Ja ik ben al bezig met WD40 en remmenreiniger had ik al 12 bussen gekocht op marktplaats. Daarmee krijg je ook de restjes tektiel uit de wielkasten goed weg.fleetwood schreef:
Succes met de remmen. Ik zou zeggen: nu al iedere dag alle bouten goed inspuiten met WD40, dat scheelt aanzienlijk. Ook de boel eens goed schoonspuiten met remmenreiniger (schat hoeveel spuitbussen je nodig hebt, en tel daar 3 bij op ), superspul!
Groet, Martijn
T2b 11-11-74
- Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
- Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
Vandaag begonnen met het vervangen van de achterremmen en de remslangen + nippels vóór.
Het ging allemaal goed los, behalve de borging van de oude ankerplaten.
De oude ankerplaat met zelfstellende remmen:
Nieuwe remleiding vóór:
Nieuwe achterremmen inclusief keerring en remleiding achter:
Nu nog alles vastdraaien, afstellen, nieuwe remvloeistof erin en ontluchten.
Het ging allemaal goed los, behalve de borging van de oude ankerplaten.
De oude ankerplaat met zelfstellende remmen:
Nieuwe remleiding vóór:
Nieuwe achterremmen inclusief keerring en remleiding achter:
Nu nog alles vastdraaien, afstellen, nieuwe remvloeistof erin en ontluchten.
- Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
- Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
Gisteren maar eens de torsiestaafdeksels verwijderd om deze te vervangen incl. de rubbers.
Voorlopig alleen de buitenste rubbers.
Eraf ging goed...
Daarna even ontroest en geprimerd.
Vandaag dacht ik even de nieuwe deksels met nieuwe rubbers te monteren, dat viel tegen aan 1 kant.
Morgen maar eens verder gaan en dan idd eerst met wat langere bouten uitlijnen. Bedankt voor de tip wouthwortel.
Iemand nog tips om de torsieas vooraf wat te centreren?
Ik heb het nu gedaan met de achterwielen gewoon nog gemonteerd en op de grond. Opkrikken hielp iig niet.
Verder nog een vraag, ik zag dat de linker torsiestaaf niet helemaal vlak lag met de veerplaat, de staaf ligt ongeveer een halve centimeter naar binnen. Is dat gebruikelijk? Rechts lagen ze wel gelijk.
Hieronder nog wat fotos van de oude, je ziet goed dat het helemaal scheef uitgesleten is.
Voorlopig alleen de buitenste rubbers.
Eraf ging goed...
Daarna even ontroest en geprimerd.
Vandaag dacht ik even de nieuwe deksels met nieuwe rubbers te monteren, dat viel tegen aan 1 kant.
Morgen maar eens verder gaan en dan idd eerst met wat langere bouten uitlijnen. Bedankt voor de tip wouthwortel.
Iemand nog tips om de torsieas vooraf wat te centreren?
Ik heb het nu gedaan met de achterwielen gewoon nog gemonteerd en op de grond. Opkrikken hielp iig niet.
Verder nog een vraag, ik zag dat de linker torsiestaaf niet helemaal vlak lag met de veerplaat, de staaf ligt ongeveer een halve centimeter naar binnen. Is dat gebruikelijk? Rechts lagen ze wel gelijk.
Hieronder nog wat fotos van de oude, je ziet goed dat het helemaal scheef uitgesleten is.
- Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
- Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Ik beantwoord 2 vragen in 1 keer:Ruud52031296 schreef: Iemand nog tips om de torsieas vooraf wat te centreren?
de staaf ligt ongeveer een halve centimeter naar binnen.
Gezien de spanning die de torsiestaaf uitoefent op de veerplaat, kun je zowel het centreren alsook het verschuiven van de torsiestaaf wel vergeten!
Geen paniek: de huidige situatie kan n.l. ook geen kwaad!
I am Wouth and I approve this message.
- Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
vandaag begonnen met het verwijderen van tectyl etc van de rechterbinnendorpel en vloer.
Na ongeveer 2 uur alleen de dorpel kunnen doen met alle dwarsbalkjes.
De vloer moet nog.
Resultaat: een harde binnendorpel en rechter voorkriksteun, maar een rotte rechtsachter kriksteun..
Meteen ook maar even de kale dorpel in de primer gezet. Over een paar dagen weer verder bikkelen en verder kaal maken van de vloer..
Na ongeveer 2 uur alleen de dorpel kunnen doen met alle dwarsbalkjes.
De vloer moet nog.
Resultaat: een harde binnendorpel en rechter voorkriksteun, maar een rotte rechtsachter kriksteun..
Meteen ook maar even de kale dorpel in de primer gezet. Over een paar dagen weer verder bikkelen en verder kaal maken van de vloer..
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
het lijkt erop dat iedereen hier op het forum het normaal vind dat iedereen zijn bus zo grondig aanpakt. zo weinig reactie.... en hij maakt nog wel zo veel mooie en duidelijke foto`s!!
keep up the good work je gaat er later veel plezier van beleven!
keep up the good work je gaat er later veel plezier van beleven!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Bald Eagle
- Actief Lid
- Berichten: 296
- Lid geworden op: zo mar 16, 2008 16:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
- Locatie: Wieringen
- Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
Jaja, deze week weer verder gebikkeld...
Ik dacht dat de voorste wielkasten vervelendwaren om schoon te maken, maar de bodem is ook niet echt handig.
'T is wel gelukt.
De vloer zelf ziet er nog perfect uit, bijna geen oppervlakte roest, alleen uiteraard bij de aansluiting aan de dorpel. Daar waar altijd zand en modder blijft hangen.
Wat je ook duidelijk kunt zien is dat het origineel nogal erg schraal gespoten is.
Ben nog niet helemaal klaar.
Ga nog even de oppervlakte roest te lijf met de roterende staalborstel en dan de boel in de primer.
Iemand nog tips vwb de te gebruiken primer?
En evt tips hoe tussen de vloer en dwarsbalkje de oude tectyl verwijderd kan worden?
Ik dacht dat de voorste wielkasten vervelendwaren om schoon te maken, maar de bodem is ook niet echt handig.
'T is wel gelukt.
De vloer zelf ziet er nog perfect uit, bijna geen oppervlakte roest, alleen uiteraard bij de aansluiting aan de dorpel. Daar waar altijd zand en modder blijft hangen.
Wat je ook duidelijk kunt zien is dat het origineel nogal erg schraal gespoten is.
Ben nog niet helemaal klaar.
Ga nog even de oppervlakte roest te lijf met de roterende staalborstel en dan de boel in de primer.
Iemand nog tips vwb de te gebruiken primer?
En evt tips hoe tussen de vloer en dwarsbalkje de oude tectyl verwijderd kan worden?
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Ben nog niet helemaal klaar.
Ga nog even de oppervlakte roest te lijf met de roterende staalborstel en dan de boel in de primer.
Ik heb deze klus 18 jaar geleden op de zelfde wijze gedaan maar heb voordat ik ging primeren eerst alle plekjes waar ik met de staalborstel niet goed bij kon laten stralen. (was zeer snel gedaan omdat alle bitak/tektyl al weg was). Nu ruim 18 jaar verder zijn die plekken nog hard.
Als je de mogelijkheid hebt...
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer: