De T2Bay-bus
De T2Bay-bus
Eventjes snel wat fotootjes posten voor iedereen die het wil zien.
Hier alvast wat busdetails;
Ons eerste busproject bestond uit de aanschaf van een 1974 ex-Grawocamper zonder interieur, motor en dak. Redelijk roestig tot een halve meter hoog dus leek het ons bij nader inzien toch beter het restauratiebudget te besteden aan een betere bus zonder gat in het dak.
Die nieuwe bus hebben nu een week of drie geleden gekocht van een hele vriendelijke Rotterdammer. Ze woonden midden in de stad en hadden net een babietje gekregen dus wilde een auto aan gaan schaffen die wat handiger in het gebruik was en beter als alledaags vervoer kon fungeren. Wij blij want anders hadden we nu geen bus gehad
Het is dus een Marinogelbe 6-zitter Microbus van 1978 met een 2 liter motor. Inderdaad een 6-zitter aangezien hij de optiecode M180 "ohne Mittelsitzbank" draagt. Technisch is hij in zeer goede staat, dit is voornamelijk te danken aan de vorige bezitter die er flink aan heeft laten sleutelen. Ook het chassis is in prima staat al zou je dat van de buitenkant gezien niet zo gauw zeggen. Roest is er nauwelijks op een doorgeroeste bevestiging van het passagiersbankje na. In 2005 zijn de dorpels en de rechterachterhoek met accuplaat vervangen, verder geen doorroesttroubles dus. Buitenkant is een ander verhaal; deuken, bijgewerkte plekken, roestplekken enzovoort. Niks onherstelbaars maar mooi is anders. Voor ons doet het er op dit moment niet toe hoe 'ie eruit ziet aangezien we ons als eerste op de binnenkant zullen concentreren. Voor ons is alleen belangerijk dat hij een HEEL dak heeft zonder naderhand ingebouwd zonnedak of camperdak. We wilden met nadruk dus GEEN camper maar een personenbus en dat is dus gelukt.
Momenteel zijn we druk bezig met het opnieuw bekleden van het interieur. Hiervoor hebben we 15m kunstleer aangeschaft in een kleur die wel bij Marinogelb past, nu zit er (uitgezakt) CanyonBrown in en als ik iets lelijk vind.... :-bhla :-bhla. Het materiaal hebben we aangeschaft bij De Leerlooier in Den Haag, echt een aanrader voor zo'n klus. We kregen er goede adviezen een haalde alles uit de kast om ons de juiste keuze te laten maken.
In de winter zal 'ie op stal gezet gaan worden om hem tegen de af en toe barre nederlandse weersomstandigheden te beschermen. Een echte zomerbus dus Als het financieel haalbaar is willen we de bus deze winter al meteen opnieuw laten spuiten, dan ziet ie er weer leuk uit.
We hebben er een heel leuk voortentje bijgekregen wat prima bij de bus past. Qua leeftijd past het geheel ook redelijk bij elkaar. Zo kunnen we dus toch met onze bus op vakantie want dat blijft de belangrijkste reden waarom we hem aangeschaft hebben: leuke ding mee doen. Voor het normale vervoer hebben we een andere auto met ruimte genoeg dus de bus hebben we echt voor de fun erbij. We (Ik Ruud, Yvon en onze twee kinderen) zijn allemaal uiteraard al meerdere jaren besmet met het busvirus. Ondanks dat we net deze bus hebben aangeschaft hebben we het er al over gehad dat een T2 DoKa (Crewcab) toch ook wel heel leuk kan zijn Ook voor erbij dan hoor, want deze gaat niet meer weg, al moeten we hem nog tien keer restaureren.
Hier alvast wat busdetails;
Ons eerste busproject bestond uit de aanschaf van een 1974 ex-Grawocamper zonder interieur, motor en dak. Redelijk roestig tot een halve meter hoog dus leek het ons bij nader inzien toch beter het restauratiebudget te besteden aan een betere bus zonder gat in het dak.
Die nieuwe bus hebben nu een week of drie geleden gekocht van een hele vriendelijke Rotterdammer. Ze woonden midden in de stad en hadden net een babietje gekregen dus wilde een auto aan gaan schaffen die wat handiger in het gebruik was en beter als alledaags vervoer kon fungeren. Wij blij want anders hadden we nu geen bus gehad
Het is dus een Marinogelbe 6-zitter Microbus van 1978 met een 2 liter motor. Inderdaad een 6-zitter aangezien hij de optiecode M180 "ohne Mittelsitzbank" draagt. Technisch is hij in zeer goede staat, dit is voornamelijk te danken aan de vorige bezitter die er flink aan heeft laten sleutelen. Ook het chassis is in prima staat al zou je dat van de buitenkant gezien niet zo gauw zeggen. Roest is er nauwelijks op een doorgeroeste bevestiging van het passagiersbankje na. In 2005 zijn de dorpels en de rechterachterhoek met accuplaat vervangen, verder geen doorroesttroubles dus. Buitenkant is een ander verhaal; deuken, bijgewerkte plekken, roestplekken enzovoort. Niks onherstelbaars maar mooi is anders. Voor ons doet het er op dit moment niet toe hoe 'ie eruit ziet aangezien we ons als eerste op de binnenkant zullen concentreren. Voor ons is alleen belangerijk dat hij een HEEL dak heeft zonder naderhand ingebouwd zonnedak of camperdak. We wilden met nadruk dus GEEN camper maar een personenbus en dat is dus gelukt.
