De T2Bay-bus

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
T2Bay

De T2Bay-bus

Bericht door T2Bay » vr aug 04, 2006 23:34 pm

Eventjes snel wat fotootjes posten voor iedereen die het wil zien.

Hier alvast wat busdetails;

Ons eerste busproject bestond uit de aanschaf van een 1974 ex-Grawocamper zonder interieur, motor en dak. Redelijk roestig tot een halve meter hoog dus leek het ons bij nader inzien toch beter het restauratiebudget te besteden aan een betere bus zonder gat in het dak.

Die nieuwe bus hebben nu een week of drie geleden gekocht van een hele vriendelijke Rotterdammer. Ze woonden midden in de stad en hadden net een babietje gekregen dus wilde een auto aan gaan schaffen die wat handiger in het gebruik was en beter als alledaags vervoer kon fungeren. Wij blij want anders hadden we nu geen bus gehad :D

Het is dus een Marinogelbe 6-zitter Microbus van 1978 met een 2 liter motor. Inderdaad een 6-zitter aangezien hij de optiecode M180 "ohne Mittelsitzbank" draagt. Technisch is hij in zeer goede staat, dit is voornamelijk te danken aan de vorige bezitter die er flink aan heeft laten sleutelen. Ook het chassis is in prima staat al zou je dat van de buitenkant gezien niet zo gauw zeggen. Roest is er nauwelijks op een doorgeroeste bevestiging van het passagiersbankje na. In 2005 zijn de dorpels en de rechterachterhoek met accuplaat vervangen, verder geen doorroesttroubles dus. Buitenkant is een ander verhaal; deuken, bijgewerkte plekken, roestplekken enzovoort. Niks onherstelbaars maar mooi is anders. Voor ons doet het er op dit moment niet toe hoe 'ie eruit ziet aangezien we ons als eerste op de binnenkant zullen concentreren. Voor ons is alleen belangerijk dat hij een HEEL dak heeft zonder naderhand ingebouwd zonnedak of camperdak. We wilden met nadruk dus GEEN camper maar een personenbus en dat is dus gelukt.

Momenteel zijn we druk bezig met het opnieuw bekleden van het interieur. Hiervoor hebben we 15m kunstleer aangeschaft in een kleur die wel bij Marinogelb past, nu zit er (uitgezakt) CanyonBrown in en als ik iets lelijk vind.... :-bhla :-bhla. Het materiaal hebben we aangeschaft bij De Leerlooier in Den Haag, echt een aanrader voor zo'n klus. We kregen er goede adviezen een haalde alles uit de kast om ons de juiste keuze te laten maken.

In de winter zal 'ie op stal gezet gaan worden om hem tegen de af en toe barre nederlandse weersomstandigheden te beschermen. Een echte zomerbus dus :D Als het financieel haalbaar is willen we de bus deze winter al meteen opnieuw laten spuiten, dan ziet ie er weer leuk uit.

We hebben er een heel leuk voortentje bijgekregen wat prima bij de bus past. Qua leeftijd past het geheel ook redelijk bij elkaar. Zo kunnen we dus toch met onze bus op vakantie want dat blijft de belangrijkste reden waarom we hem aangeschaft hebben: leuke ding mee doen. Voor het normale vervoer hebben we een andere auto met ruimte genoeg dus de bus hebben we echt voor de fun erbij. We (Ik Ruud, Yvon en onze twee kinderen) zijn allemaal uiteraard al meerdere jaren besmet met het busvirus. Ondanks dat we net deze bus hebben aangeschaft hebben we het er al over gehad dat een T2 DoKa (Crewcab) toch ook wel heel leuk kan zijn :wink: Ook voor erbij dan hoor, want deze gaat niet meer weg, al moeten we hem nog tien keer restaureren.

