Area51/1 (28-49-TB)

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Area51
Luchtgekoeld
Berichten: 1543
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:43 pm
Bouwjaar Bus: 1967

Area51/1 (28-49-TB)

Bericht door Area51 » ma mei 15, 2006 12:43 pm

Ik was druk bezig met mijn andere hobbyauto's toen een vriend van mij Januari 1997 aankwam met
een 1970 T2a campertje. Nou had hij altijd al kever gereden, maar dat hij nu met een bus aankwam
kwam als een schok !! Beetje kijken, stukje rijden, weer een beetje kijken, in het campertje zitten en
van lieverlee raakte ik die avond aardig in de ban van het fenomeen luchtgekoelde VW. Maar goed, we
pakten de draad weer op, en het campertje werdt langzaamaan kleiner en kleiner aan de horizon.
Totdat ik begin December 1997 een rood/wit busje bij ons om de hoek zag staan, en met een schok
besefte dat dat hem moest worden !! Praatje met de (naar later bleek) eerste eigenaar gemaakt, en
toen puntje bij paaltje kwam gevraagd of hij z'n bus soms niet wilde verkopen, en dat wilde hij best !!
Ik had totaal geen idee van de waarde van bussen in 1997, maar toen hij ****,- gulden riep sloeg ik
daar niet van achterover, integendeel zelfs, ik antwoordde hem binnen een seconde dat dat goed was,
en vroeg daarachteraan gelijk wanneer we over konden schrijven, en dat kon de volgende dag al.
De goede man heeft hem in 1977 nieuw gekocht, en er alleen het 1e jaar veel (nou ja, iets van 7500km)
mee gereden, daarna steeds minder en minder, en de laatste 6 á 7 jaar reedt hij eigenlijk alleen naar de
APK, en wat kleine ritjes in de buurt, en was (ik kocht hem op 5-12-1997) dat jaar niet boven de 400km
uitgekomen. Ik weet nog wel dat hij "baalde", omdat hij altijd van Jan. t/m Dec. z'n kmstand bijhield, en
dat kon nu niet omdat ik hem op 5 December '97(mijn sinterklaascadeau'tje) van hem overnam. Goed, ik
kreeg er alle rekeningen en boekjes bij, en zo kocht ik mijn bus;

Afbeelding

We zijn nu een jaar of 8 verder, en bij mij heeft hij al wel veel km's onder z'n wielen doorgehad. Toen ik
hem kocht stond de teller op 73.500 km, en ik heb er zelf zo'n zelfde aantal bijgereden. Overigens niet
met de orginele 1600 motor, want die kon het tempo waarmee ik km's maakte niet meer aan :wink:

Er zat zoals vermeld een 1600 motor in, maar bij kmstand van bijna 100.000 begon die toch
echt serieus olie te lekken en vermogen te gaan missen.Omdat ik mijn bus toen veel en vaak
gebruik heb ik toen een 2.0L type4 motor gekocht met weinig km's die bij de vorige eigenaar
niet in z'n project (een 356 speedster) pastte. Die motor heeft het altijd supergoed gedaan,
ook in combinatie met de (te) korte 1600 bak, maar moet er nu helaas weer uit vanwege wat
achterstallig onderhoud en een olielekkage.


Wat ik begin 1998 als eerste heb gedaan is met behulp van een setje adapters 5x112 -> 5x130 een
setje 6x15 Cookiecutters met 195/50 gemonteerd. Ik had de wielen gekregen van een klant van de zaak,
en ik dacht toen nog dat die gelijk pasten, omdat ik wel meer Porschewielen onder een bus zag zitten :oops:
Ook kocht ik bij Paalman in Pijnacker een NOS T2a bumper voor 100 gulden (weet het nog goed, vondt ik
toen een hoop geld voor een stukje blik :? )

Afbeelding

Voorjaar 1998 is besteedt aan het verlagen van de bus. Ik had van mijn zwager een Volksworld
gekregen (had hij uit Griekenland waar hij op vakantie was meegenomen), en daarin stond een
bedrijf -bluebird-customs- die zgn Foksy adjuster voor spijl en panoramabussen maakte. De foto's
zagen er ook goed uit, dus maar een besteld, en ook maar gelijk een setje gasdrukdempers voor
vóór, en hardere polyurethaanrubbers voor in de achterste torsiebuis. Stuurdemper kocht ik nieuw
bij Keverland in Pijnacker. Voor zoals gezegd dus een Foksy, en achter één tandje versteld. In eerste
instantie gelijk 2 tandjes gedaan, maar dat bleek teveel van het goede te zijn, dus alles één tandje
teruggezet. Motorisch kreeg de bus een grote beurt met behulp de vriend die begin 1997 met z'n T2a
kwam aanzetten. Ik was toen nog een absolute No-No op luchtgekoeld gebied, en was op dat moment
ook nog druk bezig om mijn andere auto -een Ford Escort RS2000 uit 1978- klaar te maken.

Afbeelding
Mijn eerste verlaagde vooras ... velen zouden er hierna nog gaan volgen :wink:
Laatst gewijzigd door Area51 op ma jun 22, 2009 21:50 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

Area51
Luchtgekoeld
Berichten: 1543
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:43 pm
Bouwjaar Bus: 1967

Bericht door Area51 » wo jun 21, 2006 11:46 am

Nadat de bus eenmaal op de goede hoogte was gezet (Foksy adjuster voor, achter één tandje verzet)
ben ik een beetje doorgedraaid met de montage van veel diverse soorten Porsche velgen :oops:

Hier wat voorbeeldjes wat er in de loop der jaren (1998 t/m 2004) heeft onder gezeten.

Afbeelding
In 1999 reedt mijn bus met 6x16 et52 en 195/45 vóór (met 25mm adapters) en 8x16 et52 en 205/45
achter met 25mm spacers.(trommels waren al verboord, omdat ik er eerder 7x16 et23 Fuchsen onder
had zitten)



Afbeelding
Bus met 6x16 et36 met 195/50 vóór (ook weer met adapters) en achter 7x16 et23 met 205/50
op verboorde trommels. (in de bergen bij Menton gefotografeerd)


Afbeelding
Bus op 7,5x17 et47 met 205/40 vóór (ook met adapters) en achter 9x17 et47 met 215/40 gemonteerd
op een verboorde trommel met een 17mm spacer.


Afbeelding
Bus op 7x17 et55 met 205/55 vóór (met adapter) en achter 8x17 et70 (993 wintervelg) met 225/45 en een 40mm spacer.


Afbeelding
7,5x18 et55 met 225/40 vóór (met adapter) en achter 8x18 et55 met 225/40 en een 25mm spacer.


Afbeelding
7x15 et52 met 195/50 vóór (met adapter) en achter 7x15 et23 met 205/50 op verboorde trommels.
Laatst gewijzigd door Area51 op ma sep 11, 2006 13:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Area51
Luchtgekoeld
Berichten: 1543
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:43 pm
Bouwjaar Bus: 1967

Bericht door Area51 » zo aug 20, 2006 9:00 am

Zo, nog een paar maandjes, en dan moet ik de schorsing van mijn T2b weer gaan verlengen. Is best wel schandalig eigenlijk, vooral ook omdat mijn bus me eigenlijk nooit in de steek heeft gelaten. Hij staat nu dus alweer ruim een jaar stil vanwege een olielekkage bij de type4 motor. Plan was om in een weekendje de motor eruit te halen, de lekkage te verhelpen en de motor weer terug te hangen .. helaas .. het liep anders .. heb begin van het jaar nog heel ff in dubio gestaan om hem te verkopen, maar dat gaat niet gebeuren. Ik was druk bezig met uitzoeken om lpg erin te gaan hangen, maar ik ben wat anders tegengekomen .. nou ja, tegengekomen .. een vriend van mij heeft een T3 td, en die gaat er eerdaags een 110pk tdi inhangen, en het blijkt dus dat die motoren voor leuk geld te koop zijn. Laat ik het anders zeggen .. lpg inbouwen is net zo duur als alles vervangen door een tdi motor !!

Ik wil mijn bus weer veel gaan gebruiken, dus aankomende winter gaat het onderstel een opfrisbeurt krijgen. Er komen weer fatsoenlijke 16" Porsche wielen onder, vóór komen Porsche 4zuiger remklauwen met geventileerde schijven, ik wil er een tandheugel stuurhuis ophebben, (mét stuurbekrachtiging), de lange CU bak gaat erin, er komt een fatsoenlijk kachel in (is goed te doen, aangezien er dadelijk koelvloeistof door de wagen gaat)en, last but not least, er komt dus een VW 110pk TDi motor in. Ik heb laatst een heel stuk gereden in mijn broer z'n 90pk TDi variant uit 1996, en dat rijdt super, ondanks dat die auto zo'n 150kilo méér weegt dan een T2 .. laat staan dadelijk hoe een 110pk versie gaat in een 1100 kilo zware T2.

Zodra er weer wat aan de bus gebeurd is, meld ik dat hier, goed ??

T2Bay

Bericht door T2Bay » zo aug 20, 2006 11:14 am

Wat voor type 4 motor zit er nu in je T2? Want die blijft natuurlijk "over" :wink:

Gebruikersavatar
vwcrewcab
Luchtgekoeld
Berichten: 1722
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 19:10 pm
Locatie: Middelburg (ZL)

Bericht door vwcrewcab » zo aug 20, 2006 13:49 pm

Is wel vet, als het lukt om die tdi erin te bouwen!

Ben erg benieuwd hoe je bus er dan uitziet, als al je veranderingen plaats gevonden hebben 8)

Nog ff een ander chipje erin en lekker 150 trappelende paarden achterin.
Mijn kever en bus zullen lager hangen dan wallen van Wim Kok!!!

Area51
Luchtgekoeld
Berichten: 1543
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:43 pm
Bouwjaar Bus: 1967

Bericht door Area51 » zo aug 20, 2006 21:31 pm

T2Bay schreef:Wat voor type 4 motor zit er nu in je T2? Want die blijft natuurlijk "over" :wink:
Nou ja, " blijft over" .. kheb nog een 1967 spijl dubbel cabine staan, een 1966 type3 variant en nog een 1968 type3 variant .. het moet wel heel gek lopen wil ik voor deze type4 (motorcode GD) motor geen plekje vinden :wink:

T2Bay

Bericht door T2Bay » zo aug 20, 2006 22:04 pm

Area51 schreef:
T2Bay schreef:Wat voor type 4 motor zit er nu in je T2? Want die blijft natuurlijk "over" :wink:
Nou ja, " blijft over" .. kheb nog een 1967 spijl dubbel cabine staan, een 1966 type3 variant en nog een 1968 type3 variant .. het moet wel heel gek lopen wil ik voor deze type4 (motorcode GD) motor geen plekje vinden :wink:
Motorcode GD? Die ken ik nog niet van een tweeliter? Is dat iets buitenlands?

Area51
Luchtgekoeld
Berichten: 1543
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:43 pm
Bouwjaar Bus: 1967

Bericht door Area51 » zo aug 20, 2006 22:09 pm

Ja, das een Canadese of Zweedse 2.0L type4 met L-jetronic injectie en EGR millieurestrictie.
Met iets gewijzigde koppen en nokkenas is die motor ook in de Porsche 914 2.0L gebruikt.

T2Bay

Bericht door T2Bay » zo aug 20, 2006 22:17 pm

Ohh die, wel van gehoord ja.

Area51
Luchtgekoeld
Berichten: 1543
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:43 pm
Bouwjaar Bus: 1967

Bericht door Area51 » di jan 30, 2007 15:06 pm

Zo, tijd voor een update !!

Sinds een weekje of 2 staat de bus op andere (lees Porsche) wielnaven, waardoor een adapter (van 5x112 -> 5x130)
overbodig is geworden. De gebruikte wielnaven zijn van een 911 uit 1986, en zijn bijna net zo breed als de standaard
T2b naaf mét adapter. Ik blijf toch op moderne 16 of 17" Porsche velgen rijden (met hoge etwaardes), maar nu kunnen
die wielen rechtstreeks op de 5x130 wielnaaf. Wielnaaf is dus 911 (3.0L SC), schijven zijn 944 turbo (uit 1986) 298mm in
diameter en 28mm dik. Remklauwen zijn van een 2002 Porsche 996 Carrera2. De 911 wielnaven worden met dezelfde
lagerspacers gemonteerd als de 944 naven. (zie topic Porsche remmen onder T2a). Nu nog een adapter maken om de
remklauw op het T2b stuk te monteren, en klaar. Remleidingen zullen allemaal vervangen worden door Goodridge spul.

Proefpassing op de werkbank.
Afbeelding


Naaf en remschijf op de bus gemonteerd.
Afbeelding


Proefopstelling voor de schijfremmen achter (volgende wat gaat gebeuren :wink: )
Afbeelding

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6866
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Diederik » di jan 30, 2007 21:11 pm

DAMN!! Weer lekker geknutselt hoor Area 51!! Of is dit de Hogere School voor doe-het-zelf-sleutelaars?? :wink:

Hoe ver ben je met die TDI motor??

Area51
Luchtgekoeld
Berichten: 1543
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:43 pm
Bouwjaar Bus: 1967

Bericht door Area51 » wo jan 31, 2007 8:15 am

Died schreef:Of is dit de Hogere School voor doe-het-zelf-sleutelaars?? :wink:
:lol:
Died schreef:Hoe ver ben je met die TDI motor??
Ik heb nu iemand gevonden die de TDi kan ombouwen naar mechanisch, maar er wel gelijk ff 20pk extra aan ontfrutseld !!
Voorts ben ik nog niet helemaal uit hoe de motor te monteren .. 60 graden gekanteld met behulp van een T3 vliegwielhuis
en oliecarter, of met behulp van een adapterplaat, waardoor de motor slechts 10 graden gekanteld is.

Duitse T2 ombouwfirma

http://www.birkmamero.de/

en HIER de specifieke T2 pagina.

Afbeelding


Motor gemonteerd met adapterplaat
Afbeelding

Afbeelding

Vindt de adapterplaatoplossing mooier, maar in een T3 ligt zo'n blok ook bijna plat .. heeft wel weer een
lager zwaartepunt, dussss ....

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8139
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: 10 meter boven NAP; Wieringen

Bericht door Max » wo jan 31, 2007 8:23 am

Gaaaaaaaaaaaf, maar als je het mij zou vragen dan met adapterplaat (toont gewoon even beter) 8)


Lijkt me ook voor het blok ietsjes "beter", min of meer gemonteerd in de "originele" stand.

Die extra PK'tjes ken ik (focusje ook "last" van :lol: )
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

BusOK
Luchtgekoeld
Berichten: 3858
Lid geworden op: za dec 02, 2006 17:14 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Heerlen

Bericht door BusOK » wo jan 31, 2007 14:45 pm

Gaaf hoor!

Gebruikersavatar
vwcrewcab
Luchtgekoeld
Berichten: 1722
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 19:10 pm
Locatie: Middelburg (ZL)

Bericht door vwcrewcab » do feb 01, 2007 17:54 pm

Sweet :shock: 8)
Mijn kever en bus zullen lager hangen dan wallen van Wim Kok!!!

Plaats reactie