Hanhoo's verhalen...

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: El Marino krijgt een nieuw hart! pagina 25...

Bericht door freddeblok » vr mei 17, 2013 15:09 pm

Wat kan het leven soms simpel zijn.
Ben blij voor je dat je het gevonden hebt.

Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Gebruikersavatar
Kebdorst
Moderator
Berichten: 1656
Lid geworden op: vr okt 22, 2010 13:06 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: rijk van nijmegen :)

Re: El Marino krijgt een nieuw hart! pagina 25...

Bericht door Kebdorst » vr mei 17, 2013 15:32 pm

Goed om te horen.
Waar gaat de proefrit heen?



If you take a lowroof I take a highroof! ohnee dat liedje ging anders

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Re: El Marino krijgt een nieuw hart! pagina 25...

Bericht door Stuif » vr mei 17, 2013 15:46 pm

Toppie Hans :D
Lucht bevriest en kookt nooit

Gebruikersavatar
Dubbel schuiver
Luchtgekoeld
Berichten: 1015
Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schagen

Re: El Marino krijgt een nieuw hart! pagina 25...

Bericht door Dubbel schuiver » vr mei 17, 2013 16:59 pm

Hoop dat dit de oorzaak is Hans.
Zijn die imitatie carbs zo slecht?

Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade

T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970

Dit is mijn busverhaal

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3153
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: El Marino krijgt een nieuw hart! pagina 25...

Bericht door Wilfred » vr mei 17, 2013 19:45 pm

Gefeliciteerd.

Toch ben ik het niet eens met je oordeel over imitatie. Mijn blokkie liep veel beter op de Bocar, dan op de Solex. Totdat ik de solex heb laten reviseren. toen was die ineens fijner. Het gaat dus meer om de staat van je carb, dan om het merk...
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: El Marino krijgt een nieuw hart! pagina 25...

Bericht door Baphi » vr mei 17, 2013 23:52 pm

Of de toleranties op imitatie zijn ruimer, waardoor je kans hebt op een slecht of goed exemplaar...

Maar top dat je het probleem (als het goed is) getackled hebt, hanhoo!
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: El Marino krijgt een nieuw hart! pagina 25...

Bericht door hanhoo » za mei 18, 2013 20:25 pm

Wilfred schreef:Gefeliciteerd.

Toch ben ik het niet eens met je oordeel over imitatie. Mijn blokkie liep veel beter op de Bocar, dan op de Solex. Totdat ik de solex heb laten reviseren. toen was die ineens fijner. Het gaat dus meer om de staat van je carb, dan om het merk...


Oneens. De CO schroef op de Bocar zuigt zichzelf dicht, de vacuumopbrengst bij de verdeler is aanzienlijk minder en de afdichtplaat voor de voorverwarmingsaansluiting vliegt er nogal eens uit (vraag Thijs84 maar).

In ieder geval is de sproeierbezetting gigantisch anders en het verloop van de vacuum ook. Het is zeker heel goed te krijgen, maar vereist nabewerking. Mijn Solex is er eentje van de gereviseerde soort. Dus helemaal ok.

Oh ja, en vergeet niet dat het een opstapeling van problemen was: beetje valse lucht, een mindere bougiekabel, nat gelopen bougies. Van dat laatste was de carb de oorzaak.

Morgen pas de uitgebreidde proefrit. Vandaag GijsV geholpen met zijn Kever.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: El Marino krijgt een nieuw hart! pagina 25...

Bericht door gijsv » zo mei 19, 2013 9:32 am

Nog bedankt.. Wacht nu op de zon.. Dan weer motortje verder inrijden


Afbeelding

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: El Marino krijgt een nieuw hart! pagina 25...

Bericht door hanhoo » zo mei 19, 2013 14:40 pm

Vandaag de 1600 enkelpoort van de workshop weer eens open gehaald. De krukas liep aan op het carter. Had even geen zin meer. Nu dankzij de dremel en een vijl loopt alles soepel.

Krukassen ook even vergeleken. Deze is wel erg 'bulky'. Maar goed opgelost.

Het blokje moet in de motorloze Kever. Nu twijfel ik: 1600 enkelpoorts en op zoek naar uitlaat en klooien met een carburateur die er niet op hoort, of dubbelpoort koppen en 1:1 alles van de Kever over. Ik neig naar het tweede. Is alleen wel duur, een uitlaat en wat plaatwerk is een stuk goedkoper dan 2 knappe koppen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: El Marino krijgt een nieuw hart! pagina 25...

Bericht door hanhoo » zo mei 19, 2013 14:41 pm

Iemand toevallig een paar knappe 1600 dubbelpoort koppen liggen voor een schappelijke prijs?
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Hanhoo's verhalen...

Bericht door hanhoo » ma jun 24, 2013 0:01 am

Goed, even afstoffen alhier.

Allereerst de Kever... HIJ LOOPT! De combinatie van een 1600 enkelpoort met een 31PICT4 carb werkt prima! Heel goed zelfs. Nadeel is dat een enkelpoort echt een koppel laag toeren motor is. Echt doortrekken is er niet bij. Maar op zanderige ondergrond trek ik onder in de toeren de Kever zelfs dwars in z'n 3. Echt heerlijk. En tja, alles is opgebouwd uit gebruikte onderdelen met uitzondering van de uitlaat. Een beter resultaat had ik niet kunnen verwachten. Maar een lange bak is wel een must zo langzamerhand.