T2Bay

Dit is 'm dan, niet zo mooi wel zo leuk:)

Bericht door T2Bay » vr aug 04, 2006 23:45 pm

Van buiten:

Afbeelding
Afbeelding

Van binnen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En na de eerste bekledingswerkzaamheden:

Afbeelding
Afbeelding

Zelf luifeltje gemaakt:

Afbeelding

En een cabine-hangmat:

Afbeelding

Kwamen we toch ook nog even een retro-driewielertje tegen:

Afbeelding

De boodschappenauto (ik werk bij BMW dus dit is lekker goedkoop rijden O:) :-1w )

Afbeelding
Laatst gewijzigd door T2Bay op za aug 05, 2006 0:06 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
theo
Actief Lid
Berichten: 478
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 20:02 pm
Locatie: Arnhem

Bericht door theo » za aug 05, 2006 0:03 am

's moooii busje! :P

Gebruikersavatar
avdleeuw
Actief Lid
Berichten: 261
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 7:15 am
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door avdleeuw » za aug 05, 2006 8:40 am

theo schreef:'s moooii busje! :P
Zekers, vooral die kleur =D>

En zelfs al een TV ingebouwd! Dat je dat zomaar durft te laten zien :lol: Misschien moet het topic m.b.t. de meest high-tech bus nog maar weer eens opgepord worden...

Ard
[color=#FFC317]
http://www.bulli-bus.nl/

Marino-gelb rules!!!
[/color]
Maar zilver mag er ook wel zijn :)

Inactief Account

Bericht door Inactief Account » za aug 05, 2006 9:09 am

de barbapapa bus dus :P

T2Bay

Bericht door T2Bay » za aug 05, 2006 9:52 am

avdleeuw schreef:
theo schreef:'s moooii busje! :P
Zekers, vooral die kleur =D>

En zelfs al een TV ingebouwd! Dat je dat zomaar durft te laten zien :lol: Misschien moet het topic m.b.t. de meest high-tech bus nog maar weer eens opgepord worden...

Ard
Zo blijven de kleintjes lekker stil onderweg :wink: Barbapapa en K3 doet wonderen.

Ik probeer de moderne techniek zo te integreren dat het niet storend is anders gaat het ten koste van dat leuke ouderwetse gevoel dat je krijgt als je in de bus stapt. Dus geen chromen subwoofers met plexiglas en neon achterin!! 8) Alles is weer eruit te halen zonder "restschade" aan de bus.

jodocus
Luchtgekoeld
Berichten: 1053
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:29 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door jodocus » za aug 05, 2006 10:22 am

Leuke bus! De leerlooier ben ik ook eens gaan bekijken op het net en zag er goed uit. Goed om te horen dat de real-life ervaringen daar ook goed zijn. En die barbabapa is wel heel erg verantwoord gezien de tijdgeest ... lachen!! :lol: :lol:

Die binnenpanelen op het tussenschot: hoe hebben jullie die gemaakt? Nieuw hout en dan bekleden? Hoe dik en welk hout ... en skai erop geplakt of zit er nog iets tussen ofzo? Sorry voor al de vragen maar we zijn er zelf ook mee bezig en dan zijn alle tips zeeeeer welkom!

Groetjes,

Froukje

T2Bay

Bericht door T2Bay » za aug 05, 2006 11:03 am

jodocus schreef:Leuke bus! De leerlooier ben ik ook eens gaan bekijken op het net en zag er goed uit. Goed om te horen dat de real-life ervaringen daar ook goed zijn. En die barbabapa is wel heel erg verantwoord gezien de tijdgeest ... lachen!! :lol: :lol:

Die binnenpanelen op het tussenschot: hoe hebben jullie die gemaakt? Nieuw hout en dan bekleden? Hoe dik en welk hout ... en skai erop geplakt of zit er nog iets tussen ofzo? Sorry voor al de vragen maar we zijn er zelf ook mee bezig en dan zijn alle tips zeeeeer welkom!

Groetjes,

Froukje
Zo hebben wij het ook gedaan hoor, eerst gedegen orientatie, dan pas beginnen. De panelen zijn van gewoon 3mm hardbord aangezien er bij de tussenwand toch geen vocht komt. Zaag de panelen een milimetertje of 2 a 3mm korter dan de originele anders passen ze na het bekleden niet meer goed of gaan ze bol staan. Onder de laag skai zit een duns laagje Fiberfill da's dat witte, wollige afzuigkapspul. Koop je gewoon in de stoffenzaak. Dikte is ongeveer 5mm daaardoor wordt de bekleding veerkrachtig zonder bol te gaan staan.

Afbeelding

Meest tricky is de gekleurde "piping" (biesje) hiernaar hebben we ons rot gezocht. Bij de leerlooier gaven ze ons de gouden tip om dit spul zelf te maken van dubbelgevouwde skai met een koord ertussen. Het koord wat we meegekregen hebben was te dik dus hebben we dunne electrokabel gebruikt. Door de piping zelf te maken was het wel mogelijk de zelfde kleur als de buitenkant te krijgen.

De zijpanelen zijn nu in de maak maar dat lukt verder wel. Volgende stap zijn de voorstoelen. Dat is voor ons ook nieuwe terrein maar ik heb veel vertrouwen in onze handigheid :wink: en de tips op de site van Hazel Armstrong. Punt van twijfel is voor mij nog de schuimvulling van de zitvlakken, ik weet nog niet zo goed wat ik daarmee moet. Het moet niet te bol staan en niet te zacht zijn. Uit de bestuurdersstoel is alle vulling al uitgevallen dus zitten we nu op de veren. Ik ben nog naarstig op zoek naar de juiste informatie hierover maar dit is een thema waarvan op internet nog maar weinig te vinden is.

Als je nog meer tips wilt; we hebben er genoeg. Je kunt me hierover altijd mailen.

Afbeelding


PS. Als je het nog niet hebt, schaf dan NU alvast een lijmpistool aan. Pattex heeft ze inclusief de lijmstaafjes.
Laatst gewijzigd door T2Bay op za aug 05, 2006 11:14 am, 1 keer totaal gewijzigd.

T2Bay

Bericht door T2Bay » za aug 05, 2006 11:12 am

jodocus schreef:En die barbabapa is wel heel erg verantwoord gezien de tijdgeest ... lachen!! :lol: :lol:
In de bus "draait" ook Pipo de Clown en Pipi Langkous :D :D

Als het uit de seventies komt is het verantwoord 8)

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Diederik » za aug 05, 2006 11:56 am

Die schuimvullingen kan je kant en klaar kopen bij http://www.c-c-b.nl
De boodschappenauto (ik werk bij BMW dus dit is lekker goedkoop rijden
Een beetje vloeken in de vwkerk...... maar ik heb er geen last van! :shock:

T2Bay

Bericht door T2Bay » za aug 05, 2006 12:03 pm

Died schreef:Die schuimvullingen kan je kant en klaar kopen bij http://www.c-c-b.nl
De boodschappenauto (ik werk bij BMW dus dit is lekker goedkoop rijden
Een beetje vloeken in de vwkerk...... maar ik heb er geen last van! :shock:
Okay, maar voor mij is het al 15 jaar BMW voor en na :wink: Zie mij dus maar als een gewonnen VW-zieltje 8)
Bigamie zullen we het maar noemen...

Inactief Account

Bericht door Inactief Account » za aug 05, 2006 12:23 pm

T2Bay schreef: Punt van twijfel is voor mij nog de schuimvulling van de zitvlakken, ik weet nog niet zo goed wat ik daarmee moet. Het moet niet te bol staan en niet te zacht zijn. Uit de bestuurdersstoel is alle vulling al uitgevallen dus zitten we nu op de veren. Ik ben nog naarstig op zoek naar de juiste informatie hierover maar dit is een thema waarvan op internet nog maar weinig te vinden is.

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Diederik » za aug 05, 2006 15:04 pm

Shadowman; heb je last van een pc-virus??? :wink:

Inactief Account

Bericht door Inactief Account » za aug 05, 2006 16:29 pm

je zou het bijna denken



maar in het vorige berichtje wilde ik even zeggen dat er een engels bedrijf is die zittingen overtrekken en opvulsetjes levert
k weet zo niet meer hoe het bedrijfje heet maar dat zoeken we op

T2Bay

Bericht door T2Bay » za aug 05, 2006 17:22 pm

shadowman schreef:je zou het bijna denken



maar in het vorige berichtje wilde ik even zeggen dat er een engels bedrijf is die zittingen overtrekken en opvulsetjes levert
k weet zo niet meer hoe het bedrijfje heet maar dat zoeken we op
TMI misschien? :D

Plaats reactie