straks ook weer helemaal klaar voor.
Kort om dit busje is er straks ook weer helemaal klaar voor.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Eppo91
- Actief Lid
- Berichten: 463
- Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Goirle
Re: Rastabus
Wauw, knap staaltje zet- & laswerk.
Dat hoop ik ook nogeens te leren....
Dat hoop ik ook nogeens te leren....
Waarom? Omdat het kan!
- los limbos
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1668
- Lid geworden op: do jul 29, 2010 21:01 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Baarlo Limburg
Re: Rastabus
Netjes bezig Bram, wordt weer 'n harde bus zo.
Blijft altijd passen en meten dat immi plaatwerk hè.
Bestond er maar beter plaatwerk voor iets meer €.
Blijft altijd passen en meten dat immi plaatwerk hè.
Bestond er maar beter plaatwerk voor iets meer €.
http://vw-mplate.com/mcode.php?lang=EN&id=4830" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Gevorderde
- Berichten: 776
- Lid geworden op: ma aug 14, 2006 17:46 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Leveroy
Re: Rastabus
bedankt allemaal
Het imitatie plaatwerk is af en toe echt verschrikkelijk inderdaad, pasvorm slecht, vol met deuken en vouwen, je kunt je bijna niet voorstellen dat ze dat durven verkopen. maar ja, tot er iets beters is moeten we er maar het beste van maken!
@ Eppo91
gewoon beginnen, dan leer je het het snelste ik heb een paar jaar terug een lascursus gevolgd in belgie, dat is een goede basis, maar naar mijn mening leer je het pas echt door het veel te doen. Het word ook steeds leuker aangezien je iedere keer weer leert van het vorige werk. En daarnaast geeft het ook een kick wanneer je het resultaat ziet wat je helemaal zelf hebt gedaan! dat neemt niet weg dat ik af en toe ook niet weet hoe ik het aan moet pakken, maar dan helpt het mij vaak om even afstand te nemen en er later mee verder te gaan. (en even op het forum spieken hoe een ander het heeft gedaan!)
Het imitatie plaatwerk is af en toe echt verschrikkelijk inderdaad, pasvorm slecht, vol met deuken en vouwen, je kunt je bijna niet voorstellen dat ze dat durven verkopen. maar ja, tot er iets beters is moeten we er maar het beste van maken!
@ Eppo91
gewoon beginnen, dan leer je het het snelste ik heb een paar jaar terug een lascursus gevolgd in belgie, dat is een goede basis, maar naar mijn mening leer je het pas echt door het veel te doen. Het word ook steeds leuker aangezien je iedere keer weer leert van het vorige werk. En daarnaast geeft het ook een kick wanneer je het resultaat ziet wat je helemaal zelf hebt gedaan! dat neemt niet weg dat ik af en toe ook niet weet hoe ik het aan moet pakken, maar dan helpt het mij vaak om even afstand te nemen en er later mee verder te gaan. (en even op het forum spieken hoe een ander het heeft gedaan!)
'67 kever 1500
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
-
- Gevorderde
- Berichten: 776
- Lid geworden op: ma aug 14, 2006 17:46 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Leveroy
Re: Rastabus
en weer een stapje verder, het stuk bij de gordelbevestiging en de banksteun zit er weer in.
Weer flink uit kunnen leven met het kloppen, zetten, buigen, slijpen etc etc.
Helaas geen foto's van tijdens de werkzaamheden, ik was zo ijverig bezig
Ook het stuk achter het voorwiel het een en ander vervangen en netjes gemaakt.
Hier een paar foto's want dat is veel leuker dan praatjes.
toen een start gemaakt met de bijrijdersdeur, ik dacht hier maar een randje aan te moeten lassen, maar helaas, de onderkant is helemaal verrot, evenals de hele rail aan de onderkant waar de rubber in zit....
Dus nu aan het rondkijken naar een set goede deuren, hopelijk kan ik ergens een set vinden met geen tot weinig werk.
Mocht iemand iets hebben of weten, ik hoor het graag!
Tot zo ver, binnenkort weer verder!
Weer flink uit kunnen leven met het kloppen, zetten, buigen, slijpen etc etc.
Helaas geen foto's van tijdens de werkzaamheden, ik was zo ijverig bezig
Ook het stuk achter het voorwiel het een en ander vervangen en netjes gemaakt.
Hier een paar foto's want dat is veel leuker dan praatjes.
toen een start gemaakt met de bijrijdersdeur, ik dacht hier maar een randje aan te moeten lassen, maar helaas, de onderkant is helemaal verrot, evenals de hele rail aan de onderkant waar de rubber in zit....
Dus nu aan het rondkijken naar een set goede deuren, hopelijk kan ik ergens een set vinden met geen tot weinig werk.
Mocht iemand iets hebben of weten, ik hoor het graag!
Tot zo ver, binnenkort weer verder!
'67 kever 1500
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
-
- Gevorderde
- Berichten: 776
- Lid geworden op: ma aug 14, 2006 17:46 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Leveroy
Re: Rastabus
de laatste dagen niet stil gezeten, alleen niet meer zo veel foto's gemaakt
gisteren begonnen met de linker achterhoek, deze had een blaasje net onder het achterlicht.
Even met de staalborstel eroverheen laat weer een dichtgeplamuurde reparatie zien...
ook nog een ander blaasje iets meer naar onder, ook hier zat een dikke laag plamuur om het een en ander te verbergen...
Dus alle rot er weer uit.
en de eerste gaten dicht gelast.
vanaf dat moment ben ik vergeten foto's te maken, dus het resultaat volgt nog
Helaas kwam ik er laatst dus achter dat mijn deuren allebei in veel slechtere staat waren dan ik in eerste instantie dacht.
maar vandaag een ritje naar Willy in Liessel, en daar geslaagd voor een paar deuren welke maar een beetje werk nodig hebben!
Ook was Joost (Jootman) vanmiddag hier en heeft hij me laten zien hoe de schuifdeur af te stellen volgens dit topic: http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?f=28&t=14155
Het was meteen een groot verschil.
Naderhand zelf nog wat "finetuning" gedaan, alleen bleef de schuifdeur bij de greep steeds iets open staan (dit heeft hij altijd gehad) na van alles te hebben geprobeerd met afstellen van slot, slotplaten, geleiders etc lukte het nog niet.
dus de schuifdeur eruit gehaald, op wat blokken op de grond gelegd, en er even op gaan hangen ter hoogte van de greep.
En nu past hij perfect! hij sluit nu over de hele lengte perfect op het rubber aan.
gisteren begonnen met de linker achterhoek, deze had een blaasje net onder het achterlicht.
Even met de staalborstel eroverheen laat weer een dichtgeplamuurde reparatie zien...
ook nog een ander blaasje iets meer naar onder, ook hier zat een dikke laag plamuur om het een en ander te verbergen...
Dus alle rot er weer uit.
en de eerste gaten dicht gelast.
vanaf dat moment ben ik vergeten foto's te maken, dus het resultaat volgt nog
Helaas kwam ik er laatst dus achter dat mijn deuren allebei in veel slechtere staat waren dan ik in eerste instantie dacht.
maar vandaag een ritje naar Willy in Liessel, en daar geslaagd voor een paar deuren welke maar een beetje werk nodig hebben!
Ook was Joost (Jootman) vanmiddag hier en heeft hij me laten zien hoe de schuifdeur af te stellen volgens dit topic: http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?f=28&t=14155
Het was meteen een groot verschil.
Naderhand zelf nog wat "finetuning" gedaan, alleen bleef de schuifdeur bij de greep steeds iets open staan (dit heeft hij altijd gehad) na van alles te hebben geprobeerd met afstellen van slot, slotplaten, geleiders etc lukte het nog niet.
dus de schuifdeur eruit gehaald, op wat blokken op de grond gelegd, en er even op gaan hangen ter hoogte van de greep.
En nu past hij perfect! hij sluit nu over de hele lengte perfect op het rubber aan.
'67 kever 1500
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10113
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Rastabus
Dat van die verrotte deuren komt me bekend voor. Verder lever je goed werk.
Gr
Marcel
Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
-
- Gevorderde
- Berichten: 776
- Lid geworden op: ma aug 14, 2006 17:46 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Leveroy
Re: Rastabus
Dankje Marcel. Ik doe mijn best om er weer wat moois van te maken
Nu aan de linkerzijkant aangekomen, ook nog het nodige werk maar het eind komt in zicht!
Sent using Tapatalk
Nu aan de linkerzijkant aangekomen, ook nog het nodige werk maar het eind komt in zicht!
Sent using Tapatalk
'67 kever 1500
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
-
- Gevorderde
- Berichten: 776
- Lid geworden op: ma aug 14, 2006 17:46 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Leveroy
Re: Rastabus
vandaag was de instap aan de bestuurderskant aan de beurt.
Ook hier weer eerst de zogenaamde "reparatie" verwijderd.
Deze kant was in betere staat dan de bijrijderskant, maar toch het nodige rot en oude reparaties eruit geslepen voordat ik kon beginnen met het inpassen van de nieuwe stukken.
Weer mijn frustraties kunnen uiten op het nieuwe plaatwerk om het toch nog in vorm te krijgen want zoals je het koopt past het totaal niet.
Maar gelukkig kom je met een hamer, bankschroef, een paar verschillende tassen en veel geduld toch een heel eind!
Na het plaatsen van het binnendeel weer besloten om het buitendeel in tweeën te slijpen.
het laatste deel even passen met de nieuwe deur.
En we hebben weer een goede instap!
Ook meteen even gekeken naar de gordelbevestiging, gelukkig maar een klein plekje.
Met wat gepast geweld de stoel eruit gekregen, zodat ik wat meer ruimte had en nu kan ik meteen de rail schoonmaken en invetten zodat de stoel er een volgende keer makkelijker uit kan.
Ook hier weer eerst de zogenaamde "reparatie" verwijderd.
Deze kant was in betere staat dan de bijrijderskant, maar toch het nodige rot en oude reparaties eruit geslepen voordat ik kon beginnen met het inpassen van de nieuwe stukken.
