T2b 11-11-74

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
shadowman
Luchtgekoeld
Berichten: 4924
Lid geworden op: di mei 16, 2006 15:55 pm
Locatie: Naast de buurman

Re: T2b 11-11-74

Bericht door shadowman » wo aug 03, 2011 19:50 pm

bij het afstellen van de kleppen moet het voelermaatje er stroef/plakkerig tussen door,
je moet hem er makkelijk tussen uit kunnen trekken en toch enige weerstand voelen

neem een vel papier tussen je vingers en houd het vast nu trek met je andere hand aan het papier
laat nu heel langzaam de druk van je vingers verminderen
het moment dat je het papier tussen je vingers weg kunt trekken zonder veel kracht te zetten
zo moet dat bij voelermaatjes ongeveer aanvoelen

een betere omschrijving kan ik er niet van maken
Carburetor is a French word. In English it refers to the fuel mixture dispenser. You should be aware that the meaning of this word in French is quite different. It means: Don't mess with me.

Gebruikersavatar
Ruud52031296
Actief Lid
Berichten: 428
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
Locatie: Schijndel

Re: T2b 11-11-74

Bericht door Ruud52031296 » za aug 06, 2011 23:33 pm

Vandaag de klepstelbouten vervangen, enkele van de oude waren nogal ingesleten, waardoor het stellen niet makkelijk ging.

Van uitlaatklep cilinder 3:
Afbeelding

Maar de inlaatklep van cilinder 1 was wel heel erg ingevreten;
Afbeelding

Met 'verse' stelbouten ging het afstellen stukken beter!

Gebruikersavatar
Ruud52031296
Actief Lid
Berichten: 428
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
Locatie: Schijndel

Re: T2b 11-11-74 REMKLAUW vraag

Bericht door Ruud52031296 » do aug 25, 2011 22:25 pm

Vandaag de voorremmen gecontroleerd, had al een tijdje het gevoel dat ie aan de rechterkant soms niet goed meeremt en bij doortrappen wel.

Het eerste wat opvalt is dat er geen anti-draai plaatjes gemonteerd zitten.
(maar die heb ik nog liggen)

Afbeelding

De zuigers gingen goed terug, zodat de blokken eruit konden.
Dat ging gemakkelijk gelukkig.
Beetje remstof zat er wel, de remklauw schoongemaakt, de blokken schoongemaakt en een beetje kopervet op de glijvlakken.

Afbeelding

Zo zien de blokken er aan de achterkant uit als de antiedraaiplaatjes ontbreken:

Afbeelding
Ik kon alleen de anti-draaiplaatjes niet monteren, want ik kan de zuigers niet draaien.

VRAAG: Hoe kan ik de zuigers verdraaien zodat ik de antidraaiplaatjes goed kan plaatsen???
Alle tips zijn welkom.

gr Ruud

Gebruikersavatar
Obonobo
Actief Lid
Berichten: 302
Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Delft

Re: T2b 11-11-74

Bericht door Obonobo » vr aug 26, 2011 11:27 am

Dag Ruud,

begrijp ik het goed dat je kopervet op je remzuiger hebt gedaan?
Ik ben geen expert, maar ik denk dat dat door de koperdeeltjes voor slijtage gaat zorgen! Als ik remmen opnieuw in elkaar zet, gebruik ik meestal de bij het revisiesetje bijgeleverde pasta bij (roze spul, ik weet eerlijk gezegd niet wat het is).

Of spreek ik nu mijnheer Haynes tegen?

Sietze
Sietze zegt: gegroet!

T2b '75 - Ah, 1975 ... dat was nog eens een mooi productiejaar!
En zo ziet die er al lang niet meer uit...

Gebruikersavatar
Ruud52031296
Actief Lid
Berichten: 428
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
Locatie: Schijndel

Re: T2b 11-11-74

Bericht door Ruud52031296 » vr aug 26, 2011 13:10 pm

Obonobo schreef:Dag Ruud,

begrijp ik het goed dat je kopervet op je remzuiger hebt gedaan?


Sietze


Nee, op de achterkant en metalen zijkant van de remblokken. Ik heb mijn remmen niet uit elkaar gehaald, de zuiger is er niet uit geweest.

gr Ruud

Gebruikersavatar
Obonobo
Actief Lid
Berichten: 302
Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Delft

Re: T2b 11-11-74

Bericht door Obonobo » vr aug 26, 2011 15:53 pm

Ah, ok! Ik gebruik daar meestal een high pressure/temperature lube voor, van industriele kwaliteit. Heb het geluk gehad dat ik die ooit eens gekregen heb uit de oude Philips-fabriek in Stadskanaal.

Anyway, goed bezig!
Sietze zegt: gegroet!

T2b '75 - Ah, 1975 ... dat was nog eens een mooi productiejaar!
En zo ziet die er al lang niet meer uit...

Gebruikersavatar
Ruud52031296
Actief Lid
Berichten: 428
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
Locatie: Schijndel

Re: T2b 11-11-74

Bericht door Ruud52031296 » vr aug 26, 2011 16:26 pm

Maar ik weet nog steeds niet hoe ik de zuigers kan verdraaien zodat ik de antidraaiplaatjes goed kan plaatsen???
Alle tips zijn welkom....

Gebruikersavatar
Grawo75
Actief Lid
Berichten: 406
Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Stuttgart

Re: T2b 11-11-74

Bericht door Grawo75 » zo aug 28, 2011 6:49 am

Ha Ruud,

Ik weet niet hoeveel de cilinders verdraaid moeten worden? Krijg je de plaatsjes er op geen enkele manier tussen? Ook niet door de plaatjes om te draaien en eventueel de lipjes naar de andere kant door te slaan?

Misschien een manier om de cilinders te verdraaien is de volgende. Ik weet niet of het werkt, ik heb dit nog nooit geprobeerd. Dit is dus puur een hersenspinsel van mijn kant :wink:

Zoek een dopsleutel waarvan de buiten diameter ongeveer overeenkomt met de binnen diameter van de cilinder. De dop moet dus in de cilinder passen.

Zet nu een Afbeelding(hoe heet zo'n ding?) op de dop.
Trek de stang nu zover naar een kant zodat je, aan de kant van de insparing in de cilinder, nog een klein stukje overhoud om een platte schroevendraaier achter te zetten.
De schroevendraaier moet dus in de insparing van de cilinder blijven haken. Door nu de stang te verdraaien ga je tegen de schroevendraaier duwen, die op zijn beurt de cilinder meeneemt.

appeltje eitje! probleem opgelost! :mrgreen:

Hopelijk is het een beetje duidelijk, want het is niet zo makkelijk uitleggen zonder foto's...

Succes, ik hoop dat het lukt!

groeten,
Gerben

Gebruikersavatar
shadowman
Luchtgekoeld
Berichten: 4924
Lid geworden op: di mei 16, 2006 15:55 pm
Locatie: Naast de buurman

Re: T2b 11-11-74

Bericht door shadowman » zo aug 28, 2011 9:29 am

@ Onobono

Kopervet is juist ontwikkeld voor extreme tempraturen en geen slijtende werking op strakke passingen
dus op de zijkanten van je remzuigers kun je rustig kopervet gebruiken

wat je wel moet doen is zorgen dat je naderhand de stofkappen goed terug plaatst om te voorkomen dat er stof inhet vet gaat zitten

Maar dat moet je met andere middelen ook
Carburetor is a French word. In English it refers to the fuel mixture dispenser. You should be aware that the meaning of this word in French is quite different. It means: Don't mess with me.

Gebruikersavatar
Ruud52031296
Actief Lid
Berichten: 428
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
Locatie: Schijndel

Re: T2b 11-11-74

Bericht door Ruud52031296 » zo aug 28, 2011 10:53 am

Grawo75 schreef:Ha Ruud,

Ik weet niet hoeveel de cilinders verdraaid moeten worden? Krijg je de plaatsjes er op geen enkele manier tussen? Ook niet door de plaatjes om te draaien en eventueel de lipjes naar de andere kant door te slaan?

Misschien een manier om de cilinders te verdraaien is de volgende. Ik weet niet of het werkt, ik heb dit nog nooit geprobeerd. Dit is dus puur een hersenspinsel van mijn kant :wink:

Zoek een dopsleutel waarvan de buiten diameter ongeveer overeenkomt met de binnen diameter van de cilinder. De dop moet dus in de cilinder passen.

Zet nu een Afbeelding(hoe heet zo'n ding?) op de dop.
Trek de stang nu zover naar een kant zodat je, aan de kant van de insparing in de cilinder, nog een klein stukje overhoud om een platte schroevendraaier achter te zetten.
De schroevendraaier moet dus in de insparing van de cilinder blijven haken. Door nu de stang te verdraaien ga je tegen de schroevendraaier duwen, die op zijn beurt de cilinder meeneemt.

appeltje eitje! probleem opgelost! :mrgreen:

Hopelijk is het een beetje duidelijk, want het is niet zo makkelijk uitleggen zonder foto's...

Succes, ik hoop dat het lukt!

groeten,
Gerben


Bedankt voor je reaktie, ik snap wat je bedoelt.
Ik heb inmiddels in een werkplaatshandboek de volgende afbeelding gezien, blijkbaar bestaan er tangen voor.

Afbeelding

Misschien kan het ook hiermee (of soortgelijke spreidtang)...

Afbeelding

Ik zal nog eens gaan kijken deze week.

Gebruikersavatar
Grawo75
Actief Lid
Berichten: 406
Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Stuttgart

Re: T2b 11-11-74

Bericht door Grawo75 » ma aug 29, 2011 6:46 am

Ik bedenk me net dat er helemaal geen plaats is voor dat wat ik heb beschreven...
De remklauw zit nog op de bus en dus zit je remschijf in de weg. :?

Misschien gaat het ook met een stuk plat staal (strip), wat in de uitsparing past. Dan heb je ook een soort hendel.

succes in ieder geval!!

Gebruikersavatar
Ruud52031296
Actief Lid
Berichten: 428
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
Locatie: Schijndel

Re: T2b 11-11-74

Bericht door Ruud52031296 » zo okt 02, 2011 20:27 pm

Dit weekend een leuk kinderfeestje gehad, voor de kids is het thuisbrengen ook een klein feestje!

Afbeelding

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4295
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: T2b 11-11-74

Bericht door jerupke » zo okt 02, 2011 21:59 pm

Bij ons vragen de leerkrachten zelfs of ze met de bus mee mogen rijden bij schoolreisjes, hihi...

Ze maken nog net geen ruzie...
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
Ruud52031296
Actief Lid
Berichten: 428
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
Locatie: Schijndel

Re: T2b 11-11-74

Bericht door Ruud52031296 » za nov 19, 2011 17:51 pm

Vandaag de voorruit verwijderd, om de roest onder het rubber aan te pakken.
Helaas sneuvelde de voorruit..
Maar goed, de roest viel mee :^o

Eerst nog maar eens voorstralen en dan kijken wat er gelast moet worden.

Wie heeft er ervaring met de imitatievoorruiten die bij de bekende webwinkels te koop zijn?
Of zijn er nog origineel VW voorrruiten te koop? (en bij welke webwinkel?)
Advies graag via PB.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4295
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: T2b 11-11-74

Bericht door jerupke » zo nov 20, 2011 1:14 am

Ik heb een (imi) pilkington ruit. Past prima en is gelaagd... Wel zo veilig. Heb de brede rubber van de sponsor met 5 letters gebruikt... Past perfect.

Ik weet dat Zomerbloempje minder geluk heeft gehad met de verwarmde voorruit. Wellicht kan ze Jou via pb een uitleg geven...
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Plaats reactie