De bus: Nee, de originele Solex heeft niet geholpen. Dat werd wel duidelijk met de rit naar Wanroij. Onderin de toeren gewoon helemaal geen power als hij goed warm is. Ik ben enigszins gefrustreerd geworden erover geworden. Ik kreeg last van uitstel gedrag, maar de vakantie komt eraan.

Ik heb inmiddels van alles gedaan:

- Sleepring Pertronix vervangen
- Kleppen stellen / Ontsteking op tijd / Bougies vervangen
- Originele Solex gemonteerd met sproeierbezetting van de rollenbank
- Rubber moffen inlaatspruitstuk gechecked / ingetaped.
- Bobine vervangen
- Jumpkabel van accu naar bobine geplaatst
- Pertronix unit in zijn geheel vernieuwd

Ik was vandaag van plan de motor te verwijderen omdat het niets anders kon zijn dan een verkeerd mengsel door vermoedelijk valse lucht. Totdat ik vanochtend (in een brakke staat) een helder moment had: De originele gereviseerde Solex heeft oorspronkelijk op de 1600 dubbelpoort van onze Kever gezeten. Ook die had problemen met de opbrengst in de ondertoeren. Ik de rollenbank uitdraai van de Kever er nog eens bij gepakt en die toont inderdaad gerommel in de ondertoeren. Aangezien de bus een 1641cc is en een flink stuk zwaarder, zal dat het probleem alleen maar versterken. Oftewel: ik ben twee problemen door elkaar aan het onderzoeken die het zelfde gedrag opleveren.

Toen ging bij mij het lampje branden: het probleem is toch mengsel. Ik het de Bocar carburateur vervangen door een originele Solex met sproeierbezetting van de rollenbank. Namelijk 132,5 hoofd, 80 lucht omloop en stationair 60. Ik had de Bocar gekocht met verzoek om de zelfde sproeier bezetting, maar ik heb dit nooit gecontroleerd...

Ik heb de Bocar carburateur opengemaakt. Wat blijkt? Er zit een hele andere besproeiering in! Namelijk 125 hoofd, 70 lucht omloop. Stationair had ik al gechecked/vervangen.

Vandaag de Bocar geplaatst met de 132,5 hoofd, 80 lucht en 60 stationair. EINDELIJK. Ik kan weer vanaf 1500tpm in zijn 4e versnelling wegtrekken. Het karakter van na de revisie en rollenbank is weer terug. Nog even de CO en stationair afgesteld en voila. <zucht> Eindelijk. Dan wel geen Solex erop, maar wel alles weer in orde.

Ik is een blij mens. Nu nog mooi weer. Heeft er trouwens nog iemand een 4 gastester en rollenbank voor weinug? Dat had me namelijk een hoop gezoek en frustratie gescheeld.

Nu eerst vakantie en dan de 1776 afbouwen. Ik zal vast voor zuinig rijden met deze motor weer naar de rollenbank moeten, maar dat vind ik het niet waard. Uiteindelijk moet de 1776 in de bus en deze 1641 in de Kever met de 32/36 DFEV Weber. Maar voor nu: rijden maar. Kom maar op met die bergen!
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3153
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Hanhoo's verhalen...

Bericht door Wilfred » ma jun 24, 2013 8:24 am

Goed om te horen. Bocar toch niet zo erg? :-)

Wat betreft die sproeiers. Toen ik mijn carb had opgestuurd voor revisie had ik ook doorgegeven welke sproeierbezetting ik wilde. Daar heeft men toen ook niet naar geluisterd.
Als je als bedrijf vind dat de klant een verkeerde bezetting vraagt, dan kan je ermee in discussie. Maar niet zomaar een vraag van klant negeren.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: Hanhoo's verhalen...

Bericht door Baphi » ma jun 24, 2013 9:40 am

Eindelijk de oplossing, gelukkig ben je er achter, hanhoo!
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10978
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Hanhoo's verhalen...

Bericht door fahtal » ma jun 24, 2013 10:08 am

Wilfred schreef:Wat betreft die sproeiers. Toen ik mijn carb had opgestuurd voor revisie had ik ook doorgegeven welke sproeierbezetting ik wilde. Daar heeft men toen ook niet naar geluisterd.
Als je als bedrijf vind dat de klant een verkeerde bezetting vraagt, dan kan je ermee in discussie. Maar niet zomaar een vraag van klant negeren.

inderdaad een beetje waardeloos verhaal van deze bedrijven.

maar dankzij dat "klantvriendelijke" gedrag heeft hanhoo wel zijn motortje helemaal na gelopen;) :oops:

mooi dat die het weer doet
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Hanhoo's verhalen...

Bericht door jerupke » di jun 25, 2013 9:18 am

Mooi diagnose verslag, Hans.
Goed bezig!
En dan een lekker knorrend torretje als beloning: life doesn't get any sweeter than this! ;-)
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Plaats reactie