Momenteel zijn we druk bezig met het opnieuw bekleden van het interieur. Hiervoor hebben we 15m kunstleer aangeschaft in een kleur die wel bij Marinogelb past, nu zit er (uitgezakt) CanyonBrown in en als ik iets lelijk vind.... :-bhla :-bhla. Het materiaal hebben we aangeschaft bij De Leerlooier in Den Haag, echt een aanrader voor zo'n klus. We kregen er goede adviezen een haalde alles uit de kast om ons de juiste keuze te laten maken.
In de winter zal 'ie op stal gezet gaan worden om hem tegen de af en toe barre nederlandse weersomstandigheden te beschermen. Een echte zomerbus dus Als het financieel haalbaar is willen we de bus deze winter al meteen opnieuw laten spuiten, dan ziet ie er weer leuk uit.
We hebben er een heel leuk voortentje bijgekregen wat prima bij de bus past. Qua leeftijd past het geheel ook redelijk bij elkaar. Zo kunnen we dus toch met onze bus op vakantie want dat blijft de belangrijkste reden waarom we hem aangeschaft hebben: leuke ding mee doen. Voor het normale vervoer hebben we een andere auto met ruimte genoeg dus de bus hebben we echt voor de fun erbij. We (Ik Ruud, Yvon en onze twee kinderen) zijn allemaal uiteraard al meerdere jaren besmet met het busvirus. Ondanks dat we net deze bus hebben aangeschaft hebben we het er al over gehad dat een T2 DoKa (Crewcab) toch ook wel heel leuk kan zijn Ook voor erbij dan hoor, want deze gaat niet meer weg, al moeten we hem nog tien keer restaureren.
Dit is 'm dan, niet zo mooi wel zo leuk:)
Van buiten:
Van binnen:
En na de eerste bekledingswerkzaamheden:
Zelf luifeltje gemaakt:
En een cabine-hangmat:
Kwamen we toch ook nog even een retro-driewielertje tegen:
De boodschappenauto (ik werk bij BMW dus dit is lekker goedkoop rijden O:) :-1w )
Van binnen:
En na de eerste bekledingswerkzaamheden:
Zelf luifeltje gemaakt:
En een cabine-hangmat:
Kwamen we toch ook nog even een retro-driewielertje tegen:
De boodschappenauto (ik werk bij BMW dus dit is lekker goedkoop rijden O:) :-1w )
Laatst gewijzigd door T2Bay op za aug 05, 2006 0:06 am, 2 keer totaal gewijzigd.
- avdleeuw
- Actief Lid
- Berichten: 261
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 7:15 am
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Zekers, vooral die kleur =D>theo schreef:'s moooii busje!
En zelfs al een TV ingebouwd! Dat je dat zomaar durft te laten zien Misschien moet het topic m.b.t. de meest high-tech bus nog maar weer eens opgepord worden...
Ard
[color=#FFC317]
http://www.bulli-bus.nl/
Marino-gelb rules!!!
[/color]
Maar zilver mag er ook wel zijn :)
http://www.bulli-bus.nl/
Marino-gelb rules!!!
[/color]
Maar zilver mag er ook wel zijn :)
Zo blijven de kleintjes lekker stil onderweg Barbapapa en K3 doet wonderen.avdleeuw schreef:Zekers, vooral die kleur =D>theo schreef:'s moooii busje!
En zelfs al een TV ingebouwd! Dat je dat zomaar durft te laten zien Misschien moet het topic m.b.t. de meest high-tech bus nog maar weer eens opgepord worden...
Ard
Ik probeer de moderne techniek zo te integreren dat het niet storend is anders gaat het ten koste van dat leuke ouderwetse gevoel dat je krijgt als je in de bus stapt. Dus geen chromen subwoofers met plexiglas en neon achterin!! 8) Alles is weer eruit te halen zonder "restschade" aan de bus.
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1053
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:29 pm
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Leuke bus! De leerlooier ben ik ook eens gaan bekijken op het net en zag er goed uit. Goed om te horen dat de real-life ervaringen daar ook goed zijn. En die barbabapa is wel heel erg verantwoord gezien de tijdgeest ... lachen!!
Die binnenpanelen op het tussenschot: hoe hebben jullie die gemaakt? Nieuw hout en dan bekleden? Hoe dik en welk hout ... en skai erop geplakt of zit er nog iets tussen ofzo? Sorry voor al de vragen maar we zijn er zelf ook mee bezig en dan zijn alle tips zeeeeer welkom!
Groetjes,
Froukje
Die binnenpanelen op het tussenschot: hoe hebben jullie die gemaakt? Nieuw hout en dan bekleden? Hoe dik en welk hout ... en skai erop geplakt of zit er nog iets tussen ofzo? Sorry voor al de vragen maar we zijn er zelf ook mee bezig en dan zijn alle tips zeeeeer welkom!
Groetjes,
Froukje
Zo hebben wij het ook gedaan hoor, eerst gedegen orientatie, dan pas beginnen. De panelen zijn van gewoon 3mm hardbord aangezien er bij de tussenwand toch geen vocht komt. Zaag de panelen een milimetertje of 2 a 3mm korter dan de originele anders passen ze na het bekleden niet meer goed of gaan ze bol staan. Onder de laag skai zit een duns laagje Fiberfill da's dat witte, wollige afzuigkapspul. Koop je gewoon in de stoffenzaak. Dikte is ongeveer 5mm daaardoor wordt de bekleding veerkrachtig zonder bol te gaan staan.jodocus schreef:Leuke bus! De leerlooier ben ik ook eens gaan bekijken op het net en zag er goed uit. Goed om te horen dat de real-life ervaringen daar ook goed zijn. En die barbabapa is wel heel erg verantwoord gezien de tijdgeest ... lachen!!
Die binnenpanelen op het tussenschot: hoe hebben jullie die gemaakt? Nieuw hout en dan bekleden? Hoe dik en welk hout ... en skai erop geplakt of zit er nog iets tussen ofzo? Sorry voor al de vragen maar we zijn er zelf ook mee bezig en dan zijn alle tips zeeeeer welkom!
Groetjes,
Froukje
Meest tricky is de gekleurde "piping" (biesje) hiernaar hebben we ons rot gezocht. Bij de leerlooier gaven ze ons de gouden tip om dit spul zelf te maken van dubbelgevouwde skai met een koord ertussen. Het koord wat we meegekregen hebben was te dik dus hebben we dunne electrokabel gebruikt. Door de piping zelf te maken was het wel mogelijk de zelfde kleur als de buitenkant te krijgen.
De zijpanelen zijn nu in de maak maar dat lukt verder wel. Volgende stap zijn de voorstoelen. Dat is voor ons ook nieuwe terrein maar ik heb veel vertrouwen in onze handigheid en de tips op de site van Hazel Armstrong. Punt van twijfel is voor mij nog de schuimvulling van de zitvlakken, ik weet nog niet zo goed wat ik daarmee moet. Het moet niet te bol staan en niet te zacht zijn. Uit de bestuurdersstoel is alle vulling al uitgevallen dus zitten we nu op de veren. Ik ben nog naarstig op zoek naar de juiste informatie hierover maar dit is een thema waarvan op internet nog maar weinig te vinden is.
Als je nog meer tips wilt; we hebben er genoeg. Je kunt me hierover altijd mailen.
PS. Als je het nog niet hebt, schaf dan NU alvast een lijmpistool aan. Pattex heeft ze inclusief de lijmstaafjes.
Laatst gewijzigd door T2Bay op za aug 05, 2006 11:14 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6868
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Die schuimvullingen kan je kant en klaar kopen bij http://www.c-c-b.nl
Een beetje vloeken in de vwkerk...... maar ik heb er geen last van!De boodschappenauto (ik werk bij BMW dus dit is lekker goedkoop rijden
Okay, maar voor mij is het al 15 jaar BMW voor en na Zie mij dus maar als een gewonnen VW-zieltje 8)Died schreef:Die schuimvullingen kan je kant en klaar kopen bij http://www.c-c-b.nl
Een beetje vloeken in de vwkerk...... maar ik heb er geen last van!De boodschappenauto (ik werk bij BMW dus dit is lekker goedkoop rijden
Bigamie zullen we het maar noemen...
T2Bay schreef: Punt van twijfel is voor mij nog de schuimvulling van de zitvlakken, ik weet nog niet zo goed wat ik daarmee moet. Het moet niet te bol staan en niet te zacht zijn. Uit de bestuurdersstoel is alle vulling al uitgevallen dus zitten we nu op de veren. Ik ben nog naarstig op zoek naar de juiste informatie hierover maar dit is een thema waarvan op internet nog maar weinig te vinden is.