
‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4620
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: ‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘
Mooi project hoor.. en tof dat je het gelijk in 1 keer goed doet. Waarom las je zelf niet? Kriksteunen e.d. is goed te doen. 

zij die vielen zijn gevallen
- KeesAA
- Beginner
- Berichten: 66
- Lid geworden op: di aug 27, 2019 23:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Contacteer:
Re: ‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘
Hi Thijs, ik had bij Rustbuster Veenendaal (waar ik woon) cursus aangevraagd. Die kunnen ze nu weer geven na de Corona tijd. Kriksteunen weet ik niet, maar kleine plaatwerk zou ik misschien wel kunnen na de cursus.
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4620
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: ‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘
Heb zelf ook een kleine cursus gehad van een vriend.. en het is echt leuk werk (al zeg ik zelf) . Maar kan ook goed begrijpen dat je dingen laat doen.. toch altijd even spannend.
Maar nogmaals.. echt goed bezig.. en leuke verhalen.
Ps. Uit ervaring kan ik je vertellen dat kriksteunen lassen vele malen makkelijker is dan dun plaatwerk.. haha
Maar nogmaals.. echt goed bezig.. en leuke verhalen.

Ps. Uit ervaring kan ik je vertellen dat kriksteunen lassen vele malen makkelijker is dan dun plaatwerk.. haha
zij die vielen zijn gevallen
- KeesAA
- Beginner
- Berichten: 66
- Lid geworden op: di aug 27, 2019 23:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Contacteer:
Re: ‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘
Hmmm, daar zou je zomaar gelijk in kunnen hebben!!!Thijs84 schreef: ↑wo feb 09, 2022 19:06 pmHeb zelf ook een kleine cursus gehad van een vriend.. en het is echt leuk werk (al zeg ik zelf) . Maar kan ook goed begrijpen dat je dingen laat doen.. toch altijd even spannend.
Maar nogmaals.. echt goed bezig.. en leuke verhalen.
Ps. Uit ervaring kan ik je vertellen dat kriksteunen lassen vele malen makkelijker is dan dun plaatwerk.. haha
- KeesAA
- Beginner
- Berichten: 66
- Lid geworden op: di aug 27, 2019 23:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Contacteer:
Re: ‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘
Deel 5.
‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘ deel 5…
Dit voorjaar verscheen deel 5 in de Pano, bij deze nu ook bij de busverhalen geplaatst...
Oktober.
Kabels worden verwijderd, nog meer tectyl wegsteken, van de vloer aan de onderkant al veel weg.

November.
De lasser/plaatwerker/elektra-man met passie voor auto’s Ron van Harten uit Veenendaal komt voor het eerst eraan werken en we bekijken wat het beste plan van aanpak wordt.
We besluiten toch de hele vloer te vervangen ipv kleine stukjes te repareren. Het wegslijpen van de kriksteunen die rot zijn lukt goed, sommige moeten helemaal weg, andere gedeeltelijk. Daarna gaat de zaag in de vloer, en wordt deze in delen eruit gebeiteld en gezaagd.
Op de plek waar de verwarmings T-buis met de conserveblikjes aan elkaar gepopt zat, heeft Kieft & Klok voor mij een oud onderdeel gescoord. Krijgen mijn medepasssagiers ook warme voeten ooit.

December.
De wielkasten aan de onderkant pak ik mee met het schrapen en Ron gaat verder met de laatste vloerdelen weghalen. De nieuwe vloerdelen heb ik gekocht bij Kieft en Klok en staan braaf te wachten, net als alle andere (30) stukken die ik verzameld/aangeschaft heb de afgelopen jaren.
Ik geef mezelf een mooi kerstcadeau voor onder de boom. Ik zag een houten dakrek te koop voorbijkomen op Facebook. Bleek het dakrek van de Amescador van wijlen Jack en zijn vrouw te zijn.
Prachtig opgeknapt dakrek, met een mooie historie heb ik nu in de loods. Erg blij mee. Totaal niet handig, in dit proces van de bus maar het zij zo, het verlangen wordt nu alleen maar groter hem af te maken.
Januari.
Natuurlijk hoop ik altijd in de kerstvakantie extra dagen te gaan klussen in de loods, maar dat lukte niet en het krijgen van Corona hielp ook niet. Beetje YouTube filmpjes kijken over busjes lukte dan nog wel!
Februari.
Nu de vloer eruit ligt kan ik bij alle kabelstangen de onderkant ook schuren, kan er goed bij. Her en der de laatste stukjes tectyl eruit peuteren.
Het Y-stuk van de verwarming achter is ook erg rot, enorme gaten zitten erin. Deze eruit gehaald en nieuwe besteld. Zelfs met de vloer eruit en nog wat slangen weg krijg ik de nieuwe niet op zijn plaats. Gezocht op youtube, maar de enige manier is toch 2 stukken eraf slijpen, plaatsen en dan weer lassen. Komt later aan de orde.
Ron gaat verder met slijpen en we passen de puzzelstukken in elkaar. Kriksteun, binnenbalk, en dorpel passen redelijk, beetje aanpassingen nodig.

Verder ook begonnen met nadenken wat voor spul waarover heen gaat. Zoals ik het nu zie, komt er eerst rx5 over de kale stukken van de bodem. Maar ja, niet alles is/hoeft kaal. Wat smeer ik er dan op? Antwoorden genoeg…
Maart.
Een MIG lascursus gedaan bij Rustbuster in Veenendaal, wat was dat leerzaam en leuk.
Niet om het perse zelf allemaal te doen, dat kan ik echt niet. Lassen is een vak. Maar ik wil het wel begrijpen en kleine gaten kan ik proberen te dichten.
Met 6 man en vrouw. Oldtimers, Kever, Saab, allemaal liefhebbers die het misschien zelf gaan proberen.
In de ochtend theorie geleerd over hitte, materiaal etc. s ’Middags echt aan de bak.
Eerst zelf het apparaat in elkaar zetten met draad etc. Daarna plaatjes in verzet maken, ponsgaten erin en dan proplassen. Dat ging nog wel aardig. Maar daarna een kokerbalk vasthouden en dan aan elkaar was een stuk lastiger. En een mooi streepje maken viel ook niet mee, de gaten brandde ik erin.Te langzaam, te snel, te scheef enz enz.

Ron kwam weer helpen in de loods. De puzzelstukken weer proberen te passen, wat laatste rottigheid wegzagen en slijpen. Ik heb een klein zetbankje voor op een workmate/bankschroef en een kleine hefboomplaatschaar gekocht. Daarmee ging hij al stukjes maken en jawel, de eerste stukken zijn erin gelast!!!!!

‘ RIJD DAT DING DE SLOOT IN! ‘ deel 5…
Dit voorjaar verscheen deel 5 in de Pano, bij deze nu ook bij de busverhalen geplaatst...
Oktober.
Kabels worden verwijderd, nog meer tectyl wegsteken, van de vloer aan de onderkant al veel weg.

November.
De lasser/plaatwerker/elektra-man met passie voor auto’s Ron van Harten uit Veenendaal komt voor het eerst eraan werken en we bekijken wat het beste plan van aanpak wordt.
We besluiten toch de hele vloer te vervangen ipv kleine stukjes te repareren. Het wegslijpen van de kriksteunen die rot zijn lukt goed, sommige moeten helemaal weg, andere gedeeltelijk. Daarna gaat de zaag in de vloer, en wordt deze in delen eruit gebeiteld en gezaagd.
Op de plek waar de verwarmings T-buis met de conserveblikjes aan elkaar gepopt zat, heeft Kieft & Klok voor mij een oud onderdeel gescoord. Krijgen mijn medepasssagiers ook warme voeten ooit.

December.
De wielkasten aan de onderkant pak ik mee met het schrapen en Ron gaat verder met de laatste vloerdelen weghalen. De nieuwe vloerdelen heb ik gekocht bij Kieft en Klok en staan braaf te wachten, net als alle andere (30) stukken die ik verzameld/aangeschaft heb de afgelopen jaren.
Ik geef mezelf een mooi kerstcadeau voor onder de boom. Ik zag een houten dakrek te koop voorbijkomen op Facebook. Bleek het dakrek van de Amescador van wijlen Jack en zijn vrouw te zijn.
Prachtig opgeknapt dakrek, met een mooie historie heb ik nu in de loods. Erg blij mee. Totaal niet handig, in dit proces van de bus maar het zij zo, het verlangen wordt nu alleen maar groter hem af te maken.
Januari.
Natuurlijk hoop ik altijd in de kerstvakantie extra dagen te gaan klussen in de loods, maar dat lukte niet en het krijgen van Corona hielp ook niet. Beetje YouTube filmpjes kijken over busjes lukte dan nog wel!
Februari.
Nu de vloer eruit ligt kan ik bij alle kabelstangen de onderkant ook schuren, kan er goed bij. Her en der de laatste stukjes tectyl eruit peuteren.
Het Y-stuk van de verwarming achter is ook erg rot, enorme gaten zitten erin. Deze eruit gehaald en nieuwe besteld. Zelfs met de vloer eruit en nog wat slangen weg krijg ik de nieuwe niet op zijn plaats. Gezocht op youtube, maar de enige manier is toch 2 stukken eraf slijpen, plaatsen en dan weer lassen. Komt later aan de orde.
Ron gaat verder met slijpen en we passen de puzzelstukken in elkaar. Kriksteun, binnenbalk, en dorpel passen redelijk, beetje aanpassingen nodig.


Verder ook begonnen met nadenken wat voor spul waarover heen gaat. Zoals ik het nu zie, komt er eerst rx5 over de kale stukken van de bodem. Maar ja, niet alles is/hoeft kaal. Wat smeer ik er dan op? Antwoorden genoeg…
Maart.
Een MIG lascursus gedaan bij Rustbuster in Veenendaal, wat was dat leerzaam en leuk.
Niet om het perse zelf allemaal te doen, dat kan ik echt niet. Lassen is een vak. Maar ik wil het wel begrijpen en kleine gaten kan ik proberen te dichten.
Met 6 man en vrouw. Oldtimers, Kever, Saab, allemaal liefhebbers die het misschien zelf gaan proberen.
In de ochtend theorie geleerd over hitte, materiaal etc. s ’Middags echt aan de bak.
Eerst zelf het apparaat in elkaar zetten met draad etc. Daarna plaatjes in verzet maken, ponsgaten erin en dan proplassen. Dat ging nog wel aardig. Maar daarna een kokerbalk vasthouden en dan aan elkaar was een stuk lastiger. En een mooi streepje maken viel ook niet mee, de gaten brandde ik erin.Te langzaam, te snel, te scheef enz enz.

Ron kwam weer helpen in de loods. De puzzelstukken weer proberen te passen, wat laatste rottigheid wegzagen en slijpen. Ik heb een klein zetbankje voor op een workmate/bankschroef en een kleine hefboomplaatschaar gekocht. Daarmee ging hij al stukjes maken en jawel, de eerste stukken zijn erin gelast!!!!!


