Pagina 12 van 16

Re: T2b 11-11-74

Geplaatst: vr jun 03, 2011 16:41 pm
door Hakkinen
Goed bezig!

Re: T2b 11-11-74

Geplaatst: vr jun 03, 2011 23:51 pm
door jerupke
Heel mooi, maar past je krik nu nog in de kriksteun?
Of heb je een andere krik bij je?

Re: T2b 11-11-74

Geplaatst: za jun 04, 2011 8:28 am
door Ruud52031296
jerupke schreef:Heel mooi, maar past je krik nu nog in de kriksteun?
Of heb je een andere krik bij je?


De standaard krik past nog gewoon, daar moet je uiteraard wel rekening mee houden, mbt de locatie van de bouten.

Re: T2b 11-11-74

Geplaatst: za jun 11, 2011 22:08 pm
door Ruud52031296
Gisteren de voorste vloer goed schoongemaakt en gespoten.
Is goed gelukt. Nu nog ff uitharden en dan kan de mat er weer op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: T2b 11-11-74

Geplaatst: di jun 14, 2011 21:48 pm
door Ruud52031296
Vandaag de foto's van de lasser gekregen. Deze wil ik jullie niet onthouden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: T2b 11-11-74

Geplaatst: di jun 14, 2011 22:21 pm
door Ruud52031296
Vandaag en gisteren ook de olie ververst, incl oliefilter en schoonmaken van de oliezeef. Dat mocht ook wel weer eens na 2 jaar.

Ook mijn rechter spoorstang vervangen en het stuurhuis afgesteld.

Deze keer volgens het boekje, dus:
o.a. voorwielen omhoog en de centrale stuurstang losgemaakt van het stuurhuis.
De rest van de instructie vind je hier:
Afbeelding

Het bleek dat er meer dan 1 mm speling voelbaar was op de hevel, na afstellen dus niet meer, het stuurt een stuk strakker!
Later nog de centrale stuurstang vervangen, daar zit aan 1 kant ook wat speling op, maar die kreeg ik nu niet helemaal los.


gr Ruud

Re: T2b 11-11-74

Geplaatst: do jun 16, 2011 12:30 pm
door Remon T2A
Hallo Ruud,

ik zie bij jou achterin van de mooie gordelhouders boven je raam uitsteken.
Zijn die ergens te krijgen?

Re: T2b 11-11-74

Geplaatst: do jun 16, 2011 12:42 pm
door Ruud52031296
Remon T2A schreef:Hallo Ruud,

ik zie bij jou achterin van de mooie gordelhouders boven je raam uitsteken.
Zijn die ergens te krijgen?


Ik denk het niet, deze zitten er al in sinds 1974. Maar je zou zoiets ook zelf kunnen maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: T2b 11-11-74

Geplaatst: do jun 16, 2011 12:50 pm
door Max
de Busbrothers hebben er ooit een batch laten maken, misschien dat ze er nog zijn?

Re: T2b 11-11-74

Geplaatst: vr jul 08, 2011 23:11 pm
door Ruud52031296
Vandaag eens de brandstofslangen gecontroleerd, nav de busbranden die afgelopen week in het nieuws stonden.
Het bleek geen overbodige luxe, de slangen die ik bijna 2 jaar geleden gemonteerd had waren allemaal al verrot, gescheurd over de hele lengte...

Afbeelding

Dus alle slangen maar vernieuwd vandaag.

Ook de bougies vervangen.
De bougie van cilinder 3 zag er wel anders uit, zwarten dan de andere 3.
Nog ff opzoeken waar dat aan kan liggen.

Afbeelding

Re: T2b 11-11-74

Geplaatst: zo jul 17, 2011 22:21 pm
door Ruud52031296
Deze week maar eens begonnen aan een klusje dat al 2.5 jaar op de lijst stond, vanaf toen ik de accu verving, nl. de accuplaat.
Ik zag toen al dat het wat roestig wast, maar het viel mee, gelukkig.
Ik heb het zo kaal mogelijk gemaakt en in etchprimer gespoten.
Later aflakken, uitharden en de accu er weer op.

Afbeelding

Afbeelding

Re: T2b 11-11-74

Geplaatst: ma jul 18, 2011 21:30 pm
door alexander
niet zo mooi die bougie hoop niet dat je kop gescheurd is

Re: T2b 11-11-74 Kleppen stellen en olielekkage

Geplaatst: wo aug 03, 2011 18:39 pm
door Ruud52031296
Vandaag de kleppen gesteld, voor het eerst zelf gedaan bij de bus.(wel al eens bij mijn polo). Het viel erg mee.
Ik heb ook maar 2 kleppen hoeven bij te stellen.
Wel zijn minstens 2 klepafstelbouten (schuin) versleten waardoor het afstellen lastig was.
Ik vond het ook moelijk te beoordelen wanneer de afstelling van 0.15 goed is, maw hoe 'strak' het voelermaatje er nog door kan.
Hoe doen jullie dat?

Wat wel tegenvalt is een olielekkage bij de oliekoeler...Eigenlijk lekt het alleen als de motor echt warm is, zoals gisteren, met 28graden buiten.
(Of is de olie te dun 15W40??)

Hoe kan ik dat oplossen, moet het blok eruit (type 4 1800 cc) of kan ik ook met de motor in de bus het koelhuis losmaken en naar de achterkant van de bus trekken zodat ik net genoeg ruimte heb?

Afbeelding


Bij het natrekken op 20Nm van de kachelpotten viel me op dat 1 moer niet vastgedraaid kon worden, daar heeft de garage die vorig jaar mijn kachelpotten en sommige tapeinden heeft vervangen zitten slapen en de draad in de cilinderkop vernacheld...
Iemand tips om dit op te lossen?

tja....wat wel goed ging is het solderen en installeren van een Velleman ontstekingskitje.

Afbeelding

Ik heb het 'bakje' gemonteerd met Montagekittape, is vorst en vochtbestendig, hoef ik iig geen gaten te boren.

Re: T2b 11-11-74

Geplaatst: wo aug 03, 2011 19:17 pm
door ko de fries
houd er wel rekening mee dat een velleman zijn warmte kwijt moet kunnen
grtz ko :D

Re: T2b 11-11-74

Geplaatst: wo aug 03, 2011 19:38 pm
door Ruud52031296
ko de fries schreef:houd er wel rekening mee dat een velleman zijn warmte kwijt moet kunnen
grtz ko :D



Ja klopt, ik het het koellichaam buiten het bakje gemonteerd en het zit enigszins in de aangezogen lucht die via de oortjes binnenkomt.