The PanRat
- martin
- Actief Lid
- Berichten: 249
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 14:40 pm
- Locatie: under the bridge
The PanRat
The PanRat
Enkele jaren geleden kochten we onze Pano. Bouwjaar 1976 met een 2 liter CJ blok. We kochten hem van een Hagenees die er vanaf wilde ivm geld gebrek. De prijs die wij er toen voor zouden moeten neerleggen was niet veel en we besloten toen om de bus aan te schaffen. Er was wel iets waar ik mij de eerste minuut al aan stoorde. Sommigen van jullie hebben het op het oude forum toen wel gezien. Er zat zo’n vreeeeeselijk slecht geimmiteerde blauwe punt allá T1 op het front geschilderd. Zo van, ik wil wel, maar ik kan niet. En dan nog op een hele slechte manier. Man wat heb ik me daar aan geërgerd. Dat was ook één van de dingen die ik er een paar dagen later als eerste af gehaald heb.
Maar goed, de Pano was toen blauw/wit. Bovenzijde blauw en onderzijde wit.
Nu heb ik zelf helemaal niets met bling bling en al gauw waren er plannen om de Pano mat zwart te spuiten. Een tattoo-boy hier in de straat had van een maat van hem een paar blikken mat zwart gekregen en deze aan mij over gedaan voor een habbekratsje. Nu nog schuren, afplakken en binnen een dag was onze bus mat zwart. Tot op heden heb ik er nog steeds geen spijt van gehad. Overal waar deze bus verschijnt zie je mensen omkijken met een glimlach. Sommigen steken hun duim omhoog en regelmatig wordt ik aangesproken door mensen omdat ze het zo’n coole bus vinden.
Het plaatwerk in de Pano is donker grijs gespoten en de deurpanelen zijn voorzien van een panterprintje. Hoezo lekker fout. Aan de bestuurdersstoel en het tweezitsbankje voorin is niets veranderd. Het is nog steeds van dat bruine nepleer inclusief de scheuren. Wel zijn er een aantal dingen gemoderniseerd, maar dat was meer uit gemak overweging. Zo is het ruitensproeiertankje vervangen door één met een elektrisch pompje en zit er een lekkere radio waar regelmatig muziek te horen is. De radio wordt overigens vervangen door een exemplaar uit de jaren ’70 met een aansluiting voor een cd-wisselaar.
Achterin de Pano zijn de wandpanelen grotendeels vervangen door nieuwe. Ze moeten nog wel bekleed worden, maar wanneer? Aangezien de Pano op grijs kenteken staat heb ik de achterbanken er nu niet in zitten, maar die komen er wel in. Ik heb twee jaar geleden bij Sjefke een set achterbanken inclusief bevestigingsmateriaal op de kop getikt en dat gaat er nog in komen. Daarna kan de Pano naar de RDW voor de keuring van de zitplaatsen en vervolgens naar de belastingsdienst om hem om te laten zetten naar geel kenteken. Dit heeft in principe niets met de belasting te maken is voor mij een verzekeringskwestie zodat ik inzittende mee kan verzekeren.
Vorig jaar november is de Pano naar binnen gegaan voor een paar reparaties. En toen is hij er niet meer uitgekomen. Tot op enkele dagen geleden. Ik heb de Pano uit de schorsing gehaald en ben aan de reparaties begonnen. Technisch gezien is de Pano weer helemaal een toppertje. Uiterlijk, lekker belangrijk.
De bedoeling is om de Pano een eind te laten zakken, van een versmalde vooras te voorzien en in een Pinstriping te zetten. Tevens de velgen aan te pakken.
De achterruiten (flank) gaan er uit. Dit deel van de flank wordt dicht gezet met panelen uit een dichte Pano. En de Pano wordt voorzien van een 220/12 volt installatie, standkachel en nog wat andere modificaties.
Overigens ben ik nog steeds opzoek naar een driespaaks stuur voor de Pano.
De Pano heeft de naam PanRat meegekregen en daar zijn we trots op.
grtzz Martin
Zo ziet de PanRat er nu uit.
Hieronder hoe hij er uit zal moeten gaan zien. (op de velgen na)
Enkele jaren geleden kochten we onze Pano. Bouwjaar 1976 met een 2 liter CJ blok. We kochten hem van een Hagenees die er vanaf wilde ivm geld gebrek. De prijs die wij er toen voor zouden moeten neerleggen was niet veel en we besloten toen om de bus aan te schaffen. Er was wel iets waar ik mij de eerste minuut al aan stoorde. Sommigen van jullie hebben het op het oude forum toen wel gezien. Er zat zo’n vreeeeeselijk slecht geimmiteerde blauwe punt allá T1 op het front geschilderd. Zo van, ik wil wel, maar ik kan niet. En dan nog op een hele slechte manier. Man wat heb ik me daar aan geërgerd. Dat was ook één van de dingen die ik er een paar dagen later als eerste af gehaald heb.
Maar goed, de Pano was toen blauw/wit. Bovenzijde blauw en onderzijde wit.
Nu heb ik zelf helemaal niets met bling bling en al gauw waren er plannen om de Pano mat zwart te spuiten. Een tattoo-boy hier in de straat had van een maat van hem een paar blikken mat zwart gekregen en deze aan mij over gedaan voor een habbekratsje. Nu nog schuren, afplakken en binnen een dag was onze bus mat zwart. Tot op heden heb ik er nog steeds geen spijt van gehad. Overal waar deze bus verschijnt zie je mensen omkijken met een glimlach. Sommigen steken hun duim omhoog en regelmatig wordt ik aangesproken door mensen omdat ze het zo’n coole bus vinden.
Het plaatwerk in de Pano is donker grijs gespoten en de deurpanelen zijn voorzien van een panterprintje. Hoezo lekker fout. Aan de bestuurdersstoel en het tweezitsbankje voorin is niets veranderd. Het is nog steeds van dat bruine nepleer inclusief de scheuren. Wel zijn er een aantal dingen gemoderniseerd, maar dat was meer uit gemak overweging. Zo is het ruitensproeiertankje vervangen door één met een elektrisch pompje en zit er een lekkere radio waar regelmatig muziek te horen is. De radio wordt overigens vervangen door een exemplaar uit de jaren ’70 met een aansluiting voor een cd-wisselaar.
Achterin de Pano zijn de wandpanelen grotendeels vervangen door nieuwe. Ze moeten nog wel bekleed worden, maar wanneer? Aangezien de Pano op grijs kenteken staat heb ik de achterbanken er nu niet in zitten, maar die komen er wel in. Ik heb twee jaar geleden bij Sjefke een set achterbanken inclusief bevestigingsmateriaal op de kop getikt en dat gaat er nog in komen. Daarna kan de Pano naar de RDW voor de keuring van de zitplaatsen en vervolgens naar de belastingsdienst om hem om te laten zetten naar geel kenteken. Dit heeft in principe niets met de belasting te maken is voor mij een verzekeringskwestie zodat ik inzittende mee kan verzekeren.
Vorig jaar november is de Pano naar binnen gegaan voor een paar reparaties. En toen is hij er niet meer uitgekomen. Tot op enkele dagen geleden. Ik heb de Pano uit de schorsing gehaald en ben aan de reparaties begonnen. Technisch gezien is de Pano weer helemaal een toppertje. Uiterlijk, lekker belangrijk.
De bedoeling is om de Pano een eind te laten zakken, van een versmalde vooras te voorzien en in een Pinstriping te zetten. Tevens de velgen aan te pakken.
De achterruiten (flank) gaan er uit. Dit deel van de flank wordt dicht gezet met panelen uit een dichte Pano. En de Pano wordt voorzien van een 220/12 volt installatie, standkachel en nog wat andere modificaties.
Overigens ben ik nog steeds opzoek naar een driespaaks stuur voor de Pano.
De Pano heeft de naam PanRat meegekregen en daar zijn we trots op.
grtzz Martin
Zo ziet de PanRat er nu uit.
Hieronder hoe hij er uit zal moeten gaan zien. (op de velgen na)
Ik ben begonnen met niets.
En na jaren van hard werken heb ik nog steeds alles over.
En na jaren van hard werken heb ik nog steeds alles over.
- vwcrewcab
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1722
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 19:10 pm
- Locatie: Middelburg (ZL)
Nog ff de mooie bouten en asmoeren afschereme en helemaal topmartin schreef:Thnkx, banden zijn firestones.
Via een bandenboer hier in de buurt geregeld.
Had eigenlijk volledige whitewalls willen hebben, maar helaas waren deze niet te krijgen.
Mijn kever en bus zullen lager hangen dan wallen van Wim Kok!!!
- martin
- Actief Lid
- Berichten: 249
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 14:40 pm
- Locatie: under the bridge
Afgelopen week belde een maat van mij of ik hem kon helpen om een fusee te vervangen van zijn mini.
Dus uiteindelijk vandaag begonnen met de uitbouw van de motor.
Eerst kwam ik er achter dat het oliefilter los zat. Deze kon ik nog aandraaien met de hand. Oei, zou het daar aan liggen.
Vastgezet en rijden. Nope, proefrit, nog steeds rook.
Dus vanmiddag maar begonnen met uitbouwen van het blok.
Eerst de boel schoon gemaakt, bedrading los gehaald, (fotomoment) kachelpotten doorgeslepen. (kats verrot) En uiteindelijk alle leidingen en bedrading los.
Morgen de krik er onder en het blok kan er onderuit.
Nu zag ik dat de slangen en leidingen ook ernstig aan vervanging toe zijn.
Dus maar een lijstje maken om te shoppen bij Sjef.
Dus uiteindelijk vandaag begonnen met de uitbouw van de motor.
Eerst kwam ik er achter dat het oliefilter los zat. Deze kon ik nog aandraaien met de hand. Oei, zou het daar aan liggen.
Vastgezet en rijden. Nope, proefrit, nog steeds rook.
Dus vanmiddag maar begonnen met uitbouwen van het blok.
Eerst de boel schoon gemaakt, bedrading los gehaald, (fotomoment) kachelpotten doorgeslepen. (kats verrot) En uiteindelijk alle leidingen en bedrading los.
Morgen de krik er onder en het blok kan er onderuit.
Nu zag ik dat de slangen en leidingen ook ernstig aan vervanging toe zijn.
Dus maar een lijstje maken om te shoppen bij Sjef.
Ik ben begonnen met niets.
En na jaren van hard werken heb ik nog steeds alles over.
En na jaren van hard werken heb ik nog steeds alles over.
- chris_surfer
- Actief Lid
- Berichten: 279
- Lid geworden op: wo mar 28, 2007 13:18 pm
- Locatie: Den Haag
Ik zou zelf naar een betere verfhandel gaan. Die heeft het vast wel of kan het anders zeker mengen.welke mat zwart heb je gebruikt?
Ik heb dus in de bouwmarkt gestaan, en kon niets vinden, alleen maar voor op hou e.d.
Effe die paar extra 10tjes zorgen wel voor een mooier, strakker en slijtvaster resultaat
Helemaal mee eens... het is toch de 'huid' van je bus. De eerste beschermlaag tegen de elementen.chris_surfer schreef:Ik zou zelf naar een betere verfhandel gaan. Die heeft het vast wel of kan het anders zeker mengen.welke mat zwart heb je gebruikt?
Ik heb dus in de bouwmarkt gestaan, en kon niets vinden, alleen maar voor op hou e.d.
Effe die paar extra 10tjes zorgen wel voor een mooier, strakker en slijtvaster resultaat
- chris_surfer
- Actief Lid
- Berichten: 279
- Lid geworden op: wo mar 28, 2007 13:18 pm
- Locatie: Den Haag