Bijna in het land.

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Bijna in het land.

Bericht door Davy_B. » ma dec 19, 2022 17:43 pm

Zal inderdaad geen ramp zijn als ze er niet zitten, heeft eerder met slijtage te maken maar dat is ook te verwaarlozen denk ik... Nu ik heb er geen dus... 🤷🏼‍♂️

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Draagarmen.

Bericht door Davy_B. » do jan 05, 2023 15:18 pm

Oude eruit en nieuwe fusee's er in geperst. Ben langs geweest bij de shop en we hebben ze samen ingeperst... 20 minuten werk en was gefixt! Breekpunt 15ton. Ik plaats ook even een foto van de nieuwe kogels die dik in het vet zitten! :shock: vergeet dus niet te controleren... Kan nooit kwaad toch. ;) Merk is Heyd en bewegen momenteel soepel mits de nodige kracht wordt uitgeoefend.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Bijna in het land.

Bericht door Thijs84 » vr jan 06, 2023 20:13 pm

15ton.. wow.. zit in elk geval lekker vast. Haha. Al terug gebouwd onder je bus?
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Bijna in het land.

Bericht door old brumax » vr jan 06, 2023 23:45 pm

Da's de eerste keer, dan zitten ze geborgd en geroest al 40 + jaar dus ja dat gaat moeilijk, nu weer eruit gaat met minder dan de helft vd kracht.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Bijna in het land.

Bericht door Davy_B. » za jan 07, 2023 10:40 am

Idd ze zaten geborgd en waren op 1 na vermoedelijk nog de originele met de vetnippel voorziening. Rondom wat oppervlakte roest en je kon mooi zien waar de borging zat was er een mooie glans op de fusee! 😅 Vandaar ook die nodige kracht.... De onderste 2 zitten al terug. Met 2 kindjes die school missen en niet willen slapen soms moeilijk werken!! 😬 Vanavond de bovenkant!

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Bijna in het land.

Bericht door Davy_B. » di jan 10, 2023 23:46 pm

Eindelijk kunnen verder doen vanavond! Wat ik geleerd heb voor het terugplaatsen van de draagarmen aan de bovenkant is het volgende.... Als de as niet volledig moet opengehaald worden zoals bij mij het geval was.

1. Los de centerbout en moer aan de onderkant van de as. Ik haalde ze uit...
2. Nu kun je als het goed is het veerpakket heen en weer schuiven.
3. Haal deze er niet volledig uit! Schuif door tot je aan de onderkant het center punt voelt en stop! Wd40 op de veren helpt om het vet te verwijderen... Doe een check en zet deze volledig in nieuw vet.
4. Schuif door naar andere kant en doe net hetzelfde.
5. Lagers controleren
6. Centreer het pakket en zet de centerbout terug vast.
7. Doe vet in de draagarmbuis (kan net in een patroon dus gewoon eens induwen en klaar)
8. Steek de draagarmen aan beide kanten op het pakket zodat ze in de "trapjes" zitten vooraleer je 1 kant over de stootrubber bevestiging heft! Anders krijg je aan 1 kant veren die niet mee willen werken door spanning. Als het goed is mag je ze dus niet meer kunnen op en neer bewegen tenzij je Arnold heet. Veren zaten los en het vet hield ze op hun plaats... Geen plakband of spanbandjes of lassen nodig. Genoeg vet, wat wrikken en schuift mooi op zijn plaats!
9. Ik kon met mijn krik en een spanband de arm over de stootrubber bevestiging heffen. En dan met een zware hamer en blok de arm op zijn plaats drijven. Stootrubbers waren verwijderd btw. Dus die nog terugplaatsen en alle boutjes en moeren aanspannen. Vet aanvullen en klaar voor dit moment. 👍

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Just having Fun!

Bericht door Davy_B. » za jan 14, 2023 10:30 am

Dit alles is voor mij nieuw (wel wat Kever ervaring dus...) , het is mijn 1 ste bus maar zo leuk om te leren en te doen!! Nu heb ik mijn remklauwen gereviseerd, nieuwe blokken, schijven, leidingen en rotules op de spoorstang geplaatst. Niks gek gewoon poetsen en vervangen waar nodig dus... Ik wil eerst naar de keuring! :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Ben ook aan het kijken voor bandjes! Zullen waarschijnlijk deze worden... Iemand ervaring mee?

Afbeelding

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Bijna in het land.