Weer mijn frustraties kunnen uiten op het nieuwe plaatwerk om het toch nog in vorm te krijgen want zoals je het koopt past het totaal niet.
Maar gelukkig kom je met een hamer, bankschroef, een paar verschillende tassen en veel geduld toch een heel eind!
Na het plaatsen van het binnendeel weer besloten om het buitendeel in tweeën te slijpen.
het laatste deel even passen met de nieuwe deur.
En we hebben weer een goede instap!
Ook meteen even gekeken naar de gordelbevestiging, gelukkig maar een klein plekje.
Met wat gepast geweld de stoel eruit gekregen, zodat ik wat meer ruimte had en nu kan ik meteen de rail schoonmaken en invetten zodat de stoel er een volgende keer makkelijker uit kan.
'67 kever 1500
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
- ardeko
- Gevorderde
- Berichten: 962
- Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Amsterdam
Re: Rastabus
Ziet er goed uit, ik ben jaloers !!! Ik wil ook die leuke dingen doen !!!!
-
- Gevorderde
- Berichten: 776
- Lid geworden op: ma aug 14, 2006 17:46 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Leveroy
Re: Rastabus
Thanks guys!
En ik kan niet wachten tot ik aan de volgende stap kan beginnen, namelijk de nieuwe kleur erop. De blikken verf staan me al een paar weken aan te staren, ik had ze nog niet moeten kopen... Werkt op mijn zenuwen
Sent using Tapatalk
En ik kan niet wachten tot ik aan de volgende stap kan beginnen, namelijk de nieuwe kleur erop. De blikken verf staan me al een paar weken aan te staren, ik had ze nog niet moeten kopen... Werkt op mijn zenuwen
Sent using Tapatalk
'67 kever 1500
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
- ardeko
- Gevorderde
- Berichten: 962
- Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Amsterdam
Re: Rastabus
Hahhaha ik ken dat ! werkt ook lekker motiverend trouwens !!
-
- Gevorderde
- Berichten: 776
- Lid geworden op: ma aug 14, 2006 17:46 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Leveroy
Re: Rastabus
vandaag een begin gemaakt met het paneel tegenover de schuifdeur.
er zat plaatselijk meer dan 2 centimeter plamuur op!
Het onderste stuk van het paneel heeft ooit schade gehad, waarschijnlijk een paaltje geraakt of zo, dus er zitten een paar langwerpige deuken over het paneel.
Gelukkig zijn beide stijlen ongeschonden gebleven!
Nu hebben ze dit volgens mij ooit geprobeerd uit te deuken, alleen is dit niet gelukt, het paneel zit nu vol met butsjes en kuiltjes en een paar doorgeroeste plekken.
Ik wil dus het onderste stuk van het paneel gaan vervangen, alleen hoor ik graag jullie ideeën en of advies over hoe dit te doen.
Zelf had ik het idee om bij de plaatselijke staalboer een plaat zincor op maat te laten knippen en in vorm laten buigen zoals de gele lijnen op de foto.
Op deze manier kan ik op een cm of zo van de stijlen en van de onderkant het paneel eruit slijpen en het nieuwe weer plaatsen, aan de bovenkant wilde ik het nieuwe paneel dan met de verzettang bewerken zodat dit stukje achter het oude paneel valt.
Wanneer ik dan gaatjes pons in de oude plaat kan ik deze proplassen.
Op deze manier hoop ik dat de plaat niet te heet wordt en dus vervormt.
De zij en onderkant wel helemaal aflassen? stukje bij beetje zodat de plaat ook hier niet te heet wordt?
Is dit wat of raden jullie me iets anders aan?
Ik hoor graag jullie adviezen!
er zat plaatselijk meer dan 2 centimeter plamuur op!
Het onderste stuk van het paneel heeft ooit schade gehad, waarschijnlijk een paaltje geraakt of zo, dus er zitten een paar langwerpige deuken over het paneel.
Gelukkig zijn beide stijlen ongeschonden gebleven!
Nu hebben ze dit volgens mij ooit geprobeerd uit te deuken, alleen is dit niet gelukt, het paneel zit nu vol met butsjes en kuiltjes en een paar doorgeroeste plekken.
Ik wil dus het onderste stuk van het paneel gaan vervangen, alleen hoor ik graag jullie ideeën en of advies over hoe dit te doen.
Zelf had ik het idee om bij de plaatselijke staalboer een plaat zincor op maat te laten knippen en in vorm laten buigen zoals de gele lijnen op de foto.
Op deze manier kan ik op een cm of zo van de stijlen en van de onderkant het paneel eruit slijpen en het nieuwe weer plaatsen, aan de bovenkant wilde ik het nieuwe paneel dan met de verzettang bewerken zodat dit stukje achter het oude paneel valt.
Wanneer ik dan gaatjes pons in de oude plaat kan ik deze proplassen.
Op deze manier hoop ik dat de plaat niet te heet wordt en dus vervormt.
De zij en onderkant wel helemaal aflassen? stukje bij beetje zodat de plaat ook hier niet te heet wordt?
Is dit wat of raden jullie me iets anders aan?
Ik hoor graag jullie adviezen!
'67 kever 1500
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi