T2b dubbelschuiver - Belettering erop!
-
- Actief Lid
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr sep 26, 2008 11:16 am
- Locatie: Hellevoetsluis
- Contacteer:
omkeuren RDW
Hallo,
Ik had op een ander forum gelezen dat het omkeuren in nederland eenvoudiger geworden is per mei 2009.
Onderstaand het antwoord n.a.v. vragen aan de RDW. (volksforum.com)
Lijkt mij een goedkopere snellere weg dan via duitsland.
Succes Jeroen
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
U vraagt informatie over het wijzigen van of de wijziging aan de motor van uw personenauto. Hierop geef ik u graag een antwoord.
Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij n van de keuringsstations van de RDW aanbieden.
Het gaat om de volgende wijzigingen:
- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;
- het wijzigen van het aantal cilinders;
- het wijzigen van de cilinderinhoud;
- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;
- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).
In gebruik genomen voor 1 januari 1998:
Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie.
In gebruik genomen na 31 december 1997:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand overeen moet komen met een bestaande typegoedkeuring. De RDW adviseert dan ook om eerst bij de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland na te vragen of er een dergelijke typegoedkeuring bestaat en of het voertuig in gewijzigde uitvoering overeenkomt met de typegoedkeuring. Als dit het geval is zal aan u een Certificaat Van Overeenstemming (CVO) worden verstrekt. Deze moet u bij de keuring tonen.
Bestaat er geen typegoedkeuring, dan is het in principe mogelijk om het voertuig individueel te laten toetsen op de toelatingseisen. Het kan zijn dat het hiervoor noodzakelijk is dat er testen moeten worden uitgevoerd.
In alle gevallen wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt
Kosten:
De kosten voor een wijziging van de constructie van een voertuig bedragen De kosten kunnen varieren van ? 25,- t/m ? 75,-. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.
Als de personenauto in gebruik is genomen na 31 december 1997 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
Ik had op een ander forum gelezen dat het omkeuren in nederland eenvoudiger geworden is per mei 2009.
Onderstaand het antwoord n.a.v. vragen aan de RDW. (volksforum.com)
Lijkt mij een goedkopere snellere weg dan via duitsland.
Succes Jeroen
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
U vraagt informatie over het wijzigen van of de wijziging aan de motor van uw personenauto. Hierop geef ik u graag een antwoord.
Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij n van de keuringsstations van de RDW aanbieden.
Het gaat om de volgende wijzigingen:
- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;
- het wijzigen van het aantal cilinders;
- het wijzigen van de cilinderinhoud;
- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;
- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).
In gebruik genomen voor 1 januari 1998:
Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie.
In gebruik genomen na 31 december 1997:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand overeen moet komen met een bestaande typegoedkeuring. De RDW adviseert dan ook om eerst bij de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland na te vragen of er een dergelijke typegoedkeuring bestaat en of het voertuig in gewijzigde uitvoering overeenkomt met de typegoedkeuring. Als dit het geval is zal aan u een Certificaat Van Overeenstemming (CVO) worden verstrekt. Deze moet u bij de keuring tonen.
Bestaat er geen typegoedkeuring, dan is het in principe mogelijk om het voertuig individueel te laten toetsen op de toelatingseisen. Het kan zijn dat het hiervoor noodzakelijk is dat er testen moeten worden uitgevoerd.
In alle gevallen wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt
Kosten:
De kosten voor een wijziging van de constructie van een voertuig bedragen De kosten kunnen varieren van ? 25,- t/m ? 75,-. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.
Als de personenauto in gebruik is genomen na 31 december 1997 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
VW t2b 1977 doka 2.0l injectie, VW T3 1981 1.9TDI
- martin_d_b
- Gevorderde
- Berichten: 583
- Lid geworden op: wo jun 21, 2006 11:54 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Dit klopt ja. Maar dit is ten eerste een 1.9 TD (AAZ) en ik heb een 1.9TDI (1Z) en ten tweede vind de RDW nog steeds dat er geen typegoedkeuring is omdat dit ook een ombouw is die in Duitsland gedaan is.Flitz schreef:er rijd toch ook al een t2 met Diesel in nederland?
heb ik volgens mij ooit hier gelezen op het forum.
dat betekend toch dat er een goedkeuring is.
of was dat geen turbo diesel.
Ik heb namelijk al navraag gedaan op basis van deze bus.
Maar voor mij is het verreweg het eenvoudigst om via de TUV de ombouw te laten keuren en daarna "gewoon" in te voeren.
Gr,
Martin
1.9TDI '77 panel, dubbelschuiver.
1.6TDI '11 Caddy, dubbelschuiver.
1.2TSI '12 Golf Variant.
2.0 '80 T2B Karmann Mobil.
1.6I '96 Kever
1.6TDI '11 Caddy, dubbelschuiver.
1.2TSI '12 Golf Variant.
2.0 '80 T2B Karmann Mobil.
1.6I '96 Kever
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10113
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
- martin_d_b
- Gevorderde
- Berichten: 583
- Lid geworden op: wo jun 21, 2006 11:54 am
- Bouwjaar Bus: 1977
daar doe ik geen uitspraken meer over hahaTurbo.d schreef:wat is de tijdsplanning daarvan?
Als ik mijn vakantiedagen dit naar nog op kan nemen dan kan ik wat dagen besteden om hem APK/TUV waardig te maken en dan kan dat best snel gebeurt zijn.
Maar ik wil het zsm in orde gaan maken.
Gr,
Martin
1.9TDI '77 panel, dubbelschuiver.
1.6TDI '11 Caddy, dubbelschuiver.
1.2TSI '12 Golf Variant.
2.0 '80 T2B Karmann Mobil.
1.6I '96 Kever
1.6TDI '11 Caddy, dubbelschuiver.
1.2TSI '12 Golf Variant.
2.0 '80 T2B Karmann Mobil.
1.6I '96 Kever
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Martin, ergens las ik dit:
Met name de onderkant en de binnen/motorzijde?
Ik wil hetzelfde n.l. met mijn bus gaan doen!
p.s.: doet de APK hier niet moeilijk over?
Kun jij wat detailfoto's maken van hoe jij jouw achterbalk demontabel hebt gemaakt??martin_d_b schreef:jerupke schreef: helpt natuurlijk wel dat de achterbalk er bij onze Atjes uit kan, haha..... A's Rule!!
Bij mijn B is hij nu ook uitneembaar.
Best of both worlds
Met name de onderkant en de binnen/motorzijde?
Ik wil hetzelfde n.l. met mijn bus gaan doen!
p.s.: doet de APK hier niet moeilijk over?
I am Wouth and I approve this message.
-
- Actief Lid
- Berichten: 267
- Lid geworden op: ma okt 11, 2010 16:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1968
- Locatie: Almelo
Re: T2b dubbelschuiver - Kenteken: 69-YB-41
Hoe staat het met de bus? Mooi topic!
Ben heel erg benieuwd
Heb zelf namelijk ook deze plannen, en zou erg mooi zijn als ik ergens een voorbeeld heb..
Ik kan overigens de foto's ook niet zien..
Hoor het graag!
gr
leon
Ben heel erg benieuwd
Heb zelf namelijk ook deze plannen, en zou erg mooi zijn als ik ergens een voorbeeld heb..
Ik kan overigens de foto's ook niet zien..
Hoor het graag!
gr
leon
VW T2A Panel
- martin_d_b
- Gevorderde
- Berichten: 583
- Lid geworden op: wo jun 21, 2006 11:54 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: T2b dubbelschuiver - Kenteken: 69-YB-41
leonoudewesselink schreef:Hoe staat het met de bus? Mooi topic!
Ben heel erg benieuwd
Heb zelf namelijk ook deze plannen, en zou erg mooi zijn als ik ergens een voorbeeld heb..
Ik kan overigens de foto's ook niet zien..
Hoor het graag!
gr
leon
Hoi Leon,
De fotos waren door een collega van mij van ons domein weggehaald maar heb ze weer terug gezet. Dus je kan ze bekijken. Verder mist het laatste stuk van dit topic ivm de crash van het forum
Verder mag je altijd eens langs komen om de bus IRL te bekijken, de koffie staat klaar!
Gr,
Martin
1.9TDI '77 panel, dubbelschuiver.
1.6TDI '11 Caddy, dubbelschuiver.
1.2TSI '12 Golf Variant.
2.0 '80 T2B Karmann Mobil.
1.6I '96 Kever
1.6TDI '11 Caddy, dubbelschuiver.
1.2TSI '12 Golf Variant.
2.0 '80 T2B Karmann Mobil.
1.6I '96 Kever
-
- Actief Lid
- Berichten: 267
- Lid geworden op: ma okt 11, 2010 16:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1968
- Locatie: Almelo
Re: T2b dubbelschuiver - Kenteken: 69-YB-41
Heb je al weer ff een pmmetje gedaan..
Bedankt!
gr
leon
Bedankt!
gr
leon
VW T2A Panel
- martin_d_b
- Gevorderde
- Berichten: 583
- Lid geworden op: wo jun 21, 2006 11:54 am
- Bouwjaar Bus: 1977
T2b dubbelschuiver - Kenteken: 69-YB-41
Zo, vanmorgen om 4.00u de bus uit zijn winterslaap gehaald. Het was -7 en de diesel ging zonder voor te gloeien aan de gang! Super bus
Gr.
Martin
Gr.
Martin
1.9TDI '77 panel, dubbelschuiver.
1.6TDI '11 Caddy, dubbelschuiver.
1.2TSI '12 Golf Variant.
2.0 '80 T2B Karmann Mobil.
1.6I '96 Kever
1.6TDI '11 Caddy, dubbelschuiver.
1.2TSI '12 Golf Variant.
2.0 '80 T2B Karmann Mobil.
1.6I '96 Kever
- martin_d_b
- Gevorderde
- Berichten: 583
- Lid geworden op: wo jun 21, 2006 11:54 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: T2b dubbelschuiver - Kenteken: 69-YB-41
Zo, na het vervangen van 2 achterwiellagers (wat is al 2jaar wilde doen) weer een nieuwe APK.
Bus heeft er nu zo'n 15d km gereden na de restauratie en loopt als een speer!
Gr,
Martin
Bus heeft er nu zo'n 15d km gereden na de restauratie en loopt als een speer!
Gr,
Martin
1.9TDI '77 panel, dubbelschuiver.
1.6TDI '11 Caddy, dubbelschuiver.
1.2TSI '12 Golf Variant.
2.0 '80 T2B Karmann Mobil.
1.6I '96 Kever
1.6TDI '11 Caddy, dubbelschuiver.
1.2TSI '12 Golf Variant.
2.0 '80 T2B Karmann Mobil.
1.6I '96 Kever