Bericht door old brumax » za jan 14, 2023 11:56 am

Mooi hoor maar waarom de schijven wit gespoten, dat kan alleen maar voor moeilijkheden zorgen zoals dichtkoeken van de remblokken. had je die conische bussen om de fusee's nog gemerkt zodat ze het zelfde erop komen te zitten?
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Bijna in het land.

Bericht door Davy_B. » za jan 14, 2023 18:28 pm

Nee dat is transport lak. Als alles klaar is voor keuring zet ik de raakvlakken kaal... Komen zo uit de doos hoor. Zimmerman schijven hebben dat blijkbaar!

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Bijna in het land.

Bericht door Davy_B. » za jan 28, 2023 18:10 pm

Momenteel bezig onder de neus van de bus... Nieuwe remservo en HRC aan het plaatsen. Dat Repro spul is echt van mijn kloten... De oude até servo verwijderd die weegt 2maal zoveel als de nieuwe van palmboom... Asje zit vast bij de oude, bij nieuwe zit daar speling op. Laat ons zeggen dat het vertrouwen weer fantastisch groot is in de levensduur! De nieuwe HRC is in originele uitvoering van até niet te vinden momenteel en ik heb de até besteld voor de Brasil bussen met 5 aansluitingen. Navraag gedaan bij até zelf interieur zou moeten uitwisselbaar zijn tussen de 2. Behuizing zelf is nog goed dus proberen waard! Maar lukt niet naar mijn zin ik wil ook geen 2 kapotte hebben natuurlijk! We schipperen nog wat verder! 🤷🏼‍♂️
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

The Bumper is back!

Bericht door Davy_B. » za feb 18, 2023 8:15 am

Even wat anders gedaan... De bumper teruggeplaatst na het vernieuwen van de rubbers, plaatsen van overriders en wat opgepoetst enzow. Vandaag ontluchten van de remmen... De HRC is dus de Brasil geworden het interieur kan er in maar is langer dan origineel maar dit komt vooral door het voorste nylon stuk vermoed ik... Drukcontact zit nu op de achterkant dus die kabel is nog wat tekort maar daar kijk ik nog wel voor.
Afbeelding

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Remmen ontlucht!?

Bericht door Davy_B. » za feb 18, 2023 17:13 pm

Ok... Ik heb het volgende uitgevoerd. Het ging om een leeg systeem, praktisch alles nieuw. Heb me zo'n vacuüm toestelletje aangeschaft! Die had ik dus eerst even op de remkrachtverdeler gezet. (Oud model met nippel) Dan ben ik rechtsachter begonnen met vacuüm trekken... Lukte best maar bleef bellen zien! Dan maar alle kanten in volgorde gedaan overal het zelfde verhaal... Dan even op de "oude manier"! Enthousiaste helper laten komen en met flesje nagelopen. Overal bijna direct goed enkel olie dus geen bellen meer te zien. Pedaal voelde ook direct beter aan zei hij. Sowieso kwam overal direct olie door maar klopt het dat je met de arm de pedaal tot op enkele cm's (5tal) van de grond kan duwen op een niet al te krachtige manier? Wel moet ik nog de achterste remmen goed stellen dus mss dat dit nog voor verandering zorgt!? Na het lezen hier en daar leek mijn vermoeden te kloppen dat je met zo'n vacuüm toestel toch lucht blijft zuigen langs de schroefdraad van de nippel... Lijkt eigenlijk logisch ook! Zijn hier nog ervaringen mee? Tnx

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Bijna in het land.

Bericht door old brumax » za feb 18, 2023 20:19 pm

Ja had ik met 1 cil, de andere ging allemaal goed, op druk gaat beter en ook kun je dat alleen doen, zo werken vrijwel alle garage's
en dat is niet voor niets.
De achterremmen stellen daar reageert de rem heeel goed op, dat is ook meteen de handrem weer strak dus die niet apart stellen, handrem slecht dan achter stellen!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Bijna in het land.

Bericht door fahtal » ma feb 20, 2023 15:07 pm

Waarschijnlijk teelt het vacuüm systeem lucht langs de nippel/slangetje het werkt dus week maar je kan niet altijd goed zien dat het goed is.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Bijna in het land.

Bericht door old brumax » ma feb 20, 2023 15:33 pm

Nou dat zien valt wel mee, had een blank plastieke slangetje en daar kon je de luchtbellen perfect zien komen, geen kleine belletjes maar echt grote bubbels, na de easy bleed erop te hebben gezet kwam er maar een paar belletjes en verder mooie blanke olie, had er al wel een kopje olie uit gezogen met vacuum dus weg gegooid!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie