En toen waren we alweer ruim een jaar verder, zonder updates. Heel verrassend is het misschien ook niet...
Na mijn ervaring in mei '22, tijdens een tochtje voor werk, de bus opnieuw naar Martin gebracht. Bleek dat hij bij de beurt de kleppen niet had gesteld (
). Alsnog gedaan, maar wel met de boodschap dat de motor dicht bij "einde levensduur" was.
Ondanks dat toch op vakantie gegaan. Met het vage en wilde plan om dit keer de oostkant van Frankrijk te volgen en mogelijk richting de Middellandse Zee te rijden. De eerste etappe ging eigenlijk nog best voorspoedig. Vlak bij Spa kwam Daniel op het idee om de parade voor de 24hrs de Spa te bekijken, dus een camping bij Spa opgezocht. Leuk event! Hele stad voor raceauto's.
Vervolgens verder naar het zuiden. In de Vogezen ging het mis. Op de snelweg viel de bus heuvelopwaarts volledig stil... Toen we haar weer op gang hadden gekregen de eerste afrit er af om de motor eerst maar te laten afkoelen. Na een uurtje wachten startte ze wel weer, maar toch maar dichtbij een camping opgezocht.
De volgende dag opnieuw geprobeerd, en het ging eigenlijk wel weer. Onderweg kwamen we op de route van de Tour d'Alsace. Ook best wel grappig om een keer zo'n reclame karavaan te zien bij zo'n Franse fietswedstrijd
. Maar na de lunch in Vesoul kwamen we de weg zo ongeveer niet meer op (steile hellingen deed ik altijd prima in de 2e of 3e, nu moest ik naar de 1)... Toch maar een camping opgezocht en de reisverzekering gebeld voor autohulp. Die kon natuurlijk niet meer die vrijdag dus zaten we tot de maandag vast.
Maandagochtend kwam de depannage. Zoals dat in Frankrijk gaat wordt er dan een oprijwagen gestuurd, die je brengt naar een garage in de buurt. Omdat we nog niet helemaal klaar waren met inpakken en ik verwachte dat ik ook zelf wel kon rijden afgesproken dat ik naar de garage zou komen.
Op z'n Frans heeft de monteur nog wat geprobeerd te prutsen aan de motor, maar hij gaf eigenlijk al meteen aan dat het hem waarschijnlijk niet ging lukken om ons echt te helpen. En het proefritje (langs de helling van vrijdags) toonde ook aan dat er geen verbetering was. Verzekering weer gebeld en uitgelegd. Ze gingen aan de slag voor vervangend vervoer. Wij dus terug naar de camping voor nog een paar nachten. Gelukkig ons prima vermaakt, oa met een flinke fietstocht (ruim 45km enkele reis) naar de start van de laatste etappe van de Tour de France Femmes.
Donderdags kwam de vervangende camper: een T4 uit 2001. De Nederlandse camper werd gebracht door een vrachtwagen die onze bus mee ging nemen terug naar Nederland.
Ok, het is geen T2. De bus is van buiten ongeveer net zo lang, maar door die gekke motor voorin is de binnenruimte stiekem een flink stuk kleiner. En zo is het ook veel lastiger om in het hefdak je plekje te vinden, de ruimte in de T2B is wat dat betreft veel groter. Maar onze vakantie was in elk geval gered. Met de T4 (en onze eigen Westy aanhanger met fietsen natuurlijk) de reis vervolgd naar de omgeving van Geneve, Lyon, Troyes, Reims en weer terug naar NL.
Een paar dagen na terugkomst is de T2 weer thuisgebracht en de T4 opgehaald. En is de T2 in de garage geparkeerd...