C&J's 1979 T2 Westfalia Berlin

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » wo jun 18, 2008 9:59 am

bij mij is de indeling hetzelfde. Ik heb een europese uitvoering.
In het grote kastje zit links een beugel met een stevige rubber band waarmee een standaard "groene" gasfles op z'n plek wordt gehouden.

Daarnaast heb ik een 10 liter Jerrykan staan, een rechthoekig hoog model, die past precies naast de gasfles ( staat er strak klem tussen )

en voor in het kastje heb ik dus ruimte. ( zal kijken voor foto van de watertank opstelling )

Kan je een foto plaatsen van het draadrekje aan het deurtje?
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Bericht door Gliset » wo jun 18, 2008 10:02 am

Turbo.d schreef:bij mij is de indeling hetzelfde. Ik heb een europese uitvoering.
In het grote kastje zit links een beugel met een stevige rubber band waarmee een standaard "groene" gasfles op z'n plek wordt gehouden.

Daarnaast heb ik een 10 liter Jerrykan staan, een rechthoekig hoog model, die past precies naast de gasfles ( staat er strak klem tussen )

en voor in het kastje heb ik dus ruimte. ( zal kijken voor foto van de watertank opstelling )
Die beugel hebben wij ook, 2 stuks zelfs. Een van de banden is wel erg lang.

Ik denk inderdaad dat ik een soortgelijke jerrycan wil gaan gebruiken. Wel nog een ander pompje plaatsen, vraag me alleen nog af hoe ik bij het kraantje kan komen... (wil liever ook gelijk de slang vervangen, vooral omdat er nog water in de oude tank stond en dus ook in de slang...)
Turbo.d schreef:Kan je een foto plaatsen van het draadrekje aan het deurtje?
Doen we (als ik weer thuis ben :wink: )
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » wo jun 18, 2008 10:06 am

ik zit wat dat betreft met hetzelfde, ik wil mijn kraan eruit slopen en een moderne monteren. Nu moeten wij de kraan bedienen met een knopje op de voorkant van de kast.

Als je dan je handen wast dan is je hele kastje zeiknat en.. je verspil extra water en ik vind de straal van de kraan beetje vaag.

Dus ik wil een moderne kraan monteren met een schakelaar aan de kraanarm zelf.

Naar mijn idee moet je de spoelbak ( en het fornuis ) verwijderen door de kleine schroefjes te verwijderen.

Ga ik over een paar weekjes mee aan de slag.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Bericht door Gliset » wo jun 18, 2008 10:08 am

Turbo.d schreef:ik zit wat dat betreft met hetzelfde, ik wil mijn kraan eruit slopen en een moderne monteren. Nu moeten wij de kraan bedienen met een knopje op de voorkant van de kast.

Als je dan je handen wast dan is je hele kastje zeiknat en.. je verspil extra water en ik vind de straal van de kraan beetje vaag.

Dus ik wil een moderne kraan monteren met een schakelaar aan de kraanarm zelf.

Naar mijn idee moet je de spoelbak ( en het fornuis ) verwijderen door de kleine schroefjes te verwijderen.

Ga ik over een paar weekjes mee aan de slag.
He, da's een goeie hint... Ik ging er gemakshalve eigenlijk al vanuit dat er een schakelaar op de kraan zelf zat :oops: . Waar haalt de kraan eigenlijk z'n stroom vandaan (12V of 220V)... Nog iets om naar te kijken dus vanavond (kunnen we wellicht ook zien of de pomp het misschien zelfs nog doet...)
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » wo jun 18, 2008 10:11 am

bij mij is het 12V, als ik een bepaalde zekering uit me zekeringenkast haal werkt hij namelijk niet meer. Denk dat het bij alle busjes zo is.

Ik heb een hele simpele blauwe dompelpomp in de tank liggen. Dus er gaan een stroomdraad en een waterslang de tank in.

OW ja, nog ff iets om na te denken: hoe ga jij je watertank bijvullen????
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » wo jun 18, 2008 11:59 am

Turbo.d schreef:
OW ja, nog ff iets om na te denken: hoe ga jij je watertank bijvullen????
Ik zal je uitleggen waarom ik dit even ter sprake wil brengen:
Ik vind het zelf niet gemakkelijk als mijn watertank leeg is deze uit het kastje te halen, naar de kraan te lopen en weer terug te lopen. Vooral omdat je altijd zal zien dat je een grote scheut water verlies als je hem terug zet in je kastje.

Dus koos ik voor een gieter. Mijn vader gebruikte bij zijn caravan altijd een standaard gieter, maar die heeft een recht uit einde. En je raad het al dat glijd van je watertank af en nog heb je een plas water in je kastje of op de vloer van je Bus. Als je dan vloerbedekking heb is dat niet zo grappig natuurlijk.

Hij vond het niet fijn dat de gieter niet bleef hangen en zo ging hij aan de slag met een slangklem, een schroef en en een stukje slang om de schenktuit aan te passen.

Ik zelf werd hier niet zo gelukkig van en dus zocht ik naar een andere oplossing. De belangrijkste rede is wel dat een standaard gieter niet geschikt is voor drinkwater ( mogelijke afgifte van giftige stoffen )

Toen ik eens door de catalogus van de automaterialen zaak zat te bladeren viel mijn oog op deze gieter:

Afbeelding


Hij heeft een gebogen schenktuit en... hij is geschikt voor drinkwater en heeft een inhoud van ruim 10 liter, wat gelijk is aan mijn watertank!
Toen was voor mij de keus snel gemaakt, ondanks de relatief hoge prijs.

Ik heb hem afgelopen weekend gebruikt bij mijn Budel weekend en hij werkt perfect. Geen last van scheuten water in mijn kastje en hij hangt perfect over de rand van mijn watertank en dus krijg ik geen lamme armen meer als ik het water aan het bijvullen ben.

Het Merk van de gieter is Pressol en ik heb hem gekocht bij Cartall in Hoorn.
http://www.cartal.nl/vestigingen.php


Hieronder een link waar ik de foto vandaan heb.

http://194.45.32.202:487/catalog.php?id ... 591fe01f0f
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Bericht door Gliset » wo jun 18, 2008 12:06 pm

Turbo.d schreef:OW ja, nog ff iets om na te denken: hoe ga jij je watertank bijvullen????
Da's een goeie! Ik zat er aan te denken om de tank inderdaad gewoon uit het kastje te halen. Die oplossing van jou met een gieter is natuurlijk ook handig, maar dan hebben we wel een probleem: het is in de bus al aardig woekeren met de ruimte... Met z'n 2en ging het indertijd wel redelijk, maar we hebben ook twee kleine kinderen mee, met al hun spullen. Denk niet dat het gaat lukken om ook nog een gieter mee te nemen. Maar wel goed om er alvast over na te denken. Misschien moet ik zoeken naar een manier om de tank te vullen met zo'n opvouwbare watertank (zoals we vroeger met het fietsen meehadden).

Hoe weet je trouwens zeker dat deze gieter wel geschikt is voor drinkwater? Dat stond namelijk niet bij de link...
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » wo jun 18, 2008 12:10 pm

Gliset schreef:
Turbo.d schreef:OW ja, nog ff iets om na te denken: hoe ga jij je watertank bijvullen????
Da's een goeie! Ik zat er aan te denken om de tank inderdaad gewoon uit het kastje te halen. Die oplossing van jou met een gieter is natuurlijk ook handig, maar dan hebben we wel een probleem: het is in de bus al aardig woekeren met de ruimte... Met z'n 2en ging het indertijd wel redelijk, maar we hebben ook twee kleine kinderen mee, met al hun spullen. Denk niet dat het gaat lukken om ook nog een gieter mee te nemen. Maar wel goed om er alvast over na te denken. Misschien moet ik zoeken naar een manier om de tank te vullen met zo'n opvouwbare watertank (zoals we vroeger met het fietsen meehadden).

Hoe weet je trouwens zeker dat deze gieter wel geschikt is voor drinkwater? Dat stond namelijk niet bij de link...
In de link stond het er inderdaad niet bij, in de catalogus stond het er expliciet bij.. ;)

Enne wat dacht je van een Westfalia aanhangertje achter de bus 8)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Bericht door Gliset » wo jun 18, 2008 12:40 pm

Turbo.d schreef:Enne wat dacht je van een Westfalia aanhangertje achter de bus 8)
[images]
Heel goed idee, heb ik al aan zitten denken :) . Zou het ook mogelijk zijn iets van een fietsenrek op het karretje te monteren? Wel zo handig om niet altijd de bus mee te moeten nemen als je ergens wat langer staat...
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » wo jun 18, 2008 13:32 pm

denk dat een fietsenrek op de aanhanger niet gaat passen. Daar is hij gewoon te klein voor. Je kan wel een fietsenrek voor achterop de bus kopen.

De carrybike T2 past op de achterklep, de motorruimte blijft bereikbaar en de trekhaak blijft vrij. Dus die is beschikbaar voor de aanhanger.
Zo ga ik dat ook doen namelijk ;)
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Bericht door Gliset » wo jun 18, 2008 13:36 pm

Turbo.d schreef:denk dat een fietsenrek op de aanhanger niet gaat passen. Daar is hij gewoon te klein voor. Je kan wel een fietsenrek voor achterop de bus kopen.

De carrybike T2 past op de achterklep, de motorruimte blijft bereikbaar en de trekhaak blijft vrij. Dus die is beschikbaar voor de aanhanger.
Zo ga ik dat ook doen namelijk ;)
Had ook al vagelijks zo'n idee, nadat ik ff wat gesurfd heb voor aanhangertjes (die van jou is denk ik 1,35m lang). Probleem met een carrybike is dat ie maar 35kg mag dragen (en onze fietsen zijn wat zwaarder) en dat we ondertussen ook nog een kleine fiets en aanhangfiets willen meenemen... Misschien wil ik wel teveel...
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » wo jun 18, 2008 14:20 pm

Zo wat een klets ineens ik heb nog niet alles gelezen.

maar zo ziet het erbij mij uit. volgens mij is dit behoorlijk origineel.
achter de emmer staat de gasfles er is inderdaad plek voor 2

er zitten dus oook nog de originele blauwe schenk tuiten bij de jerry cans

Afbeelding

de originele rekjes

Afbeelding

verder wat kraantje betreft. ik trek aan de knop voor de elektra vooraan en dan doe ik de kraan open handjes wassen en dan weer dicht en dan de elektra... dus.

echter mijn rubbertje van het kraan tje was vies en daardoor zakte het water weer naar beneden en dan deed het pompje het niet meer omdat die dan lucht pompte.
rubbertje schoongemaakt en voila na 1/2 jaar is het water nog op niveau en de pomp werkt.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Bericht door Gliset » wo jun 18, 2008 15:19 pm

fahtal schreef:Zo wat een klets ineens ik heb nog niet alles gelezen.

maar zo ziet het erbij mij uit. volgens mij is dit behoorlijk origineel.
achter de emmer staat de gasfles er is inderdaad plek voor 2

er zitten dus oook nog de originele blauwe schenk tuiten bij de jerry cans

[img]
de originele rekjes

[img]
verder wat kraantje betreft. ik trek aan de knop voor de elektra vooraan en dan doe ik de kraan open handjes wassen en dan weer dicht en dan de elektra... dus.

echter mijn rubbertje van het kraan tje was vies en daardoor zakte het water weer naar beneden en dan deed het pompje het niet meer omdat die dan lucht pompte.
rubbertje schoongemaakt en voila na 1/2 jaar is het water nog op niveau en de pomp werkt.
Wowie! Vooral die rekjes in het linkerkastje lijken erg handig (iemand een idee of die in repro oid te krijgen zijn?)! En nou snap ik ook waarom er een vrij lange spanband in het kastje ligt, die is dus voor de watervoorraad...

Krijg weer zin om naar huis te sjezen en met de bus bezig te gaan en (vooral) te gaan reizen!!! (jammer da'k nog ff moet blijven...)
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » wo jun 18, 2008 15:30 pm

Gliset schreef:
fahtal schreef:Zo wat een klets ineens ik heb nog niet alles gelezen.

maar zo ziet het erbij mij uit. volgens mij is dit behoorlijk origineel.
achter de emmer staat de gasfles er is inderdaad plek voor 2

er zitten dus oook nog de originele blauwe schenk tuiten bij de jerry cans

[img]
de originele rekjes

[img]
verder wat kraantje betreft. ik trek aan de knop voor de elektra vooraan en dan doe ik de kraan open handjes wassen en dan weer dicht en dan de elektra... dus.

echter mijn rubbertje van het kraan tje was vies en daardoor zakte het water weer naar beneden en dan deed het pompje het niet meer omdat die dan lucht pompte.
rubbertje schoongemaakt en voila na 1/2 jaar is het water nog op niveau en de pomp werkt.
Wowie! Vooral die rekjes in het linkerkastje lijken erg handig (iemand een idee of die in repro oid te krijgen zijn?)! En nou snap ik ook waarom er een vrij lange spanband in het kastje ligt, die is dus voor de watervoorraad...

Krijg weer zin om naar huis te sjezen en met de bus bezig te gaan en (vooral) te gaan reizen!!! (jammer da'k nog ff moet blijven...)
Dat is precies mijn gevoel 8)
Ik zal vanavond ook ff foto's van mijn kastje maken :)
Ik vind die rekjes ook zeker handig, nu ligt bij mij alles los in de kastjes. Als de rekjes niet te krijgen zijn kan ik wel eens kijken of ik er passende bakken voor kan vinden.

Ook die extra plank in de grote kast vind ik ergens wel handig. Maar toch ook weer niet als je bij je gasfles en bij je watertank moet zijn.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » wo jun 18, 2008 18:12 pm

dat extra plankje heb ik er zelf ingelegd en ligt los.

achter dat plankje zit nog een plankje die wel vast zit waarschijnlijk hebben jullie die ook.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Plaats reactie